Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

12-09-2017 om 10:34

Alles kwijt raken en vergeten


Tango

Tango

28-06-2018 om 21:32

Gaat nog steeds goed

Ook vandaag gaat het nog steeds goed. Zoon had gelukkig maar 3 uurtjes les. Waarvan dus 2 toetsen. Biologie heeft hij al terug, een 6,3 zei hij. En voor wiskunde zie ik net een 7,2 staan. Het is dus zeker goed geweest dat we de rust gepakt hadden.
Vanavond de oefentoets Nederlands doorgenomen. Sommige dingen vond zoon lastig, bijv. het lammetje staat in de wei, het/hij eet gras. Zoon zegt dan hij...Tja, is dat fout dan?Het lammetje kan toch een jongetje zijn, zei hij.
Ook wist hij bijvoorbeeld een gezegde niet: iets voor zoete koek aannemen. Maar over het algemeen ging het best goed. Dus hebben we het hierbij gelaten.
Toen nog wiskunde gedaan over symmetrie. Ben heel benieuwd wat hij ervan terecht gaat brengen met het tekenen. We hebben er niet te lang op gezeten, want dit vraagt gewoon erg veel van hem. Hij moest bijvoorbeeld een patroon verder tekenen. Ik begrijp nu weer waarom hij op ruimtelijk inzicht altijd zo laag scoorde Hopelijk snapt de wiskunde docent dit ook.
Over de toets M&M hebben we nog niets gehoord. Nemen we in het weekend nog wel een keer door en dan toen we ook het werkstuk. Zoon was er op school netjes mee begonnen. Ik had hem geholpen door een opzetje te schrijven.

Lekker, @nnemoon, jouw zoon heeft gewoon al vakantie vanaf morgen! Wij moeten nog een weekje aan de bak, maar gelukkig een minder heftige week dan deze. Hoewel al die bijzondere activiteiten ook niet favoriet zijn bij zoon.

Zomer

Zomer

29-06-2018 om 10:37

Fijn Tango!

Goed om te horen! Een paar dagen rust doet vaak wonderen. Dat bijtanken heeft goed uitgepakt! En dan ook nog gewoon hele goede cijfers terug! Top!

Dochter zat er hier gisteren doorheen. Ze kwam al thuis en ik zag het al aan haar. Zooooo moe en ze had hoofdpijn. Het is niet zozeer de drukte van school maar meer te weinig slaap in combi met het mooie weer en dan ook steeds het eerste uur beginnen en dat houdt in om 8:30 uur er uit. Ze gaat wel eerder naar bed maar als je vervolgens niet slaap heeft dat niet veel effect. Gister na het eten is ze op bed gaan liggen en in slaap gevallen. Gelukkig werd ze wel zelf weer wakker na een klein uurtje want anders slaapt ze later op de avond niet. Ze is daarna wel op tijd naar bed gegaan en gelukkig was ze vandaag het eerste uur vrij en daardoor kon ze lekker tot 8:00 uur doorslapen. Gisteren nog even kort Engels doorgenomen maar alleen het stukje wat van de week nog wat moeizaam ging. Dat ging ook nog eens heel goed maar we zijn ook echt maar 5 min bezig geweest.

Ja hier ook wat activiteiten komende week. Maandag heeft ze nog wel zin in maar ze hebben ook een zwemwedstrijd vrijdag en ik denk niet dat dit hem gaat worden. Maar goed, dat bekijken we volgende week. We hebben een rustig weekend voor de boeg. We zouden eerst zondag nog een hele dag weg maar we hadden al besloten dat we het door de warmte niet gingen doen. We zaten nog te denken aan een alternatief maar dat doen we ook niet denk ik. We gaan wel 's avonds lekker uit eten en dat vindt ze ook heel leuk. Ik ga zo even kijken of er nog veel zaken zijn die volgende week moeten gebeuren. Volgens mij valt het reuze mee.

@nnemoon

@nnemoon

29-06-2018 om 12:36

Vakantie

Hier zit het schooljaar er op. Zoon heeft vanochtend nog twee uur verplicht moeten zwemmen maar nu is hij toch echt vrij. Volgende week woensdag alleen zijn rapport nog ophalen. Wat is het jaar omgevlogen en het is eigenlijk beter gegaan dan dat ik had verwacht. Op de basisschool was het altijd met hangen en wurgen en op deze school zit hij gewoon lekker op zijn plekje.

Tango, wat fijn van die goede cijfers voor biologie en wiskunde. Super, dan zie je dat hij die rust gewoon even nodig had. Wat mij opvalt is dat hij heel snel zijn cijfer terugkrijgt. Bij zoon hier duurde dat soms wel een week of twee.

Zomer, je zegt om 8.30 er al uit? Vind je dat vroeg? Zoon moest hier iedere dag het eerste uur beginnen en reed dan om 7.45 al weg.

Tango ik ben benieuwd hoe het met wiskunde hoofdstuk 10 is afgelopen en Zomer met jouw dochter d'r Engels.

Ik vind dat onze kinderen hard gewerkt hebben dit schooljaar, maar wij ook!

Zomer

Zomer

29-06-2018 om 14:04

Oeps foutje in vorige tekst

Ik zie het, foutje haha. Ik bedoel om 6:30 uur er uit en om 7:30 uur op de fiets. Half negen is uitslapen haha

Oooh heerlijk @nnemoon, de vakantievlag kan bij jullie uit! Ja het jaar is zeker omgevlogen. Vind ik ook hoor! Hopelijk wordt het 2e jaar net zo succesvol, op alle fronten!

Bij dochter zijn ze over het algemeen ook snel met cijfers terug. Vaak gewoon nog in de les. Dochter heeft dus ook al haar cijfer voor Engels terug. Een 8.5 dus helemaal blij. Het zat er al heel goed in dus ik had ook niet anders verwacht. Een goede afsluiter voor dochter want ik zie voor volgende week geen toetsen meer staan. Ik houd nog even een slag om de arm want het kan nog maar ik heb het idee dat dit het is. Ik hoop het in ieder geval! Ik heb het ook wel een beetje gehad. Na de zomer ben ik er weer helemaal klaar voor maar nu klaar mee Ze hebben inderdaad heel goed hun best gedaan! en gelukkig een stuk gemotiveerde dan op de basisschool. Te minste, dochter wel. Wat een verschil.

Geniet er van @annemoon, even geen huiswerk- leerperikelen de komende tijd!

Tango

Tango

29-06-2018 om 14:20

Cijfers

Hier duurt het soms ook lang met cijfers hoor, ligt vaak een beetje aan de docent. Die van wiskunde is altijd heel snel, biologie bijv. weer heel langzaam. Heb nu het idee dat ze het jaar snel willen afronden dat de cijfers zo snel terugkomen.
Voor ICT staat zoon ook weer voldoende. In 1 keer 4 cijfers terug voor 2 powerpoints (2 keer een 6), de kalender (een 7) en nog een Prezi (ook 6). Het zal nooit zijn favoriete vak worden, maar hij staat een 6,2 dus ik ben meer dan tevreden. Ik ben ook heel benieuwd naar wiskunde en nederlands, maar dat stond er dus nog niet.
A.s. maandag moet zoon iets eerder dan de rest op school zijn voor M&M. De docent neemt het mondeling af. Die man heeft eindelijk het licht gezien volgens mij

@nnemoon wat heerlijk dat je zoon vakantie heeft! Wat zal hij genieten!
Wij moeten nog een weekje met verplichte activiteiten en zoon zou denk ik liever verplicht zwemmen dan dat fietsen naar die watergebieden. Maar het is niet anders. Gelukkig is hij dan vrijdag al vrij en dan gaat hier ook de vlag uit.
Inderdaad, het jaar is omgevlogen en over het algemeen echt goed gegaan met een paar stressweken als uitzondering. Zeker veel beter dan op de basisschool.

Zomer, onze kinderen hebben zeker hun best gedaan en wijzelf ook. Wij hebben gelukkig ook bijna 'vakantie'.
En wat een supercijfer, een 8,5 voor Engels.
Herkenbaar hoor, dat met het slapen. Zoon sliep hier de afgelopen nachten ook weer laat in, door de warmte denk ik. En dan is zelfs het eerste uur vrij nog vroeg opstaan, om 8.30 u.

@nnemoon

@nnemoon

29-06-2018 om 22:31

Tango en Zomer

Tango, mooie cijfers hoor voor ICT. Fijn dat je zoon het mooi heeft opgehaald naar een 6,2 gemiddeld. ICT heet hier DTV maar is ook beslist niet zoon zijn favoriete vak. Hij staat daar gemiddeld een 5,5 voor. Haha onze zonen zouden moeten kunnen ruilen met die verplichte activiteiten. Jouw zoon vandaag lekker zwemmen en mijn zoon volgende week fietsen.

Zomer, een 8,5 voor Engels, knap hoor! Fijn dat ze volgende week een rustige week heeft.

Hier weinig last van de warmte wat slapen betreft. Maar wel last op het werk. In het ziekenhuis vind ik het altijd al erg warm. Zelfs in de winter loop je daar met korte mouwen, maar nu blijft de warmte wel heel erg hangen in het huis.

Zomer

Zomer

01-07-2018 om 14:30

Te vroeg de vlag uitgehangen

Dochter heeft toch nog 2 toetsen, waarvan 1 inmiddels bekend. Op 10 juli heeft ze nog een toets van MM over de krachten van de natuur. Dit is een hoofdstuk van 39 pagina’s. Ze zijn al een tijdje bezig met dit hoofdstuk dus e.e.a. zit er al in. Gelukkig vindt dochter (en ik ook) dit makkelijker en leuker om te leren dan Nask of Bio. We hebben net samen de powerpoint van MM aangepast. Dat bleef er maar steeds bij maar hij is aangepast en die mailt dochter straks naar de leraar. Kunnen we dat ook weer afvinken. Dan moet er nog een toets Engels komen maar die is nog niet ingepland. Waarschijnlijk ook in de week van 10 juli. Het moet i.i.g. voor 12 juli want dan moeten alle cijfers zijn ingeleverd zag ik op de schoolsite. Juf wist het zelf ook niet zo goed wanneer het nog moest met al die activiteiten. We wachten nog even af. Nu lekker genieten van een redelijk lui weekend en straks lekker uit eten.

Sterkte met werken in die warmte @nnemoon!

Tango, wat een goede cijfers zeg en wat fijn dat MM nu mondeling kan!!!!! Eind goed al goed zullen we maar zeggen!

Tango

Tango

01-07-2018 om 21:35

2 toetsen?

Wanneer krijgt jouw dochter vakantie dan, Zomer? Is zij de week van 9 juli niet al vrij? Zoon heeft komende week echt de laatste activiteiten met alleen nog evt. inhaaltoetsen. In de week van 9 juli alleen nog boeken inleveren en rapport halen (geen idee nog wanneer) voor zover ik begreep. Alle cijfers worden komende week verzameld en er wordt vergaderd over de rapporten.
Zoon had trouwens nog even stress vrijdag. Hij had de CITO score terug gekregen en de mentor had iets gezegd over dat deze heel belangrijk was. Zoon had best laag gescoord, wat ik niet raar vond of zo, want hij scoort altijd laag op CITO. Nu ook voor het onderdeel wiskunde trouwens en dat snapte ik weer niet. Ik heb gezegd dat hij gewoon over gaat want hij heeft allemaal voldoendes en dat ik helemaal geen waarde hecht aan de CITO. Gelukkig was hij toen weer gerustgesteld.

Zoon kent M&M inmiddels redelijk, maar heeft veel moeite met begrippen onthouden als Verenigde Oostindische Compagnie etc. Ben dus wel erg blij dat het mondeling gaat, dan maakt hij er misschien nog wel wat van
Het werkstuk over het Archeon is ook af, hebben we samen in elkaar gezet. Zoon heeft de foto's en aanvullende plaatjes van internet verzameld en gezegd wat ik moest typen. We hebben het kort gehouden, want zoon wist ook gewoon niet veel meer van deze excursie die dus echt al 2 maanden geleden was.

Verder hier ook een rustig weekend. Zoon had vandaag een feestje van een klasgenoot van de basisschool en zag daar wat oud klasgenoten. 1 jongen gaat ook naar dezelfde school dus dat was wel leuk. Zoon gaat ook naar de musical kijken van die klas. Mijn man is gevraagd om te filmen (doet hij al jaren, dus ze wisten hem te vinden) en zoon mag een beetje assisteren daarbij.

@nnemoon, vermaakt je zoon zich lekker? Wel heerlijk weer zo voor hem. Wanneer krijgt hij zijn rapport?
Sterkte met werken in het ziekenhuis. Zal inderdaad wel erg warm zijn....

@nnemoon

@nnemoon

02-07-2018 om 07:31

De laatste loodjes

Tango, goed dat het werkstuk van Archeon klaar is. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan met zijn mondelinge toets van M&M. Lastig om al die begrippen onder de knie te krijgen. En wat leuk dat je zoon naar de musical gaat kijken. Super!
Maak je niet druk over die CITO hoor. Ik heb de resultaten van zoon van het eind van het jaar nog niet gezien. Ik denk dat hij het woensdag gelijk met zijn rapport krijgt maar de resultaten van de CITO aan het begin van het schooljaar waren niet goed. De mentor zei dat de CITO resultaten van het eind van het schooljaar ook niet goed waren, maar zij hechtte daar niet veel waarde aan. Zij vond de cijfers over het hele schooljaar een beter beeld geven. En jouw zoon heeft toch voor alles voldoende en hij heeft er hard zijn best voor gedaan, dus dat is toch prima!

Zomer, groot hoofdstuk van M&M en dat vak is hier niet favoriet. Succes met het leren. Fijn dat de PowerPoint is aangepast, hopelijk is het nu wel helemaal goed. Wanneer krijgt je dochter vakantie? Hier kwam zoon nog met dingen die hij gemaakt had bij techniek, waar hij helemaal geen cijfer voor gehad had.

Zoon vermaakt zich prima. Hij heeft een moutainbike gekocht en fiets overal naar toe om mooie auto's te spotten. Het is op het moment best druk met toeristen, dus veel mooie auto's. Hij was zaterdag en zondag uren weg en dan ontvang ik opeens een foto van zijn fiets op het strand of op een zeedijk ruim 20 km verderop. Er worden dus behoorlijk wat kilometers gemaakt, maar het is heerlijk weer en hij heeft alle tijd. Misschien een paar nieuwe banden tegen de tijd dat hij weer naar school moet, maar dat zien we dan wel.

Zomer

Zomer

02-07-2018 om 09:34

Vakantie!

Wij horen bij regio Noord en officieel is de laatste schooldag op vrijdag 20/7. Dus ook een beetje wishfull thinking geweest van mij dat er geen toetsen meer zouden komen haha. Maar in de week van 20/7 is dochter al wel vrij. Dan hoeft ze in die week alleen op de woensdag haar boeken in te leveren en haar rapport op te halen. Alleen deze week is het voor mij helder want deze week zijn er al activiteiten en er is nog les maar volgende week begrijp ik niet helemaal. Ik zie dat ze zwemwedstijden hebben en dat dit de hele week is. Wellicht wordt dit komende week meer helder. Maar dochter is al wel enorm toe aan vakantie!!!!

Tango, jullie horen dan zeker bij regio midden? Ik ben ook erg benieuwd naar de mondelinge afname van MM! Inderdaad, die cito hecht ik geen waarde aan. Ze had de vorige keer wel op Nederlands hoog gescoord. Daar zat ze op bepaalde onderdelen zelfs op TL niveau. Maar dochter scoort altijd heel grillig en dan ook vaak naar de onderkant toe ipv. naar boven. Ik ben nu wel heel benieuwd wat ze heeft gescoord want die week zat ze totaal niet lekker in haar vel. Niet fit. Ik had ook tegen haar gezegd, gewoon maken en je best doen maar je moet er niet van gaan stressen. Het is geen toets voor een cijfer. Dat haalt bij dochter ook meteen de druk er af.

Wat heerlijk zeg @nnemoon! En wat een leuke hobby van je zoon. Daar kan je zeker je dagen wel mee doorkomen! En jullie treffen het wel met het mooie weer! Voor ons is het nog maar afwachten.

Zomer

Zomer

02-07-2018 om 13:32

Toetsen

Ik zie net dat de toets van Engels op maandag 9 juli staat gepland. Dus maandag en dinsdag nog een toets en dan is het voor haar ook klaar want 12 juli moeten alles cijfers worden aangeleverd. Engels is een deel wat ze ook al in het SO heeft gehad en er komt dan wat bij. Is te doen! Fijn deze duidelijkheid .

Trouwens Tango, leuk dat je zoon je man mee gaat helpen bij het filmen van de musical!

Tango

Tango

02-07-2018 om 14:31

Laatste cijfers

Ik keek net even en zag dat de laatste cijfers binnen zijn. 6,5 voor de mondeling M&M, 6,8 voor Nederlands, waar we dus nagenoeg niets voor hadden geleerd en 5,8 voor de laatste toets wiskunde over symmetrie. Zoon snapte de toets niet echt. Het was niet eens veel tekenen zei hij, maar blijkbaar hadden we iets over het hoofd gezien dat geleerd moest worden. We hadden vooral de oefentoets aan het einde van het hoofdstuk geoefend omdat daar meestal alles wel in staat. Maar goed, alles voldoende, dus niets te klagen

Ja, klopt, wij vallen onder regio Midden, Zomer. Ik dacht dat jullie daar ook onder vielen maar naderhand bedacht ik me dat je weleens gezegd hebt in het noorden te wonen. Logisch dus. Jouw dochter moet dus nog een weekje langer. Maar het einde is ook voor jullie in zicht.

Fijn dat jouw zoon zich zo lekker vermaakt @nnemoon. Doet hij dat fietsen alleen of met iemand samen? Wat een leuke hobby! Zoon hier is niet heel dol op fietsen, hoewel hij afgelopen zaterdag spontaan met mij een stukje ging fietsen. Was best leuk eigenlijk. We hadden ook een doel, het restaurant waar mijn dochter werkt in een dorpje in de buurt. Daar lekker op het terras gezeten en toen weer teruggefietst. Maar dat is dan een ritje van bij elkaar hooguit 10 km. Vindt hij lang zat.
Heeft jouw zoon geen last van zijn hooikoorts met al dat fietsen? Hier is het nu redelijk onder controle. Ik denk dat de ergste allergenen de lucht uit zijn.

Vandaag moest zoon dus ook fietsen en ging op zich redelijk goed de deur uit vanmorgen. Hij kwam alleen moeilijk het bed uit want hij slaapt momenteel echt slecht door de warmte. Hij had bedacht een bal mee te nemen, voor als er ergens gelegenheid was om een balletje te trappen. Je mocht namelijk ook een hengel meenemen om te vissen. Die heeft hij niet, dus vond hij dat een bal ook moest kunnen. Vond ik een prima idee. Ben benieuwd hoe hij vanmiddag terug komt en of het een beetje leuk was.

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2018 om 07:27

Zuid/midden/noord

Ik moet zeggen dat we goed verdeeld zijn over het land. Zomer in het noorden, Tango in het midden en ik in het zuiden. Haha!

Tango, mooie cijfers hoor die heeft hij weer binnen. Vond hij het prettiger om de toets M&M mondeling te doen?

Zoon hier geniet van het mooie weer. Ik ben benieuwd of het nog van dat lekkere weer is als ik straks vakantie heb. Ik moet nog drie weken. Zoon fietst soms met een buurjongen, soms met een jongen van school, soms met mij maar fiets ook net zo makkelijk alleen. Als hij alleen gaat stuurt hij wel af en toe een berichtje waar hij ongeveer uithangt. Hij heeft wel last van zijn ogen onderweg, zeker als het zo waait maar als hij gewoon buiten speelt heeft hij dat ook. Vandaag fietsen we een keer samen. Zaterdag heb ik namelijk iets van mijn werk en hebben ze een strandtent afgehuurd. Dan is het misschien wel handig als ik weet waar die bepaalde strandtent staat. Morgenochtend gaat hij even naar zijn oude basisschool. Dit heeft hij eigenlijk het hele jaar nog niet gedaan maar hij wil graag vertellen dat het nu goed gaat op school.

Tango wat een leuk idee om met je zoon te fietsen naar het restaurant waar je dochter werkt en daar lekker op het terras gaan zitten. Gezellig!

Zomer, voor jouw dochter komen de laatste toetsen gelukkig ook in zicht. Als het zo warm is, is het toch moeilijker om je te kunnen concentreren.

Tango

Tango

03-07-2018 om 10:25

@nnemoon

Haha, ja inderdaad goed verdeeld zo! Maar wat zijn ze allemaal het jaar goed doorgekomen!
Zoon vond mondeling inderdaad wel prettiger. Vond hij altijd al, op de basisschool kreeg hij ook vaak mondeling overhoord. Toch vond hij het hoofdstuk moeilijk met al die lastige begrippen. Maar een 6,5 vind ik prima. Hij had trouwens een 6 voor het werkstuk over het Archeon. We wisten ook echt niet wat te schrijven, omdat zoon gewoon nog weinig wist van die excursie. Ik heb gewoon ook letterlijk getypt wat hij zei en verder hebben we er geen tijd in gestoken.

Ik juichte iets te vroeg over die hooikoorts. Gisteren had zoon toch wel weer last omdat hij ook ging fietsen natuurlijk. En ook hier veel wind. Vandaag gelukkig minder wind. Hij vond het niet echt leuk gisteren. Ze gingen diverse bruggen bekijken. Ze hadden ook nog gevist, blijkbaar had school ook hengels. Maar zoon had niets gevangen. En voetballen was niet echt een mogelijkheid voor. Vanmorgen ging hij dus met wat tegenzin weg. Ze fietsen nu naar een dorp in de buurt. Geen idee wat ze daar precies gaan bekijken. Ze hebben een boekje met opdrachten om te beantwoorden.

Leuk dat jouw zoon naar zijn oude school gaat! Zoon hier heeft daar weinig interesse in moet ik zeggen. Is ook het hele jaar niet geweest. Maar hij gaat bij de musical kijken natuurlijk. Dat doen ze hier eigenlijk altijd wel. Oud groep 8 leerlingen worden er altijd voor uitgenodigd.

Merz

Merz

03-07-2018 om 11:13

Herkenbaar

Leuke en herkenbare verhalen. Mijn zoon zit al wat verder in het schoolgebeuren, net als die van Triva meen ik, maar ik denk nog dagelijks terug aan de jaren op het vmbo. Mijn zoon is begonnen op kader maar heeft tussentijds de stap naar basis gemaakt.
Ik vond dat er op kader en basisniveau toch nog wel heel veel theorie geleerd moest worden, dat heb ik nooit goed begrepen. Natuurlijk moet er van alles een basis inzitten maar ik vond dat er toch nog erg diep op de stof ingegaan werd. Vinden jullue dat ook niet? Zoon deed profiel techniek, terwijl hij net in wiskunde na/sk niet goed was/is In de eerste werd van alle profielen wat geproefd en techniek had duidelijk zijn voorkeur.
Wat er geschreven wordt over met de handen werken en daar ook niet zo heel goed in zijn herken ik. Iedereen denkt in 2 kampen lijkt het wel: je kunt goed leren of wat minder goed leren en dan ben je goed met je handen. Zoon leek met allebei wat moeite te hebben maar omdat hij wel de interesse had in techniek hobbelde hij daar toch doorheen in zijn eigen tempo. Ik lees dat dat voor sommige kinderen hier hetzelfde geldt. Hebben ze wel al een idee waar hun interesse ligt of denken ze daar nog absoluut niet aan? Zitten ze op vmbo scholen die ook met gerichte profielen werken of toch wat meer op een bredere vmbo wbt aangeboden stof?

Zoon had ook ontzettend moeite met het plannen van de proefwerken. Wat ik lees over in dezelfde week pas het proefwerk opkrijgen werkte ook niet voor hem. Daar heb ik ook wat mailtjes aan gewaagd! In het begin vond ik dat wel vervelend maar omdat de digitale planner niet door iedere docent goed ingevuld werd kon ik het niet van zoon af laten hangen, dan werd er nl niks geleerd . Ook bij hem komt de zelfstandigheid in hele kleine stapjes. We zien hem groeien maar hebben wel geleerd dat het op zijn tempo moet, niet op het onze.
Wat fijn dat er bij 1 van de kinderen(@nnemoon?) Ook zoiets bestaat als een zorgdocent die bij sommige proefwerken extra uitleg kan geven. Dat ken ik niet van het vmbo hier. Ik heb wel eens het idee gehad dat zoon net zo goed niet naar school kon gaan voor de theorievakken. Hij pikte daar heel weinig op, was veel teveel informatie om in zijn hoofd te krijgen. Het gevolg was dat ik dan in de avonden voorafgaand aan een pw met hem zat te leren/uitleg te geven. Dan viel het kwartje altijd wel merkte ik, maar een 1 op 1 situatie is er op school helaas niet. Het heeft mij ontzettend veel tijd(en zorgen, frustratie>zoon wist 9 vd 10 keer amper wat hij moest leren)gekost maar het was het (achteraf) allemaal waard. En dan waren er serieus nog docenten die dan meenden dat ik het gewoon allemaal los moest laten. Ik snapte wel dat het aan de buitenkant leek alsof ik er teveel van mij uit bovenop zat maar zoon kon het echt niet alleen. Die uitspraken legde ik meestal maar naast me neer.

Maar goed, vorig jaar met vlag en wimpel geslaagd en daarna aangenomen voor een bbl opleiding in de techniek. Zoon werkt 4 dagen en gaat 1 dag naar school voor theorie. En we weten niet waar we zijn. Op zijn werk valt alles op zijn plaats. Hij is ineens ontzettend gemotiveerd en heeft echt plezier in wat hij doet. En ineens lukt hem alles waar hij voorheen moeite mee had.
Op school moet er nog steeds hard gewerkt worden, want ook daar moeten de proefwerken gehaald worden. Maar het fijne van dit/het MBO is dat ieder gemaakt pw nog 2 keer herkanst mag worden als je wil. Zoon heeft daar dit jaar een keer of 4 gebruik van gemaakt en dat geeft toch wat rust. Ik vind nog steeds dat op dit niveau(2) er teveel theorie geleerd moet worden uit een boek, ik denk dat veel kinderen daar toch op struikelen. Ik denk ook niet dat hij na volgend jaar, als hij hopelijk zijn diploma haalt, nog verder gaat. Denk dat de theorie van niveau 3 een stapje te hoog is. Op het bedrijf waar hij werkt is dat gelukkig ook niet een pré, daar mag hij sowieso blijven met alleen niveau 2. Hij leert daar ontzettend veel in de praktijk, wat wel blijft hangen itt leren uit een boek en ik hoop dat hij daarmee een leuk cv op kan bouwen.

Alie goeds voor de kinderen en ik lees zeker af en toe mee

Merz

Merz

03-07-2018 om 11:14

Ahum

Alle goeds dus
Mijn ogen zien het niet meer zo scherp

Zomer

Zomer

03-07-2018 om 12:25

Merz

Hallo Merz,

Wat leuk dat je reageert en fijn om je verhaal te lezen! Heerlijk dat je zoon het naar zijn zin heeft op de BBL opleiding. In de techniek zijn er mensen te kort dus je zoon zit helemaal goed! En mooi dat het op het MBO ook goed gaat!

Ik vind de theorie wel meevallen maar ik herken wel wat dingetje. Vooral als de interesse er niet is. Bijvoorbeeld bij dochter is dat bij Nask en Biologie. Maar tot nu toe haalt ze daar nog steeds voldoendes dus ik vind dat dan ook extra knap. Maar ze gaat echt goed door de stof heen. Ik ben op zich wel blij met de theorie want met de praktijklessen heeft dochter minder mee. Het ene vindt ze leuker dan het andere. Geen idee wat ze wil gaan doen. Ze weet het niet en komt niet verder dan "iets met dieren". We gaan het zien. Iets in de dienstverlening is ook wel wat voor haar. Dochter zit wel op een brede school en een groene school. iedereen doet examen Groen, op alle niveaus, ook het lyceum. Ik weet niet wat het precies inhoudt al kan ik wel wat bedenken maar heb mij daar nog niet in verdiept.

Ja, opmerkingen over los laten kan ik niks mee inderdaad en doe ik ook niks mee Op alle niveaus worden kinderen begeleid door ouders (of niet) en dat heeft niks met wel of niet zelfstandig zijn te maken. De dure huiswerkinstituten zitten bommetje vol en dat zijn doorgaans geen vmbo leerlingen maar havo/vwo. Ook die hebben begeleiding nodig.

Maar superleuk om te lezen dat je zoon het goed gaat en het naar zijn zin heeft!

Zomer

Zomer

03-07-2018 om 12:57

Tango en @nnemoon

Tango, sterkte nog even voor zoon vandaag en dan zit dat er ook weer op. Moet hij daar ook nog een verslag van maken? Fijn, alles een voldoende. Wat een super afsluiting van het jaar! Leuk dat je dochter een bijbaan heeft! Ook leuk om te zien hoe ze het doet lijkt mij.

@nnemoon, jullie treffen het echt het weer. Natuurlijk genieten wij er ook van maar als je al vakantie hebt zoals je zoon is dat extra genieten. Veel plezier alvast komende weekend in de stranttent!

Dochter heeft gisteren genoten met het klassenuitje. Ze is naar het parkje geweest waar jij in de meivakantie was geweest Tango. Ze kwam helemaal moe maar voldaan thuis. Eerst bijkomen en aan het eind van de avond kwamen de verhalen. Leuk! We hebben gisteravond niet meer geleerd. Ik zag al aan het koppie dat het niks ging worden. Was gewoon moe van de dag. Vanavond gaat ze met man leren. Ik heb een borrel van het werk. Morgen pak ik het weer op! Gisteravond bijtijds naar bed gegaan en ze hoefde er vandaag pas om 8:00 uur uit dus heeft wel wat uurtjes kunnen slapen. Ze moet ook nog iets inhalen voor kunstvakken zag ik en een rekentoets afhebben voor morgen. Al met al moet er dus nog wel wat gebeuren. Ik zag trouwens op de site van school een mededeling dat je de nieuwe boeken alweer moet bestellen. Heb het maar even in de agenda gezet en ga er op mijn vrije dag even mee bezig. Jullie hebben dit al gedaan?

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:22

Merz

Wat leuk dat je ons draadje hebt gevonden!
Wat fijn dat jouw zoon goed door het VMBO is gekomen en het nu prima doet in de BBL-opleiding. Is altijd fijn om zo'n succesverhaal te lezen. Die van ons gaan daar hopelijk ook komen.

Heel herkenbaar jouw verhaal. Vooral dat stukje over het loslaten. Ik heb soms ook wel eens het idee dat ik teveel mail, maar anders wordt het vaak gewoon niet opgelost en weet zoon het echt niet meer. En uit zichzelf leren zit er nog steeds nauwelijks in bij zoon. Hij heeft daarin echt nog heel veel sturing en begeleiding nodig.
Zolang dit thuis lukt doen we dat. Ik heb niet zoveel zin om een duur huiswerkbureau in te schakelen, dat dan ook mijn zoon weer niet kent zoals wij hem kennen, dus of dat nou werkt.
W.b. theorie, ook wel herkenbaar. Zoon hier vindt met name Mens en Maatschappij (geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer) erg lastig met al die moeilijke begrippen. Ik vraag me weleens af waarom hij dit nou echt moet leren. Een beetje basis is goed, maar soms wordt er nog best diep op in gegaan. Van de week bijvoorbeeld een hoofdstuk over de VOC en koloniën. Sommige dingen wist ik zelf niet eens meer. Hij zit op een groene school dus biologie is dan wel logisch. En dat vindt hij ook beter te doen. Is ook w.b. boek prettiger, de stof wordt wat oppervlakkiger behandeld.

En ook hier een kind dat ook met zijn handen niet zo 'handig' is. Techniek is afhankelijk van de opdracht, ICT vindt hij helemaal niets, tekenen en schilderen ook niet. Alleen koken vindt hij best leuk. Ik ben heel benieuwd waar hij in de toekomst terecht komt. In wat voor bedrijf werkt jouw zoon, Merz?

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:30

Zomer

Wat fijn dat jouw dochter zo'n leuk uitje had! Is inderdaad een erg leuk park. Zullen ze zich best vermaakt hebben met dit mooie weer. Beter geregeld dan hier op school, met dat fietsen naar verschillende watergebieden. Zoon vindt er weinig aan. Geen idee of ze de opdrachten nog verder uit moeten werken. Daar staat de donderdagmiddag iets voor gepland, maar dan moeten ze ook nog iets uitwerken van de stagedag. Zal allemaal wel niet meer zwaar meetellen hoop ik maar. Zoon had wel te horen gekregen dat je stage moest lopen want dat je anders niet over gaat.

Boeken bestellen? Nu al?! Ik heb nog niets gehoord hierover. Ben eerst nog aan het uitzoeken hoe het zit met inleveren. Maar ik ga er vanuit dat we er bericht over krijgen. Vorig jaar moest het inderdaad ook voor de zomervakantie al volgens mij. Loopt het bij jullie ook via Van Dijk?

Zoon ging gisteravond na het eten naar boven en vroeg hoe laat we huiswerk gingen doen, haha! Ik zei: je hoeft niets meer te leren. Hij was toen wel erg blij dat hij klaar is. Maar zo zie je maar dat hij mij hiervoor nog steeds nodig heeft. Al vond ik het wel bijzonder dat hij het zelf vroeg.

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:34

@nnemoon en Zomer, en overige lezers.

Ik ga voor de herkenbaarheid een nieuw draadje starten. Ik denk dat het handig is dat de ouders van kinderen die komend schooljaar op VMBO Basis/kader met evt. LWOO starten ons draadje ook kunnen vinden.
Ik hoop dat jullie in het nieuwe draadje ook weer mee willen schrijven.
Ik geef het nieuwe draadje de naam Ouders van VMBO Kader/basis leerlingen.

Triva

Triva

03-07-2018 om 17:33

merz

Ik schrijf nog wat in het volgende draadje, lees je daar ook even mee?

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/ouders-van-vmbo-kaderbasis-leerlingen

@nnemoon

@nnemoon

03-07-2018 om 19:33

Merz

Leuk dat je meeleest en schrijft hoe het jouw zoon vergaat. Wat fijn dat hij zo op zijn plek is in de BBL opleiding techniek. Super!

Heel herkenbaar aan jouw verhaal dat zoon weinig opneemt op school. Zoon heeft dat ook in verband met een lage verwerkingssnelheid. De ene keer snapt hij de uitleg wel maar een andere keer moet je die uitleg nog eens drie keer herhalen. Bij zoon heeft iedereen in de basis klas recht op LWOO of je nu een indicatie hebt of niet. De klas heeft maximaal 15 leerlingen en er is een extra docent (zorg)docent bij de kernvakken, Engels, Nederlands, Wiskunde en rekenen. Als een leerling iets niet begrijpt krijgt hij/zij gewoon even één op één begeleiding totdat hij/zij het ook begrijpt. Zo proberen er echt alles aan te doen om een kind zijn/haar diploma te laten halen.

Zoon is ook niet echt "handig" met zijn handen. Hier moet je in klas 1 al een richting kiezen en hij heeft voor techniek gekozen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.