Vic
27-03-2009 om 11:16
Aparte groep 1 en 2
Gisteren heb ik te horen gekregen dat de kleuterklas groep 1/2 van mijn dochter wordt opgesplitst. Dat was wel nodig want de klas groeit dit jaar tot 40. De school heeft gekozen voor een verdeling naar leeftijd, dus er komt een groep 1 en een groep 2. De redenen vond ik heel plausibel. De kinderen van groep 2 hebben al meerdere wisselingen meegemaakt (dus houden de 'oude' juf) en daar zijn veel kinderen met aparte leerlijnen (nu al?) dus die hebben meer aandacht nodig. De juf die groep 2 gaat doen vertelde waar ze zich zoal mee bezig gaat houden. De nieuwe groep 1 krijgt een leerkracht die 1 dag voordat ze start haar LIO-stage heeft afgerond. Er waren geen ouders met vragen daarover, dus ik durfde ook niet, maar het geeft me het idee dat groep 1 min of meer een veredelde peuterspeelzaal wordt. Ik heb geen ervaring met een aparte groep 1, dus ik weet niet of dat reëel is. Op zich heb ik er voor mijn dochter ook niet zoveel problemen mee als die nog een half jaar speelt zonder iets te leren, ze moet daarna toch nog 2 jaar kleuteren (eind januarikind). Maar is dat gebruikelijk in een groep 1? Dat daar de minst ervaren leerkracht voor wordt gezet en de kinderen alleen maar vrijblijvend hoeven te spelen, met af en toe een 'verplicht' puzzeltje?
Mariëlle
27-03-2009 om 11:32
Vic
Ik denk dat je angst niet terecht is. Ik vraag me af waarom je denkt dat kinderen in groep 1 alleen maar spelen. Natuurlijk krijgen zij werkjes te doen die leerzaam zijn (tenminste bij ons op school is dat wel het geval). Mijn dochter in groep twee begint nu een beetje met lezen en schrijven te leren. Lijkt me voor groep 1 nog overbodig. Goed plan van jullie school om deze groepen uit elkaar te halen lijkt me. Daarnaast kun je nu nog geen oordeel uitspreken over iemand die net zijn/haar LIO-stage heeft afgerond. Diegene kan wel meer in haar mars hebben dan iemand die al wat langer voor de klas staat.
Geen zorgen maken hoor, eerst maar even afwachten.
josephine*
27-03-2009 om 11:59
Niet alleen cognitief
Leren op school is niet alleen cognitief. Mijn zoon heeft in groep 1 (apart van groep 2) geleerd om zich veilig te voelen en te handhaven in de groep, speelgoed te delen, voor zichzelf opkomen, etc. etc.
Ik vond het prettig dat er in groep 1 vooral het schoolgaan en sociale en motorische dingen werden geleerd. In groep 2 ligt het accent al iets meer op cognitieve zaken. Het was toch een stap en duidelijk anders in groep 2.
J.
Vic
27-03-2009 om 12:15
Klopt
Dat is inderdaad mijn idee van groep 1, dat er geleerd wordt om samen te spelen, op een stoeltje te zitten, kringgesprek e.d. Mijn dochter heeft al 4 jaar kdv achter de rug en ik heb het idee dat ze al die dingen heel aardig beheerst. Al vanaf dag 1 op school durft ze een verhaal te vertellen in de kring, kan ze (erg) goed voor zichzelf opkomen, samen spelen, etc. Ik had alleen een beetje gehoopt dat ook andere dingen meer aan bod zouden komen. In de periode dat ze nu op school zit (2 mnd) heeft ze geleerd binnen de lijntjes te kleuren en doet ze moeilijke puzzels. Volgens mij heeft ze die dingen afgekeken van oudere kleuters, dus ik zou het jammer vinden als ze nu op dat gebied niet meer van anderen kan leren. Aan de andere kant vind ik het wel prettiger dat sommige fysiek ingestelde 6-jarigen nu een beetje uit haar buurt blijven. Mijn dochter vond het erg leuk om met hen te spelen, maar dat pakte niet altijd goed uit.
Astrid
27-03-2009 om 13:02
Ervaring met gescheiden groepen
Mijn zoon is ooit begonnen op een school waar ze alles gesplitst hadden. Een instroomgroep met alleen maar nieuwkomers, een groep 1 waar iedereen 5 werd en een groep 2 waar in ieder 6 werd. Zoon heeft daar een paar weken in de instroomgroep gezeten en na de zomer vakantie een jaar in groep 1. Daarna gingen we verhuizen en ging hij naar een andere school met combi kleuterklassen.
Ik heb gesplitste groepen nooit als een probleem ervaren. Ik vond dat ze ook in gr. 1 al behoorlijk veel werkjes deden.
Wij hebben op de huidige school nu een LIO stagiaire die nu haar afrondende stage loopt. Zij staat nu voor groep 7, groep 4/5 (klas van mijn oudste dochter) en groep 1/2 (klas van mijn jongste dochter). Ze geeft volwaardig les. Echt niet minder als een gewone leerkracht. In ons geval is ze ook nog super enthousiast en doen veel extra's.
Het komt heel veel voor dat kinderen bij de kleuters aparte leerlijnen hebben. Er zijn bij groep 1 al kinderen met werkjes van groep 2 bezig en bij gr. 2 al met werkjes van gr. 3. Ook andersom ook. Kinderen in gr. 2 die echt ver cognitief achterlopen. Ook zij hebben een aparte leerlijn.
maan.
27-03-2009 om 13:20
Beginnende leerkracht
Mijn oudste heeft vorig jaar als inval ook een leerkracht gehad die nog maar net haar stage had afgerond. Zelden zo'n enthousiaste leerkracht gehad! Ze had meer overwicht op de klas dan degene voor wie ze inviel. Ook de school was erg blij met haar ze is op een andere locatie op een groep zeven gezet.
reina
27-03-2009 om 14:01
Vic
waarom zou een aparte groep 1 minder goed werken dan een gecombineerde? En het is al gezegd. een net afgestudeerde juf kan juist heel enthousiast zijn en heel goed. Juist zo iemand heeft vaak het enthousiasme om heel veel tijd in haar werk te stoppen.
ayla
27-03-2009 om 15:38
Hier ook apart
Hier hebben ze vanaf januari een instroomgroep, die heeft de LIO leerkracht, dan een groep 1 apart en dan een groep 2 apart. Op zich vind ik het prima werken al kan ik me nadelen bedenken. Ik vind dat mijn dochter soms wat vastzit in de verplichte kleutertaakjes van groep 1, qua snuggerheid zou ze met gemak groep 2 aankunnen. Als je een combi hebt pikt een slimmer kind misschien sneller wat taakjes van groep 2 mee, hier krijgen ze die gewoon niet.
Het voordeel is wel weer dat er niet veel leeftijdsverschil in de groep zit, sociaal emotioneel zit de groep dus voor een groot gedeelte op het zelfde niveau. Alles heeft zijn voors en tegens
trouwens oo ik zou niet echt bang zijn voor de LIO leekracht, dochter had vorig jaar in de instroomgroep ook een Lioleerkracht en dat was echt een superjuf. is nog steeds de lieveling van veel van de kleuters