Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

08-12-2010 om 09:45

Artecollege in almere

Omdat er hier genoeg almeerders rondhangen, kan ik de vraag wel stellen

Mijn dochter, groep 6, is er helemaal van overtuigd dat ze straks naar het Arte-College wil. Ze is namelijk dol op theater. Mijn zoon zit op het Helen Parkhurst.Ik zie het Arte niet zo zitten omdat ze dan elke dag een enorme tijd kwijt is aan reizen. Ik had dit zelf als kind, maar ik zie het nu ook bij mijn neef, die op mijn oude middelbare school zit: je bent 2 uur per dag, 10 uur per week kwijt aan reizen. Dat is allemaal tijd die je niet aan andere dingen kunt besteden. Bovendien is het weer van de laatste dagen ook niet echt om vrolijk van te worden als je zover moet reizen.
Dochter wil nu graag naar de open dag van het HP, omdat ze wil zien waar haar broer zit. Dat gaan we in februari ook doen en ik weet nu al welke lokalen ik ga benadrukken

Ik denk dat ze het Arte meer toedicht aan theater dan er werkelijk is. Ze kan veel van die dingen ook in haar vrije tijd doen.
Ik zie op het HP ook heel veel kunstzinnige dingen gebeuren, dus volgens mij hoeft ze daarvoor echt niet naar het Arte.
Het is natuurlijk enorm vroeg om je druk te maken over schoolkeuzen, maar zoon was hier ook al 2 jaar van te voren overtuigd van het HP, dus als ik iets anders wil, dan zal ik nu al langzaam moeten gaan voorbereiden.

Dus: is het Arte nu werkelijk zo bijzonder?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jujube

Jujube

08-12-2010 om 10:05

Geen almeerder, maar..

Ik ben dan wel geen Almeerder, maar ik denk dat het belangrijk is dat je dochter zelf mag kiezen naar welke school ze gaat. Zij moet er zoveel jaar naar toe, en zij moet zich er dus prettig voelen en met plezier naar school gaan. Verder: ze zit pas in groep 6 en heeft dus nog alle tijd om alle scholen in de regio te bekijken. Misschien gaat ze uiteindelijk wel naar geen van beiden!
Mijn jongste zit nu in de brugklas. Dit is een speciale expressieklas binnen een scholengemeenschap. Zij voelt zich daar als een vis in 't water! Het is echt heel anders om creatieve dingen te doen buiten school, dan wanneer het in het onderwijs is geïntegreerd.
Mijn advies: laat het een los en ga geen speciale lokalen benadrukken op school van broer. Laat haar zelf conclusies trekken. En maak een s de reis naar dat Arte-College, zodat ze ervaart hoe 't is om langer te reizen voor een school.
Groet,
Jujube

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 10:30

Natuurlijk

De reis hebben we al gemaakt, bij toeval, maar dat was van de zomer bij schitterend weer, en het leek haar toen geen probleem om elke dag zover te fietsen.

Uiteindelijk mag ze natuurlijk zelf kiezen, maar ik wil dan wel weten of het echt zo is dat het ArteCollege nu zoveel meer theater biedt dan andere scholen. Er zijn hier namelijk nog meer scholen die extra aan kunst en cultuur bieden. Anders wordt haar keuze eerder een teleurstelling én heeft ze extra reistijd.

Tihama

Straks niet meer

Mijn ervaring met dit soort scholen is dat het theatrale bijzonder afhankelijk is van de poplulatie en van de leerkrachten. Als de school een hechte kern van talentvolle lln heeft, dan zijn zij het die de kar trekken, het initiatief nemen en de expressie tot een inspirerend niveau brengen.
Bestaat de populatie vooral uit wannabees of lln die geen andere school konden verzinnen, dan leunt het geheel op de leerkrachten en die zijn in hun eentje voor zo'n klas niet krachtig genoeg om er echt wat van te maken: het ontstijgt de eindmusical groep 8 niet.
Zo kan het gebeuren dat je op de open dag van de 'kunstschool' een kwaliteit ontmoet die werkelijk eens stuk minder is dan die op een andere school die zich er niet (of juist niet) op voorstaat.
Daar komt nog bij dat er vreselijk bezuinigd moet worden in het onderwijs. Herziening, terug naar de kerntaken. Het laat zich raden dat de vrolijke creatieve leerkrachten die de zachte vakken onder zich hebben, als eerste hun baan verliezen, of hun takenpakket tot minimalistisch doegericht niveau teruggesnoeid zien. De norse wiskundeleerkracht blijft.
Dat bezuinigen gaat hard. Alle kans dat de school er over twee jaar al een stuk minder kunstig uitziet. Binnen de komende vier jaar is het terugsnoeien een voldongen feit.
Mijn advies aan je dochter: laat het los. Of eigenlijk: zoek het elders. Daar waar je er zelf invloed op hebt. Daar waar je weg kunt lopen als het niks is. Een club, een vereniging, een cursus.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 13:35

Okay, miriam

Dit klinkt logisch. De plannen van Bijsterveld wijzen hier ook op. Buiten dat: de bezuinigingen in de kunstsector zullen ongetwijfeld bijdragen aan verdere afbouw.

De reden dat ik me er ook druk over maak, is dat mijn zoon in groep 7 speciale projecten deed op een paar scholen en vanwege die projecten de school koos. Nu is de keuze uiteindelijk prima gebleken, maar niet vanwege de 'extra's' die zoon erheen getrokken hebben, want dat ging uiteindelijk niet door.

Tihama

reina

reina

08-12-2010 om 15:02

Tihama

Ik ken het Arte-college zelf niet, dus daar helaas geen antwoord op. Maar ik verbaas me over de enorme reistijd die je dochter dan zou hebben... Ik weet niet of ze moet fietsen of met het OV moet gaan en waar jullie precies wonen, maar hoeveel kan dat nou zijn? Volgens mij in het uiterste geval 3 kwartier, maar ws minder. En de verbindingen naar Poort zullen alleen maar beter worden naarmate er meer woningen komen. Er zijn ook leerlingen uit Almere die naar Amsterdam of Bussum gaan, degenen die ik ken hebben daar geen problemen mee (mijn kinderen reisden dagelijks naar Amsterdam)
En wat betreft het Artecollege, probeer ouders te vinden die hun kinderen op schol hebben en vraag het hen, dan krijg je rechtstreekse info.

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 15:50

Reina

Je weet waar wij wonen , met de fiets is het 30-40 minuten. Met de bus ook. Die bussen zijn echter afgeladen vol. Ook al groeit Poort: er komen daar ook meer scholen, dus de druk neemt ook gelijkelijk toe. Jongen hier uit de straat zit op het Trinitas (en dat is minder ver) en vertrekt al om 7.45 uur.

Ik ben onder andere in een stad gaan wonen omdat ik mijn kinderen gun dat ze niet zo achterlijk veel tijd en energie kwijt zijn aan reizen voor school als ik vroeger.

En dat is allemaal best logisch en acceptabel als er écht een plus is, maar ik twijfel dus enorm aan die plus. Ik ken een meisje dat er op school zit (oud vriendinnetje van mijn zoon), maar die zegt dat het 'wel aardig' is. Dat verhaal, gecombineerd met de plannen van Bijsterveld maakt dat ik mijn twijfels heb.

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2010 om 17:07

Welk niveau?

Op welk niveau wil je dochter die school gaan doen? Mijn ervaring met de tralala-pakketten op VO-scholen is dat het op de Havo en het VWO terug hólt na de derde klas. Dan worden er profielen gekozen en komt er ineens een stuk minder terecht van al die leuke extra sport/kunst/toneel/muziek/project-jaren. Er zit ook niet echt een examen aan verbonden om nog maar te zwijgen over de afstemming met vervolgonderwijs. De afdeling 'kunst en cultuur' van een VO-school levert je écht geen plaats op de kunstacademie op, za'k maar zeggen.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2010 om 17:11

Reistijd

Hier in de wijk staat de VO-school waar mijn dochter naar toe ging. Drie keer vallen en ze was er. De lessen begonnen om 08.05, ze ging, zéker in de onderbouw, om half 8 van huis. Want anders is het zo druk bij de kluisjes
Zoon zit in een andere plaats op school en heeft een reistijd (deur-deur) van 55-60 minuten. De lessen beginnen om 8.25, de aansluiting met het OV is perfect en hij zit dus in de bus van half 8 - gaat om 7.25 van huis. Net zo laat als dochter dus We horen hem noooooooit over het OV, hij hobbelt al 5 jaar lang trouwhartig heen en weer. Dochter studeert inmiddels en als ze deze kant op komt, is het alleen maar steunen en zuchten over het OV. Niks gewend
Zoon wilde per se niet naar de school om de hoek en wij begrepen dat volledig. We hebben het zelfs wel als pressiemiddel gebruikt: als jij niet overgaat, haal ik je er af en mag je fijn hier naar school. Erg he.

Tirza

Tara

Tara

08-12-2010 om 17:44

Hier

Hier ook een zesde groepering die al weet wat ze wil. Maar dan een school met een paardenklas.
Ik heb haar gezegd dat we als ze in groep 7 zit wel gaan kijken.
Er kan inderdaad nog veel veranderen in een paar jaar.

reina

reina

08-12-2010 om 19:31

Tihama

Ik vind 30 minuten niet zo lang, komt denk omdat ik altijd gewend ben geweest lang onderweg te zijn, vroeger naar school, later naar mijn werk. Ik ben er tegenwoordig in ongeveer 25 minuten (van vertrek huis tot binnen zijn) en dat vind ik héél snel Die volle bussen herken ik, ik zit 's ochtends in een rustige bus, maar 's middags is ie overvol, dat is niet altijd prettig. Als je de meerwaarde niet ziet zou ik er idd nog eens goed over nadenken.

Tihama

Tihama

08-12-2010 om 19:48

Gepraat

We hadden het er vanavond tijdens het eten over. Wat bleek: ze dacht dat je op het Arte de creatieve vakken in plááts van de saaie vakken kreeg. Ja, dat is natuurlijk een erg aantrekkelijke optie

Maar ze wilde het nog niet loslaten. Prima, we hebben tijd. Beeldvorming is in werking, dat is genoeg.

Tirza: ze heeft voornamelijk A's op de CITO. Ik schat dus Havo in, maar het is natuurlijk pas groep 6.

Reina: ik heb zelf 2 uur gefietst voor de middelbare school en daarna banen gehad waarvoor ik zelfs 4,5 uur per dag moest treinen. Sinds 6 jaar heb ik een reistijd van 5 minuten en dat bevalt me ontzettend goed. Ik vind reizen best te overleven, maar ik kan heel veel zinniger dingen bedenken om te doen.

Tihama

reina

reina

09-12-2010 om 06:56

Tihama (ot)

"Ik vind reizen best te overleven, maar ik kan heel veel zinniger dingen bedenken om te doen." Dat kan ik me helemaal voorstellen Gek genoeg moest ik er erg aan wennen te werken in mijn eigen woonplaats (sinds mijn 12e ging ik al elders naar school en daarna werkte ik ook nooit in mijn woonplaats), ik vond de reis altijd lekker om me om te schakelen, heen om even 'in de dag te komen' en zeker terug, na de drukke werkdag, om mijn hoofd leeg te maken en dan pas thuis te komen. (Maar om daarom nou elders te gaan werken aat me te ver
Je dochter zal haar beeld van het Arte College wel even moeten bijstellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.