poster
11-02-2009 om 13:32
Automatiseren spelling au en ou
Dochter 9 jaar,groep 6,heeft weer een prachtig rapport,ook voor dictee.
Maar net ook de cito uitslagen gekregen en weer,voor het zoveelste jaar op rij een d score voor spelling.
Het probleem blijkt weer te zitten in au en ou en ook in ij en ei.
Alle afspraken waar een regel voor is heeft ze geen probleem mee,maar deze blijven een probleem.
Weet iemand een manier om deze woorden ook goed te leren?
Als ze thuis een dictee oefent,heeft ze geen moeite met het onthouden van de verschillende woorden,maar blijkbaar vergeet ze ze net zo makkelijk weer.
Zijn er meer kinderen die hier last van hebben en wat doen jullie eraan?
alvast bedankt.
Nivea
11-02-2009 om 14:06
Volgens mij...
Volgens mij zijn er geen regeltjes voor de ou en au, ij en ei. Gewoon stampen.
Volgens mij ben ik hier wel eens een tekst tegengekomen (werd gebruikt door een IB-er) met daarin bijna alle au woorden (of ou). Misschien is die nog te vinden in het archief.
Tinus_p
11-02-2009 om 14:13
Oplossing
lezenlezenlezen
Net zolang todat je bij het lezen van het woord 'kaud' denkt van: 'hé, wat raar'.
Temet
11-02-2009 om 14:36
Ij-ei
Een regel die bijna altijd opgaat is dat werkwoorden met een lange ij in de verleden tijd een e hebben (rijden-reden).
Verder krijg ik de indruk dat woorden op oud/out in andere talen vaak een variant hebben met een l (woud/Wald, goud/gold) maar daar schiet een basisscholier niets mee op.
Groeten,
Temet
MoederVan3
11-02-2009 om 15:01
Oefenen
Ik ben zelf taalzwak en mijn ervaring is dat lezen maar matig helpt. Ik lees een verhaal en geen losse woorden. Gericht oefenen helpt beter, maar na verloop van tijd vergeet ik van sommige woorden toch weer wat de correcte spelling is. En dan is het weer opzoeken en het weer inprenten, om een jaar later het weer fout te doen. Met name woorden waar niet echt spellingregels of ezelsbruggetjes voor zijn blijven moeilijk. Gelukkig hebben we tegenwoordig spellingscontrole. Als het een probleem blijft, kan je overwegen om zelf RT in te huren, want zoals gezegd, oefenen helpt wel. Al zakt het daarna weer wat in.
Overigens zwakke spellers die goed lezen kunnen ook dyslectisch zijn, heeft een testpsycholoog mij ooit verteld. Mijn jongste is dyslectisch. Toen ik zei dat het niet in de familie zat, maar dat ik wel een zwakke speller was, kreeg ik als antwoord dat dat ook dyslexie kon zijn, terwijl ik een hele vlotte lezer ben.
pristel
11-02-2009 om 17:13
Precies: lezen
Nogal wat spelfouten zijn het gevolg van gebrek aan leeservaring.
Neem een abonnement op de openbare bibliotheek, geef bij iedere feestelijke gelegenheid een (goed!) boek kado en geef het goede voorbeeld: lees boeken en lees een goede krant.
Pris
poster
11-02-2009 om 20:35
Lezen enzo
bedankt allemaal voor de reactie`s.
dochter leest niet graag,dat klopt helemaal.
ze is wel al meer dan een jaar avi uit.
lid van de bieb is ze al sinds ze 1 jaar is en daar halen we elke 3 weken nieuwe boeken,vooral boeken over paarden en katten enzo,dat heeft meer haar interesse,alleen leest ze die amper,kijkt meer plaatjes.
wij lezen allebei graag,dus dat ziet ze wel altijd.
pelle,super die site`s.
een aantal kan ik openen en een aantal lopen helaas vast,ik ga die zeker met haar printen en doornemen,lijkt me een goed plan.
iemand anders nog meer ideeen?
groetjes en bedankt.
Engelandvaarder
13-02-2009 om 11:41
Oefenen
Vertel je dochter maar dat ze blij mag zijn dat ze (nog) geen Engels hoeft te leren lezen en schrijven. Het huiswerk van onze zoon (8) van deze week: classificeer worden me 'ough' in de 6 (!) uitspraakcategorieen (rough, plough, through, though, thought etc...). En zo heeft de klink 'ie' hier ook wel 5 verschillende manieren van spellen. Onze zoon is harstikke dyslectisch, en soms denk ik dat we maar beter naar NL kunnen verhuizen, daar heb je tenminste slechts een handvol van dit soort grappen in de geschreven taal.
Wij hebben dezelfde ervaring als moedervan3, alleen lezen helpt niet genoeg, als je dochter moeite heeft met spellen moet je soms ook heel gericht oefenen.
groeten,
Jose