Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Susan

Susan

13-10-2014 om 11:12

Basisschool Baarn

Beste Ouders,

Wij verhuizen binnenkort naar Baarn. Onze kinderen zitten nu op een hele goede school en we hopen natuurlijk ook in Baarn een leuke school te vinden. Naast de kwaliteit van het onderwijs vind ik het ook heel belangrijk dat er een leuke en veilige (geen gepest) sfeer is. Dit is als 'outsider' heel moeilijk te beoordelen. Zijn er ouders die hele goede ervaringen met een van de scholen hebben? Of juist helemaal niet?

Alvast dank!

basisschool moeder

basisschool moeder

13-10-2014 om 16:13

schoolplein

Als je wat meer informatie hebt, ga dan eens op de schoolpleinen je oor te luistenen leggen. Onze school staat in de RTL lijst heel hoog in onze gemeente. De site ziet er prachtig uit. Maar onder de ouders is heel veel ontevredenheid. De lessen zijn prima maar sociale vaardigheden, daar ontbreekt nogal wat aan. Ze zeggen dat ze er veel aan doen maar het verschil tussen de leraren is enorm.
Onze school zit niet in Baarn maar goed dat je het hier vraagt maar zoek misschien een Facebook pagina over Baarn, daar kunnen ze je misschien nog meer vertellen.

Welke klas?

Het maakt ook wel verschil hoe oud je kinderen zijn en naar welke groep ze gaan. Veel scholen in Baarn hebben een wachtlijst maar dan vooral bij de kleuters. Wil je een continurooster of juist niet? Een openbare school of een katholieke/christelijke school? In welke buurt ga je wonen?

Over alle scholen zijn wel goede en slechte verhalen te vertellen. Er zijn geloof ik wel acht lagere scholen in Baarn.

- de Montini, dit is een jenaplan school, met een continurooster, groot percentage hoogopgeleide ouders, veel aandacht voor creativiteit en drama en een hoog ons kent ons gehalte.
- de Gaspard de Coligny, dit is een christelijke school, staat redelijk goed bekend en is echt een buurtschool.
- de KWS, een christelijke basisschool, staat momenteel onder toezicht wegens slechte resultaten maar daar werken ze hard aan. Er zijn veel leerlingen vertrokken dus daar is zeker plaats.
-de Aloysius, dit is een katholieke school, staat goed bekend maar is momenteel overvol, hele grote klassen
- de Amalia Astro, ook een christelijke school, continurooster, zeer populair en ook wel wat elitair. Presteren is belangrijk.
- de NBS, openbaar, continurooster, elitair, hoog gehalte snobs, zeer prestatiegericht, goed onderwijs.
-de Guido, christelijke school, een echte buurtschool veel oog voor kinderen die iets minder presteren, enthousiaste leerkrachten, goede sfeer.
- de Uitkijck, openbare school, hoog percentage allochtone kinderen staat niet heel goed bekend..

Juno

Juno

13-10-2014 om 21:53

NBS?

De NBS is toch niet openbaar maar bijzonder onderwijs? Neutraal weliswaar maar niet openbaar of ze moeten van kleur zijn verschoten.
Een school waar de leerkracht de auto om de hoek parkeert en het laatste stukje loopt uit vrees wat ouders zullen zeggen over het autootje.

Klopt

De NBS is idd niet openbaar, sorry fout opgeschreven, de rest klopt wel vrij aardig. Ze gaan trouwens binnenkort verhuizen naar een prachtig nieuw gebouw.

Baarnse moeder

Baarnse moeder

14-10-2014 om 09:06

zoals Moiraine

Mijn kinderen zijn inmiddels van de basisschool af, maar ik kan me erg vinden in wat Moiraine opschrijft.
Als je niet houdt van elitair, ga dan vooral niet naar de NBS of de Amalia Astro. Ik heb mijn kinderen van de Amalia Astro gehaald omdat er enorm werd gepest. Dit is wel al zeven jaar geleden en de eerlijkheid gebied te zeggen dat de docenten die het toen niet aan konden er inmiddels niet meer werken.
De Montini besteedt veel aandacht aan 'omgaan met elkaar'. De Aloysius is druk met de Vreedzame School.
Wat Protestants christelijk en Katholiek betreft: de KWS en de Amalia Astro zijn daar erg druk mee, maar bij de Aloysius en de Montini speelt het een bijrol.
Het hangt natuurlijk ook af van waar je gaat wonen, hoewel Baarn nou ook weer niet zo groot is.
(En mocht je nog een leuke oppas zoeken, mijn dochter van 16 is ervaren, betrouwbaar en in het bezit van een certificaat EHBO bij kinderen!)

Nog een Baarnse moeder

Nog een Baarnse moeder

14-10-2014 om 10:40

onze ervaring

Toen wij een paar jaar geleden naar Baarn verhuisden, viel er niet veel te kiezen omdat vrijwel alle scholen wachtlijsten hadden voor de groepen die wij nodig hadden. Mede daarom is het de enige openbare school geworden. Mijn kinderen hebben het er naar hun zin en ze doen het goed. Dat het (inderdaad) een zeer gemengd gezelschap is, vind ik in deze tijd wel zo realistisch. Wij voelen ons er in elk geval thuis.

Susan

Susan

14-10-2014 om 10:41

Dank!

Dank voor de reacties! Dit is precies wat ik als vreemdeling in Baarn nodig heb. Ik ben al een heel stuk wijzer. Boven alles vind ik het belangrijk dat de kinderen gewoon leuk met elkaar omgaan op een school.
Ik heb een paar afspraken gemaakt; maar even zien hoe het met de wachtlijsten staat (maar wij komen uit Amsterdam dus wat dat betreft aardig wat gewend helaas).

Wij komen redelijk dicht bij het station te wonen.
En ga t.z.t. graag op het oppasaanbod in

lijkt wel mijn woonplaats

met ongeveer evenveel basisscholen en ook heel veel wachtlijsten. De enige scholen die geen wachtlijst hebben staan óf minder goed bekend, óf zijn heel vol.

Baarnse moeder

Baarnse moeder

14-10-2014 om 14:17

Grappig

Wat grappig dat er zoveel Baarnse moeders op OOL ronddolen! Wij wonen ook redelijk dicht bij het station, in het centrum. Ben benieuwd voor welke school jullie gaan kiezen.
Mocht je nog vragen hebben (sportclubjes, muziekles, enz.), je mag gerust mijn emailadres opvragen bij de forumbeheerder. Ik post hier normaal onder een andere naam, maar dat zou wel heel herkenbaar worden.

geen keus

Helaas heb je geen echte keus naar welke basisschool je kind gaat
in Baarn. Vrijwel alle scholen hebben wachtlijsten.

KWS - Koningin Wilhelmina School Baarn aan te raden!

Voor ouders die zoekende zijn naar een goede school in Baarn is de KWS ofwel de Koningin Wilhelminaschool Baarn echt weer een aanrader!
Het is een warme, kleinschalige basisschool in het hart van Baarn. Sinds ruim een jaar is er een nieuwe directeur. Het onderwijs en de resultaten zijn ontzettend goed en het onderwijs wordt afgestemd op de kinderen en hun kwaliteiten. Ik vind het belangrijk dat er ook een heel veilig klimaat heerst. Mijn kinderen kunnen daar echt zichzelf zijn. De sfeer is fijn en de regels zijn duidelijk. Ook ben ik blij met de duidelijke communicatie tussen leerkrachten, ouders en kinderen. Kortom de KWS is weer helemaal top.

Baarnse moeder

Baarnse moeder

14-11-2016 om 12:03

Susan?

Ik ben nu wel erg benieuwd welke school het is geworden!

R B

R B

16-05-2018 om 20:43

De Uitkijck

Wij hebben onze dochter van deze school afgehaald. De kwaliteit van het onderwijs is slecht. Er verlaten steeds meer leraren en leerlingen deze school. Vooral (verwijderd door forumbeheer) van groep 1/2 A is geen leuke juf. Zij geeft aparte straffen aan de kinderen.

NBS

Als nieuwe Baarnaars en mede door de meningen op dit forum hebben wij lang gezocht naar een goede basischool.

De NBS had onze voorkeur, maar gezien de meningen hier op het forum over de NBS, heeft onze zoektocht onnodig lang geduurd.

Omdat ik graag toekomstige ouders niet wil laten onnodig wil laten twijfelen en wil helpen is mijn oprechte mening dat de NBS het beste onderwijsaanbod heeft binnen Baarn.

De kinderen krijgen daarnaast vanaf dag 1 de allergrootste zorg en liefde van de leerkrachten. Iets wat ook niet meer vanzelfsprekend is deze dag.

Daarnaast bezit de NBS een splinternieuw gebouw met de meest up-to-date faciliteiten, direct naast het station gelegen.

Eerdere bovenstaande meningen lijken gebaseerd op aannames, hier is namelijk niets van te merken in de praktijk.

Baarnse moeder

Baarnse moeder

06-11-2018 om 16:04

tja

Daar hangt wel een prijskaartje aan, Md 1980. Daar heeft niet iedereen zin in.
Ik woon al mijn hele leven in Baarn dus ik denk dat ik me echt niet alleen op aannames baseer. Het onderwijs is op alle Baarnse scholen prima, de NBS heeft alleen inderdaad een goed aanbod op het gebied van bijvoorbeeld muziek, toneel en computers. Daar betalen de ouders dan ook flink voor. Wie niet kan of wil betalen, hoort er niet echt bij.
Ik ken een paar docenten van de NBS en die zijn heel betrokken - maar dat geldt ook voor leerkrachten van de andere scholen. Het nieuwe gebouw is prachtig, maar toen TO hier vier jaar geleden haar vraag stelde was dat gebouw nog niet in gebruik.
Ik ken ook moeders met kinderen op letterlijk alle basisscholen van Baarn. Er zijn wel degelijk (soms subtiele) verschillen in hoe elitair de scholen zijn. NBS ouders willen net als alle andere ouders het beste voor hun kinderen en op de NBS kopen ze dat gewoon in. Dat geeft die kinderen soms wel een air van 'wij zijn beter dan de rest' en dat zie je vooral op sporttoernooien van de gemeente. Letterlijk zelfs, de NBS kinderen hebben allemaal een shirtje met hun naam erop terwijl de andere kinderen gewoon een shirt in min of meer de juiste maat krijgen uitgereikt van hun school.
Maar ik ben blij dat je een fan bent, Md 1980, dan zitten jouw kinderen in ieder geval goed.

mijk

mijk

06-11-2018 om 16:36

de toon

van deze post zou al voldoende zijn om mijn kind er niet te willen hebben Gelukkig zijn scholen er in vele smaken!

mijk

Baarnse moeder

Baarnse moeder

06-11-2018 om 18:11

Toch niet mijn toon, Mijk?

mijk

mijk

06-11-2018 om 18:14

Nee!

van de reclamemaakster De allergrootste zorg en liefde... Brrrrrrrrrr.

Mijk

Baarnse moeder

Baarnse moeder

06-11-2018 om 18:25

oh...

Oh gelukkig. Het zou mijn school ook niet zijn, maar dat had je al gemerkt
Die kindertjes komen op de middelbare school met het idee dat ze heel wat meer zijn dan het gewone klootjesvolk. En dat is geen aanname, ik heb zelf op het VO bij die kinderen in de klas gezeten vroeger en mijn dochter zoveel jaar later ook. Brrrrr.

Baarnse moeder

Baarnse moeder

06-11-2018 om 18:27

trouwens

ik ben nog steeds heel erg benieuwd waar de kinderen van TO uiteindelijk terecht zijn gekomen...

Louisa

Louisa

08-06-2020 om 11:58

Basisschool gezocht na verhuizing

Hallo, tijdens een google tocht kwam ik deze post tegen van jaren terug. Ik ben nu voor mijn kinderen op zoek naar een basisschool en vraag me af of er moeders zijn die hun recente ervaring kan delen, ook qua wachtlijst?
Kids uit 2017 en 2018 (2,5 en 1,5)
Heb met 2 scholen contact gebad
NBS, geven aan dat de wachtlijsten lang zijn en zeer kleine kans van plaatsen..
Montini, krijg ik geen reactie na meerdere mails, bellen werkt ook niet. Denk door corona en vakanties enz.

Blijven er nog goede scholen over?

Baarnse moeder

Baarnse moeder

08-06-2020 om 22:15

eigenlijk allemaal wel goed

De Uitkijck is nog steeds matig, voor de rest zijn eigenlijk alle scholen wel prima. Het is waar je naar op zoek bent. De scholen zijn nu weer helemaal open, ik zou de Montini nog eens bellen als ik jou was.

Maya

Maya

24-06-2020 om 18:54

Dure scholen

Ik woon niet in Baarn, maar in een andere regio met meerdere basisscholen met een hoge ouderbijdrage. Hier valt op dat de "kinderen met een vlekje" niet erg welkom zijn op deze scholen. Je kind ligt wellicht ook snel uit de groep door het hoge OSM-gehalte. Ook hoor ik vaak van ouders die hun kind vervolgens op een school "voor het normale volk" zetten achteraf vinden dat ze dat eerder hadden moeten doen omdat daar wel naar het kind individueel wordt gekeken.

Ik ken die "elitaire" scholen in Baarn niet maar dit wilde ik wel even mededelen.

Nvt

Nvt

29-06-2020 om 13:11

Dank

nbs valt bij ons in ieder geval af, idd vanwege het wat hogere elitaire gehalte.....

Montini gesproken en de oudste staat op de wachtlijst, jongste kon al geplaatst voor dat schooljaar. Dus wordt even afwachten!

Dag allemaal. Ik stuitte op dit forum in mijn zoektocht naar meer informatie over de Baarnse basisscholen. Wij staan op het punt naar Baarn te verhuizen en zijn nu naarstig op zoek naar een basisschool voor onze dochter die in december (2021) 4 jaar oud wordt. Alhoewel het nu lastig is contact te krijgen gedurende de zomerperiode lijken vrijwel alle basisscholen in Baarn al vol te zitten met weinig kans om via de wachtlijst nog een plek te bemachtigen...

Heeft er iemand recente ervaringen met plaatsingsmogelijkheden en wachtlijsten? Wij denken er intussen ook aan om ook maar in Soest te gaan informeren en dan te kijken of onze dochter dan op enig moment als zij-instromer naar Baarn kan overstappen. Heeft iemand daar wellicht ook ervaring mee?

Alle reacties, tips en tricks zijn van harte welkom!

Hallo, ik kwam deze forumdiscussie tegen en vroeg mij af of er hier ouders zijn die nu kinderen op de Uitkijck of op Gaspard de Coligny hebben en of zij hun mening willen delen. Wij zoeken een school voor onze kinderen die naar groep 1 en groep 3 gaan. Graag hoor ik van insiders of ze tevreden zijn. Dank!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.