Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Basisschool veilige haven om te ontwikkelen of strafcontroleplek van overheid om te labelen en subsi

basisschool veilige haven om te ontwikkelen of strafcontroleplek van overheid om te labelen en subsidies binnen te slepen. Ik ben een ouder uit het jaar 1973 en heb mijn basisschool tijd als een super fijne tijd ervaren, waarin ik leerde, vrienden kreeg etc. En als er iets was werd het eerst in de klas opgelost en later samen met de ouders, maar niet met de overheid of instellingen die voor mij ver van mijn bed show zijn. Maar ik krijg nu de indruk bij mijn kids dat dit de plek is waar ouders worden becijferd, gestraft en gekatogoriseerd. Ik vertelde laatst aan een vriendin dat ik twee keer te laat was op school, balen etc. samen oplossing zoeken, toen vertelde zei me dat je bij hun op school boetes moet betalen, ik vind het gevaarlijk worden als leraren niet meer binnen hun kader kritisch naar henzelf kijken, maar ineens ons moeten opleiden. wat vinden jullie en waar vind ik nog scholen die wel samenwerken, ipv spijkers op laag water zoeken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Balletmama76

Balletmama76

08-10-2010 om 08:42

Als er echt iets aan de hand is...

...zwijgen ze.
Wij hebben al herhaaldelijk aangegeven, dat bij een vriendin van dochter thuis de boel behoorlijk misloopt. Alcoholisme en huiselijk geweld, maar school zeggt hier niks mee te kunnen en verwijst naar het AMK.

Haar ouders kwamen zelfst beschonken op een schoolfeestje, maar ho maar, ze werden er echt niet of aangesproken.

Over een candy-bar in de lunchtrommel wordt meer heisa gemaakt.

maan.

maan.

08-10-2010 om 11:50

totaal geen herkenning, integendeel.

naar mijn idee tijd voor een andere school?

vlinder72

vlinder72

08-10-2010 om 22:29

Nog een keer .....?

Ook geen herkenning. Inmiddels drie kinderen op school en ik ben nog nooit door een leerkracht of door de school in het algemeen als ouder bekritiseerd (mijn kinderen trouwens ook niet). Ik heb ook nooit "de overheid" op school gezien om ouders te straffen of iets dergelijks.

Nee hoor, mijn kinderen gaan graag naar school. Mijn oudste zoon zou het liefste al een half uur te vroeg naar school gaan. Hij vindt het heerlijk om met al zijn klasgenootjes op het schoolplein te kletsen voordat de school begint. En school zelf? Ik hoor geen klachten. Hier heel blije kinderen die hopelijk straks tevreden terugdenken aan hun basisschooltijd.

Meer instanties meer regeldruk

Als je als kind overal doorheen vlindert, dat had ik zelf gelukkig wel, kan de basisschool een fijne plek zijn. Als dat niet zo is krijg je als ouder en kind al snel te maken met meer instanties en regels dan vroeger en als ouder heb je daarin niet de beste positie.
En samenwerken is echt een kunst die beslist niet iedereen beheerst. Alle soorten gedrag heb ik inmiddels gezien, van groots en inspirerend tot alle mogelijke alternatieven voor 'kinderachtig'. Ook liegen en intimideren, op zijn minst jezelf indekken en je eigen aandeel uitvergroten ten koste van een ander.
Niets menselijks is de school vreemd. Helaas krijg je dat dan nog eens in meervoud als je ook te maken krijgt met alle soorten gedrag van zorgverleners, leerplichtambtenaren en andere functionarissen die allemaal zo hun eigen visie over ouders hebben. Vroeger had mijn moeder alleen te maken met de leerkracht van mijn broers en hooguit de directeur in aanhoudend gedoe over de leerproblemen. Met mijn kinderen heb ik dat in meervoud. En alles heeft steeds meer repressieve consequenties of aantekeningen in dossiers.
Het zal mischien wel uitmaken waar je woont, de druk ligt in een grote stad mischien wel hoger.
Het vereist nogal wat tact en strategisch opereren om dat allemaal in goede banen te houden.
Maar ik wordt er ook echt niet vrolijk van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.