Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiorucci

Fiorucci

25-10-2010 om 18:58

Beelddenken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brenda129

Brenda129

29-10-2010 om 20:39

Persicaria

Ja, dyslexie zit ook al jaren in ons hoofd! Zijn RT bestaat ook al jaren uit het dyslexie protocol.
Hij gaat daar op het VO ook op getest worden (hij zit nu in groep 8)
Het rare is dat het werken met woordbeelden zo super werkt. Weet niet of dat bij mensen die echt dyslexies zijn ook zo goed werkt.
Ik laat hem het woord in zijn hoofd zoeken, spellen en vernietigen. Ik schrijf de goede spelling op een briefje en hij kijkt er 2 sec. naar. Zoekt de goede plek in zijn hoofd om het vervolgens daar op te schrijven. En hij weet het! Zelfs weken erna, kan hij het van voor naar achter en van achter naar voor spellen. Maar dat is alleen bewezen door mij en mijn zoon en voor mijzelf en mijn zoon.

Op de site van beeld en brein staat iets over weterschappelijke steun voor beelddenken.

Chippie

Chippie

30-10-2010 om 23:10

Maar...

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn belangrijkste vragen:

Wetenschappelijke onderbouwing voor beelddenken?

Hoe meet je beelddenken? Sorry, die test met die blokjes, diertjes, etc neem ik écht niet serieus.

Hoe onderscheid dyslexie zich van beelddenken?

Ik vind het prima dat mensen de term beelddenken gebruiken voor een andere leerstrategie maar ik vind het een beetje lariekoek. Ieder kind leert anders. Om nou net één leerstrategie te bestempelen als een afwijkingachtig iets.

Trouwens iemand had haar kind met 3 jaar laten testen. Volgens mij, tenminste zo heb ik het gelezen, zijn alle kinderen beelddenkers en verandert dit langzaam (of zoiets).

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2010 om 07:24

Klopt

Dat veranderd langzaam, ik meen medio groep 3 ofzo.
Mijn zoon is heel taalvaardig en heeft helemaal geen last van dyslexie achtige problemen. Misschien kun je de links die hier staan eens lezen, ik vermoed dat jij denkt dat het een variant op dyslexie is? Iemand die dyslectisch is, kan ook ook beelddenker zijn, maar dat wil niet zeggen dat je als beelddenker ook dyslectisch bent.

Chippie

Chippie

31-10-2010 om 12:30

Fiorucci

Ik vermoed helemaal niet dat beelddenken een variant op dyslexie is. Ik ga er namelijk nog steeds vanuit dat beelddenken niet een groot 'iets' is. Meer iets in het kader van 'dit kind heeft net een andere leerstrategie dan het andere kind'.

In discussies over dyslexie wordt ook vaak gesproken over beelddenken en dat dyslexie vaak wordt verwart met beelddenken (ik denk dat andersom veel gevaarlijker is). Okee, dan wil ik graag weten of mijn dyslectische zoon misschien (ook) beelddenker is. Daarom wil ik graag weten hoe dyslexie zich van beelddenken onderscheidt? Hoe meet je beelddenken? De test met blokjes etc die ik tegenkom vind ik echt zeer alterteutigst. En geen wetenschappelijke onderbouwing.

De link van Beeld en Brein daar worden mijn vermoedens dus bevestigd. Een cursusje mindmappen etc verkopen als dé behandeling voor kinderen die bij het woord appel ook denken aan een frisgroene appel. Duh, dat zijn bijna alle kinderen!

"Mijn zoon is heel taalvaardig en heeft helemaal geen last van dyslexie achtige problemen." Graag help ik ook een misverstand uit de wereld. Mijn zoon is ook heel taalvaardig. Hij heeft een VIQ > 140. Dat betekent dat 99,99 % minder taalvaardig is dan hem. En toch dyslexie.

Brenda129

Brenda129

31-10-2010 om 16:06

Dyslexie vs beelddenken?

Ik weet niet precies waarin dyslexie zich onderscheid van beelddenken. Er zijn behoorlijk veel raakvlakken.
Ik blijf het een moeilijke materie vinden, dat beelddenken.
Maar als ik naar mijn zoon kijk, kan hij bij de signalen van beelddenken op alles ja antwoorden.
Vanaf de kleuterklassen probeer ik school al duidelijk te maken dat hij anders denkt en dingen anders aanpakt. Ik had toen nog nooit van beelddenken gehoord. En met spelling en lezen was hij ook nog niet bezig. Tot hij is groep 5 zat en ik van iemand een link kreeg over beelddenken. En waarschijnlijk hadden we toen hetzelfde Eureka gevoel als Fiorucci. Dit kwam precies overheen met wat we bij hem zagen en bij hem voelde. We hebben hem daar toen op laten testen. Deze test bestaat niet alleen uit het wereldspel. Maar bestaat uit meerdere testen zoals een didactisch onderzoek, een leerstijlenonderzoek, een Vester geheugentest (visueel, kinesthetisch, lezen en auditief) en nog meer!
Uit het totale plaatje komt een uitslag.

De dame van de test zei trouwens wel dat je beelddenker en daarbij ook gewoon dyslectisch kunt zijn.
In mijn ogen is beelddenken meer dan alleen maar spelling en leesproblemen.
Dat zijn rechterhersenhelft een stuk dominanter is dan zijn linkerhelft was in de kleuterklassen al wel duidelijk op school. En dat is nu ook wetenschappelijk bewezen. Dat 1 hersenhelft dominanter kan zijn dan de andere. Tot een jaar of 4 zijn kinderen idd allemaal beelddenker. Vanaf het moment dat kinderen naar school gaan en meer hun linkerhersenhelft gaan gebruiken voor taal veranderd dat. En bij sommige veranderd dit maar heel summier en blijft de rechterhersenhelft dominant. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de linkerhersenhelft helemaal niks kan/doet. Dus voor 100 % in beelden denken geloof ik niet zo in.

Even een nieuwsgierig vraagje voor Chippie.
Waarom is jouw kind getest op dyslexie als er geen problemen zijn op taalgebied? Was daar een andere reden voor?

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2010 om 16:45

Brenda en chippie

In mijn ogen is beelddenken meer dan alleen maar spelling en leesproblemen. Zeker,want mijn zoon heeft helemaal geen spellingsproblemen,en leest al jaren een paar boeken per week.
Chippie, ik begin hier niet over beelddenken omdat ik dat zie als een groot probleem ofzo. Maar omdat ik de beschrijving enorm herken bij mijn zoon, en omdat alleen het weten dat hij dingen soms anders ervaart en aanleert, genoeg kan zijn om het voor hem makkelijker te maken. Al is het maar dat leraren weten dat het geen lui ongeinteresseerd eentje mens is, er zit meer achter.

Welnee

"In mijn ogen is beelddenken meer dan alleen maar spelling en leesproblemen"
Welnee. Beelddenken is (als het al bestaat) helemaal geen probleem. Je hebt de auditief ingestelden (geluiddenken?), die visueel ingestelden (beelddenken) en nog zo wat variaties. Dat is in geen van de gevallen een probleem.
Wat een probleem is, is dat veel leerkrachten/lesmethodes uitgaan van het boekje en in paniek raken als een leerling niet volgens het boekje leert.
Niemand leert volgens het boekje. Maar bij sommigen merk je dat beter dan bij anderen.
"Maar omdat ik de beschrijving enorm herken bij mijn zoon, "
Niet over nadenken. Probeer met je kind andere lees/leerstrategie uit. Hij heeft geen ziekte, maar een creatieve leerkracht/ouder nodig. Er is niets met hem mis, de lesmethode is te beperkt.
En nee, er bestaat geen formule voor succes. Proberen en als het niet lukt iets anders proberen.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

31-10-2010 om 18:26

Miriam

Ik was precies dat van plan, en maak er ook geen probleem van,hoor. Maar ben wel blij dat nu eindelijk een docent het ziet, en niet alleen ik. Het is handig als je het daarover eens bent.

Annet

Annet

31-10-2010 om 21:23

Hier heel verschillende hersenhelften

Zoon in getest en heeft een grote kloof tussen de ene en de andere hersenhelft (verbaal en perfomaal). Met groot bedoel ik 49 punten verschil. Verbaal is het hoogst.
Toch is hij geen beelddenker en ook niet dyslectisch. Hij is wel heel slim.

Anne heb je aandelen?

De site die jij noemt is namelijk al hierboven genoemd door Brenda.

Gr. Poezie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.