Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-11-2008 om 08:16
Mijn zoontje valt sterk uit op begrijpend lezen en rekenen. en hij niet alleen. Toch lijkt er geen handreiking te zijn om dit probleem echt op te lossen. Wij oefenen nu thuis met testen, maar ik kan me niet indenken dat er geen betere oplossing is.
Wie weet meer???
Alvast bedankt,
Tonia
28-11-2008 om 09:00
Tonia
Hoe oud is je zoontje?
Onze zoon (groep 8) begon vorig jaar ook steeds verder uit te vallen met begrijpend lezen. Begrijpend lezen is iets dat veel kinderen 'gewoon kunnen'. Maar niet iedereen. Die kinderen moeten zich lees-stratgegieën eigen maken. Wij weten inmiddels dat veel leerkrachten hier niet zo goed in zijn: de meeste kinderen snappen het namelijk gewoon wel. Zoon krijgt nu wekelijks een uur remedial teaching bij huiswerk/bijles-instituut. Specifiek gericht op het aanleren van die strategieën. Dat houdt bijvoorbeeld in: het herkennen van signaalwoorden, hoofdgedachte uit een tekst kunnen halen, samenvatten etc. Hij heeft hier veel baat bij.
Wellicht handig voor jou om te weten: begrijpend lezen kent verschillende niveaus:
1. feiten uit de tekst kunnen halen (kon zoon uitstekend, en daarmee kom je tot groep 6 ook heel ver)
2. samenhang kunnen zien (op die eigenschap wordt vanaf ca. groep 6 steeds meer een beroep gedaan)
3. samenvatten (idem)
Het is heel belangrijk dat een kind dit leert (en het zijn echt trucjes en vaardigheden die je kan leren), want 2 en 3 worden steeds belangrijker. Ze hebben die vaardigheden ook nodig voor andere vaken, zoals geschiedens en aardrijkskunde.
Alleen maar thuis oefenen met testen is voor begrijpend lezen volgens mij dan ook niet zo zinvol.
Succes!
28-11-2008 om 09:08
Testen?
Hallo
Hoe oud is je zoontje en wat voor testen gebruik je dan?
Begrijpend lezen is niets anders dan dat ja een stukje lezen kunt navertellen wat er is gebeurd = navertellen dus. Dat je het begrijpt dus.
En wat bedoel je met begrijpend rekenen? Die term ken ik niet. Of bedoel je in het algemeen problemen met rekenen?
En hoe zo is hij niet alleen? Is de hele klas zwak?
Heb je trouwens al met de IB-er van school gesproken? Ik raad je aan om daar mee te beginnen.
succes
03-12-2008 om 10:02
Hallo Tonia,
Op www.lereniseenmakkie.nl staan een aantal manieren om het begrijpend lezen bij je kind te stimuleren. Misschien heb je daar iets aan?