Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ben ik nou de enige 'zeur'? [ouders moeten huiswerk coördineren in groep 7]

Gisterenavond de informatieavond van onze jongste (knul van 10 jaar) op de basisschool bijgewoond. Hij is nummer 4 dus een aantal standaarddingen weten manlief en ik nog beter uit ons hoofd dan de directrice

In de klas zelf werd door de juf en de meester verder uitgelegd hoe het dat schooljaar toe zou gaan (is groep 7, dus best pittig).

En dan komt het.

We gaan dit jaar werken aan 'respect voor elkaar'(? Hoezo dan is dat niet normaal op deze school, dat ze dat na 6 jaar niet weten). En u als ouders MOET dit en dat en dat.

De kinderen krijgen elke dag huiswerk mee. U als ouders MOET controleren cq. meewerken aan: invullen agenda, controle op en maken van huiswerk, klopt het huiswerk (geen/weinig fouten), netheid van werken.
Drie keer geen huiswerk gemaakt/ingeleverd is brief mee ter ondertekening. 6 x = manlief en ik mogen op school komen om een 'verklarend' gesprek te voeren.

De kinderen gaan dit jaar x werkstukken, boekbesprekingen, nieuwskranten en spreekbeurten houden. U als ouders MOET helpen dat de kinderen op tijd beginnen, dat ze op de juiste manier werken, dat er een definitief net werkstuk komt.

Na de zoveelste keer MOET en THUIS doen, stonden mijn nekharen echt overeind.

Ik heb o.a. aangegeven dat ik de 'klacht' van de leerkrachten dat leerlingen zo slecht omgaan met agenda en huiswerk (bijv.) al ruim 10 jaar hoor (tijd die wij tot nu toe doorgebracht hebben op deze school i.v.m. 4 kinderen
Dat ik als ouder altijd probeer om mijn kinderen op het goede spoor te krijgen, maar dat ik van school OOK verwacht dat ze dan eens iets structureels op poten zetten om kinderen daar bij te helpen (zoals bijvoorbeeld het 'tas uit - tas in'-model voor huiswerk wat ze op de middelbare school van twee van onze dochters gebruiken).
Inderdaad kun je niet van 10-jarigen verwachten dat ze dat 'zomaar' vanzelf leren en 'ineens' in één jaar tijd qua school superzelfstandig worden als voorbereiding op het middelbaar.
En ik heb bijvoorbeeld het hele vorige jaar als een bok op de haverkist gezeten bij onze zoon, want hij grossiert in 'huiswerkbrieven en verklarende gesprekken'

Ja, daar zat wel wat in, maar ja ouders moesten toch . . . De overige ouders zaten wat lamgeslagen elkaar aan te kijken.
En dan denk ik dus: ben ik nou gek of een zeur? Vinden we het nou normaal dat dit soort 'vaardigheden' (alleen) door ouders bijgebracht moeten worden?
En waarom moeten wij huiswerk op fouten controleren? Daar ben je toch leerkracht voor? "Ja, dat kost zoveel tijd met 28 leerlingen". Dat snap ik ook wel, maar toch.
Tja, en 28 agenda's (eens een keer) doorlopen om te zien of ze op de juiste manier (en weer terug te lezen) ingevuld worden, daar beginnen ze al helemaal niet aan.

Nou, ik ben in elk geval blij dat ik al veel van het 'nieuwe leren' snap zodat ik onze zoon kan (moet) helpen, want anders "zouden wij ook wel even bijles krijgen, want ja bijvoorbeeld staartdelingen dat kon toch echt niet meer" (en dat was dan de meester).

Puhh (snotjong) dacht ik nog . . .
Fonne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nounou...

Wat een betutteling maar wat ook een armoede wanneer school alleen deze manier weet om ouders aan te spreken. Blijkbaar heeft school het idee een autoriteit te zijn waar ouders naar moeten luisteren of dat je door deze benadering de minder geïntresseerde ouder betrokken krijgt.
Ouders die betrokken zijn bij hun kinderen staan klaar om te helpen, voor hun is dat vanzelfsprekend. Ouders die niet betrokken (willen) zijn ..tja..dan kun je op je kop gaan staan maar die krijg je al zeker zo niet aan de gang.
Ik zou het zelf niet accepteren om zo door school aangesproken te worden. Een beetje meer respect graag!
Nee, natuurlijk zeur je niet. Ik vraag me alleen af hoe je ze dat aanhet verstand gepeutert krijgt want het lijkt me geen school die nu echt tegenspraak dult. Hoe heb je dat andere jaren gedaan? Is dit een houding die school zich altijd aangemeten heeft?

Fonne

Fonne

04-09-2009 om 14:02 Topicstarter

Helenaleen: eerste keer in al die jaren

't Is voor mij voor het eerst in al die jaren (zoals gezegd al zo'n 10 in totaal) dat we op deze manier worden aangesproken.

Ik heb het idee dat de leerkrachten er wel eindelijk van doordrongen zijn dat er dit jaar nog heel wat in te halen valt aan leerstof én aan het zelfstandiger krijgen van deze groep. Vind ik helemaal top, maar dat wij ouders en uiteraard ook de kinderen dat nu op ons brood krijgen, daar ben ik het niet in zijn geheel mee eens.

Wij zijn van die ouders die vrijwel elke dag met (minimaal één maar meestal meerdere van) de kinderen bezig zijn qua hulp bij het leren/overhoren(zelfs nog bij mijn 18-jarige HBO-er => mam heb je vanavond even tijd?)
En eerlijk gezegd is dat samen met ons werk (beide fulltime) en het runnen van een zeskoppige familie best een hele opgave. Met alle liefde hoor, maar ik ben regelmatig ook toe aan de schoolvakanties

Alleen dit keer vind ik de druk die op ons gelegd wordt onevenredig groot. Echt in de trend van: 28 kinderen is veel te veel voor ons 2 leerkrachten, dus leggen we het ergens anders neer; slikken of stikken pappa's en mamma's (als uw zoon of dochter het niet redt is dat uw schuld; even heel zwart/wit dan hoor).

Pelle: Geen huiswerk! Wat een luxe; dat ken ik echt niet van mijn kinderen qua de basisschool. Heb inderdaad vaak het idee dat er wel heel veel, te gemakkelijk, naar huis geschoven wordt. Is nl. niet alleen specifiek huiswerk en opdrachten, maar ook alles wat niet afkomt in de klas (te zwaar programma? te weinig tijd per lesstofonderdeel?)

Maakte ik gisteren ook nog een opmerking over dat wij 'in mijn tijd' (klinkt dat oud!) nooit huiswerk meekregen. En mijn ouders hoefden niets thuis vanuit school te doen qua huiswerk. Was natuurlijk een foute opmerking

Op zich denk ik dat huiswerk meekrijgen en moeten maken wel een goede voorbereiding is op de middelbare school, maar dan tot een zekere hoeveelheid. Elke dag van de week huiswerk (soms meer dan één vak) en dan nog al die speciale opdrachten.

Ik vind dat mijn zoon na school ook nog gewoon lekker tijd moet hebben om rond te rommelen, met vriendjes te spelen enzovoorts. Hij is tenslotte nog maar 10 jaar. Maar als ik het huidige programma zo zie betwijfel ik of dat gaat lukken.

Fonne

Fonne..

Ik krijg het onbehaaglijke idee dat school zich al aan het indekken is tegen het feit dat er een aantal leerlingen zullen zijn die de doelstelling niet halen. Dan zal het straks aan de ouders zijn die niet meee werken en niet aan school.

Persoonlijk denk ik dat kinderen er meer aan hebben wanneer ze verantwoordelijkheden krijgen die bij hun leeftijd past en waar ze steeds minder bemoeienis van ouders nodig hebben.
Bijvoorbeeld leren kinderen vanaf groep 4 hier dat ze zelf aan hun gymspullen moeten denken. Ouders worden er nooit op aangesproken maar de kinderen zelf. Vanaf groep 6 mogen kinderen zonder gymspullen ook niet meer mee gymmen. Ze leren ook zelf een agenda bijhouden. Eerst dmv bord in de klas geleidelijk tot eigen agenda. We krijgen vanaf groep 6 ook niet zonder meer briefjes mee waar kinderen bijv. met knutselen aan moeten denken mee te nemen. Daar moeten ze zelf aan denken.
Wat school dan vraagt aan ouders of ze de kinderen willen motiveren hier zelf aan te denken (zelf verantwoordelijk voor te zijn).

Ik vind de verantwoordelijkheid voor huiswerk e.d. bij ouders neerleggen niet de juiste weg om kinderen voor te bereiden op de middelbare school. Jammer dat een school zo weiinig dreatief is (armoede noemde ik dat al eerder).

Balletmama76

Balletmama76

04-09-2009 om 19:45

Gelijke kansen...

Hoe zullen bijvoorbeeld allochtone ouders het huiswerk op fouten checken?

Ik zie wel sommige fouten bij spelling, maar lang niet alle. Terwijl ik mezelfst als best goed integriert beschouw, maar ik heb de NLse spelling en grammatiek echt niet perfect onder mijn knie.

Manlief werkt s'avonds. Dus bij ons zal zo'n system al voor problemen zorgen (huiswerk op fouten checken).

Rekenen heb ik in Duitsland met een heel ander systeem geleert. Ik denk dat het bij veel allochtone ouders zo is.

Natuurlijk zijn de kansen van kinderen nooit helemaal gelijk, maar de school zou toch wel ernaa moeten streven, een mogelijkst gelijke basislevel te bereiken en dat kan niet, als teveel gewicht op de hulp van ouders geleggt wordt, omdat niet alle ouders evenveel vaardigheiden, geduld en taalkennis meebrengen, om hun kinderen bij deze dingen te helpen.

Kiki

Kiki

04-09-2009 om 20:01

Ik dacht echt precies hetzelfde balletmama76

Ik moest inderdaad ook gelijk aan al die mensen denken wie de Nederlandse taal niet goed machtig zijn.

Die kinderen hebben al een achterstand en dan krijgen ze ook geen begeleiding van school meer omdat dat teveel werk zou zijn.
Alleen daar zou ik al over vallen Fonne.

mar-ank

mar-ank

04-09-2009 om 20:35

Niet alleen allochtone ouders

En het hoeven niet alleen de allochtone ouders te zijn die daar moeite mee hebben. Er zijn ook zat 'gewone' Nederlandse kinderen waarvan de ouders er heel veel moeite mee zullen hebben om hun kinderen bij hun huiswerk te begeleiden! Of kinderen waarvan de ouders het gewoon weigeren. Hebben die kinderen dan gewoon pech gehad? Ze komen vaak al vanuit een achterstandspositie, maar zo krijgen ze natuurlijk nooit de kans om die goed te maken.

Zwaktebod school

Een school die zoveel op de schouders van de ouders legt doet gewoon zijn werk niet goed.
Kinderen krijgen op Internationale School ook balen huiswerk en daar vinden ze me ook niet zo aardig, omdat ik regelmatig herhaal dat huiswerk gewoon betekent dat leerkracht z'n werk niet goed genoeg doet (of er een echt probleem is met kind).

Ik zou persoonlijk na zo'n instructie op school waarschijnlijk even de directie bellen om te laten weten dat ik de rest van het onderwijs van mijn kinderen dan ook wel op me neem, aangezien school toch al van me verwacht dat ik het meeste werk doe, dus dat ze vanaf morgen thuis blijven (of iets van dien aard). Scheelt de school weer in de stookkosten.

Fonne

Fonne

07-09-2009 om 09:07 Topicstarter

Toch op school aankaarten.

Soms zou je inderdaad denken: "laat ik dan ook maar alles overnemen"

Maar wat ik zo lees aan reacties ben ik dus niet 'gek' om het maar zo te zeggen. Ben het zeker ook eens met de opmerkingen over het feit dat kinderen waarvan de ouders zelf die ondersteuning (om wat voor redenenen dan ook) niet kunnen bieden helemaal de dupe zijn/worden van dit beleid.

Bovendien merk ik gewoon aan mijn zoon dat hij het zwaar heeft doordat hij na school ook nog zoveel thuis aan huis- en 'onaf'werk moet doen. Hij ligt iedere avond uiterlijk om half negen in zijn bed, komt er pas om zeven uur 's ochtends weer uit maar moet nu in het weekeinde gewoon 'bijslapen'. Zoals gezegd, hij is pas tien en ik vind dit toch echt teveel.

Ga eens met andere ouders op de school praten hoe zij hier tegenoverstaan en met de directie om te zien hoe dit anders kan.

Jullie nog tips en trucs hoe dit het beste in te steken?

mar-ank

mar-ank

07-09-2009 om 10:15

Goed idee

Het lijkt mij zeker een goed idee om eens te kijken hoe andere ouders er over denken; samen sta je sterk(er). Als blijkt dat jij niet de enige bent die er problemen mee heeft zou ik zeker verdere aktie ondernemen.
Wij hadden vorig jaar een probleem met de sfeer in de klas en toen hebben we alle ouders opgetrommeld. Toen hebben we met de juf en de directie een extra ouderavond bijeen geroepen om er eens met elkaar over te praten. Alle ouders waren aanwezig! Daaruit alleen bleek al (vooral ook aan de school) hoe zeer dit probleem leefde onder de ouders. Ik kan niet zeggen dat na deze avond het probleem meteen was opgelost (was het maar zo makkelijk), maar het was wel goed om eens met elkaar van gedachten te kunnen wisselen. Te horen hoe de school er over denkt, in jullie geval waarom zoveel huiswerk, wat er van ouders verwacht wordt, of het ook anders kan, etc. En vooral ook aan de school laten horen hoe de ouders er over denken! Ik begreep dat jullie net een ouderavond gehad hebben, maar misschien als het nog eens speciaal over dit onderwerp gaat, en de directie erbij aanwezig is, dat er dan toch iets uit komt waar iedereen mee kan leven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.