Nasha the first
08-01-2009 om 23:42
Beste scholen, (bijna) allen christelijk
Maar vanavond hoorde ik waarom....Christelijke scholen mogen de kinderen met lage Cito's weren.....Is dat zo? Dan is dit onderzoek toch meteen waardeloos?
M Lavell
09-01-2009 om 00:52
Dat gebeurt
Of het mag is een tweede, maar bewijs maar eens dat dat het was. Bovendien zal het ministerie er niks van zeggen en de ouders die het overkomt, gaan heus niet naar de rechter. Die gaan naar een andere school. Die willen al niet meer.
Ja, het gebeurt omdat het kan. Hoe vaak dat voorkomt en of dat werkelijk in de cijfers terug te vinden is, is niet te bewijzen.
Groet,
Miriam Lavell
Tinus_p
09-01-2009 om 09:38
Mentaliteit
Tina:
"Nu wordt er bij onderzoeken vooral (of alleen) gekeken naar uitstroom: hoeveel kinderen halen zonder zittenblijven met hoge punten de eindstreep?"
Het is ietsje genuanceerder dan dat: Zeker met die Trouw-cijfers.
Toch zit er iets in, waarvan ik wel vermoed dat dat hier ook meespeelt: De beste scholen zijn allemaal protestants-christelijke scholen in of rond de 'zwartekousenband': regio's met veel orthodox gereformeerden. Daar staat nietzeuren/hardwerken/goedpresteren in hoog aanzien, zowel bij de scholen als bij de leerlingen en de ouders. Op zo'n school gaan de cijfers dus omhoog, domweg omdat hoge cijfers veel nadrukkelijker een nastrevenwaardig doel zijn. Of slecht gemotiveerde kinderen er ook goed scoren is daarmee bv maar de vraag.
Temet
09-01-2009 om 10:00
Zwarte kousen
... en in aanvulling op Tinus: als ze echt van de zwarte kousen zijn hebben die kinders waarschijnlijk in hun vrije tijd geen andere afleiding dan de Bijbel, dus tja, dan is huiswerk maken natuurlijk ook zo erg nog niet.
Groeten,
Temet (nooit te beroerd voor een vooroordeeltje of wat)
tonny
09-01-2009 om 12:46
Hohoho
Even een stapje terug met dit vooroordelen!
'k Heb persoonlijk te maken met een van die goed-scorende scholen en dat is beslist géén zwartekousenschool. Wel PC inderdaad, maar meisjes met rokjes (zoals je op een reformatorische school ziet), welnee! En lang niet alle leerlingen komen uit een kerkelijk milieu.
tonny
Temet
09-01-2009 om 13:24
Vooroordelen 2 (wat ot)
Over vooroordelen gesproken. Zoon moet op een basisschool worden ingeschreven. De keuze is inmiddels door ons beperkt tot 2 scholen, de een openbaar, de ander pc (waar ze weinig tot niets aan doen, trouwens). Partner en ik zijn beiden ongelovig. Voor mij een reden om een voorkeur te hebben voor de openbare school, maar vriend wil de pc school 'want daar zijn ze gedisciplineerder'. Hij weet niks van die beide scholen, ik ben degene die het voorwerk heeft gedaan.
Maar met dat vooroordeel van vriend zijn we ook weer terug op het onderwerp: als veel mensen zo denken (confessionele school is gedisciplineerder/
gestructureerder) dan zullen ouders die daaraan hechten eerder voor zo'n school kiezen, waarbij natuurlijk een voorselectie van de leerlingenpopulatie plaatsvindt.
Groeten,
Temet
Tirza G.
09-01-2009 om 16:16
Calvijn
Ik ken het Calvijn wel een beetje (een van de hoogst scorenden). Dat is er wel een van de meisjes verplicht in rok. Leerlingen komen van heinde en verre. Ik waag te betwijfelen of je erop komt als je thuis TV hebt.
Tirza
Massi Nissa
09-01-2009 om 17:00
Ik zat ooit op zo'n school
Hier ervaring! Ik heb een paar jaar op zo'n school doorgebracht. Mijn ouders (beiden pc opgevoed) koesterden inderdaad vage idealen in de trant van: hard werken, structuur en discipline, normen en waarden. Ook hoopten ze dat de school onze Christelijke opvoeding ter hand zou nemen - ouders waren zelf nogal afgedwaald van de ware weg, zal ik maar zeggen.
Je moest een rok aan tot op de knie (of langer), als je rok te kort was, kreeg je een lang donkerblauw exemplaar van de concierge. Wij (zus, broer en ik) zijn erafgegooid omdat mijn ouders geen zin hadden om een formulier te ondertekenen waarin zij nadrukkelijk stelden geen tv thuis te hebben en nog zo wat zaken. Ze hadden dan valsheid in geschrifte moeten plegen en dus werden we overgeplaatst.
Op de nieuwe school bleek dat ik bijna een jaar voorliep. Broer en zus hadden ook die ervaring: we hoefden in het begin vrijwel niets uit te voeren. Het niveau van de school was echt behoorlijk, al is het wel twintig jaar geleden natuurlijk.
Op deze school werd trouwens vreselijk streng geselecteerd, maar niet zozeer op basis van citoscore alswel op basis van de geloofsovertuiging van de ouders. Je mocht bijvoorbeeld wel Hervormd zijn, maar dan "oude stijl", want anders was je erg verdacht. Dan hoorde je bij die nieuwerwetse halleluja-klap-kliek die samen op weg wilde met nog veel engere ketters.
Groetjes
Massi (barst ook van de vooroordelen)
tonny
09-01-2009 om 19:29
Als kenner van binnenuit, massi...
... waar lag het volgens jou aan dat jullie zo voor liepen?
Off Topic: dat hervormd oude stijl, daar bedoel je waarschijnlijk Ned. Herv. geref. bond mee. De meeste van deze kerken zijn na ampele overwegingen meegegaan in de PKN, een ander deel bestaat nu als Hersteld Hervormde Kerk (eigenlijk compleet tegen het gedachtengoed van hun oorspronkelijke kerk, want de NH Kerk heeft vele decennia lang vrijzinnig en orthodox binnen één kerkgenootschap gehouden)
tonny
Nasha the first
09-01-2009 om 21:52
Wat meer uitleg....
Gisteravond een vergadering en daar noemde ik deze scholen omdat 1 ervan mij wel aanspreekt....De andere dames zeiden mij toen, ja nogal wiedes dat ze goed scoren, omdat ze alleen kinderen toelaten met een hoge CITO en de rest weigeren....en dat kon omdat zij een christelijke school zijn en niet verplicht om iemand toe te laten....ik vroeg me dus af of dat inderdaad het geval was, of dat de reden was....ik ben zelf niet gelovig, maar naar mijn gevoel staat deze school beter bekend dan de school waar ik zelf naar toe ben gegaan...en dat blijkt dus nu ook wel, maar ja, als ze dit kunstmatig beinvloeden, hoe eerlijk is dat dan?
Nasha the first
09-01-2009 om 22:27
Solly ![]()
ik heb dat gisteravond in een opwelling geplaatst inderdaad en niet goed uitgelegd...tja, ik weet het niet, ik had deze school wel hoog aangeschreven staan, maar gisteravond voelde het even als een domper door die opmerking...alsof de school het op die manier dus kunstmatig hoog houdt die score, aan de andere kant denk ik dan, elke school mag toch kiezen of ze bepaalde kinderen wel of niet aannemen? En verder, de school die ik dus op het oog heeft, heeft wel een goede naam op het gebied van kinderen die wat extra aandacht behoeven (auti-kinderen, ADHD enz.) dus....
zelf ben ik niet gelovig of kerkelijk, maar ik weet wel dat op die school elke ochtend en middag gebeden wordt....hoe zullen mijn kinderen daar op reageren...maar goed, dat is van later zorg natuurlijk, ik vroeg me dus alleen af, hoe betrouwbaar is zo'n oordeel van trouw, als de scholen bij de poort selecteren en daardoor dus al de "goeden" binnenhalen....
Nasha the first
09-01-2009 om 22:28
Waaahhhh
knoepert van een fout "En verder, de school die ik dus op het oog heeft," moet natuurlijk zijn, "En verder, de school die ik dus op het oog HEB...."
tonny
09-01-2009 om 22:35
Lage cito's weren
dat komt naar mijn idee op allerlei soorten scholen voor, wat voor achtergrond ze ook hebben (en dan heb ik het niet over het weren van leerlingen die niet aan bepaalde godsdienstige maatstaven voldoen; ook dat komt voor.)
In de vorige regio waar ik woonde, opereerden twee openbare VO-scholen die op dit gebied een heel verschillend beleid voerden. De ene school was veel gelegen aan zo hoog mogelijke resultaten, de andere school hechtte nadrukkelijk waarde aan extra aandacht voor kinderen die extra zorg nodig hebben als het om leren gaat.
Ouders wisten dat en kozen de school waar hun kind het meest op zijn plek zou zijn. En dát is toch waar het om gaat?
Heb van nabij meegemaakt dat van een tweeling het ene kind voor school A (de school met meer ambitie qua scores), het tweede voor school B (de school met meer ambitie voor zorg) koos!
Het aparte was dat de ene tweelinghelft na een plezierige start en het opbouwen van zelfvertrouwen op school B later alsnog overstapte naar A.
tonny
Massi Nissa
10-01-2009 om 09:48
Tonny
Ja, absoluut de Gereformeerde Bond, ik was de term even kwijt, bedankt.
Waarom we zo voorliepen? Tja, dit wordt giswerk, maar ik doe een poging. Ten eerste hadden we erg goede leraren, allemaal universitair opgeleid, sommigen zelfs gepromoveerd. Ik had enkele bijzonder inspirerende docenten, waaronder die voor Grieks. Als hij een boek aanbeval, sjouwde iedereen de volgende dag met dat boek rond op school. Hij had een enorme uitstraling. Idem dito de docent geschiedenis. Niets bijzonders voor een gymnasium natuurlijk, dus er moeten andere redenen zijn.
Ten tweede: een zeer streng regime wat betreft huiswerk maken en meedoen in de les. Er heerste een sfeer van keihard werken en gehoorzaam zijn. Deed je daar niet aan mee, dan werd je om het minste geringste geschorst. (Misschien dat daarom ook zoveel refokinderen buiten schooltijd vervelend zijn in de bus of op de fiets.) Op mijn "nieuwe" school kon ik er in het begin niet over uit hoe brutaal, luidruchtig, slordig en lui de leerlingen waren, en hoe los de docenten.
Ten derde was er heel weinig afleiding. Er werden (toen in elk geval) geen films of video's gekeken, nauwelijks uitstapjes buiten school gemaakt en er waren geen projecten of feesten of wat dan ook. Het was gewoon noeste arbeid van half negen tot half vier.
Het was hoe dan ook een zeer goed gymnasium, en ik heb later op de universiteit (talenstudie) nog veel plezier gehad van mijn drie jaar gedegen onderwijs over de bijbel, de geschiedenis van het Christendom en de filosofie.
Trouwens, Pelle heeft volgens mij helemaal gelijk. Welke Havo/VWO-school selecteert er NIET op citoscores? Er zijn trouwens ook VMBO-scholen die selecteren, hoor, hier in Amersfoort kan ik er zo twee noemen die lekker ruim in de aanmeldingen zitten en het zich kunnen veroorloven om 'lastige' leerlingen te weren.
Groetjes
Massi
Nasha the first
10-01-2009 om 12:08
Ja ik weet het eigenlijk ook niet
waarom ik me nu zo op de kast liet jagen....een school kies je uit om meerdere redenen, ook of het goed voelt denk ik...ik weet sowieso nog niet hoe dat met oudste gaat....en ik hou die school toch nog wel op het lijstje, juist vanwege de goede berichten over kinderen met exta zorg.....
Tinus_p
10-01-2009 om 17:35
Nasha
Nasha:
"een school kies je uit om meerdere redenen, ook of het goed voelt denk ik."
Jij kiest niet alleen een school, tot op zekere hoogte kiest een school ook jou. Zoals Pelle etc aangeven, is het gebruiken van cito-uitslagen op een bepaalde manier normaal.
Ipv dus op een onbestemde manier teleurgesteld te zijn, zou ik ff kijken of je achter de daadwerkelijke eisen kunt komen.
tonny
10-01-2009 om 19:42
Je tweede punt - o.t.
springt er even uit bij mij. Ik heb me dat altijd afgevraagd - waarom zijn die kinderen vaak vervelender dan leeftijdgenoten. Is me ook opgevallen...
tonny
miepie
10-01-2009 om 20:57
Geen ervaring met vo scholen maar
De vorige basisschool van mijn kinderen was een protestants christelijke school, een populaire goed scorende school. Ik koos voor die school o.a. omdat ze vonden dat ze zo goed waren in leerlingenzorg en ze op mij vrij modern overkwamen. Later leerde ik dat er vaak kinderen werden uitgesloten van de cito en er waren veel kinderen die naar het sbo moesten, elk jaar weer een hele zwik. Zo ook 1 van mijn zoons, te weinig leerrendement na 3 jaar kleuteren? ophoepelen maar. Ik heb toen een andere school gezocht, een openbare die inderdaad wat achterloopt op de christelijke scholen hier in ons dorp, maar het voelt een stuk eerlijker.
Tirza G.
10-01-2009 om 23:27
Afwezig geweten tonny
Daar steek ik het altijd maar op. Er is altijd en overal toezicht, het wereldje is heel klein. Van bijbelclub naar muziekles, van koor naar school, van catechesatie naar "eigen" winkels: de sociale controle is buitengewoon groot, je ouders komen altijd alles aan de weet.
Behalve dat stukkie in de bus naar school. Daar zitten zóveel mensen die je niet kent, dat ze jou waarschijnlijk ook niet kennen.
Mijn zoon bust er mee, dagelijks. En dat is geen feest.
Tirza
tonny
11-01-2009 om 09:18
Afwezig geweten...
dat zal het zijn, ja...
Vraag ik me vervolgens af: hoe komt het dat hun geweten zo afwezig is? Kunnen we daar als 'buitenstaanders' iets aan verhelpen?
En zou dat ook kunnen meespelen bij andere wel wat repressieve religies?
Tonny
M Lavell
11-01-2009 om 12:49
Te zwaar
tonny:"Vraag ik me vervolgens af: hoe komt het dat hun geweten zo afwezig is? Kunnen we daar als \'buitenstaanders\' iets aan verhelpen?"
Afwezig geweten lijkt mij een te zware conclusie. Het heeft meer te maken met het effect van een autoritaire opvoeding. Die maakt dat je alles doet wat niet verboden is, waar geen straf op staat of waarbij je niet betrapt kunt worden, mag. Dat je zelf geen of weinig verantwoordelijkheid hebt voor wat je doet. Hadden 'ze' het maar moeten verbieden.
In een opvoeding die met overleg gepaard gaat, kun je ook beoordeeld worden op gedrag waarvan je niet van te voren expliciet gezegd is (geboden) dat dat niet mag. Je moet zelf bedenken wat de consequenties van je handelen zijn en daar ook naar handelen. Je bent zelf verantwoordelijk, ook als er geen straffende autoriteit in de buurt is.
tonny:"En zou dat ook kunnen meespelen bij andere wel wat repressieve religies?"
Ja. Maar de overeenkomst is sluitender als je het bij opvoedstijl houdt. Er zijn ook niet gelovige autoritaire opvoeders. Er zijn heel wat stukken over geschreven met varierende benaming. In pedagogische taal heeft men het over bevelshuishouden versus overleghuishouden.
Geert Mak heeft het over de Vrijzinnige cultuur versus de Boeren cultuur.
Overigens is die vrijzinnigheid, vrijheid in verantwoordelijkheid, een van de redenen dat Nederlandse werknemers populair zijn. Ze gaan niet zitten wachten tot de baas een probleem oplost, maar kijken eerst wat ze zelf kunnen doen.
Groet,
Miriam Lavell
Massi Nissa
11-01-2009 om 20:59
Zit wat in, mirjam/tirza
Die autoritaire opvoeding waarbij het geweten in feite buiten het kind resideert. Interessante invalshoek. Ik weet nog dat de leerlingen van die school het altijd hadden over "het concentratiekamp", omdat er een hek om de school heen stond en omdat er gepatrouilleerd werd door een meneer met een hond. Zijn functie was ons onduidelijk, maar hij was er in elk geval om in de gaten te houden dat de meisjes niet rookten in de pauze.
Ik heb zelf de link tussen Slotervaart-scooter-jongens en refo-raddraaiers ook wel eens gelegd. Ik denk dat bij beide groepen jongeren ook meespeelt dat er door buitenstaanders vreemd naar hen wordt gekeken, en dat in beide groepen die buitenstaanders sowieso weer worden verketterd als heidenen/kafirs. Het is niet alleen maar de noodzakelijke uiting van puberenergie en -hormonen, er zit ook scheefgroei met de rest van de samenleving.
Groetjes
Massi
Christientjo
12-01-2009 om 08:49
Christelijk
Mijn kinderen zitten op het Christelijk Gymnasium in Utrecht, die zit bij de zeven beste scholen. Daar is de toelatingsscore 545, bij overaanbod wordt geloot (door een notaris). Op deze school zitten heel veel niet-christelijke kinderen en er is ook weinig tot niets aan deze identiteit te merken in de klas.
De kinderen noemen de leerkrachten bij de voornaam (itt bij het openbare gymnasium) en de school staat bekend om zijn uitstekende leerlingenzorg.
Misschien is het de uitzondering die de regel bevestigt, maar zo maar schieten op scholen met 'Christelijk' in de naam is niet juist.
Christientjo
reina
12-01-2009 om 09:58
Christienjo
Ik ben het met je eens, veel mensen denken bij Christelijke scholen aan 'zwarte kousenscholen', maar de meesten zijn dat niet.
Tinus_p
12-01-2009 om 11:36
Zwartekousenscholen
reina:
"Ik ben het met je eens, veel mensen denken bij Christelijke scholen aan \'zwarte kousenscholen\', maar de meesten zijn dat niet."
dara ging het ook niet om; de scholen die hoog scoorden, leken me zwartekousenscholen.
Jujube
12-01-2009 om 11:45
Cito
Bijna alle VO-scholen selecteren louter op cito-scores, is mijn ervaring. Toen mijn zoon niet werd aangenomen op de school van zijn keuze ben ik alle scholen in de omgeving gaan afbellen. In eerste instantie zei men dat alles vol was en vervolgens vroegen ze naar de citoscore. Toen ze hoorden dat het een hoge score was, was er opeens nog wel een plekje te vinden. Dit waren allerlei scholen, zowel openbaar, katholiek als pc.
Dochter zit nu overigens op een pc school (Oosterlicht in Nieuwegein) in de brugklas en ook daar ging het om de cito-score en niet om de religie. Verder is het geen opvallend strenge school, de sfeer is zeer gemoedelijk, er zijn veel activiteiten binnen schooltijd en buitenschoolse activiteiten (waaronder huiswerkbegeleiding voor 2 euro per uur!) en dochter heeft 't er heerlijk. Zoon zit op een interconfessionele school (rk/pc) en dat is een school die momenteel niet zo goed bekend staat in Utrecht (Gerrit Rietveld College). Dit m.n. omdat het een gemengde school is (40% allochtonen), veel ouders zien dat niet zitten. Ik vind het echter een erg leuke school met een zeer gemotiveerd docententeam. Zoon heeft 't er ook erg naar zijn zin.
De enige zeer christelijke VO school in Utrecht is 'De Passie', daar kan je kind ook alleen heen wanneer je aangesloten bent bij een kerkgenootschap. En er wordt gebeden, er worden opwekkingsliederen gezongen, men gaat in alle lessen uit van het creationisme, etc. De school heeft dan ook een regiofunctie. Ik heb overigens nog nooit zoveel jongeren zien roken buiten de schoolhekken dan bij betreffende school.
Groet,
Jujube
Yta Chalne
12-01-2009 om 15:48
Nog even die geringe buitenschoolse discipline
Persoonlijk denk ik dat de rebellie van jongeren op 'streng christelijke' scholen voor een groot deel voortkomt uit het 'kinderen van de dominee-effect'. Zo kunnen kinderen van de door jujube genoemde school 'De Passie' al rekenen op een ingezonden brief in de schoolkrant van een buurtbewoner als die een boterhamzakje in zijn voortuintje heeft gevonden ('ik zou toch van christenen verwachten dat ze respect zouden hebben voor andermans voortuin')
Er zijn zoveel extra verwachtingen van de buitenwereld, welke normale puber wil daar nou aan voldoen?
Jujube
13-01-2009 om 16:08
Hmm
Yta, ik denk eerder dat de school erg hoge eisen stelt aan het gedrag van de pubers. Op de site van De Passie Utrecht staat het volgende:
"Leefregels
We willen op school op een goede manier met elkaar omgaan. Daarom hebben we als school een aantal leefregels opgesteld. De grootste leefregel vinden we terug in de Bijbel: we hebben God lief boven alles en onze naaste als onszelf en we achten onze naaste uitnemender dan onszelf. Deze grote leefregel hebben we vertaald naar een aantal gedragsregels die zijn opgenomen in het leerlingenstatuut
We streven naar het volgende gedrag :
- in gehoorzaamheid leven zoals Hij dat in de Bijbel aan ons leert, dus ook op school;
- Zijn naam met eerbied gebruiken en onze taal gepast houden;
- respect hebben voor ieders persoonlijkheid, gevoelens, mogelijkheden en verantwoordelijkheden
in de school;
- elkaar op een geduldige, vriendelijke manier ruimte geven en elkaar liefdevol benaderen;
- ook in het spreken over, kijken naar en kleden van ons lichaam elkaar geen aanstoot geven;
- op een goede manier omgaan met spullen van onszelf en die van een ander;
- eerlijk zijn.
Kortom: we willen laten zien dat de Here en Zijn koninkrijk voor ons belangrijk zijn.
We moeten erkennen dat ons dat niet altijd even goed afgaat. Daarom is het ook belangrijk enkele duidelijke afspraken te maken om dit nader uit te werken. Het begrip ‘respect’ speelt daarin een belangrijke rol. Respect is het goede zoeken voor de ander, diens eigendommen en onze omgeving.
We hebben respect voor de overheid:
In de school zijn we verplicht ons aan de Nederlandse wet te houden. In geval van overtreding daarvan zullen we contact opnemen met de bevoegde instanties.
We hebben respect voor het gebouw en onze omgeving:
We willen het gebouw netjes houden. Daarom eten en drinken we alleen in de aula. Rommel laten we niet slingeren, maar gooien we in de prullenbak. Kauwgom is in het hele gebouw niet toegestaan. Ook zullen leerlingen bij toerbeurt corveewerkzaamheden uitvoeren in het gebouw.
We hebben respect voor de lessen:
We zijn gesteld op rust, daarom niet rennen over de gangen en lawaai maken, zodat andere leerlingen niet afgeleid worden.
Mobiele telefoons zijn op school uit en worden weggeborgen in je kluis. Muziekdragers mogen alleen zichtbaar zijn en gebruikt worden tijdens lesvrije momenten in de aula. Anders loop je het risico dat je apparatuur voor een korte tijd wordt ingenomen.
Je komt op tijd in de lessen en hebt je spullen in orde. Je doet mee op een opbouwende manier.
We hebben respect voor elkaar:
Onze school is een rookvrije school, ook op het plein mag niet gerookt worden. Het gebruik van alcohol en drugs is verboden. Op onze school zijn het bezit, het gebruik, het onder invloed zijn en verhandelen van dergelijke drugs dan ook strikt verboden. Wie betrapt wordt op het bezit van drugs wordt onmiddellijk geschorst van het bijwonen van de lessen. De ouders worden op de hoogte gesteld. Indien drugsgebruik wordt vastgesteld, dienen de leerling en de ouders het begeleidingsplan dat de schooldirectie voorstelt, te aanvaarden.
Docenten worden met u aangesproken en meneer of mevrouw. Je spreekt elkaar bovendien beleefd aan. Je houdt daarin rekening met jouw rol in de school in relatie tot de rol van de ander. Trek kleding aan die functioneel is voor een schoolsituatie en die het anderen niet ongemakkelijk maakt om met je om te gaan."
Ik vind dat er nogal wat gevraagd wordt van leerlingen, en ook nog in naam van god (schuldgevoelens, want je moet je goed gedragen van god). Ik vind het allemaal niet realistisch en pubers zullen er niet aan kunnen voldoen.
Groet,
Jujube
Yta Chalne
13-01-2009 om 19:44
Ach en wee
Wat uit de leefregels lijkt jou dan, behalve de koppeling met geloof, onrealistisch en anders dan op andere scholen? Regels over rotzooi, kleding, roken, aanspreekvormen, vloeken, drugs, respect etc. staan in elk leerlingenstatuut.
Mgoed, zo gaat dat dus, als je je ergens op laat voorstaan wordt je er ook aan gehouden, vooral door mensen van buitenaf. En dat vind ik persoonlijk niet zo vreemd, met zoveel hoogdravende taal, kom dan maar met resultaten ![]()
Kiki
13-01-2009 om 20:33
Ik vind het wel meevallen
Afgezien van het stukje over God en de heer.
Respect voor elkaar, respect voor het gebouw, respect voor de leerkrachten.
Niet roken, drinken of drugs
Volgens mij redelijk gangbare regels
Jujube
14-01-2009 om 00:08
Omgangsvormen
De meeste omgangsvormen lijken me doorsnee, afgezien van de zinsnede over aanstootgevende kleding. Want wie bepaalt welke kleding aanstootgevend is?
Verder vind ik dat god er veel te veel bij wordt gehaald. Dat heeft iets manipulatiefs. Zoiets van; als je ons niet wilt gehoorzamen dan ben je ook ongehoorzaam aan god. Daar houd ik niet van.
Ik heb ook het gevoel dat het zo geformuleerd is voor bepaalde ouders, zodat ze hun kinderen met een gerust hart naar die school kunnen sturen.
Ik heb het verder niet over rotzooi rondom de school, want dat is rondom bijna iedere school een probleem.
Ik neem de leerlingen verder niets kwalijk, maar ik heb erg veel moeite met die leefregels vanuit school.
Groet,
Jujube