Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jetteke

jetteke

28-04-2010 om 15:22

Blijven zitten in groep 3

We hebben een herfstkind uit 2003. Is na 1 jaar basisschool doorgegaan naar groep 2 (Na de o, zo bekende discussies over de jonge leeftijd) en daarna naar groep 3 (Na door IB-er getest te zijn op lees- en rekenrijpheid.)
Is nu in groep 3 op basisniveau met rekenen, lezen is voldoende en sociaal vaardig gaat het goed. Kind is echter net als in de kleuterklassen erg traag. Nu wil de school binnenkort met ons om tafel om e.e.a. te bespreken en blijven zitten in groep 3 is een van de opties.
Dit zou meer zelfvertrouwen geven en een sterkere basis. Kind blaakt echter van het zelfvertrouwen ondanks het feit dat het niet de sterkste leerling van de klas is. (ook niet de zwakste). Lees hier en daar dat effect van blijven zitten na 2 tot 3 jaar verdwijnt en gezien het feit dat het m.n. het tempo is wat een probleem is en dat dit waarschijnlijk niet over zal gaan (kinderen van ons zijn om de 1 of andere reden nou eenmaal traag) vragen wij af of het zin heeft om groep 3 over te doen. Iemand ervaring hiermee?
Groeten Jet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

28-04-2010 om 15:42

Verwoestend

Jet citeert haar school:
"Dit zou meer zelfvertrouwen geven en een sterkere basis."
Zittenblijven is een effectieve manier om het kind te vertellen dat het heeft gefaald (met name omdat het dudielijk zichtbaar is als zittenblijver de andere kinderen die wel overgaan) en heeft dus waarschijnlijk een verwoestend effect op het zelfvertrouwen.

Jet:
"gezien het feit dat het m.n. het tempo is wat een probleem is en dat dit waarschijnlijk niet over zal gaan (kinderen van ons zijn om de 1 of andere reden nou eenmaal traag)"
Zittenblijven heeft, vanwege gebrek aan nieuwe uitdaging (kind heeft immers alles geleerd en gedaan) een verwoestend effect op het werktempo.

mijk

mijk

28-04-2010 om 15:43

Groep 3

is toch hartstikke saai als hij al redelijk leest? Lijkt me een zeer zinloos jaar om over te doen. Denk niet dat hij sneller gaat werken als hij het allemaal al best wel kan... Als hij traag is komt er misschien best wel eens een jaar dat het hem echt opbreekt en dan kan hij dat extra jaar toch mooi gebruiken om dan een jaar over te doen? Groep vier is best pittig denk ik voor een wat trager kind maar als dat zo is kan hij toch beter gewoon groep vier over doen?

Mijk

T&T

T&T

28-04-2010 om 16:13

Wat is traag?

Wat wordt er nu precies onder traag verstaan, als hij wel op niveau is met leren? ik snap het niet. Als hij in de klas mee komt, niet de beste maar ook niet de slechtste is... waar is hij dan traag in? en is dat een reden voor zittenblijven? Lijkt me net zoiets als blijven zitten omdat je verlegen bent, onzinnig dus.
groetjes, Tess

mijk

mijk

28-04-2010 om 16:48

Pelle...

oeps dat draadje had ik niet gelezen. Mijn gedachtegang was een beetje: Stel dat hij het instructietempo niet bij kan benen en inhoudelijk daardoor kennis gaat missen dan kan je besluiten om dan een jaar over te doen en niet nu alvast voor de zekerheid. Maar dan dus niet omdat hij 10 sommen goed maakt als er 20 op het velletje staan.

Ik denk eigenlijk dat alleen maar traag zijn waarschijnlijk nooit een reden is voor zittenblijven. Maar ik vind dat preventieve zittenblijven helemaal zo vreemd. We laten hem nu zitten omdat het straks te moeilijk wordt. Dan kun je toch beter dat moeilijke jaar over doen?

Maar als ik Petuut was zou ik ze ook niet zo maar het jaar over laten doen

MIjk

Pippin

Pippin

28-04-2010 om 20:30

Traag

Onze dochter is ook traag. Het helpt heel goed dat ze nu een no-nonsense rekenboekje heeft. Het zijn dezelfde sommen als de methode (Rekenrijk) maar zonder plaatjes, zonder 'verhelderende' (lees: ongegrijpelijk cryptische) bijzinnen en allerlei ongein. Dochter vindt het een verademing.
En verder werken wij thuis aan het automatiseren. Kleine sommetjes opgeven, tafels oefenen met flitskaartjes en dergelijke. Dat helpt haar om sneller te rekenen. Het helpt ook enorm dat we in de zomervakantie door gaan hiermee. Anders is het na zes weken weer helemaal weggezakt.
Over het zittenblijven, daar ben ik het met mijn voorgangers eens, niet doen.

Jaymza

Jaymza

28-04-2010 om 20:54

Eens met tinus

Toen mijn oudste zoon eind groep 2 van de juf te horen kreeg dat hij niet mee mocht naar de wen-dagen in groep 3 kwam hij helemaal overstuur thuis. Kind is dagen thuis geweest, wou acuut niet meer naar school.
Het kwam ook voor ons geheel onverwacht. Reden? Tja, hij kan wel alles maar is anders. Hij moest maar naar speciaal onderwijs. Wat moet je daar nu mee? Na een test was dit alles van de baan en ging hij gewoon naar groep 3. En is verder ook niet blijven zitten. Maar het had op hem inderdaad een verwoestende invloed.

Jaymza

Yvon Meijer

Yvon Meijer

28-04-2010 om 21:22

Jetteke

Mijn kind is van 1 dec. 2003, zit ook in groep 3. Ze zit totaal goed op niveau, gewoon gemiddeld. Ze is net als jouw kind langzaam, en ook snel afgeleid (waardoor ze waarschijnlijk langzaam is..). Maar de juf zei: ze kan alles technisch goed, dus prima, dat ze wat langzamer is hoort gewoon bij haar. En er is hier geen sprake van dat ze gaat blijven zitten omdat ze langzamer is. Heb vertrouwen in je kind; kijk waar ze goed op haar plek zou zijn: tussen de nieuwe kindjes die uit groep 2 komen, of past ze het best tussen de kinderen waar ze nu bij in de klas zit. Overigens, mijn dochter heeft er heel veel aan als ze positief gestimuleerd wordt en als er niet steeds tegen haar gezegd wordt dat ze zo langzaam is en alles sneller moet. Als er geen druk op haar gezet wordt werkt ze (uit zichzelf) veel sneller.

ard

ard

28-04-2010 om 22:54

Traagheid

mijn dochter kreeg ook altijd op haar rapport vermeld dat ze traag was. Hoorde desondanks toch bij de betere leerlingen.

Laatste jaren van de basisschool werd al gemeld dat ze bij de eindcito wel achter zou blijven door haar traagheid. Ha, scoorde een dikke vwo score, zit nu in de 3e klas en doet het prima.

mijk

mijk

29-04-2010 om 08:54

Cobi

dat kan maar wat is dan de meerwaarde? En mijn zoon las inderdaad al tone hij naar groep 3 zat en zat dus in het snelle groepje en daar moest hij wel behoorlijk zelfstandig werken. Ik zie gewoon niet zo wat een langzaam kind dat meekomt daar nu aan heeft?

Mijk

jetteke

jetteke

29-04-2010 om 10:26

Onze kanjer

loopt dus gewoon redelijk mee. Soms duurt het wat langer tot het kwartje valt, maar is nu volgens school op basisniveau. Schrijft wel een paar letters nog in spiegelbeeld. Cito's januari 2x een B (voor zover dat iets zegt). Alleen dat tempo zien ze toch wel als een groot probleem en er wordt ook aan gedacht om uit te gaan zoeken of daar meer achter zit. Kan/mag een kind tegenwoordig niet wat dromerig of ongeconcentreerd (dus zichzelf) zijn zonder dat er een stempel op moet. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Jetteke.

Tinus_p

Tinus_p

29-04-2010 om 10:50

Cobi

cobi:
"Oudste zoon doet door een enorme stommiteit dit jaar voor de tweede keer 2vwo. Heeft eindelijk het licht gezien dat ie met niks doen er niet komt, werkt, haalt fraaie cijfers en wordt daar toch wel erg blij van."
Het verschil lijkt me, dat je zoon niet lijdt aan gebrek aan uitdaging, en dat het zittenblijven blijkbaar duidelijk door hemzelf en zijn stommiteit veroorzaakt is.

jetteke

jetteke

29-04-2010 om 11:06

T&t

Met traag bedoelen ze dat het heel veel moeite kost om de werkjes binnen de gestelde tijden af te krijgen. Vragen zich op school dus ook af of het echt zo moeilijk gevonden wordt, maar ze spreken zichzelf daar wel wat in tegen, want als juf ernaast gaat zitten is het wel zo af.
Groet Jetteke.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

29-04-2010 om 13:16

Traag

Met traag, bij mijn dochter, bedoel ik ook traag als in snelheid; dus absoluut niet traag van begrip! Jetteke, volgens mij lijken de situaties van jouw zoon en mijn dochter erg op elkaar. Mijn dochter is dus ook niet snel met werkjes afmaken. Maar ze beheerst wat ze moet weten goed. Hier dus geen sprake van dat ze moet blijven zitten, gelukkig kijken ze goed naar haar kennis en laten ze zich niet afleiden door haar dromerigheid. Het lijkt me dat je zoon absoluut niks opschiet als hij blijft zitten omdat hij niet snel is; dat zal daardoor niet veranderen. En vraag bij het gesprek ook wat de leerkracht doet om hem te helpen zijn taakjes sneller af te hebben. Hier werkte (negatieve) druk op het kind zetten niet; wat wel werkt is haar vertrouwen geven dat ze goed is zoals ze is en positief zijn. Dus als ze een keer snel (of op tijd) is zeggen; wat goed van je! En dan niet er achteraan: zie je wel dat je het wel kunt! Nee, gewoon: goed van je. punt. Kortom, vraag eens hoe de leerkracht dit aanpakt en bekijk samen of dat de goede aanpak is.

mijk

mijk

29-04-2010 om 13:20

Spiegelen

Zoon zit in groep 4 leest avi 7 (oude avi) heeft A cito scores en spiegelt nog steeds wel eens een letter. Heeft nog nooit iemand wat van gezegd!

Het lijkt me voor jou zoon echt zinloos.. Zijn karakter gaat vast niet veranderen van een jaartje over doen.

MIJk

Gerry

Gerry

29-04-2010 om 13:21

Cobi

Wat ik niet begrijp is hoe scholen op het idee komen dat blijven zitten GOED zou zijn voor het zelfvertrouwen. Toen ik vroeger nog op school zat, ging het echt als een lopend vuurtje rond wie er was blijven zitten (gewone school van zes klassen), en dat was echt geen positief moment. Het was het maximale aan falen wat een school in huis had, in ieder geval voor ons leerlingen, en ik snap echt niet hoe scholen kunnen denken dat dat nu anders zal zijn. Het lijkt me het soort wishful thinking dat volwassenen nu eenmaal hebben als het gaat om kinderen, ze willen zelf dat het zo werkt, ze verpakken de boodschap op een 'positieve' manier aan het kind en maken door hun eigen gedrag en lichaamstaal wel duidelijk dat het enige sociaal acceptabele gedrag van het kind is beamen wat de volwassene zegt. En ja hoor, het kind laat het sociaal wenselijke gedrag zien en de volwassene zegt: "Zie je wel." Ondertussen gebeurt er buiten op het schoolplein iets heel anders.

Martien

Martien

30-04-2010 om 14:53

Tempo geen goede reden voor zittenblijven

Oudste zit ondertussen in 1st middelbaar.
Al van in de kleuterklas is haar werktempo zeer zorgelijk. Toch is ze ieder jaar zonder discutie overgegaan, omdat ze nagenoeg foutloos werk afleverde. Al had ze gemiddeld 2 tot 3 maal zoveel tijd als een gemiddelde leerling nodig.
Al in de kleuterklas was het 'ze mag over, maar waarschijnlijk gaat ze toch in de problemen komen'. Nog eind 3de leerjaar vertelde de juf (die jaren 6de leerjaar had gegeven), dat ze het waarschijnlijk in het 5de niet zou redden, omdat het tempo dan nog veel hoger werd.
Gelukkig had ze in het 4de een ervaren juf, die haar met veel humor aanpakte en goed in de gaten hield of ze niet teveel droomde (dochter staarde dan naar haar blad en het leek of ze nadacht over iets). De juf passeerde dan langs Claya en duwde zacht op haar rug 'even je turbo opzetten', dat werkte dan tijdelijk en het ging weer vlot (voor 5 minuten).
In het 5de geen enkel probleem. Juf vertelde dat ze zich even had moeten aanpassen, maar werkte gewoon even langzaam als de 2de langzaamste van de klas (paste zich gewoon aan die persoon).
In het 6de deed ze mee aan een wiskunde proef (over een groot aantal scholen). Ondanks dat de toets verre van klaar was (alle anderen hadden alles af) haalde ze de 3de score van de klas en was ze bij de eerst 100 van onze provincie.
Neefje 9j, zit in 4de leerjaar en werkt super langzaam (maar ook hij maakt gewoon alles juist, dus geen probleem, ze geven het kind gewoon wat meer tijd). Hoe hij het in het 5de zal doen, moeten we nog afwachten, maar ik ben er zeker van dat het geen problemen opleverd. Nog een ander neefje zit in 1st leerjaar en je raadt het ook hij werkt extreem langzaam, hij begrijpt alles echter goed (haalt ook geen AVI2), maar gaat volgend jaar gewoon over.
Zeker geen kinderen voor tempo laten zitten, het helpt gewoon niet.
Geduld is het enige wat werkt en kinderen groeien er vanzelf voor een stuk overheen (of ze nu blijven zitten of niet).
Grappig is dat onze jongste een turbo is die we regelmatig moeten afstoppen (werkt te snel en heeft te laat door dat ze fouten maakt of iets anders aan het doen is dan ze zou moeten). Natuurlijk past ze veel beter in het schoolse systeem. Zij heeft echter veel meer instructietijd nodig en vraagt 2 tot 3 maal extra uitleg (oudste was al haar aandacht na de helft van de uitleg kwijt).
Courage en veel geduld

jetteke

jetteke

02-05-2010 om 18:10

Bedankt

voor alle reacties. Kan er wel wat argumenten uithalen. Hopen dat leerkrachten van volgende jaren er wat relaxter mee om kunnen gaan. Rondom 10 gezien met betrekking tot de stempeltjes? Houd me aanbevolen voor meer tips en ervaringen.

Jet.

Tango

Tango

03-05-2010 om 12:04

Jetteke

Beetje late reactie, maar blijkbaar even over dit draadje heengelezen. Hier lag het tempo van Tangodochter destijds ook laag in groep 3. Met begrip was en is ook niets mis. Wat de juf bij haar deed was bijv. haar niet de hele rekensom over laten schrijven, maar alleen het antwoord. Soms deed ze ook oefeningen mondeling samen met juf. Ze is nu, groep 5, nog steeds niet de vlotste, maar het is al wel een eind bijgetrokken.

jetteke

jetteke

07-05-2010 om 11:15

Hoop

We hopen dat we na de vakantie een goed gesprek kunnen hebben op school en ons kind gewoon lekker door kan naar groep 4. Daar hoort het volgens ons toch wel thuis, zeker ook gezien jullie ervaringen met jullie wat minder snelle kinderen.
Groet Jetteke.

Wat gaat 'ie doen dan?

Stel dat het kind moet blijven zitten. Wat gaan ze dan in hemelsnaam doen. Is het een bijzonder schooltype? Op de meeste scholen staat het programma in groep 3 vooral in het teken van het aanvankelijk lezen. Als dat, en het rekenen, voldoende beheerst wordt. Wat gaan ze dan doen?

Afijn, over het algemeen is doubleren in groep drie al vrij snel echt zonde van de tijd. Het zou misschien zin hebben als de letters nog niet beheerst worden of als het schooltype op een hele andere manier werkt

jetteke

jetteke

11-05-2010 om 09:23

Wat?

Het is de bedoeling dat er een stevigere basis komt wat betreft het lezen en rekenen. Als ik het goed snap worden er af en toe nog letters gespiegeld en worden getallen als 25 soms nog als 52 geschreven. Ik moet heel eerlijk bekennen dat wij zelf ook niet echt goed snappen wat een jaar extra groep 3 toe kan voegen, omdat de school zelf aangeeft dat de basiskennis wel voldoende is. Zelf hebben we enigszins het gevoel dat de jonge leeftijd toch een rol speelt. (school is erg voor verlengd kleuteren voor najaarskinderen) en die van ons is wel gewoon doorgegaan. Overigens na door de IB-er getest te zijn in groep 2 op leerrijpheid of zo.
Het schooltype is een hele normale doorsnee basisschool zonder aparte lesmethoden. Het is echt de dromerigheid (waardoor laag tempo) en de jonge leeftijd die school in onze ogen gebruikt om te laten doubleren.
Jetteke

Vraag op de man af

Jetteke, het is te vaag. Vraag op de man af wat er volgens de school gaat gebeuren als kind wel over gaat.
Ik gok even (meestal is dat de angst namelijk): men vreest dat kind 'op de tenen moet lopen' en meer concreet dat kind extra aandacht van de leerkracht zal moeten om bij de les te blijven.
Vervolgvraag: waarom is eventueel extra aandacht van de leerkracht een nadeel voor het kind?
En bovendien: betekent dat dan dat er in groep 3 helemaal geen extra aandacht gegeven zal worden? Kind is het niveau groep 3 al goeddeels voorbij. Wat moet het daar dan doen zonder een eigen programma en dus extra aanddacht van de leerkracht?
Hoe wordt traagheid verholpen door het vertragen van de stof?
Ik zou duidelijk maken dat jullie als ouders het risico van zittenblijven als groter probleem zien dan met een gemiddeld lesniveau gewoon doorstromen.
Groet,
Miriam Lavell

Zus

Zus

11-05-2010 om 19:17

Spiegelen

Dat letters en cijfers omdraaien doen mijn beide kinderen ook (groep 4 en 5) nog steeds. Ook dat 25 neerzetten als 52 doet de jongste. Juf vindt het merkwaardig, maar het is geen reden om te blijven zitten. Wij nemen aan dat het met de tijd wel weg zal trekken.
Traagheid lijkt mij ook geen reden om te blijven zitten. Verwachten ze dan dat ze met een jaar herhalen sneller zal werken?? Moet ze zeker in het vervolg over elke groep 2 jaar doen. Kan niet, dus dit slaat ook nergens op. Kunnen ze haar dan niet helpen om met truukjes of tips haar tijd te besparen?

Ik zie geen heil

Op basis van wat je hier post snap ik er niets van.
Ik moet bekennen wel benieuwd te zijn naar de gedachtegang van school...

jetteke

jetteke

16-05-2010 om 15:45

Fijn

dat jullie zo reageren. Wij zitten met veel vragen en jullie ervaringen doen ons goed. Zullen dit van de week tijdens het gesprek ook zeker aankaarten op school. Geeft ons ook het gevoel dat er niets mis is met ons kind, want dat ga je toch een beetje denken bij al die negativiteit enj twijfels van school. Dank jullie en alle ervaringen en tips voor het gesprek blijven welkom.
Groet Jetteke.

jetteke

jetteke

17-05-2010 om 11:02

Denken jullie

dat het zin heeft om te laten testen waar die traagheid vandaan komt. Zelf zijn we van mening dat het kind moet kunnen zijn zoals het is en dat het niet uitmaakt hoe het heet, als er al iets gevonden wordt. Zolang het kind het niveau gemiddeld kan volgen en happy is hoeft er toch geen onderzoeksteam op losgelaten te worden? School moet toch in staat zijn dromerige, trage, gemiddelde kinderen te stimuleren zonder dat er extra budget tegenover staat. Er worden/zijn momenteel al meerdere kinderen uit de klas getest.
Groet Jetteke.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-05-2010 om 11:35

Waarop dan?

Waarop zou je zoon getest moeten worden dan? Als hij de leerstof beheerst is er echt niks aan de hand. Heb vertrouwen in je zoon én in jezelf. Mijn dochter is, zoals ik al schreef, net zo. En ze krijgt van ons, en van de school gelukkig ook, het vertrouwen dat het goed is zoals ze is; sommige mensen zijn snel en sommigen zijn langzaam. Iedereen is anders en verschillend (gelukkig!), en voor iedereen is er plek. En als je dan zo'n test-uitslag krijgt, wat ga je dan doen: je zoon veranderen? Moet hij worden zoals iedereen is? Ik zou ervoor kiezen om hem het vertrouwen te geven dat hij helemaal ok is zoals hij nu is, en ervoor te zorgen dat hijzelf dat vertrouwen ook heeft.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-05-2010 om 11:38

Waarop worden die andere kinderen uit de klas getest dan? Ik weet van geen enkel kind bij mij uit de klas dat ze getest worden.. of ik klets te weinig met de andere ouders.. ik bedoel, dat ik misschien niet op de hoogte ben van zoiets.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-05-2010 om 11:41

Oh, en

Sorry, als ik doordraaf Ik had al gevraagd: hoe gaat de leerkracht en jullie zelf er mee om, naar hem toe? Mijn dochter gaat namelijk nog langzamer werken als ze onder druk wordt gezet en juist sneller als ze met rust gelaten wordt- wordt je zoon onder druk gezet om sneller te werken of niet?

jetteke

jetteke

17-05-2010 om 12:51

Ze willen

kijken waar die traagheid vandaan komt. Ik heb nog geen idee waar ze aan denken. Misschien add of zo? Thuis hebben we weinig problemen eigenlijk. Moet soms aangespoord worden met eten en aankleden, maar ook soms niet. Hebben er als ouders eigenlijk niet zo'n moeite mee. Ja, af en toe, maar is bij niet trage kinderen waarschijnlijk ook weleens zo. Hoe het met het onder druk zetten op school gaat weet ik eigenlijk niet. Zal het zeker vragen. Weet wel dat er soms tegen meerdere kinderen wordt gezegd dat ze bepaalde dingen pas mogen als het werk af is, maar geloof niet dat die van ons daaronder lijdt. Volgens juf is het dan juist wel vaak af. Wat een gedoe allemaal. We zijn zelf reuze trots op dit kind en vragen ons met de dag meer af of de school niet aan het doordraven is.
Testen van anderen kinderen gaan m.n. ik over adhd, add, nld, dyslexie, dyscalculie. Zijn volgens zeggen kinderen met afwijkend gedrag, maar zo zien ze die van ons kennelijk dus ook. Zullen er in een klas van 25 kinderen een stuk of 6 met zoiets kunnen zitten, of draaien ze daar echt door?
Groet Jetteke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.