Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten of ‘afstromen’

jemig, wat een dilemma.
We dachten dat zoon van vwo2 naar havo3 zou gaan. Mentor belde net dat tijdens de docentenvergadering is besproken dat blijven zitten in vwo2 voor hem ook een optie is. Argumenten: op Cito scoort hij vwo, had weinig aansluiting en kwam daarom wellicht moeilijker tot leren, is nog jong in gedrag / veel in z’n eigen wereld.

Iets belemmert zoon om tot leren te komen (hebben we inmiddels externe hulp voor ingeschakeld). Hij heeft echt hard gewerkt, maar de onvoldoendes stroomden binnen.

Ik weet niet of blijven zitten hem gaat helpen. Ergens denk ik dat het goed is om de druk voor hem te verlagen. Hij kan altijd nog na de havo naar het vwo als hij dat zou wensen (en de mogelijkheden heeft).
Hij weet zelf ook echt niet wat hij moet kiezen… iemand hier ervaring?
Wat is wijsheid…


Wat zou je zoon zelf willen?

Geen ervaring, maar ik denk dat de optie 2vwo nog een keer doen wel een goede keuze is. Hij is nu wat ouder, deel is herhaling. Die doorstroom van havo naar vwo is namelijk niet zo makkelijk als wordt voorgespiegeld. Daarbij hebben veel scholieren na eenmaal havo examen te hebben gedaan niet veel zin meer om weer door al die examenhoepels heen te springen. 

Hmmm echt hard werken en dan toch veel onvoldoendes halen... ik zou denk ik voor de Havo optie kiezen. Tenzij hij al weet dat hij naar de universiteit wil, maar wat succeservaringen en niet meer zo op zijn tenen lopen lijkt me heel wat waard.

Wat zussie zegt. School ziet duidelijk zijn potentieel, anders hadden ze dit niet voorgesteld. Wat ook meespeelt is hoe zoon zijn schoolcarrière verder zelf ziet. Heeft hij bijvoorbeeld al een idee van een vervolgstudie of baan? En wat was jullie en zijn inschatting op de basisschool? Sommige kinderen zijn 'echte VWO-ers', die hebben een leerhonger over zich, brede interesse. Of zag je hem eerder op de havo? Allemaal factoren die ik zeker mee zou laten wegen.
Opstromen is meestal ingewikkeld, hij zal dan in zijn profiel- en vakkenkeuze rekening moeten houden met doorstromen en een extra vak moeten kiezen.
Hebben jullie ook nog met de mentor besproken of een proefperiode mogelijk is? Bijvoorbeeld na de eerste toetsweek?

Zolang niet helder is wat hem belemmert zou ik insteken op het hoogste niveau. Als straks bekend is waar het probleem zit, en dat kan (gedeeltelijk) opgelost worden of hij kan hulp krijgen, dan is het zonde als hij toch is afgestroomd. Mocht nou in de loop van het jaar (of later) blijken dat VWO toch te hoog gegrepen is, dan kan afstromen altijd nog. Hoewel het dan misschien voelt als 'zonde van die jaren', kan ik je uit ervaring zeggen dat dat best meevalt. Je leert van alle ervaringen, en je leert ook jezelf beter kennen als je wat hobbels onderweg tegenkomt. Dat is levenswijsheid en die is ook heel waardevol. Er is ook niet maar 1 goede route, en er is ook niet maar 1 opleiding of baan. Uiteindelijk komt hij linksom of rechtsom vast wel op zijn pootjes terecht. Dus maak je over deze keuze ook weer niet ál te sappel.

Lastig dilemma. Meestal is een school niet zo scheutig met doubleren, het lijkt er wel op dat ze mogelijkheden zien voor je zoon. Maar andere andere kant, als hij echt hard heeft gewerkt en het dan nu (in klas 2) al niet haalt, 6VWO is dan nog wel heel ver weg. Mocht hij toch naar 3H gaan, zou ik wel goed navragen wat de eisen zijn om na de havo naar het VWO te gaan. Soms moet je dan een behoorlijk hoog gemiddelde hebben en dat lukt niet altijd (vooral niet bij jongens is mijn ervaring), zelfs al hebben ze de capaciteiten.

Blijven zitten! Zelf ben ik op de mavo in de 2e blijven zitten, ondanks dat er uit testen bleek dat ik eigenlijk op het vwo zou moeten zitten. Ik was echter een erg jonge leerling en had het voor mijn persoonlijke ontwikkeling nodig om dat jaar te doubleren. 

Poezie schreef op 06-07-2022 om 15:44:

Blijven zitten! Zelf ben ik op de mavo in de 2e blijven zitten, ondanks dat er uit testen bleek dat ik eigenlijk op het vwo zou moeten zitten. Ik was echter een erg jonge leerling en had het voor mijn persoonlijke ontwikkeling nodig om dat jaar te doubleren.

Wat een vreemde vergelijking: in mavo 2 blijven zitten met een vwo-test tov in vwo2 blijven zitten of naar havo terug. 

Ademes schreef op 06-07-2022 om 15:42:

Lastig dilemma. Meestal is een school niet zo scheutig met doubleren, het lijkt er wel op dat ze mogelijkheden zien voor je zoon. Maar andere andere kant, als hij echt hard heeft gewerkt en het dan nu (in klas 2) al niet haalt, 6VWO is dan nog wel heel ver weg. Mocht hij toch naar 3H gaan, zou ik wel goed navragen wat de eisen zijn om na de havo naar het VWO te gaan. Soms moet je dan een behoorlijk hoog gemiddelde hebben en dat lukt niet altijd (vooral niet bij jongens is mijn ervaring), zelfs al hebben ze de capaciteiten.

Scholen mogen geen extra eisen meer stellen aan de doorstroom van havo naar vwo. (en voor  de doorstoom van vmbo naar havo mogen ze alleen een extra vak eisen, geen minimaal cijfer). Dat is gelukkig inmiddels wettelijk geregeld.

Kerstin75 schreef op 06-07-2022 om 15:47:

[..]

Wat een vreemde vergelijking: in mavo 2 blijven zitten met een vwo-test tov in vwo2 blijven zitten of naar havo terug.

Het gaat niet om de vergelijking maar om de reden van blijven zitten en wat het doet.

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 15:59 Topicstarter

dank voor jullie reacties.
Zoon weet niet wat hij moet kiezen.

Hij weet ook totaal nog niet wat hij later wil.
Op de basisschool scoorde hij altijd vwo. Is ook gestart in gym1. Leren leren en toepassen van kennis lukt hem moeizaam. Ik gun hem wat minder druk. En ik gun hem aansluiting.

wat ik al zei: dilemma 🙃

Heeft bij de (basis)kennis van VWO2 wel goed begrepen en geleerd? Zo niet dan kan HAVO3 ook een dingetje worden. Hij heeft zeer waarschijnlijk de capaciteiten voor het VWO. Nogmaals de tweede klas doen geeft hem tijd en ruimte om de stof nu wel goed te beheersen vanaf het begin. En zo een goede basis te leggen voor de rest van zijn schoolcarrière. 

Zonnig77 schreef op 06-07-2022 om 15:59:

dank voor jullie reacties.
Zoon weet niet wat hij moet kiezen.

Hij weet ook totaal nog niet wat hij later wil.
Op de basisschool scoorde hij altijd vwo. Is ook gestart in gym1. Leren leren en toepassen van kennis lukt hem moeizaam. Ik gun hem wat minder druk. En ik gun hem aansluiting.

wat ik al zei: dilemma 🙃

In hoeverre heeft corona hem genekt? Als hij een basis gemist heeft zal blijven zitten wel helpen. Als hij nu al keihard leert en het lukt niet dan zal die reden toch eerst gevonden moeten worden wil het gaan lukken in vwo 3 (na 2). Waarom denkt school dat hij het wel kan? Weten ze dat hij keihard leert? Denken ze dat hij er met de pet naar heeft gegooid maar het wel zou moeten kunnen? 

Poezie schreef op 06-07-2022 om 15:50:

[..]

Het gaat niet om de vergelijking maar om de reden van blijven zitten en wat het doet.

Ik geloof niet dat bij jou de reden was dat je keihard hebt zitten werken en het niet lukt. 

Kerstin75 schreef op 06-07-2022 om 16:16:

[..]

Ik geloof niet dat bij jou de reden was dat je keihard hebt zitten werken en het niet lukt.

Nee? Wat was dan de reden volgens jou?

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 16:31 Topicstarter

Kerstin75 schreef op 06-07-2022 om 16:15:

[..]

In hoeverre heeft corona hem genekt? Als hij een basis gemist heeft zal blijven zitten wel helpen. Als hij nu al keihard leert en het lukt niet dan zal die reden toch eerst gevonden moeten worden wil het gaan lukken in vwo 3 (na 2). Waarom denkt school dat hij het wel kan? Weten ze dat hij keihard leert? Denken ze dat hij er met de pet naar heeft gegooid maar het wel zou moeten kunnen?

Corona kan natuurlijk zeker invloed hebben gehad. Ik weet niet of hij basiskennis mist. Hij stond een 7 voor NL en een 8 voor ENG. Voor geschiedenis een 4 en dan nog 3 X een 5. Hij ontleende zijn zelf vertrouwen aan zijn slim zijn (sociaal niet sterk). Dat is nu wel over. Ik weet wel dat er iets moet gebeuren, anders gaat hij na havo3 naar vmbo4. Daarom hebben we ook extern hulp ingeschakeld (er volgt onderzoek). Wij weten niet waar het precies ‘mis’ gaat en school ook (nog) niet. Ze weten wel dat hij hard z’n best doet (ging in de laatste periode ook 4 dagen naar huiswerkbegeleiding).

School ziet dat hij op de afgenomen Cito’s wel duidelijk vwo scoort. En vindt hem nog in gedrag jong, stil, hij stelt geen vragen. Redenen voor doubleren. Ik denk dat het daadwerkelijke vwo onderwijs toch te lastig voor hem is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.