Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten of ‘afstromen’


Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 16:32 Topicstarter

Hoe dan ook: lastig. Je wilt zo graag het goede doen, maar niemand heeft een glazen bol..

Ik neig ook naar zittenblijven. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-07-2022 om 17:14

Zonnig77 schreef op 06-07-2022 om 16:31:

[..]

Corona kan natuurlijk zeker invloed hebben gehad. Ik weet niet of hij basiskennis mist. Hij stond een 7 voor NL en een 8 voor ENG. Voor geschiedenis een 4 en dan nog 3 X een 5. Hij ontleende zijn zelf vertrouwen aan zijn slim zijn (sociaal niet sterk). Dat is nu wel over. Ik weet wel dat er iets moet gebeuren, anders gaat hij na havo3 naar vmbo4. Daarom hebben we ook extern hulp ingeschakeld (er volgt onderzoek). Wij weten niet waar het precies ‘mis’ gaat en school ook (nog) niet. Ze weten wel dat hij hard z’n best doet (ging in de laatste periode ook 4 dagen naar huiswerkbegeleiding).

School ziet dat hij op de afgenomen Cito’s wel duidelijk vwo scoort. En vindt hem nog in gedrag jong, stil, hij stelt geen vragen. Redenen voor doubleren. Ik denk dat het daadwerkelijke vwo onderwijs toch te lastig voor hem is.

Is een school waar hij kan leren én het direct uitvoeren iets voor hem? Sommige mensen (ik ook) "doen" het niet zo goed met informatie in je hoofd stampen. 

ik neig naar zittenblijven, maar wel met hulp op het leren leren, leerstrategieen aanleren en hulp bij het versterken van executieve vaardigheden. Als hij namelijk geen idee heeft hoe hij grote stukken stof effectief moet leren, niet weet hoe hij moet prioriteren, moet beginnen en zich niet laten afleiden (om maar paar voorbeelden te noemen), dan gaat het zonder hulp op enig moment op de havo ook mis. 

Kunnen ze hier vanuit school begeleiding op zetten? 

Tess

Zoon hier is overgestapt van 2 vwo naar 3 havo, beetje zelfde rapportlijst. Hoog iq (ruim vwo) maar randvoorwaarden niet in orde. Die werkte overigens niet hard in de tweede, want daar wist hij zich niet toe te zetten. Later ook niet echt. Wel een havo-diploma inmiddels.
Als afdelingsleider op school: wij noemen de optie van doubleren als er heel veel omstandigheden zijn geweest waarvan we verwachten dat die het komende schooljaar niet meer zullen bestaan: veel ziek geweest, veel problemen in de thuissituatie. Soms ook onbehandelde ADHD als er gestart gaat worden met behandelen. Voorwaarde is dan ook dat de resultaten in leerjaar 1 wel voldoende waren en ook niet heel krap. 

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 17:37 Topicstarter

Tickel schreef op 06-07-2022 om 17:14:

[..]

Is een school waar hij kan leren én het direct uitvoeren iets voor hem? Sommige mensen (ik ook) "doen" het niet zo goed met informatie in je hoofd stampen.

Nee hij wil vooralsnog op de huidige school blijven.

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 17:38 Topicstarter

mamatessa schreef op 06-07-2022 om 17:16:

ik neig naar zittenblijven, maar wel met hulp op het leren leren, leerstrategieen aanleren en hulp bij het versterken van executieve vaardigheden. Als hij namelijk geen idee heeft hoe hij grote stukken stof effectief moet leren, niet weet hoe hij moet prioriteren, moet beginnen en zich niet laten afleiden (om maar paar voorbeelden te noemen), dan gaat het zonder hulp op enig moment op de havo ook mis.

Kunnen ze hier vanuit school begeleiding op zetten?

Tess

Vanuit school wordt er -als het goed is- komend jaar meer begeleiding op gezet.

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 17:40 Topicstarter

AlisonH schreef op 06-07-2022 om 17:36:

Zoon hier is overgestapt van 2 vwo naar 3 havo, beetje zelfde rapportlijst. Hoog iq (ruim vwo) maar randvoorwaarden niet in orde. Die werkte overigens niet hard in de tweede, want daar wist hij zich niet toe te zetten. Later ook niet echt. Wel een havo-diploma inmiddels.
Als afdelingsleider op school: wij noemen de optie van doubleren als er heel veel omstandigheden zijn geweest waarvan we verwachten dat die het komende schooljaar niet meer zullen bestaan: veel ziek geweest, veel problemen in de thuissituatie. Soms ook onbehandelde ADHD als er gestart gaat worden met behandelen. Voorwaarde is dan ook dat de resultaten in leerjaar 1 wel voldoende waren en ook niet heel krap.

Dank voor je ervaring. Was er voor zoon minder druk op de havo en hielp dat (bijv qua zelfvertrouwen)?

Hier verder geen bijzondere omstandigheden. En hij ging van gym1 naar atheneum2. Toch kwam dus vandaag de optie doubleren. 

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 17:42 Topicstarter

ik denk overigens wel dat ‘Corona en thuisonderwijs’ tot bijzondere omstandigheid wordt gezien.

“Ik weet niet of blijven zitten hem gaat helpen. Ergens denk ik dat het goed is om de druk voor hem te verlagen. Hij kan altijd nog na de havo naar het vwo als hij dat zou wensen (en de mogelijkheden heeft).”

Volg je gevoel.

Zonnig77

Zonnig77

06-07-2022 om 17:45 Topicstarter

Dat gevoel gaat dus alle kanten op 😇
Op dit moment neig ik naar zittenblijven. Zoon zit zelf nog in de ‘nadenkstand’.

Je zegt dat hij in gedrag (in de klas?) nog jong is. Dat zou wel een argument voor doubleren zijn. Hij heeft dan wat meer tijd om ouder te worden, als je snapt wat ik bedoel. Naar de havo moet hij vrij snel al ingewikkelde keuzes gaan maken, zoals profiel.

Bovendien zijn de oorzaken niet cognitief gerelateerd. Hij zal op de havo tegen dezelfde problemen aanlopen. Van niveau wisselen gaat ws het m niet doen, vermoed ik.

Ik zou denk ik met het oog op het jonge gedrag voor een jaar doubleren gaan. Een jaar rijpen, de oudere zijn die alles al een keer gehad heeft. Niet weer meteen met anderen nieuwe vrienden moeten maken en weer ten opzichte van hen  "jong" zijn en dus ook snel keuzes moeten maken.

risico is als je de oorzaak niet achterhaalt dat het van havo3 naar vmbo-tl 3 en niet 4 wordt omdat net als in havo4 en vwo5 al examenonderdelen worden afgesloten die niet ingehaald kunnen worden in het examenjaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.