Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten of ‘afstromen’


En dan doet hij 2 VWO en slaagt in 't beste geval en loopt hij terug vast in 3 VWO ? En moet alsnog naar HAVO ?

Tenzij hij zelf persé anders wil zou ik na een heel jaar wél werken, maar voortdurend onvoldoendes hem naar HAVO laten gaan. Nu kan hij het nog zonder een jaar kwijt te zijn.

Hij is nog jong in zijn doen en laten schreef je. En heeft nog geen enkel idee wat hij later wil doen. Als hij nu naar HAVO3 gaat, moet hij komend schooljaar al profiel gaan kiezen.
Ik zou inzetten op doubleren.

Daglichtlamp schreef op 06-07-2022 om 15:47:

[..]

Scholen mogen geen extra eisen meer stellen aan de doorstroom van havo naar vwo. (en voor de doorstoom van vmbo naar havo mogen ze alleen een extra vak eisen, geen minimaal cijfer). Dat is gelukkig inmiddels wettelijk geregeld.

Dat is goed nieuws, een neefje van mij liep hier twee jaar geleden nog tegenaan.

Toch zou ik neigen naar blijven zitten, ook vanwege zijn jonge gedrag en zijn moeite om sociaal mee te komen. Dat wordt niet makkelijker als je als jonge leerling op de Havo terecht komt.

Mijn zoon zou ook blijven zitten in 2 vwo en we hebben er toen voor gekozen om af te stromen. Op vwo had hij weinig sociale contacten.
Hij is naar 3 havo gegaan en dat is voor hem een hele goede keuze geweest. Hij kreeg daar echt vrienden, hoefde minder echt te leren. Hij was ook vrij jong.

Even rekening mee houder ....na havo  diploma naar vwo? Let dan wel op dat je een extra vak in je havo pakket hebt. Want op t vwo heb je een examenvak meer dan op de havo. En in ieder geval 2 vreemde talen. Dat is ook een harde eis voor een vwo profiel. 
Al zijn er geen cijfer eisen . Hier kun je niet omheen! 

Ik zou alle argumenten goed doorspreken met zoon, en alle mogelijke uitkomsten (bijvoorbeeld dat alsnog blijkt ook na een jaar doubleren dat hij beter op zijn plek zit in 3 havo). En dan hem de keuze laten maken. Het allerbelangrijkste lijkt me dat hij erachter staat.
 

Zonnig77 schreef op 06-07-2022 om 17:40:

[..]

Dank voor je ervaring. Was er voor zoon minder druk op de havo en hielp dat (bijv qua zelfvertrouwen)

Bij zoon heeft het zeker geholpen. Goede beslissing geweest.

IngridT schreef op 06-07-2022 om 19:20:

Even rekening mee houder ....na havo diploma naar vwo? Let dan wel op dat je een extra vak in je havo pakket hebt. Want op t vwo heb je een examenvak meer dan op de havo. En in ieder geval 2 vreemde talen. Dat is ook een harde eis voor een vwo profiel.
Al zijn er geen cijfer eisen . Hier kun je niet omheen!

Dit mag de school niet meer eisen. Met een havo-diploma ben je toelaatbaar, ook zonder extra vak. Je moet wel een vak meer volgen in vwo 5 en 6; je hebt dat vak dan in vwo 4 gemist en die achterstand moet je zelf inhalen. 

Fourtyfour schreef op 06-07-2022 om 19:06:

Mijn zoon zou ook blijven zitten in 2 vwo en we hebben er toen voor gekozen om af te stromen. Op vwo had hij weinig sociale contacten.
Hij is naar 3 havo gegaan en dat is voor hem een hele goede keuze geweest. Hij kreeg daar echt vrienden, hoefde minder echt te leren. Hij was ook vrij jong.

Hoe weet je nu vooraf of hij vrienden krijgt? Voor hetzelfde geld was het bij jouw zoon omgekeerd. Geen vrienden op de havo en veel vrienden op vwo na blijven zitten.

Ik ben zelf van 2gym naar 3 havo gegaan. De havo heb ik gehaald, maar niet van harte. 
Uiteindelijk erachter gekomen dat ik nooit geleerd heb om te leren en dat nekte me op t gym. De havo kon ik op m'n eigen capaciteit net redden zonder daar al te veel voor te moeten leren. Denk dat ik met doubleren niet gelukkiger was geworden door het op de tenen blijven lopen, ondanks dat het niveau er wel was. 
Daarbij ook een discrepantie in IQ. Performaal veel hoger dan verbaal. Het leersysteem zoals het onderwijs in elkaar zit werkt voor mij niet. Ik moet zien en doen, ipv luisteren en lezen. 

Wellicht herkenbaar voor jouw zoon?

Achteraf gezien had ik dit heeeel graag tóen willen weten, dan hadden ze actie kunnen ondernemen. Nu 10 jaar later volledig vastgelopen, o.a. hierop. 



Kerstin75 schreef op 06-07-2022 om 22:37:

[..]

Hoe weet je nu vooraf of hij vrienden krijgt? Voor hetzelfde geld was het bij jouw zoon omgekeerd. Geen vrienden op de havo en veel vrienden op vwo na blijven zitten.

Dat wisten we niet, ik heb dat toch ook niet gezegd, dat hij afstroomde om vrienden te krijgen? Hij had op vwo weinig sociale contacten en kreeg die op havo. Voor ons (kind en ouders) was het feit dat hij eigenlijk geen vrienden had op vwo wel makkelijker om de beslissing te maken. Ik heb alleen aangegeven hoe het bij ons is gegaan, that's it! 

Ik heb gedoubleerd in 2 vwo en ben daarna alsnog afgestroomd naar 3 havo. Er is toen een capaciteitenonderzoek gedaan en ik had zeker het vwo kunnen afmaken, maar ik had geen aansluiting op daar en voerde helemaal niets uit. Ik was een verschrikkelijke puber en ik was doodongelukkig. In 3 havo kreeg ik vrienden en deed ik mee met leren. Daarna met veel plezier hbo gedaan en op mijn 45e alsnog een master afgerond. 
Iedereen sprak er schande van dat ik zomaar naar de havo ging en het zou slecht met mij aflopen. Ik werd lui gevonden en ongeïntersseerd. 
Ik heb zelf nooit gesnapt waarom kinderen altijd maar het beste uit zichzelf moeten halen van hun ouders. Ik zie veel jongeren die burnout raken omdat ze niet beter weten of anders kunnen. Mensen verschillen van elkaar, kinderen óók: kijk ook naar je kind en niet alleen maar naar jouw doelen. 
Ik heb zelf nooit ergens spijt van gehad. Ik zou heel goed met je kind de opties doorspreken. Pubers overzien niet alles en ze hebben zeker niet altijd gelijk, maar soms moet je de adviezen en je verwachtingen bijstellen. 

EmmaT schreef op 07-07-2022 om 07:37:

Ik heb gedoubleerd in 2 vwo en ben daarna alsnog afgestroomd naar 3 havo. Er is toen een capaciteitenonderzoek gedaan en ik had zeker het vwo kunnen afmaken, maar ik had geen aansluiting op daar en voerde helemaal niets uit. Ik was een verschrikkelijke puber en ik was doodongelukkig. In 3 havo kreeg ik vrienden en deed ik mee met leren. Daarna met veel plezier hbo gedaan en op mijn 45e alsnog een master afgerond.
Iedereen sprak er schande van dat ik zomaar naar de havo ging en het zou slecht met mij aflopen. Ik werd lui gevonden en ongeïntersseerd.
Ik heb zelf nooit gesnapt waarom kinderen altijd maar het beste uit zichzelf moeten halen van hun ouders. Ik zie veel jongeren die burnout raken omdat ze niet beter weten of anders kunnen. Mensen verschillen van elkaar, kinderen óók: kijk ook naar je kind en niet alleen maar naar jouw doelen.
Ik heb zelf nooit ergens spijt van gehad. Ik zou heel goed met je kind de opties doorspreken. Pubers overzien niet alles en ze hebben zeker niet altijd gelijk, maar soms moet je de adviezen en je verwachtingen bijstellen.

Hier een vergelijkbaar verhaal, niet gedoubleerd maar gewoon een hele sociale puber die niet naar het vwo wou maar met haar vrienden naar de havo. Ik heb daar de tijd van mijn leven gehad en hoewel iedereen altijd de optie vwo, universiteit, master bleef benoemen heb ik gewoon een hbo opleiding gedaan en daarna een passende baan gevonden.

Voor sommigen heb ik niet alles er uit gehaald. En misschien kan het ook wel hoger. Aan de andere kant werk ik met m'n handen, hoef er niet aan te trekken. Ik kan m'n rekeningen betalen en heb m'n hele leven al relatief veel vrije tijd en energie omdat ik niet aan de top van m'n kunnen werk. Dat is ook wat waard.

Het enige waarom je zoon zou kunnen doubleren is omdat hij zo jong is en wellicht volgend jaar wat volwassener is. Maar buiten dat vind ik je argumenten meer naar afstromen richten. Ik zou een fijne middelbareschooltijd ook serieus meenemen in je overwegingen.

Fourtyfour schreef op 07-07-2022 om 07:03:

[..]

Dat wisten we niet, ik heb dat toch ook niet gezegd, dat hij afstroomde om vrienden te krijgen? Hij had op vwo weinig sociale contacten en kreeg die op havo. Voor ons (kind en ouders) was het feit dat hij eigenlijk geen vrienden had op vwo wel makkelijker om de beslissing te maken. Ik heb alleen aangegeven hoe het bij ons is gegaan, that's it!

Aha, het komt door jouw zinnen waarbij vrienden/sociale contacten steeds gevold werden na een keuze: "Mijn zoon zou ook blijven zitten in 2 vwo en we hebben er toen voor gekozen om af te stromen. Op vwo had hij weinig sociale contacten.
Hij is naar 3 havo gegaan en dat is voor hem een hele goede keuze geweest. Hij kreeg daar echt vrienden, hoefde minder echt te leren. Hij was ook vrij jong."

Het leek dus dat hij ging afstromen ómdat hij op het VWO weinig sociale contacten had. Dat vond ik gek. Wie weet had hij door te blijven zitten hele goede vrienden gekregen. Vervolgens staat er dat afstromen een hele goede keuze was, gevolg door dat hij daar echt vrienden kreeg. 

Ik weet niet wat hij voor wiskunde staat. Maar de rest vd kernvakken staat hij dus voldoende. Geschiedenis etc zijn echte leervakken. Als ik het zo lees: jong en executieve functies nog niet sterk ontwikkelt is het een kwestie van rijping en inzetten op het leren leren en plannen etc. Hij is blijkbaar wel gemotiveerd omdat hij wel hard werkt maar blijkbaar nog niet op de goede manier. 
Ik zou dan ook liever doubleren dan afstromen . Want ook op een ander niveau loopt hij tegen dezelfde problemen aan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.