Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??


Wandelvrouwtje schreef op 21-12-2023 om 17:06:

[..]

Wat maakt het uit?

Nouja, ik word altijd een beetje ibbelig van die mensen die vinden dat iemand 'zo goed Nederlands spreekt'. Soms ronduit racistisch, altijd betuttelend. Ik vind niet dat je dat kunt zeggen.... en in dit geval weet je het helemaal niet. TS kan goed Nederlands schrijven, maar wie weet hoeveel moeite dat kost. Ik denk dat ik ook wel heel mooi Frans kan schrijven met een woordenboek of vertaalapp erbij, maar dan vind ik het aanmatigend als iemand zou zeggen dat ik zo goed was in Frans. 

Met ChatGTP kan ik een heel stuk in allerlei talen schrijven

troelahoep schreef op 21-12-2023 om 19:58:

[..]

Nouja, ik word altijd een beetje ibbelig van die mensen die vinden dat iemand 'zo goed Nederlands spreekt'. Soms ronduit racistisch, altijd betuttelend. Ik vind niet dat je dat kunt zeggen.... en in dit geval weet je het helemaal niet. TS kan goed Nederlands schrijven, maar wie weet hoeveel moeite dat kost. Ik denk dat ik ook wel heel mooi Frans kan schrijven met een woordenboek of vertaalapp erbij, maar dan vind ik het aanmatigend als iemand zou zeggen dat ik zo goed was in Frans.

Zucht. 

TO biedt zelf haar excuses aan in de OP voor haar Nederlands, dus meerdere mensen geven haar dan een compliment om haar wat zelfvertrouwen te geven. 

Ik heb het nog nooit betuttelend gevonden als iemand mij een compliment gaf voor mijn talenkennis als ik in een ander land was, zelfs als ik er weinig van bakte. 

Maar ook dit is nu weer racistisch ofzo. 

troelahoep schreef op 21-12-2023 om 19:58:

[..]

Nouja, ik word altijd een beetje ibbelig van die mensen die vinden dat iemand 'zo goed Nederlands spreekt'. Soms ronduit racistisch, altijd betuttelend. Ik vind niet dat je dat kunt zeggen.... en in dit geval weet je het helemaal niet. TS kan goed Nederlands schrijven, maar wie weet hoeveel moeite dat kost. Ik denk dat ik ook wel heel mooi Frans kan schrijven met een woordenboek of vertaalapp erbij, maar dan vind ik het aanmatigend als iemand zou zeggen dat ik zo goed was in Frans.

Aanmatigend? Dan kun je elk compliment wel aanmatigend vinden, want die is die ander wel om iets van jou te vinden…

AnnaPollewop schreef op 20-12-2023 om 16:06:

[..]

Wij hebben ook wel discussie met docenten gehad, en zelfs meegemaakt dat de docent toegaf dat het door kind gegeven antwoord ook goed was alleen dat stond niet in het boek en dus rekende ze het fout.

Andere docent gaf bij goede prestaties een 6 want anders was er niks te verbeteren. Dus kom mij ajb niet aan met dat alle docenten engeltjes zijn en het perfect doen, want dat is gewoon niet zo. Sommigen zijn echt onredelijk, het zijn gewoon mensen. En als je pech hebt treft je kind een docent waarmee het niet klikt. Dan zijn er docenten (mijn zoon had er zo een als mentor ooit) die gewoon toegeven dat ze niet met het kind door één deur kunnen maar toch hun best doen voor dat kind, en er zijn docenten die strak blijven volhouden dat het absoluut niet aan hen ligt aangezien zij altijd strikt eerlijk en onkreukbaar zijn. Doe mij de eerste categorie maar.

En ja, leerlingen kunnen ook heel vervelend zijn, en ouders ook, maar dat vind ik een hele slechte reden om docenten de ruimte te geven om oneerlijk te beoordelen.

Een 1 geven omdat het boek niet mee is en dat heel zwaar mee laten tellen vind ik idioot. Dat heeft niks te maken met beheersing van het vak. Alle argumenten over “ ja maar het moet precies zo anders betekent de zin toch net even iets anders” vind ik ook bezijden het probleem, en bovendien niet waar. Dan kun je het begrip “synoniemen” ook wel schrappen.

Van mij mag een docent best zeggen “leer de zinnen exact uit je hoofd” en daar op corrigeren, maar ga het niet zitten beargumenteren. Net zo met woordenlijst, daar snap ik ook dat je juist deze woorden geleerd wil hebben en soms zit je dan als ouder met kromme tenen te overhoren maar als het moet dan moet het. Prima. Maar doe niet net alsof er bij elk Nederlands woord maar een Engels, Duits of Frans woord mogelijk is.

Topic was even buiten mijn blikveld geraakt. Maar dit was wat ik bedoelde.  In een hoofdstuk waar de 6 miljoen Engelse woorden voor prullenbak/vuilnisbak/papierbak zijn besproken moet vertaald worden: Peter gooit het papiertje in de vuilnisbak.  Kind schrijft op dustbin maar in de voorbeeldzin in het boek stond garbage can dus was het fout volgens de docent. Dat is gewoon zeuren om het zeuren. 

Bakblik schreef op 28-12-2023 om 17:04:

[..]

Topic was even buiten mijn blikveld geraakt. Maar dit was wat ik bedoelde. In een hoofdstuk waar de 6 miljoen Engelse woorden voor prullenbak/vuilnisbak/papierbak zijn besproken moet vertaald worden: Peter gooit het papiertje in de vuilnisbak. Kind schrijft op dustbin maar in de voorbeeldzin in het boek stond garbage can dus was het fout volgens de docent. Dat is gewoon zeuren om het zeuren.

Ik ben docent Engels en ik vind dit ook flauwekul. Aan de andere kant: synoniemen reken ik goed maar ze moeten wel écht hetzelfde betekenen, én gelijk zijn in moeilijkheidsgraad / niveau. Dus preposterous of ludicrous als synoniem voor ridiculous: ja. Maar niet “silly”. Verder willen we zeker op het vwo dat leerlingen meerdere woorden kennen voor hetzelfde begrip. Met de basiswoordenschat die veel leerlingen al hebben door gamen en TikTok kom je er niet. 

AlisonH schreef op 28-12-2023 om 18:30:

[..]

Ik ben docent Engels en ik vind dit ook flauwekul. Aan de andere kant: synoniemen reken ik goed maar ze moeten wel écht hetzelfde betekenen, én gelijk zijn in moeilijkheidsgraad / niveau. Dus preposterous of ludcrous als synoniem voor ridiculous: ja. Maar niet “silly”. Verder willen we zeker op het vwo dat leerlingen meerdere woorden kennen voor hetzelfde begrip. Met de basiswoordenschat die veel leerlingen al hebben door gamen en TikTok kom je er niet.

Mee eens correcte synoniemen ipv iets "wat er op lijkt". Maar in deze lessen waar de overhoring over ging waren alle afvalbakken behandeld.  Van waste paper basket tot litterbox. En vuilnisbak is geen papierbak dus dat woord had dochter niet gekozen en het letterlijk uit het hoofd leren van de voorbeeldzinnen was niet gevraagd.

Van een vwo-leerling mag verwacht worden dat hun vaardigheden wat meer zijn dan letterlijk zinnen herhalen uit het leerboek.  Dat ze ook zelf zinnen kunnen vormen,  grammaticaal correct en met woorden die bij hun niveau passen waarvan ze de betekenis kennen. Dat ze behalve reproduceren ook inzicht hebben in de taal of welk ander vak ook.

Bakblik schreef op 28-12-2023 om 19:17:

[..]

Mee eens correcte synoniemen ipv iets "wat er op lijkt". Maar in deze lessen waar de overhoring over ging waren alle afvalbakken behandeld. Van waste paper basket tot litterbox. En vuilnisbak is geen papierbak dus dat woord had dochter niet gekozen en het letterlijk uit het hoofd leren van de voorbeeldzinnen was niet gevraagd.

Van een vwo-leerling mag verwacht worden dat hun vaardigheden wat meer zijn dan letterlijk zinnen herhalen uit het leerboek. Dat ze ook zelf zinnen kunnen vormen, grammaticaal correct en met woorden die bij hun niveau passen waarvan ze de betekenis kennen. Dat ze behalve reproduceren ook inzicht hebben in de taal of welk ander vak ook.

Eens. 

kerstbeer schreef op 27-12-2023 om 15:56:

[..]

Zucht.

TO biedt zelf haar excuses aan in de OP voor haar Nederlands, dus meerdere mensen geven haar dan een compliment om haar wat zelfvertrouwen te geven.

Ik heb het nog nooit betuttelend gevonden als iemand mij een compliment gaf voor mijn talenkennis als ik in een ander land was, zelfs als ik er weinig van bakte.

Maar ook dit is nu weer racistisch ofzo.

Nou, vaak wel ja. Ik zie dat net iets te vaak in mijn omgeving om niet direct de associatie 'complimenteren op taalbeheersing en racisme' te maken. Vooral bij mensen die al járen in Nederland wonen of zelfs hier geboren zijn, en dan complimenten voor hun taal krijgen terwijl het (inmiddels) native speakers zijn, ofwel ze spreken het na al die jaren nog steeds heel matig. In het eerste geval is het kwetsend want je laat blijken dat je de ander onderschat hebt en/of niet tot jouw groep rekende en in het tweede geval slaat het nergens op want het is dan niet eens waar. 

Ik vind eigenlijk alleen dat je het compliment kunt maken als je iemands taalontwikkeling kent en hoort dat er veel vooruitgang is geboekt in korte tijd ofzo. 

troelahoep schreef op 29-12-2023 om 01:25:

[..]

Nou, vaak wel ja. Ik zie dat net iets te vaak in mijn omgeving om niet direct de associatie 'complimenteren op taalbeheersing en racisme' te maken. Vooral bij mensen die al járen in Nederland wonen of zelfs hier geboren zijn, en dan complimenten voor hun taal krijgen terwijl het (inmiddels) native speakers zijn, ofwel ze spreken het na al die jaren nog steeds heel matig. In het eerste geval is het kwetsend want je laat blijken dat je de ander onderschat hebt en/of niet tot jouw groep rekende en in het tweede geval slaat het nergens op want het is dan niet eens waar.

Ik vind eigenlijk alleen dat je het compliment kunt maken als je iemands taalontwikkeling kent en hoort dat er veel vooruitgang is geboekt in korte tijd ofzo.

En in dit geval gaat het om een TO die excuses maakt voor haar Nederlandse taal. Jij had het over 'altijd'. Mensen stellen haar hier gerust over haar taalkennis nav hiervan.

Jammer dat je van iets positiefs iets negatiefs hebt gemaakt.

Gelukkig is er geen dictatuur in Nederland waarin jij mag bepalen dat mensen hier geen compliment mogen maken over iets waar de ander onzeker over is.

troelahoep schreef op 29-12-2023 om 01:25:

[..]

Nou, vaak wel ja. Ik zie dat net iets te vaak in mijn omgeving om niet direct de associatie 'complimenteren op taalbeheersing en racisme' te maken. Vooral bij mensen die al járen in Nederland wonen of zelfs hier geboren zijn, en dan complimenten voor hun taal krijgen terwijl het (inmiddels) native speakers zijn, ofwel ze spreken het na al die jaren nog steeds heel matig. In het eerste geval is het kwetsend want je laat blijken dat je de ander onderschat hebt en/of niet tot jouw groep rekende en in het tweede geval slaat het nergens op want het is dan niet eens waar.

Ik vind eigenlijk alleen dat je het compliment kunt maken als je iemands taalontwikkeling kent en hoort dat er veel vooruitgang is geboekt in korte tijd ofzo.

Oh, dat laatste stukje vind ik nou echt onzin. Als iemand met Nederlands als tweede taal na een paar jaar les met mij een goed gesprek kan voeren, vind ik dat echt een complimentje waard. Dat zou mij namelijk vermoedelijk niet lukken in een vreemde taal, dus dat vind ik dan ontzettend knap.

Met een 4 over mogen gaan is eigenlijk al oneerlijk tegenover de andere leerlingen die geen onvoldoendes hebben. Met een 3 overgaan is onredelijk om van de school te vragen. Ookal heb je allemaal negens tegenover die drie, je hebt het niveau van je zwakste vak. Iemand die op het niveau van de universiteit wiskunde aan kan maar met vwo Frans niet hoger kan halen dan een 3 hoort gewoon op het vmbo thuis. Zo is het nu eenmaal. Hij mag al blij zijn dat hij niet hoeft af te stromen. Er zijn ook vmbo'ers die op het vmbo met moeite zessen halen maar wiskunde op vwo-niveau aan kunnen, ga je die dan ook op vwo plaatsen? Waarom moet hij per sé op het vwo zitten, omdat dat lekker bekt op verjaardagsfeestjes? Het vwo is voor toekomstige wetenschappelijke onderzoekers. Bijna iedereen die de universiteit afrondt gaat daarna het bedrijfsleven in om te solliciteren op een hbo-vacature.

Als je niet eens een 6 kunt halen voor een vak als Frans, dan hoor je niet op vwo thuis en de tweede klas stelt niets voor. Als hij in de tweede all drieën haalt gaat het hem niet worden in de bovenbouw. Ook als ik die zessen van hem zie. De tweede klas stelt echt niets voor. Als je zoon zesjes haalt in de tweede dan zal hij afzakken in 4 vwo. Je moet echt minimaal achten en negens halen in de tweede en eigenlijk ook achten in de bovenbouw om goed genoeg te zijn voor de universiteit.

Haha, wat een ongelooflijke onzin! Met zevens kan je ook naar de universiteit, zelfs als je die haalt in de bovenbouw.
Persoonlijk vond ik VWO2 veel lastiger dan VWO6 waar ik een beta-pretpakket van wiskunde, natuurkunde, biologie en scheikunde had. 

Hansje schreef op 06-01-2024 om 15:35:

Met een 4 over mogen gaan is eigenlijk al oneerlijk tegenover de andere leerlingen die geen onvoldoendes hebben. Met een 3 overgaan is onredelijk om van de school te vragen. Ookal heb je allemaal negens tegenover die drie, je hebt het niveau van je zwakste vak. Iemand die op het niveau van de universiteit wiskunde aan kan maar met vwo Frans niet hoger kan halen dan een 3 hoort gewoon op het vmbo thuis. Zo is het nu eenmaal. Hij mag al blij zijn dat hij niet hoeft af te stromen. Er zijn ook vmbo'ers die op het vmbo met moeite zessen halen maar wiskunde op vwo-niveau aan kunnen, ga je die dan ook op vwo plaatsen? Waarom moet hij per sé op het vwo zitten, omdat dat lekker bekt op verjaardagsfeestjes? Het vwo is voor toekomstige wetenschappelijke onderzoekers. Bijna iedereen die de universiteit afrondt gaat daarna het bedrijfsleven in om te solliciteren op een hbo-vacature.

Als je niet eens een 6 kunt halen voor een vak als Frans, dan hoor je niet op vwo thuis en de tweede klas stelt niets voor. Als hij in de tweede all drieën haalt gaat het hem niet worden in de bovenbouw. Ook als ik die zessen van hem zie. De tweede klas stelt echt niets voor. Als je zoon zesjes haalt in de tweede dan zal hij afzakken in 4 vwo. Je moet echt minimaal achten en negens halen in de tweede en eigenlijk ook achten in de bovenbouw om goed genoeg te zijn voor de universiteit.

Lekker stangen.

Inderdaad complete onzin, ik ben ooit blijven zitten in 3 havo met een drie en twee vieren voor de vreemde talen. Inmiddels cum laude VWO en mijn studie afgerond. Onvoldoendes hebben niets met je intelligentie te maken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.