Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

blijven zitten voor Frans??


Hansje schreef op 06-01-2024 om 15:35:

Met een 4 over mogen gaan is eigenlijk al oneerlijk tegenover de andere leerlingen die geen onvoldoendes hebben. Met een 3 overgaan is onredelijk om van de school te vragen. Ookal heb je allemaal negens tegenover die drie, je hebt het niveau van je zwakste vak. Iemand die op het niveau van de universiteit wiskunde aan kan maar met vwo Frans niet hoger kan halen dan een 3 hoort gewoon op het vmbo thuis. Zo is het nu eenmaal. Hij mag al blij zijn dat hij niet hoeft af te stromen. Er zijn ook vmbo'ers die op het vmbo met moeite zessen halen maar wiskunde op vwo-niveau aan kunnen, ga je die dan ook op vwo plaatsen? Waarom moet hij per sé op het vwo zitten, omdat dat lekker bekt op verjaardagsfeestjes? Het vwo is voor toekomstige wetenschappelijke onderzoekers. Bijna iedereen die de universiteit afrondt gaat daarna het bedrijfsleven in om te solliciteren op een hbo-vacature.

Als je niet eens een 6 kunt halen voor een vak als Frans, dan hoor je niet op vwo thuis en de tweede klas stelt niets voor. Als hij in de tweede all drieën haalt gaat het hem niet worden in de bovenbouw. Ook als ik die zessen van hem zie. De tweede klas stelt echt niets voor. Als je zoon zesjes haalt in de tweede dan zal hij afzakken in 4 vwo. Je moet echt minimaal achten en negens halen in de tweede en eigenlijk ook achten in de bovenbouw om goed genoeg te zijn voor de universiteit.

Beetje gefrustreerd dat je zelf moest afstromen van vwo, omdat je teveel onvoldoendes had gehaald? 

Hier een kind dat altijd onvoldoendes haalde voor Engels in de onderbouw, in de bovenbouw ging het iets beter met een andere docent en nu op de uni is de hele studie in het Engels en is haar Engels vakinhoudelijk op topniveau dus wat hij zegt is gewoon niet waar.

Bakblik schreef op 06-01-2024 om 16:33:

[..]

Beetje gefrustreerd dat je zelf moest afstromen van vwo, omdat je teveel onvoldoendes had gehaald?

Hier een kind dat altijd onvoldoendes haalde voor Engels in de onderbouw, in de bovenbouw ging het iets beter met een andere docent en nu op de uni is de hele studie in het Engels en is haar Engels vakinhoudelijk op topniveau dus wat hij zegt is gewoon niet waar.

Heb ik een gevoelige snaar geraakt? Al die gepikeerde reacties van vroegere vwo'ers die het met hangen en wurgen met compensatiecijfers hebben gehaald.

Je bedoelt dat ze onvoldoendes bleef krijgen voor Engels die ze alsmaar met andere vakken compenseerde. Maar dan minder lage onvoldoendes. Na de middelbare school had ze geen toetsen meer voor Engels, waardoor ze het alleen maar hoefde te kunnen lezen op de uni. De ene studie op de uni is de andere niet, maar als het een makkelijke pretstudie is, dan wordt de studie niet benoemd. Er wordt dan alleen universiteit geroepen om daarmee indruk proberen te maken. Elke ouder zegt natuurlijk dat het steenkolenengels van het eigen kind vloeiend en accentloos is.

Hansje schreef op 07-01-2024 om 11:55:

[..]

Heb ik een gevoelige snaar geraakt? Al die gepikeerde reacties van vroegere vwo'ers die het met hangen en wurgen met compensatiecijfers hebben gehaald.

Je bedoelt dat ze onvoldoendes bleef krijgen voor Engels die ze alsmaar met andere vakken compenseerde. Maar dan minder lage onvoldoendes. Na de middelbare school had ze geen toetsen meer voor Engels, waardoor ze het alleen maar hoefde te kunnen lezen op de uni. De ene studie op de uni is de andere niet, maar als het een makkelijke pretstudie is, dan wordt de studie niet benoemd. Er wordt dan alleen universiteit geroepen om daarmee indruk proberen te maken. Elke ouder zegt natuurlijk dat het steenkolenengels van het eigen kind vloeiend en accentloos is.

Wat een aannames doe je zeg! In de bovenbouw haalde ze voldoendes voor Engels maar geen tienen en dat hoeft ook niet om een diploma te kunnen halen.

Ze studeert scheikunde en, omdat veel docenten de Nederlandse taal niet machtig zijn zijn de meeste colleges in het Engels.  De boeken trouwens ook en verslagen en tentamens dus ook. Haar scheikunde Engels is beter dan haar Engels op het gebied van recreatie en vermaak simpelweg, omdat ze dat nooit gebruikt. Haar Engels is vloeiend maar niet accentloos.  Je hoort echt wel dat ze geen native-speaker is maar in geschreven tekst is ze niet van een native-speaker te onderscheiden. Een docent die zijn vak verstaat kan jou maken en een docent die zijn vak niet beheerst kan jou breken.

Hansje schreef op 07-01-2024 om 11:55:

[..]

Heb ik een gevoelige snaar geraakt? Al die gepikeerde reacties van vroegere vwo'ers die het met hangen en wurgen met compensatiecijfers hebben gehaald.

Je bedoelt dat ze onvoldoendes bleef krijgen voor Engels die ze alsmaar met andere vakken compenseerde. Maar dan minder lage onvoldoendes. Na de middelbare school had ze geen toetsen meer voor Engels, waardoor ze het alleen maar hoefde te kunnen lezen op de uni. De ene studie op de uni is de andere niet, maar als het een makkelijke pretstudie is, dan wordt de studie niet benoemd. Er wordt dan alleen universiteit geroepen om daarmee indruk proberen te maken. Elke ouder zegt natuurlijk dat het steenkolenengels van het eigen kind vloeiend en accentloos is.

Wat doe je veel aannames. Ik ben vooral benieuwd wat pretstudies op de universiteit zijn? En wat maakt dat dan een pretstudie?

Bakblik schreef op 07-01-2024 om 12:30:

[..]

Wat een aannames doe je zeg! In de bovenbouw haalde ze voldoendes voor Engels maar geen tienen en dat hoeft ook niet om een diploma te kunnen halen.

Ze studeert scheikunde en, omdat veel docenten de Nederlandse taal niet machtig zijn zijn de meeste colleges in het Engels. De boeken trouwens ook en verslagen en tentamens dus ook. Haar scheikunde Engels is beter dan haar Engels op het gebied van recreatie en vermaak simpelweg, omdat ze dat nooit gebruikt. Haar Engels is vloeiend maar niet accentloos. Je hoort echt wel dat ze geen native-speaker is maar in geschreven tekst is ze niet van een native-speaker te onderscheiden. Een docent die zijn vak verstaat kan jou maken en een docent die zijn vak niet beheerst kan jou breken.

Helemaal eens met je stuk. Zelf ervaring met een vak wat ik in de vierde heel lastig vond. Kon de uitleg niet echt volgen. Man was kundig in zijn vakgebied maar geen goede docent. In de 5e, andere leraar en hele hoge cijfers. 

@to hoe is de vakantie geweest voor je kind? 

Bakblik schreef op 07-01-2024 om 12:30:

[..]

Wat een aannames doe je zeg!


Soms helpt het om even te loepen.

Het lijkt me niet dat nu al vaststaat dat hij blijft zitten. Maar een taal ophalen is nu eenmaal meer werk dan een zaakvak (geschiedenis, aardrijkskunde) ophalen. Dus hij moet nu hard aan de bak.

Een school bepaalt zelf de regels voor overgang. Bespreken of blijven zitten bij een 3 komt veel voor. Vaak hangt het er ook van af of een vak het volgende jaar verplicht is. Frans is verplicht t/m de 3e klas. In de 4e klas kiest je kind tussen Frans en Duits. 

Vanaf de 4e klas is geregeld dat een kind een ontheffing kan krijgen van de tweede moderne vreemde taal als:
- het kind een stoornis heeft zoals dyslexie
- het kind een andere moedertaal heeft dan het Nederlands
- het kind het profiel N&T of N&G doet en naar verwachting niet zou kunnen slagen met de tweede vreemde taal, maar wel zou kunnen slagen zonder de tweede vreemde taal (voor deze ontheffingsgrond moet je kind dus goed genoeg zijn in wiskunde en natuurkunde om een van die profielen te doen, moet slecht zijn in zowel Frans als Duits, en moet een "extra" vak doen ter vervanging van Frans/Duits)

Als je denkt dat je kind in aanmerking komt voor een ontheffing, bespreek dat met de mentor. Hoewel een volledige ontheffing van een taal in de onderbouw niet mogelijk is, mag de school wel aanpassing aan het programma en aan de normen doen voor een leerling die in de bovenbouw in aanmerking komt voor een ontheffing.

Als het niet lukt om de cijfers voor Frans op te halen terwijl je kind er verder goed voor staat, kun je ook nog proberen om over te stappen naar een school die Spaans in plaats van Frans aanbiedt. Dan moet je kind wel aantoonbaar voldoende niveau hebben in (geschreven) Spaans om die overstap soepel te kunnen maken.

Kan hij dan niet van die drie een vijf maken? Daarna in 3 vwo weer een 5 gemiddeld staan om het daarna te laten vallen? Als hij er een 10 van moest maken snap ik dat het lastig is, maar een vijf moet toch wel haalbaar zijn?

Hansje schreef op 11-01-2024 om 14:55:

Kan hij dan niet van die drie een vijf maken? Daarna in 3 vwo weer een 5 gemiddeld staan om het daarna te laten vallen? Als hij er een 10 van moest maken snap ik dat het lastig is, maar een vijf moet toch wel haalbaar zijn?

Als een vijf haalbaar is, waarom staat hij dan nu een drie? 

Ik zal hier wss heel het forum over mij heen krijgen  maar waarom, echt waarom moeten Nederlandse kinderen Frans leren? 
Ik woon in België, in de regio rond Brussel en ben tweetalig opgevoed NL-Frans. 
Hier heeft het echt nut om Frans te kunnen spreken.
Maar in Nederland,waarom? 

zwaankip schreef op 11-01-2024 om 21:37:

Ik zal hier wss heel het forum over mij heen krijgen maar waarom, echt waarom moeten Nederlandse kinderen Frans leren?
Ik woon in België, in de regio rond Brussel en ben tweetalig opgevoed NL-Frans.
Hier heeft het echt nut om Frans te kunnen spreken.
Maar in Nederland,waarom?

Nou dat hoeft niet perse. Er zijn scholen waar Frans al een keuzevak is geworden en ze Spaans aanbieden. Ik weet niet of die verplichting voor meer vreemde talen ergens vastligt.

Maar goed dan blijft de vraag waarom moeten Nederlandse kinderen Frans of Spaans leren? 

Dat moet omdat dat in de eindtermen staat voor het voortgezet onderwijs.

Dat is alleen op vwo atheneum waar een 2e vreemde taal verplicht is. Vwo gymnasium hebben ze Grieks en of latijn. Op Vmbo en havo is alleen Engels verplicht. Dus ligt ook aan het niveau van de leerling.

Op vwo kan het ook Duits of op sommige scholen Spaans zijn. Maar meestal moeten vwo leerlingen kiezen tussen Duits of Frans. Hier in de regio tenminste wel

 Op de havo zijn in de onderbouw ook drie vreemde talen verplicht.

Daglichtlamp schreef op 12-01-2024 om 07:13:

Op de havo zijn in de onderbouw ook drie vreemde talen verplicht.

In de onderbouw inderdaad, maar niet in de bovenbouw.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.