Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anne

anne

09-02-2009 om 22:37

Boekbespreking

mijn zoon, groep 5, moet binnenkort zijn eerste boekbespreking houden in de klas. Hij ziet hier verschrikkelijk tegen op, hij zegt dat hij het echt niet durft.

Dikke tranen wanneer hij er aan denkt of wanneer we het er over hebben. Normaal gesproken is hij niet zo verlegen of bang maar in dit geval...

Wat kan ik doen om hem te helpen? Ik heb al gezegd dat ik hem zal helpen met het opstellen van een verhaaltje en zo. En cognitief gezien kan hij het ook best. Maar hij blijft zo angstig.

Zal ik dit bij de juf aankaarten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

10-02-2009 om 09:50

Laat hem het zeggen

Hoi,

Mijn zoontje is ook niet zo'n held maar ik zou het hem zelf laten zeggen tegen zijn juf. Grote kans dat juf hem toch weet over te halen, omdat er natuurlijk heel veel kinderen niet durven of het moeilijk vinden. Met deze leeftijd ging ik dat dus niet meer voor ze oplossen, dan leren ze het nooit. Tja.. en als hij het niet tegen juf durft te zeggen...dan weet mama het ook niet. (was mijn antwoord dan) en meestal trok ook mijn heel verlegen zoontje de stoute schoenen aan en begon dingetjes te regelen voor hemzelf bij de juf want hij had in de gaten dat mama dat niet 'kon'. Wel mocht hij altijd bij mij komen vertellen hoe eng hij het vond en wilde ik thuis met hem oefenen en vertelde ik ook hoe eng ik het vroeger vond om een spreekbeurt te doen bijvoorbeeld.

Grote kans dat als hij aan de beurt is geweest, het enorm meeviel.

Succes
maxime

Anne

Ik zou met de juf gaan praten.
Hoe gaat zo'n boekbespreking normaal gesproken? Moet hij echt voor de klas gaan staan om zijn verhaal te vertellen? Of kan hij vanuit zijn eigen tafel dit doen? In het tweede geval lijkt het mij minder eng/spannend...

Ik kan me voorstellen dat meer kinderen hier last van hebben, misschien heeft de juf handige tips voor jou en je zoon.
En heeft je zoon al een boek gekozen? Met een boek dat hij ontzettend leuk/spannend vindt kan het beter (meer ongedwongen) gaan. Aan de andere kant, zijn sommige boeken makkelijker te bespreken (maar misschien niet de leukste boeken)
Hem helpen met het opstellen van het verhaaltje zou ik zeker doen! Ook aanbieden om jou (en ev. rest van gezin) als publiek te 'gebruiken' om een paar keer te oefenen van te voren.
Veel succes!!!
(hier een dochter die dit soort dingen ook erg spannend/eng vindt en die ons ontzettend verrast heeft afgelopen week met een onverwachte verandering.... )

maan.

maan.

10-02-2009 om 14:04

Succes

In ieder geval je zoon heel veel succes met de boekbespreking.

Hier beginnen ze met een verteldoos, dan leren ze alvast omgaan met het vertellen voor een groep maar omdat je over jezelf vertelt aan de hand van meegenomen voorwerpen is het meer 'eigen'. Later volgt inderdaad ook de boekbespreking.

Volgens de juf is het eigenlijk een uitbreiding op het 'vertellen in het kringgesprek' alleen dan niet in een kring en dat is vooral het enge.
Hier mogen ze erbij zitten voor de klas, dat is wat prettiger dan staan; misschien iets om na te vragen hoe dat bij jou op school gaat?

Laat je zoon vooral een boek nemen waar ie plezier in heeft, als het niet zo'n verteller is misschien is het wel een onderzoeker.. laat hem op internet zoeken naar informatie over de schrijver/het boek.. misschien dat dat een klein stukje zelfverzekerdheid oplevert?

En natuurlijk thuis op het gemakje voorbereiden en oefenen..

Veel oefenen

Mijn dochter heeft vandaag haar eerste boekbespreking gehad (groep 4).
Ze was bloedje zenuwachtig, al weken van te voren.

Ze is begonnen met het boekje wel 4 keer te lezen van te voren. Daarna hebben we samen met haar de te bespreken onderwerpen op papier gezet zodat ze haar boekbespreking kon "voorlezen" als het ware.

Daarna heeft ze zelf steeds geoefend door heet boekbespreking voor te dragen aan ons, haar zussen, haar oma enzo.

En vandaag ging alles goed. Ze was gespannen, praatte wat snel (juf vroeg of ze haast had) maar verder ging alles goed!

sterkte ermee
inget

anne

anne

10-02-2009 om 22:00

Heel erg bedankt allemaal, voor

jullie adviezen en meedenken. Ik ga het toch maar even bij de juf aankaarten, die heeft inderdaad vast wel tips. Ik geloof dat het uiteindelijk wel goed gaat komen.

Bedankt!

Marjoleine

Marjoleine

10-02-2009 om 22:02

Hier vanaf groep 3 spreekbeurten

Vanaf groep drie hebben ze hier spreekbeurten, ieder jaar één. Eerst nog vrijwillig (dus wie niet wil hoeft niet) en vrije vorm en inhoud, en vanaf groep 5 moet iedereen een keer, en worden er ieder jaar meer eisen gesteld aan vorm en inhoud. Ik heb nog nooit van mijn zoons gehoord dat er kinderen waren die echt niet durfden. Over boekbesprekingen heb ik ze ook nog nooit gehoord (oudste zit nu in groep 7).
Marjoleine

Lou

Lou

11-02-2009 om 10:50

Heel veel spreekbeurten

Bij mijn dochter op school houdt elk kind in groep 3 en 4 drie spreekbeurten per jaar. Eentje over een boek, eentje over een gedicht en eentje over een onderwerp. Wat ze in de hogere groepen doen, weet ik niet.
Het voordeel van veel spreekbeurten vanaf groep 3 zie ik wel: niemand is er bang voor. Het komt zo vaak voor, weinig speciaals meer aan. Mijn toch tamelijk verlegen dochter vindt het zelfs leuk, zo leuk dat ze een extra spreekbeurt heeft gehouden. Dat mag ook

groet,

Lou

Nely

Nely

11-02-2009 om 19:30

Hier in groep 6

onze zoon heeft in december zijn 1e boekbespreking gehouden en vond het toen erg spannend van tevoren. Het verliep echter prima en nu heeft hij as vrijdag de 2e boekbespreking.

Het lijkt me belangrijk een boek te kiezen wat hem aanspreekt, dan is het ook makkelijker om er enthousiast over te vertellen. Hier lezen ze er ook een of 2 bladzijden uit voor en daarna kunnen de klasgenoten vragen stellen over het boek.

Succes!

angel3

angel3

11-02-2009 om 21:06

Vanaf groep 2

Hier beginnen ze al in groep 2, 2 keer per jaar. Een boekbespr en een onderwerpkring (over onderwerp dat kind zelf mag kiezen). Er wordt heel duidelijk gezegd tegen ouders en kinderen dat het niet om het resultaat gaat, dus geen druk erop leggen en niet teveel oefenen. Er is geen enkel kind dat niet durft. Het begint al spelenderwijs. Ik zou het inderdaad bij de juf aankaarten zodat zij hem een beetje gerust kan stellen.
Succees

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.