Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Inanna

Inanna

02-07-2018 om 22:30

boeken niet ingeleverd volgens van dijk


Klantenservice

Veel bedrijven laten hun telefonische bereikbaarheid uitvoeren door een extern callcenter, die dat voor meerdere bedrijven doen. Hier in de buurt zitten er een aantal. Je moet maar eens opletten hoe vaak ze een zachte G hebben als je ergens naar belt. Er zitten mensen die via vastgestelde scripts de klanten te woord staan maar hoe graag ze ook willen niets kunnen oplossen omdat ze simpel weg niets anders mogen doen dan telefoon aannemen en melding maken. Ze kunnen niet in alle bedrijfssystemen, kennen niet alle procedures van haver tot gort en morgen zijn ze de telefonische klantencontacten voor een ander bedrijf aan het beantwoorden. Webcare teams voor Twitter, Facebook etc. zijn vaak nog wel in het bedrijf zelf vanwege de grotere impact voor hun reputatie en kunnen dus veel makkelijker schakelen binnen het bedrijf of in de systemen om iets uit te zoeken.

anoniem

anoniem

12-07-2018 om 06:53

hier ook hetzelfde

Zoon heeft alle boeken ingeleverd (hebben we gecontroleerd), mondeling werd er aangegeven dat alles in orde was, een kaartje mee (voor het eerst dit jaar) met je krijgt een email. Nav gedoe vorig jaar en dit forum aan zoon opgedragen een bevestiging te vragen, maar die werd niet gegeven. Die mail kwam dus een dag later : 6 boeken niet ingeleverd.

Telefonisch contact met van Dijk is waardeloos : systeem is leidend en als de boeken niet ingeleverd worden voor 1 aug, moeten de boeken betaald worden.

Contactpersoon met van dijk van school neemt vandaag contact met ons op. Ik hoop dat die nog wat voor ons kan betekenen.

@mamavan3kids, is het wellicht mogelijk om buiten dit forum om even contact te hebben? Wij denken ook na over een volgende stap.

Wat een verademing is dan eigenlijk het toch ook wel erg strak aanvoelende inleverprotocol bij school van andere zoon, Je krijgt een tijdsframe van 15 min om langs te komen (voelt wel beklemmend, maar dus geen lange wachtrijen), een volwassenen moet verplicht mee (voelt ook in eerste instantie wat over de top) en ter plekke moet er betaald worden en kun je dus ook in het verweer gaan. In-out in 15min met bevestiging van de situatie en dus geen mogelijkheid voor gedoe achteraf.

Zoon heeft wel 'pech' voor de volgende jaren. Ik ga vanaf nu dus gewoon mee (terwijl dat op school dus door niemand gedaan wordt), desnoods komen we als laatste als hij niet samen gezien worden, maar ik ga er echt met mn neus boven op staan na 2 jaar ellende.

Triva

Triva

12-07-2018 om 08:01

manman

Hier bij beide scholen Iddink gehad, nooit een probleem gehad. Ik begrijp niet dat scholen nog steeds met Van Dijk in zee gaan en dat ze niet gewoon eisen dat ieder kind meteen een bevestiging krijgt of alles is ingeleverd.

Ik zou zeggen: klop aan bij de MZ en vertel je verhaal en laat iedereen dat doen. Zijn ze nu gek geworden? Ze hebben geen monopolie ofzo al denken ze dat blijkbaar.

vlinder72

vlinder72

12-07-2018 om 08:06

Van dijk

Bij mijn zus geeft VanDijk ook altijd gelazer.wij hebben zelf Iddink en nooit problemen.

Zus maakt inmiddels foto's van de boeken voordat neef ze inlevert. Foto's van de boeken naast elkaar en op elkaar gestapeld. Doen ze daarna moeilijk dan mailt ze die foto's. Verder reageert ze netgens meer op qua dreigementen rond ontbrekende boeken.

Dat Van Dijk heeft het echt niet goed voor elkaar.

Maar hoe gaat het nu bij TO en het ontbrekende boekenpakket?

Grrr

Ik kan de naam Van Dijk niet meer horen of zien. Komt zoonlief met een boek weer thuis waarvan een klein schilfertje van de kaft is losgeschaafd. Kreeg hij weer terug. Geen mogelijkheid meer om opnieuw in te leveren met een plakbandje erop, want we kregen een mail dat we een rekening krijgen. Wij hebben een verzekering afgesloten bij Van Dijk bij deze bestelling vorig jaar. Zal me benieuwen of dit zin heeft...

Wat Triva zegt. Waarom doen scholen ouders dit aan? Bij mijn oudste op een andere school is het veel beter geregeld. Krijg je ter plekke een boete van vijf euro of zo als iets niet helemaal netjes is. School regelt de bestelling en inlevering, als ouders hoef je niks met die boeken. Veel fijner.

De school is verantwoordelijk

De school is verplicht boeken te leveren. Dat de school ze dus ook weer inneemt, is logisch. Het is niet logisch dat er vervolgens over die boeken getouwtrek tussen ouders en van Dijk ontstaat. Van Dijk is de leverancier van de school. Van Dijk moet zaken doen met de school. Ouders en leerlingen hebben geen zaak met Van Dijk.
Van Dijk moet bij de school klagen dat niet alle boeken terug zijn en eventueel daar geld innen. Als de school dan meent dat die kosten voor rekening moeten komen van de ouders, dan is dat weer een andere kwestie.
Laat u niet zo in de gordijnen jagen.
Jullie hoeven niks anders te doen dan de rekeneningen en boze telefoontjes van Van Dijk doorverwijzen naar de school.
En men meent dat het anders zit, dan moet men dat maar eens aan de rechter voorleggen. Het is wel handig om van de manier waarop op school de boeken worden ingeleverd, meerdere getuigenissen te hebben. Dus inname zonder verdere controle, en zonder bevestiging.
Het is zou bovendien handig zijn als je zelf enig bewijs hebt dat je wel degelijk hebt ingeleverd (heb je foto’s gemaakt oid?).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-07-2018 om 08:42

Van Dijk

Wij hebben ook Van Dijk dus ik had dochter op het hart gedrukt om een bevestiging te vragen. Kwam ze thuis met een kaartje, waarop echter niets was aangekruisd. ‘s avonds gelukkig wel een mail waarin stond dat alles was ingeleverd. Soms gaat het dus ook wel goed.
De procedure was rommelig. Er waren wel tijden genoemd per klas, maar kennelijk stond toch de hele school er. Ze is ruim een uur bezig geweest.

Lynn

Lynn

12-07-2018 om 08:46

klagen

Hier gelukkig Iddink en alles prima geregeld.

Maar ik zou als mijn school Van Dijk heeft massaal ouders mobiliseren en MR informeren en massaal klagen bij school dat we af willen van Van Dijk. En aan de MR en school dit draadje mailen. Aangezien de kinderen jaren op school zitten is dat een actie wel waard. Evt. aan begin schooljaar met een paar ouders 's ochtends even flyeren (of als school uitgaat) en je hebt vast genoeg protesten. Wel zorgen voor een standaard klachtmail die mensen van jou krijgen en zo aan de directeur en MR van de school kunnen mailen. Wel met een groepje ouders organiseren, anders ben je in je eentje de kwaaie pier (erg trouwens dat daar zo naar gekeken wordt, hoop dat dit linkje ondersteunt dat je als ouder geen kwaaie pier bent).

Echt schandalig en dat jaar na jaar.

Overigens, in de oudheid (toen ik zelf naar VO ging) ook Van Dijk en kan me niets van problemen herinneren.

Lynn

Lynn

12-07-2018 om 08:57

instructie

Druk je kind op het hart foto's te maken van de stapel boeken (liefst meerdere zodat alle boeken/titels te zien zijn) en een van de stapel plus degene op school die ze inneemt. Als ze dat genant vinden laat je dit draadje lezen en geef je aan dat ze anders de kosten (van "niet-ingeleverde" boeken zelf mogen betalen).

En laat ze klasgenoten adviseren hetzelfde te doen. Als iedereen dat raar vindt, zeg je dat ze het dan maar meteen goed moeten regelen zoals bij Iddink.

En op advies van Miriam, alles doorsturen aan school met verzoek het te regelen omdat het niet klopt, kind wel alles ingeleverd heeft. Plus dit draadje meesturen + verzoek snel over te stappen op Iddink.

Inderdaad

Dat is een goede tip, gewoon doorverwijzen naar school. Het lastige is namelijk dat Van Dijk geen afhankelijkheid heeft van ouders. Wij zijn niet de klant, dat zijn de scholen. Dus het zal ze een worst wezen als ouders massaal boos zijn. Ze hebben er pas last van als scholen weg gaan.

Ja, ik heb fotos gemaakt van de stapel, was een tip eerder dit draadje. Maar ik vind het gewoon heel raar dat een (meerdere jaren gebruikt) boek met een heel klein dingetje geheel geweigerd wordt. Met een plakbandje op de rug ben je er al. Doe dan vijf euro boete of zo en neem dat boek gewoon in. Het is nog uitstekend bruikbaar. Nu ligt hier een boek van zestig euro. En volgend schooljaar kan dat boek niet tijdig geleverd geworden aan de volgende brugpieper, want er zijn er niet genoeg op voorraad. En zo modderen we lekker door.

Zeetakje

Zeetakje

12-07-2018 om 12:23

Het klopt niet

Schade aan de boeken moet je vóór het inlevermoment melden als je aanspraak wilt maken op de verzekering. Raar, maar waar. Het zou niet uut moeten maken wanneer de schade is ontstaan.

Wij moeten de boeken zelf bestellen. School betaald, maar de ouders doen de bestelling, aan de hand van een lijst die school heeft geleverd, bij de leverancier waar school een contract mee heeft. Doordat je dan zelf bestelt ben je denk ik ook de opdrachtgever? Hoewel je geen keus hebt. Krom eigenlijk. Jammer dat ouders de kosten van de huur van de schoolboeken niet bij de kinderbijslag of zo gestort krijgen, zodat je de boeken kan huren waar je zelf wil.

Als je een beschadigd boek hebt gekregen, moet je bij vermissing de nieuwprijs betalen. Argument van de leverancier is dat zij zelf een nieuw exemplaar aan moeten schaffen. Als ik schade aan mijn inboedel heb, krijg ik de dagwaarde, terwijl ik wél de volle mep moet betalen voor nieuwe spullen. Of gaat deze vergelijking ergens mank?

Een bewijs van zonder schade inleveren, meteen bij het inleveren, zou ik niet meer dan normaal vinden. Op dat moment kan je nog protesteren als er dingen op staan die niet kloppen. Nu moet je bewijzen dat je hebt ingeleverd, terwijl je geen bewijs krijgt dát je hebt ingeleverd. Als ik een auto huur krijg ik toch ook een bewijs mee als ik hem terugbreng? Maar dan hebben ze meer medewerkers nodig en dat kost geld...

Ze schijnen ook niet te willen geloven dat hun (overigens meestal best vriendelijke) medewerkers ook fouten maken. Die fouten leveren kapitalen op. De scholier moet bewijzen, kan dat niet, want geen bewijs meegekregen en moet betalen.

Foto's maken heeft maar beperkt zin. Dan kunnen ze zeggen dat je na het maken van die foto's met boeken en al weer naar huis gegaan bent, of dat er wel ingeleverd is, maar dat er zoals in het geval van Drietje schade aan de boeken was. Dat van die schade kunnen ze ook zeggen als je filmt.

Er is dus een boekenleverancier, waar heel veel scholieren afhankelijk van zijn, die er qua inleverbeleid een dubieuze manier van werken op nahoudt. Er worden kamervragen gesteld over minder.

Onredelijke procedure

Ik heb even gekeken bij van Dijk en vond https://vandijk.we-assist.io/help/nl/articles/591eaf41ed308a04d6003d59-hoe-kan-ik-mijn-boeken-inleveren
Over het inleveren van boeken:
“Op school

Ga naar de inleverdag op school. Vergeet niet je inleverformulier of je inlevernummer mee te nemen!
Onze medewerker verwerkt de boeken in onze administratie.
Aan het einde van de dag ontvang je van ons een mail met het resultaat van je inlevering. “

Dat is geen redelijke procedure. Je draait logischerwijs op voor schade of fouten die tussen de inname en de verwerking ontstaan.
Van Dijk zal redenen hebben om zo te werk te gaan, maar daarmee neemt het bedrijf zelf een risico waar ouders niet voor op hoeven draaien.

Is er een gebruiksovereenkomst?

Zeetakje

“Doordat je dan zelf bestelt ben je denk ik ook de opdrachtgever?”
Nee.
Er kan een gebruiksovereenkomst zijn. Maar die ontstaat niet automatisch. Je bent op geen enkele manier opdrachtgever.

Zeetakje

Zeetakje

12-07-2018 om 13:57

Miriam

De school zet de boeken digitaal klaar en je moet dan inloggen bij Van Dijk en het pakket aanvinken. We bestellen ze dus zelf. We sluiten dus in ieder geval een gebruiksovereenkomst af lijkt mij. Dat moet wel. Als ik ze elders wil bestellen kan dat niet. Ja, of zelf betalen. Dat zal school ook wel zo mogen doen denk ik? Ze stellen de boeken tenslotte op deze manier gewoon gratis beschikbaar bij een door hen aangewezen leverancier.

Die inleverprocedure klopt inderdaad van geen kant. Gereedschap, auto's, muziekinstrumenten... Bij alles wat we lenen of huren bij winkels, verenigingen en noem maar op, krijgen we een bewijs van inlevering als we de spullen netjes hebben ingeleverd. Zij komen ermee weg om het anders te doen. Ook als je je kind op het hart drukt om een inleverbewijs mee te vragen krijg je alleen een lullig kaartje waarop staat dat je later nog een mail ontvangt. Inleverbewijzen doen ze niet aan. Zo werken ze niet. Lekker makkelijk.

Kroketten bij de lunch en het stoppen van Lingo hebben in het verleden meer stof doen opwaaien in Den-Haag.

Bosbes

Bosbes

12-07-2018 om 14:01

eigenlijk..

Eigenlijk moeten ouders massaal de rekening niet betalen en zeggen dat Van Dijk de klacht moet bewijzen.
Het is heel gek dat dit in Nederland kan; andere consumentenzaken zijn heel goed geregeld. Misschien gewoonweg de consumentenbond inschakelen, of is dit weer zo'n geval van: in Nederland hebben scholen aparte wetten?

Wat ben ik blij dat mijn kinderen op alledrie de scholen Iddink hadden. 1x hadden we iets kleins en dat ging ook zeer redelijk. Je moet dan zeker niet de nieuwwaarde vergoeden. Uit dankbaarheid voor de normale behandeling (ik had op OO al vaker draadje gelezen over dit onderwerp) heb ik dezelfde dag nog betaald.

Hopelijk juich ik niet te vroeg: mijn kinderen moeten over een uur inleveren.

mijk

mijk

12-07-2018 om 14:16

school

heeft zelf boeken in eigendom. Zo heerlijk dat we al dit gezeik niet hebben.... Zoon gaat naar de 5e en ik heb er afgelopen jaren nog nooit gedoe over gehad. Sterkte allemaal.

mijk

Nee

“We sluiten dus in ieder geval een gebruiksovereenkomst af lijkt mij.”
Nee. Een gebruiksovereenkomst is een aparte overeenkomst. Met een tekst. Eentje die je moet tekenen. Een koopovereenkomst kan automatisch ontstaan. Een gebruiksovereenkomst niet.
Jullie leveren in feite een dienst aan de school (deel van de aankopadministratie).
Als er geen aparte gebruiksovereenkomst gesloten is met school, dan is er geen gebruiksovereenkomst (dat hoeft ook niet).
“Zij komen ermee weg om het anders te doen”
Dat denk ik niet. Ik denk dat de inleverprocedure die Van Dijk hanteert ertoe leidt dat Van Dijk moet bewijzen dat je niet hebt ingeleverd. Of niet alles.
Je levert fysiek in bij medewerkers van Van Dijk. Dat is het moment waarop gebreken kunnen worden vastgesteld. Niet daarna als je er zelf niet meer bij bent.
Als jullie hier en via Facebook de koppen bij elkaar steken tegen Van Dijk en weigeren te betalen, dan zou dat nog wat uit kunnen halen.
Verzamel de ervaringen, ook die van Iddink waar wel een vinkenlijstje gebruikt wordt.
Stuur een briefje aan van dijk met een Kopie aan de school waarin je stelt dat de inleverprocedure op geen enkele manier recht doet aan de positie van de leerlingen/ouders. Het staat de school en Van Dijk vrij om op deze manier te werken. Ouders en leerlingen zijn daarin geen partij tenslotte.
Ze zijn daarom ook niet verantwoordelijk voor eventuele vergissingen of schade die door deze onvolledige procedure opgelopen wordt.
Om eindeloze procedures met deurwaarders e.d. te voorkomen moet het volgende zinnetje in de brief staan: Ik (wij) betaal niet, tenzij de rechter mij daartoe dwingt.

Vervolgens kun je gewoon afwachten.
Als van Dijk er dan al een rechtszaak van maakt, kun je weer met zijn allen reuring veroorzaken.

Tango

Tango

12-07-2018 om 16:08

wij zijn de uitzondering zeker?

Hier dus geen problemen gehad met inleveren. Beide kinderen niet. Bij dochter had ik alles ingeleverd en dus gevraagd (met dit draadje in het achterhoofd) of de mevrouw op het kaartje een kruisje wilde zetten dat alles was ingeleverd. Ze keek me raar aan, maar deed het wel.
Zoon heeft zelf ingeleverd, kwam met kaartje zonder kruisje terug maar ook geen problemen. Bij beide een mail ontvangen dat alles was ingeleverd, geen wachtrijen, etc.

Komend schooljaar bestelt school de boeken voor zoon bij van Dijk, dus dat scheelt mogelijk ook weer. Heb alleen nu nog een dochter die op MBO start en nog niets weet. Vriendin van haar doet dezelfde opleiding en heeft ook niets gehoord. Ik hoop maar dat zij dus op tijd boeken hebben, maar misschien gaat dit ook via school of allemaal digitaal. We wachten wel af.

Zeetakje

Zeetakje

12-07-2018 om 17:01

Hier ook

Behalve het feit dat een bewijs van inlevering geweigerd werd, hier dit jaar eerlijk gezegd ook geen problemen gehad met inleveren. Jippie! Ik reageer, omdat ik het absurd vindt dat een bedrijf zijn eigen regeltjes kan maken. En met een beetje geluk worden de kosten straks kwijtgescholden uit coulance. Wat nou coulance? Volgens mij zijn wij met z'n allen de (veel te) coulante partij.

De mails met een bevestiging dat de boeken in goede staat zijn ontvangen zijn hier allang binnen. De vrees om onterecht beschuldigd te worden van vermiste of beschadigde boeken is voor dit jaar gelukkig weer voorbij.

Ik hou mijn hart nu alvast vast voor de levering van de komende pakketten. Dat schijnt ook nogal moeilijk te zijn. En dan ook maar hopen dat je kinderen voordat de eerste toetsen zich aandienen dit jaar wel in hun digitale leeromgeving kunnen om de oefentoetsen te maken. Pfff... ik wordt al moe als ik eraan denk.

Ik geloof trouwens best dat er ook heel veel wél goed gaat, maar er gaan nu dingen fout die voorkomen kunnen worden als de bazen daar de moeite nemen om de dingen beter en eerlijker te regelen.

anoniem

anoniem

12-07-2018 om 17:12

bedankt voor de tips

En er mogen ook dingen fout gaan, dat is niet het probleem. Maar de starheid waarmee de schuld bij ouders/kind wordt gelegd vind ik echt niet kunnen. Het systeem is leidend is er letterlijk tegen ons gezegd.

Bedankt voor de tips M Lavel. Hier gaan we mee aan de slag.

Overigens hebben klasgenoten van zoon geen problemen gehad, dus er gaat waarschijnlijk meer goed dan fout denk ik dan maar.

hier

Zoon kreeg bij inleveren een boek terug met vermelding dat dat een boek van 5v was en dat hij dat verleden jaar had moeten inleveren. En dat dat nu niet meer kon want dit waren 6v boeken.
Verleden jaar niks gehoord dat pakket niet compleet zou zijn geweest. Tamelijk onbegrijpelijk. Ik bewaar het boek nog maar zorgvuldig want wie weet komt Van Dijk opeens nog met een dreigmail over dit boek.

Jo

Jo

13-07-2018 om 11:41

Ingeleverd

Net de boeken van oudste ingeleverd omdat hij ziek is. Procedure was duidelijk, scannen van de inleverlijst en daarna elk boek gescand. Eén boek van 66 euro geweigerd vanwege een beetje waterschade, op mijn reactie dat het nog goed gebruikt kan worden en dat ze ook een schadebedrag kunnen rekenen gingen ze niet in. Moet maar met de klantenservice bellen en dat gaan we zeker doen en anders ook nog via school. Kreeg ook geen bevestiging van inleveren mee, ondanks het verzoek, 'daar kunnen we niet aan beginnen' was het antwoord.

Tango

Tango

13-07-2018 om 19:55

MBO

Riep ik gisteren nog dat we voor dochter nog niets gehoord hadden over haar leermiddelen voor het MBO, krijgen we natuurlijk precies vandaag bericht
We moeten bestellen bij Studers. Geen idee hoe dat nu weer werkt, gaan we uitzoeken. Iemand ervaring hier toevallig? Hopelijk beter dan van Dijk.

Studers

Dat is toch de MBO-tak van Van Dijk?

Marianne

Marianne

14-07-2018 om 12:04

Zucht

Oudste naar aanleiding van dit draadje op het hart gedrukt dat ze echt, echt, echt op dat kaartje de handtekening van degene die ze innam moet vragen. Kaartje beschreven, situatie uitgelegd. Wat doet mevrouw? Laat zich het kaartje in de hand duwen en kijkt niet eens of er wel iets aangekruist staat. Niet dus. Ook nog geen mail gehad.
Nou ja, mocht het mis zijn, dan kunnen zij in ieder geval ook niet bewijzen dat het mis was, want hun medewerker heeft haar werk niet gedaan.

Triva

Triva

14-07-2018 om 12:09

Jo

Jo

14-07-2018 om 13:14

Ook nog geen mail

We zouden gisteravond mail krijgen, maar nog niks ontvangen, zoon en ik niet. We wachten het nog maar even af, maar heb er niet zo'n goed gevoel over.

Tango

Tango

14-07-2018 om 13:25

haha, zal mij benieuwen dan.

Studers is dus gewoon van Van Dijk. Nou ja, we moeten nog gaan bestellen, want dochter moet eerst nog een mailadres van school activeren. Had ze wel een mail over gekregen maar nog niet gedaan. Via dat mailadres moet ze de leermiddelen bestellen. Ik heb haar dus vandaag op het hart gedrukt dit snel te gaan doen, omdat ze anders zonder boeken zit in het nieuwe schooljaar. Wordt vervolgd dus.

V@@s

V@@s

14-07-2018 om 13:28

nooit problemen met Van Dijk

Was juist blij toen we hier Van Dijk kregen ipv Iddink. Dus ik denk dat er bij beide leveranciers wel eens wat mis gaat.

Lynn

Lynn

14-07-2018 om 21:38

V@@s

Ik denk o.b.v. verhalen hier, jaar na jaar, dat Van Dijk echt tig keer vaker tot problemen leidt dan Iddink.

Ik heb trouwens goede ervaringen met Iddink.
Lelijke ontvangen boeken teruggestuurd en meestal nieuwe of wat betere teruggekregen. En met inleveren nooit problemen gehad.
Bij onduidelijkheid over bevordering (en dus onzekerheid over boeken voor welk jaar te bestellen of tijdens de zomer te houden) heel goed meegedacht en meegewerkt. Ja, ik ben wel tevreden.

En het bestelsysteem is fijner geworden. Eerst moest je van alle extra leermiddelen aanklikken als je iets NIET wilde bestellen, hetgeen veel werk en dus irritant was. Hoeft nu alleen nog als je iets WEL wilt bestellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.