Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

27-08-2009 om 21:04

Boekenkaften, wat een gedoe!

Net het 1e boek voor mijn Brugklasser gekaft, maar wat een gedoe zeg! Ik kan me nog wel vaag iets van vroeger herinneren. Ik dacht dat zoon wel mee zou kunnen helpen, maar nee dus! Het kost mij al moeite en dat terwijl ik echt vrij handig ben. Ik ga dus maar de boeken in m'n eentje kaften. Zoon heeft 2 linkerhanden (kan geeneens recht knippen) en ik wil wel dat het netjes gebeurt. Het moet er echt strak uit zien. Boek 1 is trouwens wel goed gelukt.

Kaften jullie/ jullie kids ook heel precies of doe je maar wat. Ik sta echt echt met een liniaal het uit te meten. Ik wil het overal wel exact het zelfde hebben. En mag er nou wel of geen plakband op het boek zelf komen? Tenslotte moeten ze nog terug. Hier op 2 na allemaal nieuwe boeken. Het waren meer oude, echt erge, maar die heb ik terug gestuurd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

27-08-2009 om 21:14

Ik denk dat jij te precies bent

Waarom moet het overal exact hetzelfde zijn? Waarom een liniaal? Voor wie doe je dat? Zo te lezen vindt jouw zoon dat niet belangrijk. Jij bent toch niet de gebruiker. Het is maar boekbeschermer.
Hier hebben we vandaag ook gekaft. Dochter is motorisch niet handig dus de eerste boeken hebben we samen gedaan. Daarna heeft ze zelf ook enkele boeken gedaan terwijl ik in dezelfde tijd het dubbele aantal deed.
Wat ook scheelde is dat we eerst een filmpje hebben gekeken met de werkwijze.
Plakband op het boek zou ik niet doen. Zoals ik kaft, zou het plakband aan de binnenkant van het boek komen. De binnenkant is meestal niet zo glad als de buitenkant dus dat plakband krijg je er nooit meer goed af. Het gevolg is wel dat het kaften daardoor nooit helemaal strak gaat. Er is nou eenmaal speling nodig om het boek open en dicht te doen.
Ik vind het wel jammer dat de school (wij hebben een pakket via school) de boeken niet plastificeert. Dat scheelt iedereen een hoop werk.
De boeken die we kregen zijn grotendeels gebruikt, voor sommigen is mijn dochter de 7e gebruiker (binnen in boek staan alle gebruikers). Maar ik vond de staat van de boeken best redelijk.

Annet

Annet

27-08-2009 om 21:16

Filmpje: hoe kaft je boeken

http://www.video4all.nl/src/win_video.php?cid=AODPk5JARtVbhJbL4AS3r

Misschien staan er ook goede op youtube. Daar heb ik niet gekeken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-08-2009 om 21:47

'k wist het nog precies

Hier ook voor de eerste keer boeken gekaft. Ik bleek nog precies te weten he het moest. Het eerste boek heb ik voorgedaan, het tweede boek nog een beetje geholpen. De rest heeft hij gewoon zelf gekaft, ging prima. Astrid, wat doe je in vredesnaam met een liniaal?
En nee, geen plakband op het boek zelf. Alleen op het papier, ter versteviging van de hoeken en de rug.
En waarom kaften? In de eerste plaats omdat het verplicht is (door de leverancier van de boeken), zoon heeft dus niets te willen. Daarnaast is het volgens mij op school wel handig dat je je eigen boeken kunt herkennen, dan raken ze een stuk minder snel kwijt.

Tihama

Tihama

27-08-2009 om 22:06

Lineaal?

Ik heb de eerste voorgedaan. Bij de tweede aanwijzingen gegeven en de rest heeft zoon zelf gedaan. Hoezo moet het precies? We waren zo klaar.

Tihama

ander nikje

ander nikje

27-08-2009 om 22:08

Verplicht pelle.........

Bij de gratis boeken van school is het verplicht!! Voor elk niet gekaft boek hier 1 uur nablijven... mijn buurjongen vertelde dat er 4 kinderen in de klas 6 uur moesten na blijven (VWO). Bij ons was het vroeger al verplicht (huurboeken....25 jaar geleden)

Stoetel

Stoetel

27-08-2009 om 22:23

Zo gepiept

Ergens hier op OO moet ook nog een filmpje zwerven over boeken kaften. Het was even zoeken maar ik heb hem: http://ouders.viavideo.nl/, dan kijken onder Het nieuwe huishouden, dan is het het bovenste filmpje.

Ik heb trouwens nooit plakband gebruikt bij het kaften. Als je de rand die je naar binnen vouwt, breed genoeg neemt, blijft dat na een korte tijd vanzelf wel zitten. En mocht de kaft echt verslijten op de hoekjes (nooit meegemaakt, persoonlijk) dan kan er desnoods halverwege het schooljaar een nieuwe kaft omheen.

Dag,
Stoetel

Anonix

Anonix

27-08-2009 om 22:25

Volgens mij..

..maak jij er meer gedoe van dan nodig

Bij kaften heb ik nooit een liniaal gebruikt, alleen het papier, een schaar en een flinke rol plakband. Alles op het oog en natuurlijk met het boek als 'mal'.

Ik begin binnenkort met een nieuwe studie en moet me erg inhouden die boeken niet ook te kaften (gelukkig gaat mijn oudste over 2 jaar al naar de middelbare school).

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2009 om 22:51

Stof

Er bestaan tegenwoordig stoffen hoezen in standaardmaten, met elastiek. Flap flap klaaaaaar.

Tirza

tonny

tonny

27-08-2009 om 23:06

Haha

Dochter heeft vorige week haar (zelf gekochte) HBO-boeken gekaft. Of ik er nog even ééntje voordeed - ze is niet zo'n ster in 'recht knippen'.
Papier omvouwen, randen op elkaar, dan wordt het stuk kaftpapier dat je afknipt of ritst vanzelf haaks. En liever te ruim dan te krap, natuurlijk.

tonny

Astrid

Astrid

27-08-2009 om 23:13

Ik ben te precies.

Ik heb al 6 boeken af. Nog 7 te gaan. Of de werkboeken ook gekaft moeten worden weet ik niet. Zo ja, dan ben ik nog wel een tijdje bezig. Misschien moeten die ook wel terug. Ik denk nl. dat ze niet in die werkboeken gaan schrijven. Zoon moest nl. 24(!) schriften in diverse maten aanschaffen.

Ik doe dus exact 5 cm rondom de boeken, zodat ze overal gelijk zijn. Dat meet ik dus af. ik probeer heel recht te knippen, want rafels, ook al zitten ze binnen in, vind ik niet mooi. Verder vouw ik binnenin de hoeken zo dat ze mooi strak op elkaar uitkomen. ik plak dus wel een klein stukje plakband op het boek zelf. Volgens mij blijft dat toch beter zitten. Zoon kennende moet ik waarschijnlijk wel over 3 maanden de meeste boeken weer opnieuw kaften. Hij is zo'n rouwdouwer.

Ik kaft trouwens wel precies volgens diverse filmpjes, alleen ben ik veel preciezer. Op 1 filmpje hadden ze bedrukt kaftpapier met figuurtjes in ruitvorm. Het zat er daar echt scheef op. Ik zou het papier precies uitlijnen met het boek zodat het mooi recht loopt. Ik pak kadootjes ook altijd zo in. Kan het anders niet aan zien. Ieder z'n tic zullen we maar zeggen.

Ach, over een paar jaar kaft zoon vast zelf en dan kijk ik er gewoon niet meer naar. Daarna nog 2 zussen te gaan.

reina

reina

28-08-2009 om 09:19

Astrid

Als ik jou was zou ik zoonlief echt laten helpen, anders zit jij de eerste 6 jaar elke zomer te kaften . Ik heb gekaft samen met leerlingen die 3 linkerhanden leken te hebben (mijn kinderen hebben het gewoon zelf moeten doen!), maar het lukt! Beetje doorzetten, dat wel Wat maakt het nou uit als het scheef zit, kan het je zoon wat schelen? Vast niet, ws ben jij de enige die het ziet ben jij

Waarom doen jullie dat zelf?

Nou ja zeg!!!! Ik val van m'n stoel!!! Boeken kaften? Zitten jullie in de brugklas of jullie brugpiepers???? Jullie zijn zeker maf geworden ofzo? Tijdelijke verstandsverbijstering ofzo???
Boeken kaften doen brugklassers gewoon zelf! Zelluf!!
En als ze niet willen voer je gewoon een sanctie in. Hier was toevallig kermis....(hebben we effe geluk dit jaar, is namelijk niet alle jaren dat dit gelijk valt) en het was nu heel simpel. Geen kermisgeld als je boeken niet af zijn. Dus heeft 3de klasser gisteren na vele verscheurde stukken kaftpapier (van gif) en onder veel gegiegel met vriendin die in de buurt woont voorzien van de nodige aanmoedigende hapjes en drankjes (door mij dus) alle boeken gekaft.Andere jaren heeft ze het ook gewoon zelf gedaan hoor (wel andere sancties). En echt niet dat ik zo'n handige zelfstandige bijzondere puber heb hoor...maar ik trap er gewoon niet in. Leggen jullie hun kleren ook nog klaar? Ruimen jullie hun kamers op? Breng je ze soms ook naar school? Ik geloof werkelijk mijn oren niet....
groeten albana

mar

mar

28-08-2009 om 09:47

Astrid

Ik moest wel lachen om jouw manier. Ik zou het ook zo doen, maar heb mij er inmiddels bij neergelegd dat het niet zo netjes hoeft.

Ik leg het boek op het kaftpapier, vouw het kaftpapier om, en snij het dan met een mes over de hele breedte door. Vervolgens om het boek leggen, kijken of er veel breedte over is en desnoods weer afsnijden. Je papier is dan in ieder geval recht.
Dan boek weer op het papier, papier in de breedte er om heen en de zijkanten en onder- en bovenkant omvouwen. Boek eruit, zijkanten goed navouwen, onder en bovenkan bij de rug inknippen, dit flapje naar binnen vouwen.
Dan onderkant omvouwen, bij de hoek met een vouw naar binnen (ca 45 graden). Idem de bovenkant.

Voor de hoeken en bij de rug (onder en boven) verstevigde ik het altijd met een plakbandje. Bij de hoek gaat het dan ook over het omgevouwen kaftpapier, dus het blijft prima zitten.

Anonix

Anonix

28-08-2009 om 10:50

Mijn zoon..

..zal het absoluut zelf willen doen! Helaas voor mij

Plakband op het boek zelf heb ik nooit gedaan, uitmeten ook niet. Op het oog kan het ook redelijk netjes, en er is echt NIEMAND die er naar kijkt!

Overigens schat ik dat ik 'n boek of 10 per uur kan kaften, misschien wel meer. Ik vond het vroeger dus een leuk klusje, deed het echt heel graag

Maareh... ik zou het een beetje loslaten en wat meer aan zoon overlaten. Leert hij meteen recht knippen! Of niet, en dat is ook niet erg.

maan.

maan.

28-08-2009 om 11:55

Liniaal?

Huh? Kaften met een liniaal? Gewoon op gevoel.. boek open en op het papier leggen, met een ruime marge omheen knippen (hoeft niet al te recht is toch maar binnenkant). Schuin inknippen bij de rug, binnenvouwen, vervolgens de voorkant en achterkant invouwen en over de vouwsels een plakbandje. Mijn moeder heeft één boek voorgedaan en verder moest ik het maar uitzoeken.

Is toch niet zo moeilijk?

Vic

Vic

28-08-2009 om 12:24

Patroontje

Als je kaftpapier met een patroon of afbeelding hebt, is het natuurlijk wel het mooist als alle patroontjes op precies dezelfde hoogte zitten. Als je strepen of ruitjes hebt, is het vreselijk frustrerend als die scheef zitten. Daar erger je je dan het hele jaar aan.
Voor mij een reden om altijd alleen maar effen kaftpapier te nemen. Ik ben al blij als ik het er zonder kreuken omheen krijg. Ik heb al jaren geen boeken gekaft, maar als mijn dochter naar het vo gaat wil ik haar best helpen. Tenzij ze een ingewikkeld patroontje neemt en verwacht dat het recht wordt, dan mag ze zelf aan de slag.

marie

marie

28-08-2009 om 13:25

Nostalgie

Hallo
Ook ik heb geholpen met boekenkaften. Ik zou er twee voordoen en dat ze dan zelf de rest deed, maar ach, ik was zo lekker bezig dat ik voor dat ik het in de gaten had ze allemaal had gekaft. Diep in mijn hart vind ik boekenkaften eigenlijk heel leuk om te doen... Volgend jaar mag ze het lekker zelf doen.
Ik heb haar de afgelopen twee dagen (donderdag was eerste echte schooldag) ook geholpen met de tas inpakken, maar vanaf maandag moet ze dat ook zelf doen.
Verder regelt ze alles zelf v.w.b. kamer opruimen, luchpakket smeren, etc.
groetjes

Tihama

Tihama

28-08-2009 om 13:30

Albana

Volgens mij zeggen de meesten hier dat ze het een keer hebben voorgedaan en dat de kinderen het daarna zelf gedaan hebben. Vind je dat ook te ver gaan? Dat ze zelf moeten leren kaften, lijkt me logisch, maar mijn pa heeft mij destijds ook de eerste voorgedaan. Vind ik wel zo aardig.

Ik heb trouwens geen sancties hoeven te gebruiken. Mijn zoon wilde het graag leren. Vond het zelfs jammer toen hij klaar was

Tihama

Astrid

Astrid

28-08-2009 om 13:58

Nog even over zoon

Ik sprak vanmorgen de juf van mijn jongste dochter en die zei dat ze 6 schooljaren lang voor 3 kinderen had gekaft, dus het kan nog erger...

Behalve dat zoon 2 linkerhanden heeft is hij ook autistisch en zeer slecht in praktische dingen. Hij kan dus ook zelf geen vlees snijden, banaan open krijgen, knopen op z'n kleren dicht maken etc. En ja, ik leg inderdaad elke ochtend z'n kleren klaar en ik ruim z'n kamer op. Hij zal het heus wel een keer zelf leren. Zoon heeft weer andere dingen waar hij heel goed in is.

Maylise

Maylise

28-08-2009 om 16:14

Ook gedaan

Ik heb vorige week ook samen met mijn dochter (brugklas)boeken gekaft. Ze had heel mooi kaftpapier gekocht en ze is best precies dus het moest heel netjes gebeuren want het moest wel mooi zijn. Zij vond het eigenlijk wel leuk om te doen. Het grootste deel heeft ze zelf gedaan terwijl ik er oprecht geen probleem mee zou hebben om het voor haar te doen. Maar zij is netter dan ik met dat soort dingen en zij vond het belangrijk dat het netjes gebeurde. Dus ze deed het liever zelf. Ze is er ook vrij lang mee bezig geweest maar het zijn prachtige strak gekafte boeken geworden.

Mijn zoon (gaat naar de vierde klas) heeft deze zomer een soort kaftpapier gevonden wat al klaar is. Je hoeft het alleen maar over de boeken te schuiven in de juiste maat te vouwen. Super makkelijk. Hij was in vijf minuten klaar maar het bleek dat hij te weinig had gekocht. Er waren nog twee boeken die op de traditionele wijze gekaft moesten worden. Dat heb ik toen gedaan want zoon vind het niet erg als het niet heel netjes is Dus toen mocht ik toch nog voor iemand kaften.

Overigens heeft mijn moeder vroeger voor mij tot en met de zesde klas de boeken gekaft. Dat vond ik alleen maar heel lief. Nu doe ik het voor de kinderen (als ze dat willen dan) en op een dag doen zij het weer voor hun kinderen

Maylise

stans verlinden

stans verlinden

28-08-2009 om 22:11

Heerlijk gezellig kaften

Ik kaft altijd voor de kinderen. Al voor het achtste jaar. Met mooi papier, voor elk vak een ander soortje.
Dochter moet er bij komen zitten en me koffie en zo aanreiken en zeggen welk vak welk papiertje krijgt en zelf de etiketten er op plakken en gezellig zijn en heel dankbaar.
Ik kaft heel mooi en strak en plak geen plakband op of in de boeken alleen op het papier en gebruik geen liniaal.
Na afloop moet dochter de troep opruimen en twee keer dankjewel zeggen.
Ondertussen hebben we de boeken zo'n beetje bekeken en weten we nu ook wat er dit jaar per vak aankomt.
Verder smeren de kinderen gewoon zelf hun brood en zorgen ze verder erg goed voor hun eigen zaakjes, dat dan weer wel.
Het kaften neemt niemand me af hoor.

stans verlinden

stans verlinden

28-08-2009 om 22:13

Sorry..ot

voor de rare opmaak van mijn verhaal, ik geloof dat ik niet zo veel op enter moet drukken...

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2009 om 23:30

Sorry astrid

Maar ik zie in het krampachtige van jouw kaften toch ook wel wat autistisch. Goeie help.

Tirza

Joes

Joes

29-08-2009 om 00:08

Besteld

Yep, ook ik heb voor dochter dit jaar allemaal stoffen boekenkaften aangeschaft, te bestellen bij Iddink. Van andere jaren heeft ze er nog 2 over, die gaan al 3 jaar mee. Heerlijk, snel klaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 01:38

Ik heb in de brugklas geholpen

en het jaar erna mócht ik niet eens meer helpen. Vooral bij de jongste niet. Jongste is heel netjes maar ook sneller dan ik.

Samen

Ik vind het eigenlijk een heel leuk werkje. Maar ook vind ik dat mijn dochter het moet leren. Ze kan het dus nu ( in de tweede) ook zelf. Maar net als Stans doen we het heel gezellig samen, terwijl we alvast even kijken wat het jaar gaat brengen aan leerstof.
We doen het redelijk netjes, maar zeker niet uitgemeten. Ach, wat maakt het uit dat het ene flapje wat groter is dan het andere. EN plakken op het boek moet je nooit doen. Want de kaft moet kunnen schuiven als je het boek open doet. Wij plakken dus de kaft bij de hoeken aan de binnenkant aan elkaar. ( de bovenflap en de zijflap dus.)
hahah, wat een heerlijk onnozele discussie !!

neteret mut

neteret mut

29-08-2009 om 10:08

Verschillend

Vroeger in NL deden we het samen, gezellig en veel boeken. Ik doe niet heel precies maar netjes en een stuk strakker dan de zonen. Nu zijn er minder boeken te kaften: in klas 1 en 2 hoeven ze de leerboeken niet mee te nemen , er zijn er genoeg op school ( zodat zware rugtassen minder voorkomen). Van de jongens in klas 3 , die hebben maar 5 leerboeken elk. Dat heb ik tijdens koffiedrinken even gedaan. Ik heb er best plezier in en 5 boeken is zo gedaan ( egaal papier) Maandag en dinsdag krijgen de andere 4 hun boeken. Wel is het hier zo dat ook de lagere school leerlingen boeken krijgen die gekaft moeten worden en waar ik dan wel tegen stijger maar mijn zin niet kan krijgen: de agenda (formaat dik schrift) en het kladschrift moeten gekaft. De opmerking dat het de herkenning van wie het is vergroot, ok. Maar dat zo het kladschrift netjes blijft ??? Ik snap daarwerkelijk niks van. Ook de middelbare scholieren krijgen agenda,s van school, nog een verschil met NL.

mirreke

mirreke

29-08-2009 om 15:07

Stoffen, rekbare boekenhoezen

Ik heb een pakketje stoffen boekenhoezen gekocht, rekbaar. Het ziet er prachtig uit en ze hebben hele mooie kleuren. Het kaften (dat dochterlief echt zelf moet doen) was daarmee een fluitje van een cent. Echt mooie kleuren zijn het, het ziet er erg sjiek uit.
Onze andere kinderen zitten in Duitsland op school. Daar moeten ook alle boeken en werkschriften worden gekaft, maar die verkopen ze daar precies op maat, in doorzichtig plastic of in gekleurd. Ook hier is het kaften zo klaar.

Stoffen hoezen...

..die zag ik hier in de kantoorboekhandel liggen. zagen er idd allerleukstuit. Maar minimaal 20 boeken * 2.95 euro???? Hmmmm. Een redelijke diepteinvestering 9en dan maar hopen dat ze minsten een jaar of 5 meegaan, en kind na 2 jaar niet zegt dat ie de kleurtjes beu is)

Toch maar gewoon gekaft hier. (Met supertip van zoon...we hebben minstens 6 kleuren effen kaftpapier gescoord en de boeken per vak een ader kleurtje gegeven. Okee, muziek en wiskunde hebben geloof ik dezelfde kleur, en aardrijkskunde en frans, en zo nog een paar, maar het helpt echt bij het snel inpakken van zijn tas, en op school in 1 oogopslag de goede boeken weer UIT xzijn tas trekken...

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2009 om 16:18

Ingridt

Kaftpapier is ook niet bepaald gratis. Als je van dat leuke wil, betaal je 3,5 eu per rol en daar doe je dan 3-4 boeken mee. En na drie maanden nog een keer en na drie maanden nog een keer Jaaaaaaa dat loopt wel in de papieren

Tirza (die vroeger kaftte met kranten, was toen cool)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.