skik
14-03-2011 om 16:12
Boete voor missen tienminutengesprek
http://www.nu.nl/politiek/2467192/oudercontact-met-school-verplicht-stellen.html
"ROTTERDAM - De betrokkenheid van ouders bij hun kind op de basisschool moet verplicht worden gesteld. In een contract tussen ouders en school moet worden vastgelegd dat zij op zijn minst twee keer per jaar naar het zogeheten tienminutengesprek komen. Wie dat niet doet moet een boete van 100 euro krijgen.
Dat stelt PvdA-raadslid Peter van Heemst naar aanleiding van een openbare discussie in de Centrale Bibliotheek over het Rotterdamse onderwijsbeleid.
Een van de lessen uit dat debat is voor hem het vergroten van de ouderbetrokkenheid bij hun kinderen op school. 'Die is essentieel voor de toekomst van het kind.' Van Heemst constateert dat veel ouders gelukkig wel op school komen en dat scholen ouders daarin stimuleren. 'In een contract tussen de ouders en de school kun je vastleggen dat ouders minimaal twee keer per jaar moeten komen. Wanneer ze dat niet doen moet je een sanctie kunnen opleggen. Als dat niet mogelijk is, moeten we de minister vragen om dat bij wet te regelen'', aldus Van Heemst." (Het originele stuk is langer, zie link).
Wat denken jullie, zou dit werken op een school waar de ouderbetrokkenheid gering is (afgezien van het feit dat dit juridisch niet rond te breien is natuurlijk)?
skik

Massi Nissa
14-03-2011 om 20:24
Sterker nog
Ik vind het nogal wat om ouders die niet (regelmatig) naar het tienminutengesprek komen, meteen maar af te schilderen als 'niet betrokken'. Vrijwel alle ouders zijn betrokken bij hun kind, maar sommige ouders hebben problemen waardoor ze niet naar school kunnen, durven of willen komen. Dat kan varieren van een taalbarriere tot ernstiger problemen.
Ouders persoonlijk (telefonisch bijvoorbeeld) herinneren aan de afspraak helpt enigszins, evenals voorstellen dat er ook een ander familielid mag komen - erg handig als je toevallig iemand onder het personeel hebt die ouders in de eigen taal kan bellen, dat is echt een aanrader. Bij hardnekkige probleemgevallen: een tolk regelen is veel werk, maar kan ook enorm veel wederzijds gedoe uit de weg ruimen doordat er eindelijk echt gepraat kan worden.
In mijn ervaring blijven de meeste ouders NIET weg omdat het ze geen bal interesseert, EN de school kan best veel doen om ze te stimuleren. Natuurlijk is taal niet het enige mogelijke probleem, er zijn ook ouders die niet komen omdat ze de bui al zien hangen: ze vrezen voornamelijk slecht nieuws te horen en willen dat vermijden. Ook hier ligt een taak voor de school. Ik heb wel eens een boze moeder drie keer moeten bellen voor ze verder kwam dan schreeuwen dat ze er geen zin meer in had, die rotschool etc. Uiteindelijk blijkt dan dat moeder zich ook geen raad meer weet met haar zoon en bang is dat zij van school 'de schuld' zal krijgen van zijn problemen. Ja, als ik me zo voelde, had ik ook geen zin meer in dat gesprek.
Al met al vind ik het een stom proefballonnetje waaruit wel weer blijkt hoe geweldig veel politici op de hoogte zijn van de werkelijkheid in en om de klas. En het riekt weer naar zo'n hyperige lik-op-stuk-nepoplossing.
Groetjes
Massi

Chippie
14-03-2011 om 22:21
Boete
Laten we vooral geen boetesysteem op gaan zetten. Maar ik zou het prima vinden dat het vanzelfsprekend wordt dat ouders bij het 10minutengesprek aanwezig zijn. Daar mogen ouders ook op aangesproken worden. Vergelijk het met 'op tijd komen op school' of uberhaupt 'op school komen'.
Een boetesysteem gaat natuurlijk niet werken.

Sascha2
15-03-2011 om 08:26
Positief
Sinds ik kinderen heb lees en hoor ik overal over positief opvoeden. Dat zou beter zijn dan negatief gedrag bestraffen. En dat lijkt mij nu een goed plan om op deze materie toe te passen: een beloning voor ouders die naar een 10-minutengesprek komen .
Zonder gekheid: ik vind het een dwaas plan. Buiten het feit dat ik het een typisch geval van regelgedrag vind (er wordt nogal wat geregeld tegenwoordig) vraag ik mij af waar de conclusie dat dit nodig is op gebaseerd is. Wat dat etredt sluit ik me aan bij Massi.

Wokkeltje
15-03-2011 om 09:11
Sascha
Ik ben het helemaal met je eens, maar...
Je zegt `vraag ik mij af waar de conclusie dat dit nodig is op gebaseerd is.´ Daar kunnen we een duur onderzoek op zetten maar bel eens twee scholen. Eentje in een kansrijke buurt (alle ouders komen naar 10 minutengesprek) en eentje in een kansarme buurt (geen enkele ouder komt naar 10 minutengesprek). Ouderbetrokkenheid levert een belangrijke bijdrage aan de schoolresultaten. ´Aanwezig zijn op een tienminutengesprekje´ is daar een (meetbaar) onderdeel van. Ja, je mag ouders intensief stimuleren om daarbij aanwezig te zijn. Ik zie ouders en school als partners. En of je nu met elkaar door een deur kunt of niet, aanwezig zijn bij een 10 minutengesprekje is wel het minste wat je kunt doen inzake ouderbetrokkenheid.

M Lavell
15-03-2011 om 09:27
Simpel
"Ouderbetrokkenheid levert een belangrijke bijdrage aan de schoolresultaten. ´Aanwezig zijn op een tienminutengesprekje´ is daar een (meetbaar) onderdeel van. "
Mag ik daar mijn vraagtekens bij hebben? Kennelijk is het verschijnsel 10-mminutengesprek discriminatoir. Dat je vervolgens samenhang vindt met andere bij die subgroep horende kenmerken, lijkt me evident. Maar daarvan kun je niet de conclusie trekken dat deelname aan oudergesprekken de resultaten zullen opkrikken.
Laat ik een praktisch dingetje nemen: die 10 minutengesprekken worden eenzijdig opgelegd. In tijd en lokatie. Laat me raden: de sociale onderklasse is dan aan het werk of heeft andere verplichtingen.
"Ik zie ouders en school als partners. "
Ik vind het mooi uitgedrukt, maar het is niet de werkelijkheid. Er is geen sprake van een gelijkwaardigheid tussen ouders en school. Ouders moeten doen wat de school zegt, ouders moeten leveren op straffe van.... , en scholen mogen te termen verzinnen en lukraak verzaken. Daar is geen straf voor.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa
15-03-2011 om 10:07
Wokkeltje
"Geen enkele ouder" is gelukkig niet aan de orde, ik heb op verschillende achterstandsscholen in grote steden gewerkt en er komt altijd een percentage opdagen. Wat Miriam zegt, is helder en klopt als een zwerende vinger. School dicteert de contacten. Daarom is mijn betoog ook dat school dat heel anders zou moeten aanpakken.
Wat ik ook proef in dit hele boeteverhaal is iets vervelends, namelijk de manier waarop binnen het onderwijs en de politiek neer wordt gekeken op de sociale onderklasse. Die komen niet op gesprek, die geven niet om hun kinderen, die zijn nooit bereikbaar, daar heb je niks aan als school. Schiet mij erg in het verkeerde keelgat.
Groetjes
massi

Wokkeltje
15-03-2011 om 10:16
Miriam
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik had geen tijd om het zo op te schrijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat 'enige betrokkenheid' (lees: tienminutengesprekje bijwonen) bijdraagt aan het welzijn van het kind, schoolresultaten, etc. Niet dat je daarmee direct een E-kind opkrikt naar een A-kind. Maar enige communicatie tussen school en thuis kan veel betekenen.
Qua eenzijdige oplegging. Als je als school/maatschappij aangeeft dat het vanzelfsprekend is dat je op een 10minutengesprekje verschijn, komt communicatie over eenzijdige oplegging van tijd/plaats vanzelf op gang.

Guinevere
15-03-2011 om 10:48
Tja
Hoezo een al dan niet verplicht 10 minuten gesprek? Je kunt ook 5 minuten voor of na de lestijd met een ouder spreken, zeker als het om de basisschool gaat. Even aanschieten over dingen die spelen, zowel de ouder als de leerkracht. Of soms zelfs maar 1 minuut, in die tijd kan ik nuttige informatie uitwisselen met de leerkracht.
Je gaat als ouder toch niet wachten tot je wordt uitgenodigd voor zo'n 10 minutengesprek? Of als leerkracht afwachten of iemand wel op zo'n avond komt?
Verder vind ik het idee van deze meneer reuze grappig. Boetes, haha, krijg je dan een bekeuring mee naar huis via het broodtrommeltje van je kind? Dan moeten alle leraren zeker eerst worden opgeleid tot bijzondere opsporingsambtenaren? Een geweldige nuttige besteding van de gelden die aan het onderwijs uitgegeven zouden kunnen worden.

Temet
15-03-2011 om 11:16
Geheel eens met massi
Weer zo'n voorbeeld van doorgeslagen scoringsdrift, inderdaad, en weer een irritant voorbeeld van neerkijken op de onderklasse. Overigens: zoon zit op een zwarte school met een hoog percentage kinderen uit minder riante omstandigheden. Hoe gaat het hier (althans voor groep 1/2): 10 minutengesprekken worden gehouden op bijv dinsdagmiddag en -avond en woensdagavond. Er komt een briefje: svp aangeven op welk dagdeel u kan komen, en ook graag inleveren als u niet komt. Vervolgens wordt er een rooster gemaakt.
Aangezien dat rooster aan de deur van de klas hangt kan ik zien dat de meerderheid van de ouders (maar inderdaad niet alle) daadwerkelijk naar die gesprekken komt.
Als mensen niet naar de tienminutengesprekken komen wegens gebrek aan interesse dan zal een boete natuurlijk niet leiden tot verhoging van de interesse. Wel tot het lijfelijk verschijnen, maar wie zelf op school gezeten heeft weet dat lijfelijke aanwezigheid geen werkelijke inzet hoeft te betekenen. Ik acht school overigens mans genoeg om die ouders waar wat mee te verhapstukken valt en die niet naar de gesprekken komen gewoon even apart uit te nodigen of aan te spreken.
Groeten,
Temet

liora
15-03-2011 om 12:59
Temet
Even aanspreken? Weet je dat er ouders zijn die helemaal nooit op de school van de kinderen komen? Die niet eens weten hoe de school heet? Dat er kinderen zijn van zes die zelf naar school gaan met een krakend Hema-tasje als schooltas en ook hun broertje van vier meenemen?

Temet
15-03-2011 om 13:19
Liora
Zou heel best kunnen. Niet op deze school heb ik het idee; alle kinderen bij zoon in de klas worden tenminste gebracht door vader of moeder. En ze hebben allemaal rugzakjes (de echte, niet de overdrachtelijke ). Er zijn dus kennelijk ouders die wel hun kinderen naar school brengen maar die niet op de tienminutengesprekken komen (want zoals ik al eerder zei: de meeste ouders komen wel, maar niet allemaal). Die zou je dus desgewenst ook op de school zelf kunnen aanspreken.
Als de school de behoefte voelt om die ouders die niet zelf langskomen te spreken kunnen de ouders natuurlijk best thuis aangeschreven worden. Komen ze ook dan niet, dan zal het verplicht verschijnen op een tienminutengesprek (nog daargelaten of je dat dan wel voor elkaar krijgt) de situatie voor de zielige Hematasjeskindertjes niet wezenlijk veranderen lijkt me zo.
Groeten,
Temet

rozenstruikje
15-03-2011 om 21:21
Ik vind zeker dat dit niet moet gebeuren. Ben het ook eens met de argumenten van Massi.
Het idee is ook zo bizar. Stel dat er vijf stel ouders niet komen, dan heeft klas 1/2 A 500 euro! Komt er dan een luxe schoolreis? Of een schoolfeest voor iedereen? Extra boeken? Een bonus voor de financiele administratie?
Zo bizar!
Je kunt het niet verschijnen van ouders toch niet doortrekken naar geld. En ik denk ook dat ouders zeker niet gemotiveerd worden om vaker op school te komen, als school boetes gaat uitdelen.
Welke oen heeft dit eigenlijk bedacht?
Rozenstruikje

nostra
16-03-2011 om 09:01
Maar als er niks te vertellen is dan?
ik voel me niet aangesproken als het gaat over niet betrokken zijn maar aangezien ik bij vwo dochter niet of nauwelijks mijn neus laat zien begrijp ik dat ik toch een bij mezelf ten rade moet gaan
Ik ga ook zelden/nooit, vind het niet nodig als het goed gaat. Heb dat wel gemerkt in de brugklas, toen voelde ik me nog wel "verplicht" en zat dan voor een juf die me ook niets wist te vertellen als dat het goed ging met dochter. Bij jongste kind op de basisschool kom ik wat vaker opdraven, ook naar gelang ik dat nodig vind naar aanleiding van rapport. Maar gaat het daar prima, idem het bezoeken van de 10 minuten gesprekken.
Maar ik moet uit gaan kijken begrijp ik, kan nl geen geld missen, dat dan weer niet

Beau Ter Ham
16-03-2011 om 09:21
Bel afspraken
Krijg ik dan geld van de school wanneer deze zich niet aan de afspraken houdt?

Genista
16-03-2011 om 10:01
Yo, een boetesysteem, wat origineel...
Met de meeste bovenstaande posters denk ik: wat lost het dan op?

Mamvantwee
16-03-2011 om 20:20
En voor honderd euro ben je betrokken
Onzin. Ik zie al zo'n ouder zitten: verplicht aanwezig en de leerkracht kletst de tien minuten wel vol. Tel uit je winst: leerkracht heeft er geen lol meer in want er is geen echte interesse van de ouders, de ouders zien zich alleen maar bevestigd in hun idee dat zo'n eenzijdig gesprek nergens goed voor is.
Prachtig doordacht plan weer, valt wat mij betreft naadloos in de categorie '130 km per uur schiet lekker op' en 'marktwerking met extra veel regels van de overheid'.
Groet, Mamvantwee

Genista
17-03-2011 om 09:31
Werkelijk, de mond viel me open
Wat een onzinnig plan. Ik heb het eerlijk geprobeerd, maar ik kan me totaal niet verplaatsen in degene die dit verzonnen heeft. Het lijkt me een wanhoopsballonnetje in de hoop betere ideeën los te krijgen.

Guinevere
17-03-2011 om 10:44
Genista
Deze meneer wilde waarschijnlijk gewoon aandacht van de pers. Alle aandacht is goed, zal hij gedacht hebben.

Geerke
17-03-2011 om 22:48
Stom idee
Ik vind een boete een stom idee. Slaat nergens op. Als ouders niet komen ("vergeten" heb ik ook wel eens gehoord) wordt dat wel genoteerd. Ik heb wel eens gehoord dat ouders alleen op het 10minutengesprek het rapport meekrijgen, en anders niet. Niet via het kind. Dit kan ouders ook naar het 10 minutengesprek trekken. Weet niet zo goed wat ik daarvan vind. Iets beter wel dan de boete.

Linda Manders
19-03-2011 om 20:42
Sanctie voor peter van heemst
Boetes voor het missen of te laat komen op een 10 minuten gesprek op school? Wie bedenkt het? Juist de gemeente Rotterdam zou eens heel goed bij zichzelf te raden moeten gaan. Ik weet een ijzingwekkend verhaal te vinden op medicasterplein.nl dat alle discussies op dit forum doet verstommen. Hoe kan een kind door een school voor zieke kinderen (de Reconvalescentenschool) zo slecht behandeld worden? enkele trefwoorden van die door mij gevonden site: Haringvlietmeisje, zelfmoord, A.M.K. Raad voor de Kinderbescherming enz.

Leen13
26-03-2011 om 19:03
Regeltjes voor een goed doel
Dat we omkomen in de regeltjes is het gevolg van het huidige politieke klimaat. Scoringsdrift van populisten. En daar horen helaas ook de lobbyisten tegen kindermishandeling bij: over de gevolgen wordt gewoon te weinig nagedacht. Dit soort regels zijn een open deur voor het minachten van medeburgers en niet voor het oplossen van problemen.