Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynna

Lynna

09-06-2009 om 10:35

Borg schoolboeken

Vorige week kreeg ik een rekening voor de middelbare school voor het komende jaar. 100 euro schoolfonds, 20 euro ouderraad en 100 euro borg. Ik baal, dat is best nog een hoop geld met die borg erbij. Die krijg ik pas over 4 jaar weer terug. Ik had dit jaar niet op hoge rekeningen voor schoolboeken gerekend.

Van de middelbare school van mijn andere kind heb ik nog geen rekening gekregen.

Hoe is dat bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoef je niet te betalen

Je hoeft geen van die bijdragen te betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Lynna

Lynna

09-06-2009 om 11:39

Borg ook niet?

De bijdrage van de ouderraad weet ik, maar die betaal ik wel (zit zelf in de ouderraad en weet wat voor leuke dingen met dat geld gedaan worden). Schoolfonds begrijp ik ook nog, maar ik baal vooral van de borg. Met welke argumenten kan ik daar dan onderuit? Kunnen zij dan niet weigeren mij de schoolboeken te leveren?

Bastet

Bastet

09-06-2009 om 11:52

Borg

Boeken worden hier geleverd door van Dijk,kosten mij niks,maar wel een borg van 75 euro,te betalen aan van Dijk.
Groetjes,Bastet

Waarom moet je betalen?

"Met welke argumenten kan ik daar dan onderuit? Kunnen zij dan niet weigeren mij de schoolboeken te leveren?"
Met welk argument wordt het geheven?
"Kunnen zij dan niet weigeren mij de schoolboeken te leveren?"
Wie zijn 'zij' in dit verband? De school moet de schoolboeken bekostigen. Wie brengt jou die borg in rekening en waarom?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2009 om 13:03

Borg

Aangezien je borg terugkrijgt, blijven de boeken gratis. Protesteren lijkt me lastig.

Niet zo

tinus:"Aangezien je borg terugkrijgt, blijven de boeken gratis. Protesteren lijkt me lastig."
Of je het terug krijgt moet je maar afwachten. Het gaat er om dat het in rekening gebracht wordt. Dat kan als het vrijblijvend is (je hoeft niet te betalen), of als er een overeenkomst met de ouder is. Die overeenkomst kan bovendien niet langer geldig zijn dan 1 schooljaar.
Wellicht is het mogelijk om borg te berekenen voor het gebruik van schoolboeken, maar niet zo.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 14:23

Borg

is iets wat mijn ouders al moesten betalen in mijn middelbare schooltijd (ja, oma spreekt....). Elk jaar kreeg je dat weer terug, als je de boeken onberispelijk weer inleverde (wij hoefden geen boeken te kopen, kennelijk hun tijd al ver vooruit mijn school)....Dus ik zie niet in waarom je dat niet zou betalen....

Twee redenen

Dat is simpel Nasha: ten eerste heeft er nooit rechtsgrond bestaan voor het in rekening brengen van die kosten, ten tweed zijn er twee cruciale wetswijzigingen geweest die dat in rekening brengen ook nog eens expliciet verbieden.
Dat scholen het ondertussen gewoon doen en veel ouders het ook gewoon maar betalen, is een andere kwestie.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 15:54

Maar borg

is een soort verzekering, het is voor school een middel om de boeken ook weer (netjes) terug te krijgen....Net als de aanhangerboer een borg vraagt als je een aanhanger huurt, die krijg je weer terug als je de aanhanger terug brengt. Ik zie het dus meer als een statiegeld voor boeken....

Maar....

Met de aanhangeboer heb je een overeenkomst, namelijk de huur van die aanhanger. Met de school heb je geen overeenkomst. Je moet naar school. Er is leerplicht. De school moet onderwijs geven, ook als je geen overeenkomsten aangaat.
"Ik zie het dus meer als een statiegeld voor boeken...."
Zelfs statiegeld gaat gepaard met een overeenkomst, namelijk de vrijwillige aankop van de fles met inhoud bij de kassa.
Groet,
Miriam Lavell

Hoho - borg is geen verzekering!

Het is een manier van vooruit innen, zodat de school niet een deurwaarder hoeft in te schakelen als ouders na aanmaningen blijven verzuimen om een beschadigd of vermist boek te vervangen.

Ook zonder borg blijft de juridische plicht bestaan voor ouders om dit soort schade te vergoeden. Alleen is het innen dan een stuk lastiger.

Over hoeveel leerlingen hebben we het eigenlijk, komt er nog wat rente bijelkaar over het totale borgbedrag of valt dat tegen?

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 22:16

Een soort verzekering

zeg ik toch? Voor school, en ja, inderdaad, als een boek kwijt of stuk is zul je een deel van die borg dus niet terug krijgen, maar ik vind dat dus vrij normaal, net als wanneer ik die aanhanger huur....Boeken zijn niet goedkoop en school moet ze aanschaffen, er mag best een stimulans zijn naar ouders om er een beetje fatsoenlijk mee om te springen....vind ik dan....

Wacht eens even

Nasha:"Boeken zijn niet goedkoop en school moet ze aanschaffen, er mag best een stimulans zijn naar ouders om er een beetje fatsoenlijk mee om te springen....vind ik dan...."
Gaan we opvoeden? De school hoeft niet met boeken te werken (dat wil men zelf) en de boeken hoeven niet mee naar huis. Huiswerk kan ook op school gemaakt worden. Kwestie van organiseren en dat is heus de verantwoordelijkheid van de school.
Bovendien en nogmaals: het is goed mogelijk dat een soort van borg berekend kan worden, alleen de wijze waarop deze school dat doet kan niet.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 22:52

Ja...

dat kan een optie zijn....maar vraag me af of dat inderdaad realiseerbaar is...om huiswerk op school te maken bedoel ik (heet het dan nog wel huiswerk eigenlijk )

Hoe dan ook, persoonlijk heb ik er niks op tegen als school aan mij een borg vraagt voor de boeken, en dat ik als tegenprestatie probeer ze zo heel mogelijk te houden....Ik vind dat niet opvoeden, maar een gewoon een afspraak tussen volwassenen....Alleen jammer dat daar dan nog wat onnadenkende pubers tussen zitten (die het worst zal wezen hoe die boeken er uit zien )

Tirza G.

Tirza G.

09-06-2009 om 22:57

Maar de grap is juist nasha1st

Het ís geen afspraak tussen twee volwassenen. Het wordt je opgelegd door school.
Heb je je nooit afgevraagd hoe je kind 8 jr basisschool is doorgekomen zonder boekenborg?

Tirza

Gewetensvraag

Nasha:"persoonlijk heb ik er niks op tegen als school aan mij een borg vraagt voor de boeken,"
Ik vermoed dat dat een voorwaardelijk reflex is dat optreedt bij het begrip 'borg'. Een gewetensvraag daarom: zou je er ook niks op tegen hebben als de school aan jou borg vraagt voor het gebruik van het schoolgebouw, de stoelen en de wc's?
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

10-06-2009 om 11:44

Het rare is.....

Hier wordt het geind door Van Dijk,die borg,niet door school,hoewel school de boeken betaald.Als het gaat om beschadigde boeken,is het vreemd,voorheen vroeg van Dijk namelijk geen borg,en kreeg je een acceptgiro bij een beschadigd boek!
Groetjes,Bastet

Van dijk doet wel meer

Van Dijk int vaak ook de ouderbijdrage. Dat wil niet zeggen dat je dat moet betalen of dat van Dijk die borg berekent.
Het is verwarrend, maar dat is expres. Daardoor moet je je niet uit het veld laten slaan.
Groet,
Miriam Lavell

Wiens keuze is dat?

Pelle:"Ik wil me er niet mee bemoeien hoor (ik zit al een dag op mijn vingers bij dit draadje) maar neem je de stoelen, de wc\'s en het schoolgebouw mee naar huis dan?"
Als de school je daartoe opdracht geeft wel. Net als de schoolboeken. Dat de school die opdracht niet bij wc's verstrekt, maakt het principe niet anders.
Pelle:"Moet school daar dan ook nog voor opdraaien, zelfs al moeten ze de boeken betalen?"
Ja. Zolang het de school is die wil dat jij die boeken mee naar huis neemt, is het de verantwoordelijkheid van de school. De school kan het onderwijs ook zo inrichten dat de boeken niet mee naar huis hoeven.
Wie dan toch nog zelf thuis ook boeken wil hebben, die moet die boeken zelf kopen (huren, whatever).
Pelle:"IK betaal die onzin via de belasting en wens niet te moeten betalen voor ouders/kinderen die niet netjes met boeken omgaan."
Die onzin komt bij de scholen zelf vandaan en inderdaad: het mag wat kosten. Een borg van 100 euro voor vier jaar mee naar huis en weer naar school zeulen, kan niet dekkend zijn voor een boekenpakket dat drie tot vijfhonderd euro per jaar kost.
Bovendien: als die boeken niet mee naar huis hoeven, dan hoef je niet voor elke leerling een eigen setje te kopen.
Groet,
Miriam Lavell

Verzekering

Anders benaderd: als leerlingen in de school aan de spullen van de school schade toebrengen, dan is dat te verhalen bij de ouders, die dat weer kunnen verhalen bij hun wa verzekering.
Schade aan boeken kan ook op die manier verhaalt worden. Daar heb je helemaal geen borg voor nodig. Gooit kind water over het boek van school, dan veroorzaakt dat schade die verhaald kan worden.
Maar de verzekering zal niet uitbetalen als de boeken door een wolkbreuk onder water komen te staan tijdens de fietstocht naar huis. Dat is een risico dat de school willens en wetens met de boeken neemt door de leerlingen de opdracht te geven ze mee naar huis te nemen.
Ik zie niet waarom ouders wel zouden moeten betalen voor dit soort schade. Het is nog steeds de school die het risico willens en wetens neemt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.