peertje1
19-04-2011 om 17:21
Brugklasperikelen
Graag wil ik de volgende situatie voorleggen, hoop dat er mensen zijn die me hierin kunnen adviseren of met me van gedachten willen wisselen.
Mijn dochter zit sinds afgelopen schooljaar in een VMBO-tl/HAVO brugklas van een grote scholengemeenschap (18 brugklassen, ongeveer 2200 leerlingen in totaal)Vanuit de basisschool had ze ook dit advies gekregen, CITO was 540. We hadden aanvankelijk wel onze bedenkingen of ze het zou redden op deze school, aangezien ze dyslexie heeft en zich moeilijk kan concentreren. De school gaf echter aan dat ze kinderen met dyslexie goed zouden kunnen begeleiden en dat er op allerlei manieren rekening mee gehouden zou worden.
In de loop van het jaar bleek echter dat er op geen enkele manier rekening gehouden werd. Ze werd constant afgerekend op spellingsfouten (terwijl de inhoud goed was)kreeg geen extra tijd, geen extra ondersteuning etc. Het meest vervelende was nog wel het moment dat er op een informatie-avond over dyslexie op school werd benadrukt dat het een onmogelijke opgave was om alle hoofden (van de leraren) 1 kant op te krijgen aangezien we te maken had met een systeem en ze daar niet op konden sturen.
Na 2 slechte rapporten en 2 gesprekjes van 10 minuten werd ons medegedeeld dat we onze dochter alvast in moesten laten schrijven bij ander onderwijs omdat ze het niet zou gaan redden. De mentor gaf ons 2 namen door van scholen (verder advies zou de vervolgschool maar moeten geven) en daarna stonden we weer flabbergasted op de stoep.
We kwamen toen, na er veel met elkaar over gesproken te hebben, tot de conclusie dat ze inderdaad misschien beter ander onderwijs (VMBO-kader) kon doen en gingen ons op andere scholen orienteren. Uiteindelijk hebben we nu een kleinschalige school gevonden waar veel aandacht voor dyslectische leerlingen is en zij schatten in dat ze haar geplaatst willen hebben in een HAVO-brugklas (het is een VMBO-tl/HAVO school)
So far so good.....
Maar de laatste paar weken ben ik erachter gekomen dat van de 29 leerlingen in haar klas de helft te horen heeft gekregen dat ze van school moeten....!!! Een andere ouder, die het er niet mee eens was (haar dochter heeft een medische verklaring dat ze ten gevolge van Pfeiffer slechte resultaten heeft geboekt) heeft een klacht aan de rector gestuurd, echter nooit een reactie ontvangen. Daarnaast hoor ik dagelijks signalen (vanuit mijn dochter, maar ook van vriendjes en vriendinnetjes) dat leerlingen uitgescholden worden (bv. voor mongool, etter), om onzinnige redenen de klas uit worden gezet, dat een lerares op handen en voeten door de klas hupst (wat door de leerlingen niet als grappig doch als gek wordt beschouwd) dat kinderen geschorst worden of van school moeten omdat ze een negatieve posting over de school op twitter hebben gezet etc.
Als ik dit verhaal aan mensen vertel die de school, alleen van naam, kennen reageren ze zeer verbaasd. De school staat nl. bekend als een zeer goede school vanwege het hoge slagingspercentage (niet zo vreemd als ze meteen in de brugklas de 'rotte appelen' eruit filteren) Ieder jaar hebben ze meer aanmeldingen dat dat er kinderen geplaatst kunnen worden.
Ik denk er nu sterk aan om een klacht in te dienen bij de onderwijsinspectie, maar wil eigenlijk dat er een onderzoek komt naar de onderwijspraktijken (en de kwaliteit van het onderwijs) omdat ik het niet normaal vindt dat de helft van de kinderen van school moet.
Ik ben benieuwd naar soortgelijke ervaringsverhalen (ook verhalen van kinderen waarbij in de brugklas bleek dat ze naar een andere school moesten omdat doubleren in Nederland niet is toegestaan mits er 'bijzondere omstandigheden'zijn)en of jullie nog tips hebben welke mogelijkheden er nog meer zijn. Ook al help ik mijn eigen kind er nu niet meer mee, misschien wel andere!
Bedankt voor het lezen.
Groetjes,
Peer

Fiorucci
19-04-2011 om 18:29
Bizar
Voor jullie zelf: maken dat je wegkomt daar. (En dat doubleren niet zou kunnen is grote onzin, mijn zoon doet nu de brugklas over, geen probleem.)
De te volgen procedure en verdere ervaringen heb ik niet voor je, maar veel succes!

even anoniem
19-04-2011 om 22:27
Ja hoor.
Hier gaat het om een basisschool. Dit jaar gaan 4 van de 28 kinderen in de klas naar het speciaal basisonderwijs. Echt ongelooflijk.

Vic
19-04-2011 om 23:04
Bizar
Dat verhaal van die middelbare school is heel bizar, maar het is natuurlijk geen geheim dat er (basis-)scholen zijn die zwakke kuikens uit het nest gooien om de eindresultaten zo hoog mogelijk te laten worden. Mijn oudste heeft op zo'n school gezeten. Voor haar was het een prima school, ik heb geen klachten, maar het heeft me altijd wel verbaasd dat in de onderbouw ieder jaar wel 2 a 3 kinderen naar het sbo gingen. Zeker omdat ik hier altijd lees dat de criteria voor toelating op het sbo zo verscherpt zijn. Blijkbaar werkt dat dus niet overal hetzelfde.

Kobalt
19-04-2011 om 23:11
Criteria
De criteria voor sbo zijn helemaal niet verscherpt. Sbo is regulier onderwijs, waarin de verschillende scholen in het samenwerkingsverband de kinderen die 'niet goed kunnen meekomen' kunnen plaatsen. Het samenwerkingsverband bepaald of een kind er wel of niet heen 'mag'. Het samenwerkingsverband betaalt het ook. Er zijn geen landelijke criteria.
Als zo meteen het Passend Onderwijs ingevoerd gaat worden, gaat voor Speciaal Onderwijs (waar nu wel scherpe criteria voor zijn) hetzelfde gelden. Dan bepaalt ook het samenwerkingsverband of een kind er wel of niet heen moet/mag.