Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
duif2

duif2

08-12-2008 om 10:52

Buitensluiten

Zal proberen een lang verhaal in een notedop te vertellen.
Onze dochter van 9, groep 6, regulier basisonderwijs. Heeft een lichamelijke handicap. Ze is mobiel, maar niet zo handig en snel als leeftijdsgenootjes. Daar komt bij dat ze een hersenbeschadiging heeft. Ze hierdoor problemen met rekenen en ze heeft moeite met sociale ineractie met leeftijdgenootjes. Ze reageert eerder boos of verdrietig als er iets gebeurt wat ze niet snapt of wat ze niet leuk vindt.
Onlangs kwamen we erachter dat ze op school tijdens de pauzes wordt buitengesloten. Ik wist al dat er vaak spellen worden gedaan waarbij zij fysiek niet mee kan komen. Er was al gesproken in de klas over het spelen als groep, dat dat ook echt betekent dat je als groep speelt en er niemand aan de kant staat. Maar ook met dochter besproken dat niet altijd iedereen rekening kan houden met haar. Maar nu werd duidelijk dat er in de klas wordt afgesproken dat er een spel wordt gespeeld waaraan dochter niet mee kan doen. Dit gaat dus verder dan alleen maar geen zin hebben om rekening te houden met..., dit is bewust buitensluiten.
Ik weet, ook inmiddels, dat een aantal kinderen jaloers is op de extra aandacht die dochter krijgt (ze heeft een rugzakje en krijgt bij gym hulp en krijgt extra begeleiding van de IB-er, de populairste leerkracht van school).
Ik ben me ervan bewust dat dochter sociaal niet de handigste is, maar ze is hierin wel leerbaar. Dan moet echter de omgeving darr wel naar zijn. Nu zit de klas samen met dochter in een neerwaartse spiraal.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
duif2

duif2

08-12-2008 om 10:55

Nog niet klaar...

Wat te doen. Dochter zit in een lastige periode, met veel boosheid over haar anderszijn en beperkingen, ze krijgt hiervoor creatieve therapie. Dus aan het stuk van dochter wordt gewerkt. Maar wat kunnen we met de klas en dochter..
Heeft iemand hier ervaring mee?

gr. duif

Bastet

Bastet

08-12-2008 om 11:36

Leerkracht

Dit lijkt me een leuke klus voor de leerkracht,dit kan natuurlijk niet.Heb je de leerkracht al gesproken?
Groetjes,Bastet

Vera*

Vera*

08-12-2008 om 11:44

Ambulant begeleider

Bij mijn dochter op school, regulier rugzak cluster 2, maken ze pauzeplannen. Normaliter zijn die voor de kinderen die 'moeilijker' gedrag vertonen in de pauzes (continurooster). In samenspraak met de ambulant begeleider wordt er voor dochter eentje gemaakt om haar meer bij het spelen en andere kinderen te betrekken (ze vindt spelen moeilijk).

Heb je het wel goed?

hier bij jongste in de klas worden ook regelmatig 'afspraken' gemaakt over buitenspelen. wat ze gaan doen en wie 'm is en die was 'm gisteren. helemaal niet met slechte 'bedoelingen' maar zo werkt het in een groep nu eenmaal. soms maken ze zelfs afspraken wat ze spelen, nadat dit spel uitgespeeld is...(omdat dat iemands idee was en nu dus 'afgekeurd' staat het in de wachtrij). nu hebben zij geen kind in de klas waar rekening mee gehouden moet worden of beperkingen heeft...maar ik kan me óók nog voorstellen dat een klas daar grote moeite mee zou hebben. niet uit opzet, of jalouzie, welnee....gewoon omdat ze graag wilde, uitdagende, aktieve spelen doen in een pauze....om hun energie kwijt te raken. omdat ze de hele tijd al stil moeten zitten...als een klas dan gevraagd wordt dat niet te doen, of alternatieven te bedenken zodat iedereen mee kan doen, denk ik dat ze dat best moeilijk vinden. dat ze dat helemaal niet 'zomaar' even kunnen.
het hoeft dus helemaal geen 'buitensluiten' met opzet te zijn, maar gewoon ze hebben geen idee hoe ze alle partijen (de wilde en lichamelijk beperkte) samen in een spel kunnen betrekken. of misschien maar een kleine scala aan mogelijkheden die ze al snel 'zat'zijn....
het lijkt me wél iets waar de interne-begeleider behulpzaam in kan zijn. die kan de klas 'handvaten' geven hoe ze wél samen kunnen spelen en ideeën aan de hand doen en ze er eventueel in begeleiden. maar het lijkt me vrijwel een onmogelijke opgave voor 'zomaar' een klas om rekening te kunnen/moeten houden met álle kinderen en ze állemaal aan hun trekken te kunnen laten komen. zelfs als ze van goede wil zijn.
groeten albana

duif2

duif2

08-12-2008 om 13:38

Helaas

Heb ik het goed. Er zijn pogingen gedaan om haar een rol in de verschillende spelen te geven, zodat zij mee kan doen en er is een groep kinderen die dan nog steeds niet wil dat zij meespeelt.
Wij hebben de informatie overigens niet van onze dochter, maar van een paar klasgenootjes die er mee in hun maag zaten, maar die er niet iets over durven te zeggen uit angst ook niet meer mee te mogen doen.
Complex is het, zoals altijd in dit soort gevallen, want hoeveel inlevingsvermogen mag je verwachten, hoeveel 'rekening houden met' is reeel.
De intern begeleider en leerkracht doen hun best; praten met de groep, kikker be cool is geintroduceert, regels opnieuw besproken.
Maar ik ben benieuwd of andere ouders dit aan de hand hebben gehad. En wat doe je? Wat zeg je tegen je kind dat buitengesloten wordt of wat zeg je tegen je kind dat buitensluit?

gr. d.

Moeilijk

Het lijkt me heel moeilijk. Iedere ouder wil zijn/haar kind graag gelukkig zien. En als je wordt buitengesloten doet dat pijn. Weten de kinderen in de klas wat je dochter heeft en hoe het komt? Heeft ze er samen met de leerkracht wel eens over verteld in de klas? Op een manier dat de kinderen ook vragen mogen stellen. Ik weet natuurlijk niet of dat is gebeurd en of je dochter dat aankan.
Maar zelf vertellen en vragen beantwoorden aan je klasgenoten heeft vaak meer invloed dan de uitleg van een leerkracht.

Het lijkt me ook niet gemakkelijk

het lijkt me ook niet 'gemakkelijk' voor een groep/klas om in opdracht bepaalde spelen te moeten doen in de korte tijd dat je nu net even 'los' mag spelen....dat is voor een groep met niet 1 kind met beperkingen al moeilijk, laat staan op deze manier....heb er met jongste gisteren nog over gehad....ze doen momenteel een nogal 'wild' spel in de pauze's. zeer tot tevredenheid van dochter trouwens, die wel houd van wat actie in de pauze. maar niét álle kinderen uit de klas doen mee....er doen ong. 4 meisjes niet mee en een paar jongens. die jongens voetballen met een andere groep mee en die 4 meisjes doen 'paardje' met z'n 4-en. ik ken de meisjes wel en het zijn gewoon meisjes die niet van dat wilde gedoe houden. dus w.s. is dat de reden. die jongens zijn gewoon idolaat van voetbal, dus als ze moeten kiezen tussen het wilde actiespel van de klas of voetbal zal het die laatste worden....
maar je ziet, niet de hélé klas speelt dus samen. en dit is nu net een klas die geroemd wordt door de jaren heen dat er zo weinig gepest/buitengesloten wordt. dat ze zo'n leuke hechte groep zijn. er is trouwens niemand die het raar vindt dat die paar kinderen niet mee doen of die ze erop aan kijkt ofzo....het kan volgende week wel zijn dat ze an massa als klas paardje spelen, bij wijze van spreken. zou de grote groep van de klas hun wilde actiespel moeten aanpassen ten bate van die 4 meisjes die van wat rustiger houden, dan zouden ze dat ze niet in dank afnemen denk ik zo.....dan is het spel niet leuk meer, verpest of weet ik veel wat en zouden ze liever voor wat anders kiezen denk ik....
kan de i.b.er niet de klas wat meer opdelen? in de kinderen die wél met je dochter willen spelen en de kinderen die dat niet willen? zodat er 2 groepen zijn? 1 groep met wat wildere spelen en 1 groep met wat rustiger spelen?(waarbij je dochter bij de laatste groep kan aansluiten)
moet ik wel zeggen dat ik me niet kan vóórstellen dat deze klas zomaar 1 kind aan de kant zou laten staan....dat zouden ze zielig vinden. dat weet ik zeker. misschien kan de i.b.-er daar eens wat meer aandacht aan schenken....hoe het is om als enige 'niets' te doen te hebben...hier zou dat in deze klas zeker effect hebben. die zouden dat niet zomaar toe laten en voor d'r opkomen. maar 'alles' qua spelen aanpassen zouden ze zeker wel moeite mee hebben.
groeten albana

kees

kees

11-12-2008 om 10:41

Buitensluiten mag niet

Bij ons is er gewoon een regel; buitensluiten mag niet. Het gebeurt ook bij "normale' kinderen wel eens dat een groep een afspraak onderling maakt om die te negeren, of buiten te sluiten. Onze school ziet dat als een ernstige vorm van pesten en grijpt dan meteen in.
Zijn er echter veel dingen die je dochter niet kan dan lijkt me dat wel lastig voor de groep, om steeds rekening mee te moeten houden. Ik vind dat degenen die zo graag roepen "samen naar school" daar ook wel eens een oplossing voor kunnen bedenken. Op sommige scholen trouwens biedt de TSO een scala aan activiteiten aan waar de kinderen uit kunnen kiezen, dan sta je nooit alleen. Dat zou iets zijn voor jouw school denk ik!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.