Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cadeau voor jongens en meisjes bij diploma-uitreiking middelbare school


MMcGonagall

MMcGonagall

09-07-2021 om 19:58 Topicstarter

Ik had het prima gevonden als er de Kijk, een sportblad en een glamourtijdschrift hadden gelegen, en de kinderen hadden mogen kiezen. Er is tegenwoordig zoveel aandacht voor gendertypering dat je, juist bij pubers, niet voor deze variant had moeten kiezen. Het verbaast me ook dat de kinderen niet protesteerden. Op de school van mijn oudste was dit er echt niet doorgekomen.

Ik zou hier zeker een klacht over indienen. Het is van de zotte dat kinderen vanaf jonge leeftijd wordt ingepeperd dat zij iets leuk moeten vinden, alleen maar omdat ze een bepaald geslacht hebben. 

Ik kan me nog goed herinneren hoe pijnlijk ik het vond als kind als mijn interesses en voorkeuren werden weggewimpeld, omdat dat zogenaamd niks voor een meisje was. 

En dan moest je dus iets doen wat totaal niet bij je paste, omdat dat nu eenmaal was "wat meisjes leuk vinden" en jij bent een meisje dus jij vindt dat leuk. 

Hoe bizar dat we kinderen hier nog altijd mee lastigvallen. 

Sinterklaascadeautjes op de basisschool hetzelfde inderdaad. Heb bij de ouderraad wel eens moeten lullen als Brugman om een spidermanetuitje ipv een prinsessenetuitje voor een leerling te mogen pakken. Ik had toch 14 meisjes en 12 jongens? Nou dan! Juist in groep 3 leek me dat inderdaad zo sneu, dat je denkt dat zelfs sinterklaas er van uitgaat dat je die roze meuk mooier vindt dan die roodblauwe meuk (meuk blijft het natuurlijk )

Ik zou wel klagen. Of ze in een vriendelijk briefje uitleggen waarom dit beter anders kan. Ik heb overigens niet geklaagd over de sinterklaascadeaus, maar dat was nogal eens wat knutseligs en daar was kind blij mee.

Wel heb ik toen ik in groep 3 een keer wat hoorde over een bakken jongens- en meisjeslego tamelijk hard gemompeld ' is dit Amsterdam of Kabul?' 

ik snap het oprecht niet. Geef ze allemaal de Kijk of een  Nat Geographic junior of een neutraal dierentijdschrift, hoe moeilijk is dat nou helemaal?

Groeten,

Temet 

Kijk vind ik trouwens ook niet een typisch jongenstijdschrift. Het gaat over wetenschap . Is wetenschap dan iets typisch voor jogens en niet iets voor meisjes? 

Ga ik er nog een schepje bovenop doen: lekker weer voor het milieu, zo'n tasje met meuk. Na een dag of wat liggen de verpakkingen, dat blad en waarschijnlijk ook het tasje zelf in de vuilnisbak. Wat mij betreft helemaal geen blad, of het nou de Kijk of de Glamour is.

Kyana schreef op 09-07-2021 om 23:59:

Kijk vind ik trouwens ook niet een typisch jongenstijdschrift. Het gaat over wetenschap . Is wetenschap dan iets typisch voor jogens en niet iets voor meisjes?

  ik zou denk ik mijn vertrouwen in de school verliezen, aangezien zij mijn kinderen zouden moeten opleiden ongeacht wat er in hun onderbroek zit. Maar kennelijk krijgen de meisjes niet de kans om iets te leren, zij hoeven alleen maar mooi te zijn. 

Julali schreef op 10-07-2021 om 07:37:

[..]

ik zou denk ik mijn vertrouwen in de school verliezen, aangezien zij mijn kinderen zouden moeten opleiden ongeacht wat er in hun onderbroek zit. Maar kennelijk krijgen de meisjes niet de kans om iets te leren, zij hoeven alleen maar mooi te zijn.

Aangezien het een afscheidstasje was, lijkt me het vertrouwen voor TO niet relevant meer.

Ik vind ook dat er andere opties waren geweest hoor. Maar ik zou daar dan weer niet zo over stuiteren. Mijn dochter zou dat glamourblad waarschijnlijk heel leuk hebben gevonden en als ik zo de meiden in haar klas van toen een beetje goed inschat, hadden ze dat allemaal leuk gevonden. En de jongens hadden Kijk waarschijnlijk prima gevonden.

Ik heb, als verjaardagstraktatie, wel eens roze meuk gekocht en voor de jongens een loep. Daar waren ze zo enthousiast over dat ik er zelfs nog over aangesproken werd.

Maar eerlijk is eerlijk, in een klas met 14 kinderen, waarvan 3 jongens, is de kans dat er eentje tussenzit die dit 'niet eerlijk' had gevonden wel een stuk kleiner. Dat had mijn dochter dan wel geweten.

Maar om hierover nou heel hard te klagen is mij echt een stap te ver. Hoe graag ze alles ook genderneutraal willen maken, het is een feit dat de hormonen en hersenen bij de meiden anders werken dan bij de jongens. Een prachtig voorbeeld: een bevriend koppel adopteerde drie kinderen uit Congo. Twee jongens en een meisje. Toen het bericht kwam dat ze overmorgen op het vliegveld zouden landen had mijn overbuurvrouw nét alle kinderkamers ondersteboven gehad. Wij gingen met een kofferbak vol spullen naar onze vrienden. Waar de jongens meteen afdoken op helicopters en auto's en het meisje de barbiespullen eruit viste.

Dan hebben we het dus over kinderen die voorheen nauwelijks wisten wat een auto is, nog nooit een helicopter zagen en barbie??????????????? 

Dus je kunt mopperen, zeuren en klagen, ik denk dat de meeste kinderen (uitzonderingen zijn er altijd wel) gewoon blij zijn geweest met wat ze kregen.

Sammy70

Sammy70

10-07-2021 om 11:03

Dit is makkelijk te voorkomen geweest: gewoon allemaal 1 tijdschrift laten kiezen uit een keuze van vijf ofzo. 

Er is hier niemand die erg stuitert. Ik zou er waarschijnlijk niets van zeggen, maar dan verandert er dus ook niets. 

Dan blijft het signaal gegeven worden dat wetenschap voor jongens is en dat meisjes daar hun mooie hoofdjes maar niet over moeten breken. 

En dat kinderen die anders zijn, niet gezien worden. Dat de school ook na jaren niet weet dat Marietje niet van glamourbladen houdt (of Pietje juist wel). Of het wel weet, maar niet de moeite neemt rekening te houden met Pietje of Marietje. 

Terwijl het zo makkelijk anders kan: 

Doe voor alle leerlingen hetzelfde blad: Kijk, Quest, Historisch Nieuwsblad, Onze Taal, Elsevier, De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, National Geograpic, Geschiedenis Magazine. Laat het van het profoliel afhangen, desnoods. 

Laat ze kiezen. 

Of doe niets. Het is toch een vrij lullig cadeautje op zo'n avond, laat het zitten. Beter voor het milieu en de gezondheid.

Ach, zelf lees ik net zo lief de Kijk of de Quest als bijvoorbeeld de Elle. Je hoeft je niet verplicht in een genderhoekje te laten duwen als je iets krijgt.

Wat mijzelf stoorde toen ik mijn afscheidskado van groep 8 kreeg: ik had om een spannend boek gevraagd. Wat ik kreeg was een of ander truttig nepspannend makkelijk boek voor meisjes, in plaats van een goed boek van (jeugd)literair niveau.


Ik weet niet zo goed wat je verstaat onder 'je in een genderhoekje laten duwen', maar het lijkt me wel een uitdaging als er onderscheid wordt gemaakt tussen jongens en meisjes.

Ik weet ook niet wat een truttig nepspannend makkelijk boek voor meisjes is, maar ik schat in dat ik het ook nu nog liever lees dan de Elle.

Ik bedoel er eigenlijk mee dat je er soms je schouders over moet ophalen, in plaats van direct te denken dat je gediscimineerd wordt. Misschien vinden die jongens de Kijk ook wel stom en hadden liever een mannenglamourblad gekregen.

Je kan natuurlijk vinden dat je overal je schouders over moet ophalen als er geen bewijs is van boze bedoelingen.

Maar veel mensen, onder wie ikzelf, vinden dat er wel wat meer vaart gemaakt mag worden met de bestrijding van ongelijkheid, zodat het ook wenselijk is om mensen te wijzen op ongelukkige beslissingen die ze uit onnadenkendheid hebben genomen.

Groeten,

Temet 

Temet schreef op 10-07-2021 om 12:15:

Je kan natuurlijk vinden dat je overal je schouders over moet ophalen als er geen bewijs is van boze bedoelingen.

Maar veel mensen, onder wie ikzelf, vinden dat er wel wat meer vaart gemaakt mag worden met de bestrijding van ongelijkheid, zodat het ook wenselijk is om mensen te wijzen op ongelukkige beslissingen die ze uit onnadenkendheid hebben genomen.

Groeten,

Temet

Tja, als ik kijk naar de afzenders van de ingezonden brieven in de Margriet ofzo en in de New Science, dan is de gedachte over verschillende interesses voor bepaalde doelgroepen begrijpelijk. 

Voor de duidelijkheid, ik zou zelf iedereen liefst de Donald  Duck of de Historia geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.