Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

10-08-2009 om 16:21

Chantage via (gratis) schoolboeken

Ja hoor, het is voormekaar. In voorgaande jaren ontving van de scholen mijner kroost altijd een factuur met een X-bedrag voor de boeken en een X-bedrag voor allerlei aanverwante tralala, al dan niet nader gespecificeerd. Goed, daar heb ik jaren en jaren over gesteggeld met de verschillende scholen. Dat leidde altijd tot een betaling van alleen de boeken (onder protest) en de rest niet. Immers, de boeken waren het chantagemiddel voor school (niet betalen=geen boeken mee) en hoewel mijn kinderen meegaande doetjes zijn, ging mijn principe (Dan Desnoods Een Poosje Zonder Boeken) ze altijd net te ver.
Inmiddels is mijn strijd achterhaald door de verstrekking van de gratis boeken. Helaas, dus niet. School van jongste presteert het nu, om een factuur te sturen met daarop allemaal nulletjes achter de boeken, maar nog wel met 1 regel "overige schoolkosten" met een fors bedrag erachter. In de begeleidende juichende brief (hoera, schoolboeken gratis!) staat de dreigende regel, dat als deze overige kosten niet worden betaald voor een bepaalde datum, de leerling de boeken niet meekrijgt.
Ik ben wel zo ongelooflijk pissed, wát een chantage. Zucht. Dat wordt weer een briefje. En dat is dus altijd zo lullig: je moet betaald hebben lang voordat de vakantie afgelopen is en je weet niet of het gewenste restultaat bereikt is totdat je daar bij dat tafeltje staat.

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

10-08-2009 om 17:40

Nee

Het bedrag aan aanverwante tralala is even hoog als andere jaren. Zonder specificatie of wat dan ook, gewoon baf, een regel op een factuur. Geen idéé wat er van betaald wordt. Excursies niet in elk geval, daar krijg je altijd een aparte rekening voor
Wél is dit jaar de borg voor de boeken verdrievoudigd. Nou betaal je die maar één keer (als je op school komt) en krijg je die dus weer terug als je er af gaat, maar die is dus wel effe verdrievoudigd voor nieuwe leerlingen. Vind ik best een forse verhoging maar wat me er vooral aan stoort, is dat je dat dus niet wéét als ouder van een verse brugsmurf (dat het drie keer zo hoog is geworden). Dit is een school met zeker 300 nieuwe brugklassers per jaar. Reken maar uit.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-08-2009 om 19:23

Hier wel altijd zo

School heeft een contract met de grootste regionale boekenleverancier en je gaat gewoon begin schooljaar je pakket halen, na een X-bedrag te hebben betaald in de vakantie. In de school zitten dan miepjes van de boekhandel met het stapeltje betaalde facturen ter controle en een aantal ouderejaars die je je boeken aanreiken.
Dat is ook altijd het probleem bij dit systeem: je krijgt degene die je hebben moet (schooldirectie) niet te pakken vanwege de vakantie en op de boekenophaaldag zelf tref je mensen van de boekhandel, niet van school. Die hebben geen weet van jouw conflict met school. Fijn, altijd erg fijn.
JAAAAAAAA die kosten die ze nu in rekening brengen zijn vrijwillig, dat is al tig jaar mijn queste, dat ze dat er eens bíj zetten. Maar nee, in alle correspondentie gaat het altijd over "moeten" enzo, je krijgt ook rustig aanmaningen. Dát ergert me al mateloos, maar nu ze het al pressiemiddel in gaan zetten (niet betalen=geen boeken) word ik helemaal boos. En wat ik dan zo erg vind: ik zit me op te winden, neem contact op het met school en regel het, maar de meeste ouders betalen gewoon. Ik vind dat zoooooo fout van school, op die manier druk uitoefenen, bah bah bah. Je bent als ouders allemaal individueel, je kunt geen vuist maken.

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

11-08-2009 om 08:54

Miezerig

Da's wel bijzonder miezerig van school. Ik betaal altijd gewoon de vrijwillige bijdrage (er staat hier nadrukkelijk bij dat 'ie vrijwillig is, en dat het geld gebruikt wordt voor fonds waaruit kinderen die het weekje Londen niet kunnen betalen worden geholpen), maar als school met dit soort sneue dreigementen aan zou komen zou ik Beslist Niet betalen. En persoonlijk die boeken gaan ophalen (die betaalt school niet zelf, dat is gemeenschapsgeld!) Lijkt me heerlijk, zo'n scene. Maar ik geef toe, mijn puberella's zouden niet staan juichen

Tirza G.

Tirza G.

11-08-2009 om 12:48

Website

Ik heb eens even zitten neuzen op de website gratisschoolboeken.nl en daar kwam ik bij de brochure voor de MR over de schoolkosten enzo.

http://www.gratisschoolboeken.nl/sites/default/files/brochure-schoolkosten-VO.pdf

Nou, die is vrij helder. Ik vind miezerig nog netjes uitgedrukt, ik vind het chantage. En dat van een schóól. Ik ben nog zo ouderwets dat ik denk en vind dat een school netjes (voorbeeldfunctie, normen en waarden enzo) hoort te zijn. En toch wel mínstens de wet volgen. Eigenlijk vind ik dat scholen nog meer zouden moeten doen dan alleen de wet volgen. Ik vind dat scholen zelfs elke schijn dat zij mogelijk de wet wel eens niet zouden kunnen volgen, moeten vermijden.
Ik moet zeggen: ik moet nu zaken doen met de school van de jongste. Mijn oudste (waar ik deze zaken ook mee deed ) geneerde zich dood voor die stomme moeder van d'r. Oudste zit dan ook in woonplaats op school, iedereen kent mij en haar. Jongste (andere school, andere plaats) spoot vuur toen ik het hem vertelde. Die analyseerde het probleem haarfijn en kwam tot dezelfde conclusie. Op gesputter van Tirzaman (ja maar jemig, straks zit dat kind daar zonder boeken) reageerde hij met een afgemeten: moet jij eens opletten. Echt niet dus he, dat ik geen boeken krijg.
Kortom: een strijder aan mijn zijde

Tirza

Bastet

Bastet

11-08-2009 om 12:59

Tirza

Haha,de appel valt dus niet ver van de boom..)
Leuk is dat!Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.
Groetjes,Bastet

Primavera

Primavera

11-08-2009 om 14:02

Go, tirza go!

Heerlijk, ik ben dol op principekwesties. Je hebt in ieder geval mijn morele steun. I
Ik ben ook zo'n moeder die er tegen aangaat als de boel niet klopt. Op de oude lagere school van mijn oudste dochter hangt nu nog de vlag uit dat ze over is naar de middenschool en ze dus niet meer met mij te maken hebben. Mijn manier van ouderparticipatie, namelijk er iets concreets aan doen als iedereen klaagt werd namelijk niet geapprecieerd. Niet door de school en zelfs niet door alle klagers, die soms kennelijk liever mopperend zich erbij neerleggen dan daadwerkelijk heisa willen maken om actie te ondernemen.
Mijn motto is dat als het systeem je tot iets dwingt, je dat dan maar moet veranderen ipv de schuld op het systeem te schuiven.
Ik weet alvast heel zeker dat jouw kind straks dus wel die boeken zal krijgen zonder dat je de overige 'vrijwillige' verplichte bedragen hoeft te betalen
Groetjes Primavera

reina

reina

12-08-2009 om 08:35

Jessica

"Als je na het einde van het schooljaar boeken inleverde die er niet uitzagen moest je gewoon betalen voor de schade,waarom nu die borg?." Misschien omdat jij de schade aan boeken wel netjes zou betalen, maar anderen niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-08-2009 om 10:02

Stennis

Ik snap een reactie als ´dan ga ik stennis schoppen´ niet zo goed. Het is vrij gebruikelijk dat bedrijven borg vragen bij het uitlenen, huren, verhuren van een product. Niet altijd, zeker niet, maar het is heel gewoon. En dat ze er rente van trekken. à la, anders had je die vijftig euro misschien wel uitgegeven en trekt de desbetreffende winkel er rente van zo is het maar net. Ik zeg niet dat ik sta te trappelen om borg te betalen, ik geef het inderdaad liever in een winkel uit voor wat leuks, maar de borg blijft jouw geld en je krijgt het terug, tenzij je kind de boeken vernaggelt. Ik heb overigens nog niets gezien of gehoord van de boeken voor mijn dochter...

amk

amk

12-08-2009 om 10:45

Berekening borg

bij ons huurcontract destijds werd keurig aangegeven dat er een klein bedrag aan rente van het te betalen bedrag werd afgetrokken.
Dus wellicht is het borgbedrag wel iets lager omdat ze er rente over vangen.

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2009 om 11:59

Borg

Hier betaal je maar op 1 van de 2 scholen borg, ook al zoiets aparts. Wel hetzelfde bestuur, wonderlijk he. Die borg wás altijd 25 euro en die kreeg je terug nadat je van school ging (dus pas na zes jaar als je VWO doet). Met ingang van het nieuwe schooljaar is de borg gesteld op 75 euro. Zoooooooo, dat vind ik nogal een verschil. Dat wéét je dus niet als je daar nieuw op school komt, dan slik/betaal je dat gewoon. Maar school kan wel lekker naar zichzelf toe rekenen zeg, goeie help.
Kaaskopje: moest je op de basisschool ook borg betalen? Is het jouw keuze om de boeken mee naar huis te nemen?

Tirza

reina

reina

12-08-2009 om 12:08

Borg

Ik vind het niet raar, hoor. Ik heb jaren op scholen gewerkt waar de boeken al gratis waren (voor de ouders tenminste ) en we werkten altijd met borg, sommige boeken zien er echt niet meer uit aan het eind van het jaar, sommige boeken verdwijnen spontaan etc. Ik zou heel blij geweest zijn als ik de schoolboeken van mijn kinderen niet had hoeven te beatlen en zou het heel logisch gevonden hebben als ik dan wel borg moest betalen ( moest vroeger trouwens ook voor de huurboeken, naast de huur die je er al voor betaalde, nooit over gedacht daarover te gaan klagen, ik vond het logisch).

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2009 om 13:24

Nou inderdaad

Wij betalen dus al borg, al jarenlang, maar: kind krijgt rustig boeken mee die er níet uitzien. Ik heb zelfs wel eens een boek teruggegeven, kom op zeg, als jij dit eind van het jaar inlevert heb jíj het gedaan. Net zoiets als een bieb-boek, die zien er soms ook niet uit en dat laat ik altijd even aantekenen voordat ik het op mijn conto krijg.
De borg (en in voorgaande jaren de honderden euro's boekengeld) zegt in elk geval niets over de kwaliteit/staat van de boeken die je kríjgt.

Tirza

reina

reina

12-08-2009 om 17:47

Jessica

Dat is waar. Wij gebruiken goedkope boeken, dus dat scheelt, als je dure boeken hebt ligt het anders, ik weet niet hoe er dan wordt omgegaan met onbruikbare boeken. Want in de praktijk worden idd de meeste boeen goedgekeurd, m.n. boeken die onbruikbaar zijn ( bijv doordat ze nat geweest zijn) of die zoek zijn moeten vergoed worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 01:09

Tops

Dat is ook een prima maatregel

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 01:21

Keus

Tirza, het lijkt me vrij logisch dat de boeken mee naar huis gaan en nee ik hoefde voor de basisschool niet borg te betalen, maar daar wordt sowieso heel anders met boeken omgegaan. Daar gaat geen tas vol boeken mee naar huis, maar één lesboek als er een proefwerk is of zo.
Helaas kun je het niet altijd hebben van 'in goed vertrouwen'. Het zou fijn zijn als de boekenleverancier aan het eind van het jaar ongezien de boeken weer in een doos kon stoppen en het volgende jaar weer uit kon delen, maar zo werkt dat niet. Het kost extra mankracht om dat allemaal uit te zoeken, die extra mensen herstellen te repareren schade en krijgen daar ook iets voor als het meezit. Wordt de rente toch nog goed besteed.

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 16:05

Nou ja logisch

Het is een keuze van school dat de boeken mee naar huis gaan. Waarom kunnen die niet gewoon in het lokaal blijven, net als op de basisschool? Of in al die prachtige mediatheken die scholen hebben? Of in al die stilte-huiswerk-centra? Daar kunnen ze makkelijk die boeken kwijt lijkt me.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2009 om 21:26

Och, huiswerk

Met de huidige ophokuren kunnen ze vrijwel al het huiswerk op school maken.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2009 om 02:24

Tirza

We hebben niet allemaal van die vlotteriken die hun werk op school in het hoofd kunnen stampen en af kunnen maken.

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2009 om 12:48

Gelukkig

hebben scholen uren en ruimtes genoeg om ook die minder vlotte kinderen hun werk te kunnen laten maken. Hoeveel uur waren jouw kinderen per dag nog bezig thuis na school?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2009 om 11:52

Ik hou dat niet bij tirza

Feit is dat ze bij proefwerken en andere grotere opdrachten 's avonds nog tijd nodig heeft.

Jemig!

Ik kan mijn hielen niet lichten of....
Niet betalen toch, Tirza?
En misschien is het wel aardig om een kopie van die brief te sturen naar de kamerfracties, Dijksma, de inspectie etc.
Groet,
Miriam Lavell

Lol!

is goed Pelle
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

19-08-2009 om 13:03

Nou........

Nog geen reactie van school, niksnoppesnada. En de 24e verloopt de betalingstermijn. Als het geld dan niet binnen is, krijgt-ie geen boeken mee. Het geld: dat is de bijdrage "schoolfonds" - de vrijwillige bijdrage zeg maar, die volstrekt onbegrepen, ongespecificeerde post op de factuur. Ik mag toch áánnemen dat scholen in de zomervakantieperiode af en toe de post afhandelen.

Tirza

Xaja

Xaja

19-08-2009 om 22:18

Aannemen?

Ook dat zou ik niet zomaar aannemen!

reina

reina

20-08-2009 om 06:10

Tirza

Ik zou er niet van uitgaan dat de post regelmatig bijgehouden wordt, is per school verschillend.

Maak je niet druk

Tiza:"En de 24e verloopt de betalingstermijn. Als het geld dan niet binnen is, krijgt-ie geen boeken mee. "
Mocht dat zo zijn, zeg dan dat je dat niet erg vindt. De school mag de boeken ook per les verstrekken. Kern is dat de school verplicht is de boeken te verstrekken. Dat hangt in niets van jou af. Als de school niet verstrekt, blijft de school in gebreke.
Met jou heeft dat allemaal niks te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Hier ook chantage

Hier wordt gedreigd dat de kinderen hun boeken niet krijgen als je als ouder je handtekening niet zet onder een " Machtigingsformulier diverse kosten / Akkoordverklaring bruikleenovereenkomst boeken en vrijwillige ouderbijdrage". Kind kan boekenpakket in ontvangst nemen "tegen inlevering van het ondertekende en volledig ingevulde formulier. Er worden geen boeken verstrekt zonder deze machtiging / akkoordverklaring."
Eerder in het informatieboekje van school staat de volgende tekst: "De toelating (...) is niet afhankelijk van de vrijwillige ouderbijdrage. De ouders zijn niet verplicht de vrijwillige ouderbijdrage te voldoen. Na ondertekening van de incassomachtiging bij het ophalen van het boekenpakket verklaren de ouders zich echter akkoord met de algemene voorwaarden voor de vrijwillige ouderbijdrage en machtigen zij de school om de verschuldigde vrijwillige ouderbijdrage af te schrijven." (De diverse kosten waarvoor je moet machtigen zijn een optelsom van kluisje, ouderbijdrage, tekenspullen, uitjes, excursies en eventueel rekenmachine. In de toelichting staat dat de ouderbijdrage gaat naar projectdagen, sint- en kerstviering, schoolvoorstellingen, mediatheek en verzekeringen.)
Het lijkt mij een rare redenering: betalen van de vrijwillige ouderbijdrage is niet verplicht, maar dan krijgt je kind geen boeken.
Gisteren heb ik een kind zonder de getekende brief naar de boekenafhaalmiddag gestuurd. Kind kreeg de boeken mee, maar met een nieuwe kopie van de machtiging en met de vermaning dat die z.s.m. getekend retour moet. Kind melde dat degene die de boeken uitdeelde erg boos was. Ik ben dus erg blij met de mededeling van Miriam Lavell "Kern is dat de school verplicht is de boeken te verstrekken. Dat hangt in niets van jou af. Als de school niet verstrekt, blijft de school in gebreke."
Groet, Molly

sierlo

sierlo

20-08-2009 om 13:43

Contracten

Ik heb altijd geleerd dat een contract een ding is waar je 3 dingen mee kan doen:
1. zonder zeuren ondertekenen en je aan de afspraak houden.
2. aanpassen en ondertekenen (doorhalen waar je niet mee accoord gaat en bijschrijven wat je verdere wensen zijn)
3. verscheuren en geen contract aan gaan.
In het geval van chantage zou ik dus niks tekenen, ik ervaar een verklaring zoals hier beschreven als een bindend contract en dat contract is onaanvaardbaar. Het 1 staat namelijk los van het ander, ze proberen nu een vrijwillige bijdrage te koppelen aan iets dat verplicht verschaft dient te worden. Het lijkt mij dan ook geen rechtsgeldig iets.

Echt verbijsterd

Dat er blijkbaar echt scholen zijn die op die manier de vrijwillige ouderbijdrage verplicht proberen te maken. Waar halen ze het lef vandaan...

Tirza G.

Tirza G.

20-08-2009 om 23:03

Molly w

Nou, ik was al verbijsterd over "mijn" school, maar dit slaat alles. Een máchtigingsformulier zelfs. Nou, al was het het laatste ter wereld: dat tekende ik dus never nooit. Ik heb een brief aan de rector gestuurd, ik wil hem je met alle plezier toemailen - als je dat wilt, mail me dan op jegrootje at zeelandnet punt nl
Wellicht handig ter inspiratie, want hier moet je het niet bij laten, zijn ze nou helemaal van de ratten besnuffeld.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.