Mari
12-10-2009 om 17:16
Cijfers voor gym
Dochter zit in de brugklas met een rugzak. Het is bekent op school dat zij een motorische achterstand heeft, staat vermeld in de handelingsplan en docentenkaart.
Toch kwam ze heel verdrietig thuis omdat ze een 5 voor gym had gehad. Ze had niet snel genoeg rondjes gerent. Docent had wel gezegd dat haar inzet goed was.
Ik vind dit ronduit belachelijk en demotiverend. Je zou het kunnen vergelijken met een VMBO kind een VWO toets nederlands te geven.
Docent had gezegd dat ze maar moest gaan oefenen. *zucht*, kind heeft al jaren van fysio achter de rug. Ze heeft gewoon de vaardigheid niet om harder te kunnen rennen.
Ik weet niet zo goed of ik hier iets mee moet doen. Ik ben verontwaardigd. Kind heeft zo'n goede start gemaakt in de brugklas, voor de rest alleen prachtige cijfers waar ze zo trots op is, werkt hard, goed gemotiveert enz.
Ik zou haar mentor kunnen mailen, of wachten tot de volgende rugzak bespreking of niets doen.
Wat zouden jullie doen?
gr. Mari
Fatima
12-10-2009 om 19:29
Maar
Ik vind je vergelijking niet op gaan. Een VMBO-basis kind haalt ook onvoldoendes op de basisschool en misschien ook wel op het VMBO en is vast heel blij met zijn enkele 9 voor gym. Mag dat dan ook niet meer?
Caillic
12-10-2009 om 20:14
Prestatie
Tsja, dat is nu eenmaal zo, de prestaties worden beoordeeld en niet de inzet. Wat de reden ook is, niet iedereen kan even goed in gymnastiek zijn. Mijn kind moest daar ook even aan wennen, alle cijfers mooi, behalve voor gym vanwege een chronische kwaal. Niet leuk, maar toch ook niet erg?
Annet
12-10-2009 om 20:40
Hier cijfers voor de koprol en andere gymactiviteiten
Dochter (brugklas) heeft een 9 gehaald voor de koprol. Geen idee waarom want ze is motorisch helemaal niet handig. Voor volleybal heeft ze een 6 gehaald. Dat is een meer te verwachten cijfer voor haar.
Als een slecht cijfer alleen voor gym gehaald wordt, is toch vrij goed uit te leggen waarom dat zo is. Zeker als haar inzet wel goed is.
Ik was eerst geneigd om te zeggen dat het prettiger zou zijn als de leerkracht een 6 zou geven, alleen voor de inzet en gezien de lichamelijke beperkingen. Maar dat blijft lastig. Een kind dat slecht is in talen krijgt ook gewoon een 5 voor Frans.
Zolang de andere cijfers goed zijn en het cijfer voor gym niet onder de 5 daalt, lijkt het me mee te vallen.
reina
12-10-2009 om 21:08
Uitleggen
Leg het haar uit, ze weet zelf, neem ik aan, dat ze een motorisch probleem heeft, dus is het logisch dat ze daar nooit een goed cijfer voor zal kunnen halen. Mocht de leerkracht opmerkingen maken waaruit blijkt dat hij de situatie niet begrijpt, dan zou ik hem even bellen.
Vic
12-10-2009 om 21:39
Maar als dat meetelt?
Als dat gymcijfer meetelt voor de compensatiecijfers bij het overgangsrapport, zou ik een 5 niet accepteren. Verder zou ik er geen probleem van maken, al vind ik het wel wat flauw om een onvoldoende te geven als de inzet goed is.
Mach
12-10-2009 om 21:49
Nou
Als je helemaal geen inzicht hebt in wiskunde maar wel vreselijk je best doet haal je toch ook gewoon een onvoldoende. Waarom moet dat dan bij gym anders zijn.
Het moet natuurlijk niet het breekpunt zijn bij een overgangsrapport, maar dat zal ook wel niet.
Mach
12-10-2009 om 21:53
En als antwoord op je vraag
ik zou aan je dochter uitleggen dat ze nou eenmaal niet goed is in gym en dat een 5 dan helemaal niet erg is. Liever slecht in gym dan slecht in wiskunde moet je maar denken. Ook tegen wiskunde oenen zeggen wiskundeleraren vaak dat ze flink moeten oefenen. Ook bij hen helpt dat weinig.
ijsvogeltje
12-10-2009 om 22:05
Hier niet
Hier halen kinderen - die zich goed inzetten - géén onvoldoende op gym. Dat is tijdens de ouderavond nadrukkelijk verteld.
Tenminste: op hun rapport. Geen idee of ze voor afzonderlijke onderdelen ook geen onvoldoende kunnen halen. (Mari, dit is op het gymnasium dat jij ook hebt overwogen voor je dochter).
Ik vind er trouwens wel degelijk verschil tussen wiskunde of gymnastiek!
Mach
12-10-2009 om 22:22
Ijsvogeltje
Maar waarom is er dan verschil in wiskunde en gym? Je kan beter met weinig talent een onvoldoende op gym halen dan met weinig talent een onvoldoende op wiskunde.
Het is toch niet zo erg dat een kind een keer een onvoldoende heeft op iets wat hij echt niet goed kan? Aan de ouders dan de taak dat te relativeren. Wat moeten die ouders van alle wiskunde kneuzen wel niet. Zij moeten hun kinderen die misschien uren aan wiskunde besteden en een 5 halen toch ook uitleggen dat wiskunde nou eenmaal niet hun talent is.
ijsvogeltje
12-10-2009 om 22:31
Mach
"Maar waarom is er dan verschil in wiskunde en gym?"
Omdat de middelbare school kinderen opleidt zodat ze succesvol hun eindexamen kunnen doen. Voor de cognitieve zaken dus. Gym wordt gegeven om te zorgen dat kinderen fit zijn en zich motorisch kunnen ontwikkelen. Voor mij is het nadrukkelijk een 'bijvak'. Ik vind het dan ook een prima zaak dat - voor kinderen die motorische zwak zijn - de inzet bepalend is voor het tóch halen van een voldoende. Gym telt hier trouwens mee voor de overgang, je kunt dus op gym blijven zitten.
anna van noniemen
12-10-2009 om 22:42
Belachelijk
dat een kind, dat dus duidelijk een motorische achterstand heeft, een 5 voor gym haalt! Hoe doen we dat met alle kinderen die in een rolstoel zitten, gaan we die een 1 geven? Die kunnen namelijk helemaal niet meedoen. Dit kind heeft niet voor niks een rugzak, is dus niet een "gewoon" kind. Gym en wiskunde vind ik ook geen vergelijking, ik hoef echt niet dagelijks een vogelnestje op mijn werk te maken, maar heb soms wel een wiskundige berekening nodig. Nee, wiskunde was ook niet mijn sterkste vak, maar daar kun je met wat hulp nog best een 6-je uitslepen, hoe zie je dat met gym?
Maylise
12-10-2009 om 23:05
Inzet
Op de school van mijn dochter belonen ze inzet voor de vakken onder de streep zoals dat vroeger heette ook. Voor tekenen, handvaardigheid, muziek en gym krijg je ook bij slechte prestaties maar goede inzit een voldoende. Meestal een 7 of zo. Wie heel goed is haalt een 8 of een 9. Wie er met de pet naar gooit een 4 of een 5.
Uiteraard veranderd dat wel als leerlingen muziek of tekenen als examen vak hebben.
Ik vind dat eigenlijk wel sympathiek omdat ik het inderdaad als randvakken beschouw die enorm leuk kunnen zijn en ook zeker nuttig voor de ontwikkeling maar wat mij betreft niet de core business van de school behoren.
Maar kan je niet een medische verklaring voor je dochter regelen? Waarin een arts verklaard dat ze dit gewoon weg niet kan?
Maylise
Tirza G.
12-10-2009 om 23:24
Tja
Nou kunnen wij allemaal wel vinden dat het flauwekul is, zo'n echt cijfer voor gym, maar het telt tocht Echt Heus Mee bij de overgang. Kan school niets aan doen, moet je bij de minister zijn.
Dochter heeft astma, ook niet fijn bij de overgang van zaal naar veld en dan inspanning leveren. Vooraf inhaleren mocht niet, dat was niet eerlijk volgens de docent. Kijk, dán word ik boos. In de bovenbouw scoorde ze veel hoger voor gym, omdat ze toen veel meer theorie moesten doen.
Tirza
Mach
12-10-2009 om 23:29
Tirza
Ja , daar zou ik dan inderdaad heel boos over worden. Die gymleraar heeft bijscholing nodig.
Ik denk overgens dat kans op zitten blijven door gym niet erg groot is. Hier wordt heet geclusterd met handvaardigheid, muziek, drama en techniek. Gemiddeld mag je niet onder de 6 komen. Dit gebeurt volgens de school zelden. alleen bij notoire luilakken die niets doen tijdens de les.
Mach
12-10-2009 om 23:44
Anna
Ik heb hier een kind met een enorme wiskunde deuk. een 9 op Nederlands, Duits, Frans en Engels zonder iets te doen. EN voor wiskunde met uren inzet en oefenen een 5je. Idem voor natuurkunde , maar dan net een 6je. Ik ben het dus niet eens met je laatste zin, dat je altijd wel een 6je op wiskunde kan bereiken met wat hulp en veel oefenen.
Maylise
13-10-2009 om 00:01
Tirza
Voor mijn dochter heb ik vanwege haar astma een medische verklaring op laten stellen dat ze aan bepaalde inspannende onderdelen waarbij veel rennen aan te pas komt niet mee hoeft te doen. De arts bood het overigens zelf aan dus blijkbaar komt dat wel vaker voor.
In de praktijk doet ze wel bijna overal aan mee maar bij het rennen bijvoorbeeld rent zij een rondje rond de zaal terwijl de rest meer rent. En als ze van die rentestjes hebben doet ze ook niet mee.
De school heeft hier ook geen problemen mee.
Maar er staat me iets bij dat je dochter al van school af is dus dan is dit weinig nuttig verder meer.
Maylise
Kaaskopje
13-10-2009 om 01:58
Ik zou zelf ook zo'n kind geweest zijn
Ik was zó onhandig met gym en bang voor alles en nog wat. Het zou totaal onrealistisch geweest zijn als ik daar een goed cijfer voor gekregen zou hebben. Gelukkig, geluk bij een ongeluk dan, kreeg ik op mijn 11de een 'medische' vrijstelling en heb ik geen gymzaal meer van binnen gezien tot mijn dochters gingen turnen. Achteraf gezien vraag ik me af of dat een handige oplossing is. Je krijgt op die manier ergens ook het sein 'je hoeft niet mee te doen want dat kán je niet'. Misschien zou het toch beter zijn om een kind bij het gymuur te blijven betrekken en er cijfers voor te geven, maar aangepast. Een cijfer met aantekening bijvoorbeeld. Een 6 (oefeningen driekwart uitgevoerd)... ik doe maar een voorstel. Een kind die motorisch dusdanig te kort schiet (met een rugzakje waarin dit opgenomen is lijkt me dat aan de orde) bij gym moet daar geen trauma door oplopen en er ook niet op stuklopen, dus er zou gekeken moeten worden naar een middenweg, zodat een gewone school ook voor 'rugzakjes' een haalbare kaart is.
Bastet
13-10-2009 om 07:22
Mja
Dochter van vriendin haalt op het gym tenauwernood zesjes voor de gymles.En moet zelfs steunlessen volgen!Dat ze al diverse banden in karate heeft,doet er niet toe....
Bastet
M Lavell
13-10-2009 om 09:22
Coulancemodellen
"Hoe kun je nu alleen blijven zitten op gym? Je mag toch best 1 vijf hebben op je overgangsrapport? Als je dus blijft zitten is dat nooit ALLEEN op gym."
Eh... hoe was het ook alweer. Geen cijfer voor gym = niet mee mogen doen aan de eindtoetsen of het examen. Je krijgt geen cijfer als je te veel verzuimt, of voor bepaalde onderdelen niet 'slaagt' (geen zes haalt).
Zittenblijven (of zakken) op gym kan dus. Het probleem is dat het hoe en waarom op elke school anders is. Niet alleen de omgang met cijfers trouwens, maar ook de inhoud. De ene gymleerkracht wil koprollen zien, de andere vooral inzet.
Pelle:"Krijgt een kind met dyslexie ook een punt hoger voor de inzet?"
Ja. Of een vorm daarvan althans. Er zijn diverse aangepaste correctiemodellen, zelfs voor het examen, voor van alles en nog wat. Onlangs heeft Dijksma besloten om het coulancemodel vor leerlingen die relatief kort in Nederland zijn (en die dus meer fouten mochten maken op het examen Nederlands), afgeschaft.
Ja, er heeft een kentering plaats ten aanzien van dit soort coulancemodellen. Maar ze waren er omdat de dominante mening was dat dat 'eerlijk' was. Wellicht is die mening niet meer dominant, maar hij bestaat nog wel natuurlijk.
Ik heb geen moeite met een vijf voor gym (die had ik zelf ook
. Ik heb wel moeite met de willekeur bij het vak gym. De verschillen per leerkracht zijn enorm. Was het maar als wiskunde, dan hoefde je er niet over te twijfelen.
Groet,
Miriam Lavell
Caillic
13-10-2009 om 09:36
Vals zingen
Vanochtend heb ik het nog even nagevraagd bij mijn kinderen die op het VO zitten. Voor gym bestaan er bij hen gewoon afspraken: zoveel meter speerwerpen is dat en dat cijfer. Zoveel rondjes rennen in een bepaalde tijd is dat en dat cijfer. (Gelukkig moeten er af en toe ook werkstukjes gemaakt worden, dat kan het cijfer mooi opkrikken.)
Vals zingen is een onvoldoende op muziek. Scheef zagen is een onvoldoende op techniek. Dyscalculie (zoals mijn kind heeft) is een onvoldoende op wiskunde.
School kan leuke praatjes hebben, maar het enige wat telt zijn de prestaties. En dus denk ik dat je met een enkele onvoldoende geen enkele reden hebt tot klagen. Nog knap trouwens, een vijf!
an mien
13-10-2009 om 09:43
En tekenen dan....
Hier het zelfde verhaal maar dan met tekenen, kind motorisch zwak (PDD-NOS met rugzakje)en tekend thuis nog kopvoeters op school wordt verwacht dat hij iets heel mooi natuurgetrouw na tekend met schaduw!! ik heb zijn tekening gezien en je ziet wat het moet voorstellen maar daar houdt het ook op. wat vinden jullie is tekenen te vergelijken met gym of met wiskunde. met gym trouwens geen onvoldoende als je je goed inzet.
An mien
Yta Chalne
13-10-2009 om 10:10
Oh ja
Hier ook een kind wat helemaal niets kan tekenen. Echt niks. Officieel getest niks
Nooit een fatsoenlijk cijfer voor gehaald. Maar wel weer zeer bovengemiddeld muzikaal, daar haalt ze alleen tienen. Terwijl ze voor tekenen echt vijftig keer zoveel moeite doet. Tja, that's life. Gelukkig kun je tekenen laten vallen, gym helaas niet. Dat zou naar mijn mening wel een goed idee zijn, gym na drie jaar ook facultatief maken. Of de laatste jaren geen cijfers meer geven.
koentje
13-10-2009 om 11:16
Tip
staar je niet blind op die 5. Wees trots op haar en wees blij dat haar gezegd is dat haar inzet goed is!!!
Yta Chalne
13-10-2009 om 13:24
Maar waarom dan tonny?
Waarom bij gym wel, en bij andere vakken niet?
M Lavell
13-10-2009 om 13:52
Dat gebeurt
Ja Pelle, dat gebeurt. Er wordt vaak een ander correctiemodel toegepast (de lln mag meer fouten maken).
Groet,
Miriam Lavell
Silke
13-10-2009 om 13:54
Niet eerlijk
Mijn dochter van 13 heeft al jaren last van hyperventilatie.Telkens wanneer ze grote inspanningen moet doen zoals...lopen,rennen...gaat het mis.Ze is een tijdje in behandeling geweest om haar ademhaling te beheersen,maar toch bleef ze last hebben.Tijdens de lagere school werd er goed rekening mee gehouden en ging men zeker geen punten geven aan de hand van wat ze niet kon.Wél punten voor datgene wat ze dan wel goed kon.
Nu in de hogere school,krijg ik toch ook de indruk dat men er niet echt rekening mee houdt en dat is spijtig.
Gelukkig ligt ze er niet echt van wakker.
Tirza G.
13-10-2009 om 17:32
Maylise
Die wás er, die medische verklaring. Maar daar had de docent niets mee te maken. Aantekening Tirza in haar moederrol: docent overrulet arts. Gesprek aanvragen. Mangelen tot schaamrood.
Het is goedgekomen, maar ja, dat duurt effe en kost mij mijn bloeddruk.
Tirza
Tirza G.
13-10-2009 om 17:33
Pelle
Scholen leggen zelf hun overgangsnormen vast. Of aan, hoe je het noemen wilt.
Tirza
Astrid
13-10-2009 om 19:20
Ik eis een 6 voor gym!
Hier zoon van 11 in 2-talige gymnasium brugklas. Zoon heeft Asperger en is motorisch, zowel grof als fijn zeer zwak. Heeft 6 jaar bij het revalidatiecentrum gelopen voor wel 4 onderdelen en ze zijn gestopt omdat hij op een gegeven ogenblik niet meer voouitging. Op z'n 10e had hij een motoriek van een 5 jarige. Hij kan bv. ook heel slecht fietsen en heeft een hele zwakke spierspanning. Knippen kan hij ook nauwelijks. Binnen de lijntjes kleuren kan hij ook niet.
Hier werd bij het 1e klas gesprek met alle ouders verteld dat alle leerlingen voor de vakken gym, tekenen en muziek een 6 voor de overgang moeten halen. Geen 6= niet over. Ik kreeg ongeveer een rolberoerte bij deze gedachten, want zoon gaat en geen 6 halen voor gym, maar ook niet voor tekenenen. Muziek denk ik wel. Daarnaast heeft zoon techniek en daar gaat hij naar alle waarschijnlijkheid ook geen 6 voor halen. Voor de rest heeft hij, tot nu toe, super cijfers.
Op de basisschool kreeg zoon in 1e instantie ook jaren een 5, zo ook voor creatieve vakken. Wij hebben toen aangekaart dat wij het daar niet mee eens waren. Zijn inzet was perfect (vonden zij ook), maar hij kon het dus gewoon niet. De vijven zijn zessen geworden (de juf vond onze redenatie eigenlijk wel goed) en hij is daarna nooit meer beoordeeld op deze vakken. Had toch geen zin. Kreeg gewoon standaard een 6. Wel nog mee gedaan aan de beweeg cito, met zoals te verwachten een bedroevend eind resultaat. Hij haalde het gemiddelde van zijn klas wel enorm onderuit, dus de zijne maar niet mee laten tellen.
Basisschool zit nog steeds te wachten op een gesprek met de gym docent, want oude gymjuf wil heel duidelijk vertellen wat hij wel en niet kan en dat hij in haar ogen geeneens mee mag doen met bepaalde onderdelen. Veel te gevaarlijk! Gesprek komt er hopelijk binnenkort.
Hier komt het 1e rapport pas in november of december, maar ik ben van plan om ruim daarvoor contact op te nemen met zowel de gym als teken docent. Ik wil voor het rapport te horen krijgen wat voor cijfer er op komt. Met een 5 ben ik het duidelijk niet eens. Voor beide wil ik een 6 zien. Je kan een gehandicapte toch niet beoordelen als een normaal iemand!! Hij heeft de motoriek van een 6 jarige! Bij geen 6 ga ik dus echt een strijd aan.
Zoon heeft een rugzakje en ambulant begeleider wil ook perse een 6 voor deze vakken. Hij toont nl. wel ontzettend goede inzet en doet overal aan mee. Ook aan dingen die veel te gevaarlijk zijn. Ambulant begeleider is lekker strijdbaar (mentor trouwens ook) dus ik heb goede hoop. Daarnaast hoop ik dat ze ook naar inzet kijken. Daar verdient hij een 8 voor. Maar of dat ook zo is, weet ik nog niet. Zal het eens even informeren bij de gym docent. Moet die toch nog mailen voor dat gesprek met de basisschool wat maar niet wil lukken.