Mari
12-10-2009 om 17:16
Cijfers voor gym
Dochter zit in de brugklas met een rugzak. Het is bekent op school dat zij een motorische achterstand heeft, staat vermeld in de handelingsplan en docentenkaart.
Toch kwam ze heel verdrietig thuis omdat ze een 5 voor gym had gehad. Ze had niet snel genoeg rondjes gerent. Docent had wel gezegd dat haar inzet goed was.
Ik vind dit ronduit belachelijk en demotiverend. Je zou het kunnen vergelijken met een VMBO kind een VWO toets nederlands te geven.
Docent had gezegd dat ze maar moest gaan oefenen. *zucht*, kind heeft al jaren van fysio achter de rug. Ze heeft gewoon de vaardigheid niet om harder te kunnen rennen.
Ik weet niet zo goed of ik hier iets mee moet doen. Ik ben verontwaardigd. Kind heeft zo'n goede start gemaakt in de brugklas, voor de rest alleen prachtige cijfers waar ze zo trots op is, werkt hard, goed gemotiveert enz.
Ik zou haar mentor kunnen mailen, of wachten tot de volgende rugzak bespreking of niets doen.
Wat zouden jullie doen?
gr. Mari
nelly3
19-10-2009 om 19:01
Prestatie
Mijn oudste is altijd een onhandige, harkerige, slungel geweest (hou wel heel veel van hem hoor
)
Is nu 17 en we hopen uitgegroeid, met zijn 198.
Als hij bij gym lessen niet mede beoordeeld was op inzet had hij vele onvoldoendes gehaald . Rommel jij die enorm lange benen maar eens in een vogelnestje in de ringen...
Kom op zeg we kunnen het goed maken van een vogelnestje toch niet net zo belangrijk vinden als het leren van de duitse naamvallen.!
Net als tekeken ook zo'n vak. Ik vind het totaal niet belangrijk dat mijn kinderen mooie tekeningen kunnen maken, dat zijn talenten en die ze nou net niet hebben, wel speelt mijn zoon niet onverdienstelijk accordeon...ja daar kan de muziek juf nog wat van leren.
Dit zijn vakken waar je een talent voor moet hebben dat kan je niet beoordelen met een cijfer.
Als je met veel inzet geen voldoende voor wiskunde kan halen is het niveau blijkbaar te hoog, haal je met veel inzet geen voldoende voor een koprol ben je waarschijnlijk een stijve hark (dit bedoel ik niet vervelend)is alleen om aan te geven dat het niet te vergelijken is.
Nelly
Astrid
19-10-2009 om 20:07
Speciaal voor mm, waarom geen svo
Ik wil wel even reageren op wat MM zegt.
Ik ben zelf van mening dat het VSO niet nodig is voor zoon. Van dingen als van lokaal naar lokaal lopen heeft zoon helemaal geen last en ook hier wordt elk tussen uur opgevangen. Boeken in kluisje gaan ook prima en in de pauze's zit de hele klas op een vaste plek in de aula. Het is alleen dat stukje extra begeleiding wat ik wil. En die coulance met gym cijfers e.d.
Het kan altijd blijken dat hij na jaren toch naar het SVO moet, maar om hem daar bij voorbaat al heen te doen vind ik onzin. Ik word hierin gesterkt door de oude ambulant begeleider van de basisschool. Die vond altijd dat hij heel leerbaar was en veel praktische dingen kan aanleren en dat hij het met wat aanpassingen prima deed op de basisschool. En prima zal gaan doen op het VO. Bovendien zag hij dat zoon juist genoot van cognitieve vakken. Hoe moeilijker hoe beter. Nou komen die vakken wel aan bod op een VSO, maar toch minder uitgebreid. Daarnaast kennen wij iemand die op die VSO school werkzaam is (vader vriendje) en die vind de school geweldig, maar voorals nog totaal niet nodig voor zoon.
We hebben wel de optie voor een VSO school uitvoerig besproken. Ook met zoon. Hij gaf zelf aan dat hij liever tussen de normale mensen zit dan de hele dag tussen de autisten. Hij gaat al jaren elk weekend met ze op kamp en zo'n 2 dagen vindt hij dan ook wel weer meer dan genoeg. Van de zomer is hij een hele week met ze weg geweest en toen was hij ze echt zat. Daarnaast wil zoon gewoon een school dichtbij (de huidige school is 1,5 km verderop) en wilde zoon zelf graag 2-talig doen. Gewoon VWO leek hem maar saai. Die mening heeft hij, ondanks de werkdruk, nog steeds.
Wat ik zelf nog tegen SVO heb is da op de school hier in de buurt (nog een uur met de taxi hoor!) vnl. jongens zitten en dat ze wel erg geisoleerd van de maatschappij zijn. Maar goed, ik houd de optie open mocht zoon als nog vastlopen. Maar ik zie het VSO echt als eind station. Maar daarvoor zou ik nog eerst een andere reguliere VO school hier in de buurt uitproberen. Zodat je echt alles hebt geprobeerd. Eentje die er om bekend staat dat ze heel veel autisten hebben en super zorg bieden. Die school had mijn 1e keuze (ik heb er ook zelf opgezeten), maar zoon vond het 3x niks, man ook niet en man vond het net een gevaarlijke kruising te ver (gebeuren veel ongelukken daar met slechte afloop).
We gaan het dus gewoon hier proberen. Ik ben van mening dat zoon het best gaat redden met wat extra begeleiding en wat extra inzet van de docenten. Hij heeft toch niet voor niets een rugzakje? Dat mag je toch daarvoor gebruiken? Zoals ik al eerder zei, ik ga proberen om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Samen met de ambulant begeleider en de mentor. Proberen mag toch?
Hij is overigens niet de enige in de klas die van 17.00-22.00 elke dag met begeleiding aan zijn of haar huiswerk zit. Net zo als de halve klas dus slecht in gym blijkt te zijn. 2 Kinderen, gewoon niks aan de hand kinderen, zitten ook zo elke dag die zelfde uren aan hun huiswerk. Dat vind ik eigenlijk zorgelijker. Die ouders waren laatst ook bijna in tranen. Van zoon was het wel te verwachten. Zus van vriend zoon zit nu in de 3e TTO en haar ouders vertelde dat ze zo het hele 1e jaar zijn doorgekomen. Elke avond tot 23.00 met elke avond een ouder naast zich. Kind had zelfs geen tijd om dingen in te kleuren, dus dat deden die ouders maar. Volkomen normaal kind. Het is gewoon een zware opleiding en als je dan sociaal op je tenen moet lopen ben je 's avonds gewoon moe. Heel moe. Eigenlijk snap ik het wel waarom hij zo sloom is. Overigens doet hij over schoenen aan doen ook al 20 min.
Zoon heeft hele goede PGB'ers tot z'n beschikking, alleen nu we van basisschool naar VO zijn gegaan zijn de tijden anders, dus er zijn er een aantal afgevallen. Vandaar dat we momenteel bijna alles weer zelf doen. Heb goede hoop dat we binnenkort weer wat meer zorgverleners hebben en zelf wat meer rust krijgen. En ach, we weten niet beter. Het is altijd hectisch hier geweest.
Het komt vast wel goed allemaal. De docent Nederlands kan hem straks vast heel goed instrueren en ook met die cijfers voor gym, tekenen, techniek e.d. komt het vast goed!
Mach
19-10-2009 om 20:16
Astrid
Ik vind een opleiding waarbij dagelijks 5 uur huiswerk gemaakt moet worden niet passen bij een kind. Nu heb ik het niet over jouw speciale zoon. Maar over de kinderen van de ouders die bijna in tranen waren omdat hun kind dagelijks van 17 tot 22 uur aan hun huiswerk zitten met begeleiding.
Volgens mij zit je dan een nivo te hoog. Tweetalig VWO is leuk, maar wel voor de daarvoor geschikte kinderen. Niet voor zwoegers die met hun ouders dagelijks 5 uur achter hun boeken moeten zitten.
Tihama
19-10-2009 om 20:26
Ik ook niet
Ik begrijp je afwegingen waarom geen SVO. Ik denk ook dat zeker voor autisten, die in staat zijn aardig wat sociaal gedrag te leren, het beter is om omringd te worden door 'normalen'. Ik begrijp ook dat je het zeker eerst wil proberen te laten slagen op een reguliere school.
Maar ik vind 5 uur per dag huiswerk, dat het kind niet spontaan uit zichzelf gaat doen, eerlijk gezegd lichtelijk absurd. Dat is toch geen leven meer? Dat doe je een volwassene al niet aan qua overwerk.
Kijk, als een kind spontaan en enthousiast niet kan stoppen met huiswerk, dan vind ik het iets anders.
Maar 5 uur per dag onder begeleiding? Waarbij een kind moe en uitgeput raakt onder andere door slaapgebrek? En dat dan de ouders gaan huilen? Nou, ik zou zeggen: je bent er zelf bij. Dan maar geen TTO, of geen VWO.
Misschien ben ik dan vreemd, maar ik zou als een kind van mij er zo in zat, direct voorstellen om af te stromen. Een beetje leuk leven vind ik belangrijker dan zo jong mogelijk zo hoog mogelijk scoren.
Tihama
Astrid
19-10-2009 om 21:02
Het is gewoon een sloompie
Het gemiddelde in de klas is ook 2 uur huiswerk per dag. Ik heb goede hoop dat we daar ook ooit op uitkomen. Het is vooral maakwerk waar zoon extreem sloom in is. Maakwerk moet je op de HAVO ook doen, dus ik vrees dat hij er daar net zo lang over doet. Het is ook nog de slechte beheersing van het engels waardoor het in het begin allemaal zo lang duurt. Dat moet dus beter worden.
TTO is ook wel veel uren. 8 lesuren per dag (totaal 38 uur per week) + 2-5 uur huiswerk per dag.
Zoon doet gewoon over alles lang, vandaar dat uur stressen 's morgens. Hij hoeft alleen maar aan te kleden, te eten en tanden te poetsen en dat redt hij dus niet in een uur. Hij is na 5 min. alweer vergeten wat hij ging doen en zit rustig ergens op de trap een boek te lezen. Je moet 'm constant tot de orde roepen.
Vanmiddag moest hij van mij 2 vergeten boeken naar de bieb brengen. Bieb is naast z'n school. Ik zag 'm weggaan en ik had er voor m'n gevoel net 1 was ingedaan en 1 opgehangen of ik hoorde hem alweer praten. Ik dacht die is wat vergeten. Bleek hij dus al op en neer geweest te zijn. Hij kan dus wel snel zijn....Verder haf hij vandaag binnen 1 uur z'n huiswerk voor a.s. maandag af. Waren maar 3 vakken, maar toch knap! En zonder hulp! Hij is nu nl. ook fit omdat het vakantie is. Vooraf heeft hij met z'n PGB'er een planning gemaakt voor de hele vakantie. Hij houdt zich daar keurig aan.
Kiki
19-10-2009 om 21:26
Mijn neef is autistisch
en als mijn tante niet net zoals Astrid zich inzette voor zijn welzijn en school was hij waarschijnlijk ergens op de sociale werkplaats uitgekomen
Nou is er niets mis met de sociale werkplaats, maar mijn neef heeft nu een gewone baan en functioneert op SPD-niveau
Mijn tante is op een gegeven moment elke dag mee naar school gegaan om zijn aandacht erbij te houden Uit zichzelf deed hij niets. Ze heeft therapeuten versteld laten staan, leraren stijl achterover laten slaan, ze heeft mijn neef gepusht en gedreven en vooral heeft ze iedereen die zei dat mijn neef beter af was op een laag niveau genegeerd. Ze heeft verwijten gekregen dat het haar alleen maar om schoolresultaten te doen was en dat ze haar eigen kind opofferde voor haar ambitie.
Ik vind het een beetje naar om te impliceren dat het Astrid alleen om de resultaten gaat. Ik snap dat ze alles uit die jongen wilt halen wat erin zit. Hij heeft al achterstanden genoeg.
Ik wens je heel veel sterkte Astrid en succes. Want je zal het nodig hebben om je staande te houden met iedereen die een mening heeft over jou en je zoon.
Je hebt nog een lange weg te gaan. Want het houdt niet op na de middelbare school, ook op vervolgopleidingen zal je door moeten vechten, hem moeten begeleiden en hem moeten stimuleren.
Ik hoop dat het je lukt en ik gun het je echt!
Tihama
19-10-2009 om 21:34
Astrid
Mijn laatste opmerkingen over die 5 uur per dag waren bedoeld voor de huilende ouders van de kinderen zonder stoornis. Ik vraag me dan echt af of het onderwijs wel passend is. Dat het onderwijs per definitie niet passend is voor jouw zoon, lijkt me logisch.
Tihama
Astrid
19-10-2009 om 21:58
Leg eens uit tihama
Ik snap deze zin even niet: "Dat het onderwijs per definitie niet passend is voor jouw zoon, lijkt me logisch". Wat bedoel je daarmee? Bedoel je het nou zo negatief? Of zie ik het verkeerd? Moet hij bij jou al voorbaat naar een lager niveau?
Ik vindt dat hij in zo'n TTO klas er juist heel goed in past. De meeste kinderen zijn toch duidelijk anders dan gewone VWO kinderen. Als je ze zo bezig ziet zou je nl. bijna denken dat je op een SVO bent. De meeste zijn sociaal onhandig en vele met slechte motoriek. En erg naar binnen gericht. Op het gewone VWO en zeker op de HAVO is men veel socialer en vaak ook sportiever ingesteld. Past zoon al helemaal niet tussen.
Tihama
19-10-2009 om 22:07
Nee hoor
Ik bedoelde dat helemaal niet negatief.
Ik bedoelde dat zijn stoornis op zoveel terreinen invloed heeft dat er feitelijk gewoon geen onderwijs te vinden zal zijn waarbij hij probleemloos erin past.
En nee, ik vind niet dat hij naar een lager niveau moet en ik vind ook niet dat hij naar het speciaal onderwijs moet.
Ik lees wel dat 5 uur huiswerk maken per dag hoge cijfers oplevert en dat hij slecht tegen lage cijfers kan. Ik zou dan (heel pragmatisch) denken: minder inspannen om hoge cijfers te halen en meer inspannen om lagere cijfers te accepteren. Dat lijkt mij een prettiger leven.
Maar goed, ik vind zelf een 5,5 ook voldoende.
Tihama
Astrid
19-10-2009 om 22:46
Voor tihama
Ben blij dat je er zo over denkt. Zoals ik al schreef zit het lange werken vooral in het maakwerk. Het omzetten van wat je wilt opschrijven naar het werkelijk doen kost hem veel tijd. Net zoals schoenen aan doen en ze werkelijk aan gaan doen. Bij ons 1 handeling. Bij hem niet. Bij maakwerk wil hij alles ook perfect doen. Gaat het rustig nog een keer overschrijven. Moet allemaal dwangmatig, want stel je voor dat het zo niet goed is.
Het leerwerk doet hij juist heel snel, soms in mijn ogen veel te snel en hij kijkt het 's morgens ook nooit over. Dat deed ik vroeger wel. Dat vindt hij echt onzin en zonde van de tijd...
Tirza G.
19-10-2009 om 22:58
5,5 uur
is echt absurd veel. Mijn dochter heeft VWOplus gedaan (qua studiebelasting te vergelijken met TTO) en had daarnaast een baantje en trainde 15 uur in de week. Huiswerk? Nog geen 5 uur in de wéék.
Zoon doet gymnasium met een zwaar pakket, hij komt denk ik ook wel aan de 38 uur en moet ook nog een uur heen en een uur terug reizen. Daarnaast nog een baantje, muziek en sport. Huiswerk? Nog geen 5 uur in de wéék.
Ik snap best dat beginnende brugklassers het allemaal heel serieus nemen tot aan de herfstvakantie, maar als jij TT-VWO doet, moet je rond de herfstvakantie in staat zijn om je prioriteiten op een rijtje te hebben.
Tirza
anna van noniemen
19-10-2009 om 23:16
Over vso
wij hebben natuurlijk ook zo'n beslissing te maken....maar het is juf zelf die aangaf dat zoon toe is aan een "andere" omgeving en niet meer op het VSO in dit geval. Nu komt hij wellicht in die zorgklas, maar heeft toch ook te maken met "normale" kinderen straks. En daar is hij gewoon aan toe, vindt juf. Daarnaast, na 4 jaar heen en weer gereisd te hebben met de taxi, zijn zowel zoon als wij dat taxi-vervoer eigenlijk wel beu. Niet in elke gemeente is dat goed geregeld en niet elk taxi-bedrijf begrijpt wat zij vervoeren....ik ben daar dus minder lyrisch over. Daar nog bij genomen dat zoon op het VSO niet op het VSO examen mag doen, maar daarvoor nog eens 30 kilometer extra moet reizen...Ik ben het SO dus ook wel een beetje zat. We hebben net bericht gehad dat zijn indicatie voor rugzak weer tot 2013 is verlengd, dus we kunnen weer even vooruit.
Maylise
20-10-2009 om 00:08
Astrid
Ik vind 5,5 uur onder begeleiding huiswerk maken per dag ook erg veel. Hoe doen jullie dat dan met de andere kinderen? Of om de beurt bij de andere kinderen en bij jullie zoon?
Trouwens je hebt wel helemaal gelijk als je zegt dat ze op de HAVO net zoveel maakwerk hebben. Ik heb zelfs het idee dat hoe lager het onderwijs niveau hoe meer maakwerk je krijgt. Dus juist voor jouw zoon is dit dan een betere oplossing. Ik ben het met je eens dat je moet proberen om te kijken hoe ver hij kan komen. Bovendien wil hij blijkbaar zelf graag naar deze school dus motivatie speelt ook een rol.
Maar 5,5 uur per dag blijft natuurlijk heel veel.
Maylise
20-10-2009 om 00:11
Gemiddelde
Mijn tweeling (inmiddels volwassen) hebben altijd bij elkaar in de klas gezeten. Toch was mijn dochter gemiddeld een derde van de tijd aan huiswerk kwijt als mijn zoon. Terwijl het dus dezelfde klas was met dezelfde docenten en voor 90% dezelfde vakken.
Dat heeft er ook niks mee te maken dat mijn zoon dommer is dan mijn dochter maar wel dat zoon een hele aparte en omslachtige manier van leren heeft en bovendien onzeker is en last van faalangst heeft. Op school was hij altijd over veel langer mee bezig dan zijn zusje.
Dus ik vind inderdaad niet dat je kan zeggen dat omdat de zoon van Astrid meer dan die twee uur gemiddeld kwijt is hij het dus niet aan kan.
Maylise
Tihama
20-10-2009 om 09:34
Maakwerk
Ja, daar heb ik me ook over verbaasd. Mén, wat wordt er een zooi opgegegeven. Mijn zoon worstelde er de eerste weken ook enorm mee.
Ik heb toen op school eens geïnformeerd wat het nut van al dat maakwerk was. Nou, dat is blijkbaar om bij kinderen de theorie tussen de oren te krijgen.
Toen heb ik gevraagd of al dat maakwerk ook nodig was als een kind de theorie door 10 minuten lezen ook prima tussen de oren kreeg.
Euh, nou nee.
Mooi, dan zijn we dus bij deze klaar
Misschien is dat iets om met de school te bespreken, Astrid. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat juist omdat hij zoveel tijd in al het maakwerk steekt, hij daardoor extra vermoeid raakt, waardoor hij geen energie meer over heeft om zijn gedrag te reguleren. Dat kost namelijk een autist ook heel veel energie.
Dat zou een argument kunnen zijn dat je naar school kunt gebruiken als ze toch hameren op dat maakwerk. Dat je graag wilt dat je zoon goed uitgerust is omdat hij dan beter zijn gedrag sociaal kan aanpassen. Ik weet niet of het bij jouw zoon ook zo werkt, maar het lijkt me wel plausibel. Ik word zelf namelijk ook prikkelbaar als ik te weinig rust krijg.
Tihama
MM.
20-10-2009 om 09:44
Astrid
Hoi Astrid, dank je voor je uitleg. Oké, ik kan wel volgen waarom jullie geen VSO willen (voor mij ligt het heel anders omdat zoon altijd al SO heeft gehad) maar ik herhaal mijn vraag: wordt hij behalve door die berg huiswerk niet ook overvraagd op andere gebieden?
Ik lees dat hij "al jaren elk weekend" op kamp gaat en dat je een hele rits pgb'ers hebt/had (veel uren begeleiding dus en ook nog door wisselende mensen). En dan nu van 17 tot 22 uur huiswerk maken... Krijgt hij weleens de tijd om lekker autistisch maar o zo ontspannend urenlang rijtjes te maken van autootjes of op een andere manier - in onze ogen 'zinloos' - bezig te zijn?
Juist een kind met autisme heeft volgens mij tijd voor zichzelf nodig om bij te komen. En juist dat zit er voor hem dus niet in, zelfs niet in de weekends, die waarschijnlijk voor de rest van het gezin ontspannender zijn dan voor hem. Hij vindt een weekend immers "meer dan genoeg" schrijf je, dus daar lijkt spanning te zitten in plaats van ontspanning.
Ik wens je oprecht veel succes om het allemaal voor elkaar te boksen maar ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta met 'die van mij'. Hij was een jaar te vroeg klaar met de basisschool - ja dat kan ook in het SO - en heeft het laatste jaar een eigen programma gehad waardoor hij niet vervroegd naar havo/vwo heeft hoeven gaan en daar ben ik achteraf erg blij om.
Groet MM
MM.
20-10-2009 om 09:47
Maakwerk
Tihama vat het goed samen. Ja, wat stom, zoveel maakwerk voor een kind dat het niet nodig heeft. Iedere basisschool kent toch het compacten?
Dat moet zo'n TTO dan toch ook kunnen.
MM
Minet
20-10-2009 om 11:20
Tto kinderen anders astrid?
Astrid, jij schrijft: "Ik vindt dat hij in zo'n TTO klas er juist heel goed in past. De meeste kinderen zijn toch duidelijk anders dan gewone VWO kinderen. Als je ze zo bezig ziet zou je nl. bijna denken dat je op een SVO bent. De meeste zijn sociaal onhandig en vele met slechte motoriek. En erg naar binnen gericht. Op het gewone VWO en zeker op de HAVO is men veel socialer en vaak ook sportiever ingesteld. Past zoon al helemaal niet tussen."
Ik herken hier echt helemaal niets van! Mijn beide zoons volgden/volgen TTO op een gewone middelbare school, de een op Havo-, de ander op Vwo nivo. Ook hun klasgenoten herken ik werkelijk niet in jouw omschrijving, op een enkele na, maar die zie ik in elke klas.
Ik zie erg leuke sociale klasgenoten, vaak sportief of erg muzikaal, leuke vriendengroepen die veel met elkaar ondernemen. Ben toch wel heel benieuwd waar jij deze conclusie vandaan haalt na 2 maanden brugklaservaring met jouw zoon.
Astrid
20-10-2009 om 19:37
Nee, geen zorgklas, maar wel opvallend inderdaad
De brugklas coordinator had vorig jaar wel verteld dat zoon op het TTO het beste zou passen met z'n autisme. Hij zei dat de kinderen op het TTO over het algemeen toch heel anders zijn dan op het gewone VWO. Velen zijn motorisch wat minder en het zijn meer laatbloeiers zijn. Het pubergedrag is er ook nauwelijks in de 1e paar leerjaren. Uitzonderingen daargelaten. Daarnaast zitten er elk jaar in de brugklas op het TTO relatief veel 11 jarigen. Die zijn nog kinderlijker. Hij sprak uiteraard over het TTO hier en dat zijn zo'n 65 kinderen per leerjaar. Op een ander TTO kan het totaal anders zijn. In onze buurt wonen best veel hogere jaars TTO'ers en die zijn inderdaad ook nog steeds braver en kinderlijker dan hun leeftijdsgenootjes.
Bij de 1e voorlichtings avond vorig jaar zag ik de meeste van de toekomstige bruggers al en toen viel me al op dat ze qua uiterlijk zo anders waren dan een gemiddelde groep 8 van zoons school of van de naastgelegen school. Waarbij bij beide de populatie veel meer divers is. Ook de ouders vond ik anders. Nu na meerdere avonden met ouders van zijn klas denk ik daar niet anders over. Idem met de kinderen.
Ik had desondanks verwacht dat hij de enige was die slecht in gym zou zijn. Nu blijkt de halve klas slecht in gym te zijn. sommige zelfs slechter dan zoon. Wist niet dat dat kon. Verbaasd mij echt. Er zijn er 2 met een rugzakje, waaronder zoon, dus de rest is "normaal". Verder vond de mentor de kinderen erg op zich zelf. Alleen een paar meisjes begonnen groepjes te vormen. Ze zei dit zijn echt super brave lieve kinderen zijn. En ze vond ze nog zo lekker kinderlijk. Er zitten maar liefst 5 11 jarigen in de klas die pas aan het in het voorjaar van 2010 12 worden, dat zal ook wel meespelen. Voor zoon dus ideaal gezelschap. Volgens mij is hij zelfs de jongste niet.
Daarnaast vond ik de ouders vrij bezorgd. Nou ben ik best wel bezorgd en moet alles goed gaan, nou deze ouders kunnen er ook wat van. Zoon fiets bv over een drukke weg, maar een aantal kinderen moeten ook over die weg, maar moeten van hun ouders om rijden over een fietspad. Van mij mag zoon wel gewoon op die weg. Heel veel kinderen in zoons klas hebben moeite met elk uur een ander lokaal en elk uur een andere docent. Verder schijnt het wel of niet je boeken in een kluisje doen en wanneer haal ik ze er weer uit, bij velen moeilijk te zijn. Met dit soort dingen heeft zoon totaal geen moeite. Ik vind het eigenlijk wel grappig dat anderen kinderen nu eens meer problemen hebben met iets. Normaal waren wij altijd de enigen. Vandaar dus dat ik zoon wel in deze klas vindt passen.
Annet
20-10-2009 om 19:49
Ik herken het ook niet
Dochter is net op een gymnasium gestart (zonder andere richtingen). Ik zie overeenkomsten met jouw beschrijving: aardig wat versnelde kinderen, minder ver in puberteit (ik heb alleen op de meisjes gelet, bij hen is het goed zichtbaar), sociaal ingesteld en relatief wat rustiger.
Maar bij de coopertest waren er alleen maar hoge punten, er zijn geen grote uitvallers bij gym, groepjes vormen zich volop, kinderen zijn absoluut sociaal vaardig, schoolkamp betekende 50 km fietsen voor heen en terugweg (daar heeft bijna iedereen aan meegedaan), etc. Ik hoor ook geen verhalen over uren huiswerk, kinderen die niet met een kluisje overweg kunnen, etc. Wel de gewone verhalen zoals boek vergeten, huiswerk niet goed opgeschreven, te laat beginnen aan een topo van 50 plaatsen.
Bikkel
20-10-2009 om 21:59
Hier
dochter zit in een gym brugklas. Ook een plek waar je veel nerdjes zou verwachten. Laat dat nou heel erg meevallen. Er is er eentje die steeds alles vergeet en die na een week of 6 nog steeds de lokalen niet kan vinden. Er is er eentje die motorisch onhandig is en het slechter doet bij gym (mijn dochter
), ik zie niets van latere puberteit, extra bescherming of wat dan ook. Dochter is per dag gemiddeld tussen een half uur en anderhalf uur bezig met huiswerk. Af en toe overhoor ik haar en ik sta altijd open voor vragen. Ik zou ook niet de tijd en het geduld hebben om 5 1/2 uur per dag met haar bezig te zijn. Dan zou ik maar niet op vakantie oid gaan en haar op huiswerkbegeleiding doen. Dus Astrid, ik bewonder je voor je eindeloze geduld.
Ik zou juist bij tweetalig vwo (is hier helaas niet) de taalvaardigen en de leerlingen die sterk zijn in communicatie verwachten, juist niet de nerds.
Tirza G.
20-10-2009 om 23:17
Nou
dat is dan wel heel wonderlijk Astrid. Als je hier gaat kennismaken met het TTO (zo'n 75-85 lln per leerjaar) krijg je juist het praatje dat het leuke, maar drukke, volle klassen zijn vol met bijdehante snerkertjes. En dat zíjn het ook, ik kan niet anders zeggen. Allemaal kinderen die snel van geest zijn, die hophophop denken, reageren, bijdehant zijn, kwetteren, vragen stellen, overal "waarom" bij vragen - enzovoort.
Ook inderdaad klassen die veél ondernemen, uitwisselingen, excursies, logeerpartijen, lesweken in Engeland - noem maar op. Niet bepaald het kneuzige beeld wat jij schetst.
Overigens: kinderen die versneld zijn, zijn vaak sociaal/emotioneel ook "voorlijk", in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht.
Tirza
Astrid
21-10-2009 om 00:02
Grappig dat het hier zo anders is.
Grappig dat jullie zo'n andere ervaring hebben. Hier hebben de kinderen allemaal een toelatings gesprek gedaan, met een gedeelte engels er in. Ze moesten vooral heel veel vertellen. Daarnaast een hele middag toetsen. Taal niveau moest heel hoog liggen en dat moest naast de teksten ook uit de cito blijken. Ze hebben ook gekeken of de kinderen goed een presentatie konden doen.
Zoon doet hier trouwens prima spreekbeurten of boekpresentaties, zolang hij maar wat instructies krijgt. Desnoods tijdens de presentatie. Wie weet doet de rest van de klas dat ook prima.
2 Leerkrachten hier op de basisschool hebben beide kinderen in 3 TTO gym en zij vinden ook dat TTO kinderen zich veel jonger zich gedragen t.o.v. gewone VWO kinderen of HAVO. Dat verschil verdwijnt op een gegeven ogenblik wel voor een deel.
Annet
21-10-2009 om 00:23
Kleine aanvulling
Over het later puberen, dat is door mij alleen gebaseerd op de groep 8 van dochter en de brugklas van nu.
Groep 8 betekende: alleen mijn dochter was van de meisjes nog bijna plat, alleen mijn dochter gebruikte niet elke dag mascara, mijn dochter hoorde ineens bij de kleinste meisjes in plaats van de middengroep qua lengte (dit kwam doordat de anderen hun groeispurt eerder hadden dan zij). Mijn vergelijking gaat alleen over de meiden.
Maar ik heb gezien bij andere groep 8 kinderen (andere school) dat hun groep veel meer gevarieerd was. Dochter had dus een beetje pech.
Daarnaast scheelt het ook dat dochter in groep 8 de jongste was (oktoberkind, 2 jaar jonger dan de oudste). Nu is ze al lang niet meer de jongste gezien het aantal versnelde kinderen in haar klas. Gemiddeld zijn ze jonger dus ze zullen ook later puberen.