Jen
18-01-2009 om 23:15
Cito-toetsen
Hallo,
Mijn zoon zit in groep 8 en de eindtoets staat voor de deur. Er waren eerder wat twijfels over niveau: vmbo t of havo... In november had de juf het uiteindelijk over havo. Afgelopen week hebben de kinderen geoefend en zoonliefde scoorde slecht. Ik zie nu met enorme angst de eindtoets tegemoet. Wat als ie deze verknalt...
gr. J

Inge M
19-01-2009 om 08:42
Nio
Veel VO-scholen accepteren de Nio-toets. Die kun je ook na de cito-uitslag nog laten afnemen.
Het kan een geruststellend idee zijn dat dit nog mogelijk is.

Sandra
19-01-2009 om 10:42
Naar welke school straks?
Weet je al naar welke school je zoon straks gaat? Hier hebben vrijwel alle middelbare scholen een gecombineerde brugklas vmbo-t/havo. Pas na 1 of 2 jaar wordt de definitieve keuze voor het niveau gemaakt. Vraag ook even bij de VO-school na welke toelatingseisen ze hanteren.

Astrid
19-01-2009 om 10:57
Schooladvies belangrijker
Hier maakt het geen bal uit hoe je scoort op de cito. Advies van de juffen is het schooladvies en de cito veranderd daar niks aan. Dus ook niet als je VMBO advies hebt en voor de cito ruim HAVO scoort. School kijkt naar alle jaren en vindt de cito een moment opname. Schooladvies wordt hier vooraf aan de cito gegeven. Hebben we ondertussen al binnen.

Tinus_p
19-01-2009 om 11:51
Aanvulling anna
Anna:
"Je kan wel zeggen dat de eindtoets een momentopname is (een momentopname van drie dagdelen!), maar de eindtoets is wel het meest recente resultaat. Kinderen die laatbloeiers zijn, of onderpresteerders die pas in de eindtoets de uitdaging vinden, komen dan dus op een te laag schooltype terecht."
Vooral als de cito-uitslag HOGER is dan het schooladvies, is die uitslag echt niet te negeren. Dan kan het kind dus meer, dan de leerkrachten denken.

Sandra
19-01-2009 om 14:48
Cito versus schooladvies
Anna: "Waarom doen ze de moeite nog van het afnemen van de cito-eindtoets? Geeft toch alleen maar een hoop gedoe. Als ze er toch niks mee doen.."
Denk je dat basisscholen zo nodig massaal die cito willen? Welnee, veel scholen zijn ze liever kwijt dan rijk. Maar ze doen mee, omdat het toch wel van ze wordt verwacht (nee, het is niet verplicht). Ouders vragen erom, en vooral de middelbare scholen willen een 'onafhankelijke toets'.
Het is juist een goede zaak dat een basisschool (zoals die van Astrid, en ook die van mijn kids) het schooladvies al geeft vóór de cito. Kinderen lopen al 8 jaar op school, en dan mag je verwachten dat de leerkrachten heel goed kunnen inschatten op welke schooltype een kind zou passen. Een school die zich hult in stilzwijgen tot de cito, zit gewoonweg te slapen.
Na de cito zal het schooladvies (bij ons op school) nooit naar beneden worden bijgesteld. Valt de cito onverwacht hoog uit, dan valt wel te praten over bijstelling naar boven.

Jvo
19-01-2009 om 16:02
Hier geen..
..Cito meer. Die is een paar jaar geleden afgeschaft. Alleen de eindtoets trouwens, de leerlingvolgsysteemcito's doen ze nog wel.
Met de scholen in de buurt is afgesproken dat ze meegaan met het advies van school. Dat geeft helemaal geen problemen. Dit is natuurlijk wel onderzocht en vastgelegd voor de school met de Cito-eindtoets stopte.
Er zijn zviw geen ouders op school die de Cito terug willen!
Jvo

Jen
19-01-2009 om 17:31
Eindtoets
Hoi,
bedankt voor jullie reacties.
Bij ons hebben ze idd niet alleen cito, maar eindtoets van GPC (Centraal Nederland; google maar...). Toets meet naast schoolvaardigheden, intelligentie en persoonlijkheid van het kind.
Niemand heeft officieel al uitslag gehad van de juf. Ik heb enkel in apart gesprekje erom moeten vragen. Moest mij tegen anderen stilhouden hierover! Ze wilde het tegen mij wel zeggen, omdat ik heel veel onrust hierdoor had. Ze zei dus havo. Vorige week sprak ik haar n.a.v. de slecht gemaakte proeftoetsen, maar ze hield gelukkig nog stand bij wat ze eerder heeft gezegd...Waren de weken maar om...

Lys Lionne
19-01-2009 om 17:32
Schooladvies
Hier krijgen de kinderen een voorlopig schooladvies. Maar toen wij het niet helemaal eens waren met dat advies hielden zij er toch aan vast. Ook toen de CITO hoger uitviel dan school verwachtte werd het niet naar boven bijgesteld. Gelukkig kijken de VO scholen niet alleen maar naar het schoolafvies....

Sandra
19-01-2009 om 18:14
Jen
"Ik heb enkel in apart gesprekje erom moeten vragen. Moest mij tegen anderen stilhouden hierover!"
Jen, ik vind dit echt een absurde situatie. Scholen creëren op deze manier een enorme stress rondom de cito. Want het advies dat de school zelf geeft, hangt dus blijkbaar ook nog van de cito-uitslag af. Zo telt de cito straks feitelijk dubbel, en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Bovendien: als je moet wachten tot de uitslag van de cito voordat de leerkracht uberhaupt iets loslaat over het gewenste schoolniveau, hoe weet je dan naar wat voor school je moet gaan zoeken? Ik zou bezwaar maken tegen deze gang van zaken!
Hierboven beschreef ik al hoe het bij ons op school gaat. En niet alleen op onze school, maar ook op de andere 40 (?) basisscholen in de gemeente. Het is een gemeentebrede afspraak om al voor de cito de schooladviezen te geven. En zo hoort het wat mij betreft ook (als de deur maar op een kier blijf om het advies zo nodig naar boven bij te stellen).
Jen, doen ze bij jullie ook de entreetoets in groep 7?

marie
19-01-2009 om 18:45
Gpc lijkt op cedin-drempeltest?
Hallo
Van wat ik ervan kon vinden via Google heb ik het idee dat de GPC-test wel wat lijkt op de drempeltest van de Cedin (ik kan met natuurlijk vergissen).
In elk geval vond ik dit: (met oefenopgaven)
http://www.gh-gpc.nl/index.asp?intStyleitID=11183
groetjes

Astrid
19-01-2009 om 18:59
Wel compleet beeld voor cito
De kinderen maken hier al elk jaar 3 cito's, in gr. 7 komt daar de entree toets bij , in gr. 8 doen ze 2x een oefen cito vlak voor de echte cito. Na de entree toets krijgen de ouders het 1e advies en na het maken van die oefen cito's het definitieve advies (wordt half januari gegeven). Ze baseren dit advies dus op jaren cito's vanaf gr. 1 en op alle overhoringen, werkstukken, spreekbeurten etc. Volgens mij heb je dan een heel compleet beeld. Hun redenatie is dan ook van wat kan de eind cito daar nog aan veranderen?
Behalve de toets uitslagen wordt ook de werkhouding e.d. meegenomen in het advies. Wij hebben zo'n heel lijstje gehad met punten waar naar ze kijken.
Waarom ze toch aan de eind cito meedoen als hij voor het advies niet telt? Veel ouders, maar vooral scholen hier kijken wel naar de cito uitslag.

Tirza G.
19-01-2009 om 21:47
Bij het scholadvies
zit niet alleen het stukje informatie wat ze uit het leerling-volg-systeem peuteren. Er zit ook een méning bij. Als jij in gr. 1 na een week door de juf een bijdehant hittepetitje wordt gevonden, blíjf je dat de rest van je schoolcarriere.
Als de leerkracht van gr 1 jou een beetje teruggetrokken, stillig tiepje vindt, blijf je dat óók de rest van je schoolcarriere. En dát wordt in de advisering meegenomen. Doe maar niet te hoog en niet te moeilijk, ze is al zo stilletjes (terwijl je op het VMBO meer survival-skills nodig hebt dan op het VWO).
Tirza

marijn01
20-01-2009 om 07:16
Anna
"Waarom doen ze de moeite nog van het afnemen van de cito-eindtoets? Geeft toch alleen maar een hoop gedoe. Als ze er toch niks mee doen..." Om dezelfde reden waarom ze pakweg 20 jaar geleden de Cito afnamen, een beeld te geven van hoe een leerling ervoor staat? Ik vind het een heel slechte ontwikkeling zoals het gegaan is, op alle onderwijstypes wordt langzamerhand ( soms al jaren geleden) het examen vallend op 1 of 2 dagen afgeschaft en de basisschool leek ermee begonnen te zijn. Het ís een momentopname, het algehele beeld kan heel anders zijn, een kind kan lager of hoger scoren dan zijn eigenlijke niveau en als daar her hele advies op afgestemd is ben je er lekker mee... Ik vind een combinatie schooladvies en cito-uitslag het beste, het is mij veel te veel naar de cito doorgeslagen.

kaatje43
20-01-2009 om 21:58
Anna
"Stel je toch voor dat de bo-leerkracht haar op basis van haar 'werkhouding' een havo-advies had gegeven"
Dan is er nog niets aan de hand als zij in een gecombineerde HAVO/VWOklas zit. Als zij de kwaliteiten heeft komt dat er toch wel uit. Misschien had zij op basis van haar werkhouding wel een Havo/Vwo advies gekregen en dan had zij zich zelf kunnen bewijzen.

Jen02
20-01-2009 om 23:02
Schooladvies
Iemand vroeg of wij een entreetoets op school hebben. Antwoord is nee. Vraag me niet waarom. Ik baal er wel wat van, want dan had men toen een beter beeld gehad en kon er bijgeschaafd worden.
De juf zei gister echter wel dat ze het een echt HAVO kind vond en dat ik mij geen zorgen over de cito hoefde te maken, ook al zou hij deze verknallen. Nu heb ik wel van verschillende mensen al gehoord dat het schooladvies en mening ouders het zwaarste tellen. Ook een concreet voorbeeld van een kinder dat met een lagere score toch havo kon doen, omdat het kind een goede werkhouding had. Datzelfde kind kan nu naar alle waarschijnlijkheid opstromen naar VWO.
Ons kind maakt steeds nauwkeurigheidsfoutjes. Hij snapt alles prima...

Minet
23-01-2009 om 19:21
Nee anna n
Jij schrijft: Overigens ligt het niveau van een HAVO/VWO-brugklas toch lager dan een VWO-brugklas. Zo'n combiklas moet er trouwens maar net zijn.
Mijn ervaring is toch echt anders. Mijn tweelingzoons gingen tegelijkertijd naar het middelbaar onderwijs: zoon 1 naar een TTO-brugklas Havo-vwo, zoon 2 naar een TTO-brugklas VWO.
Ze hadden exact dezelfde boeken, exact dezelfde lesstof op hetzelfde moment, dezelfde toetsen etc.
Alleen de beoordeling is anders in een gemengde brugklas, er wordt zowel op havo als op vwo-nivo beoordeelt. Aan de hand van die beoordelingen wordt aan het eind een keus gemaakt voor havo of vwo.
Groetjes, Minet

kaatje43
24-01-2009 om 12:46
Werkhouding kan veranderen
Het is helemaal niet gezegd dat zij in de brugklas zozelfde werkhouding zal hebben, ook niet als het een mavo/havo brugklas zou zijn. Inderdaad zijn het vaak dezelfde boeken als havo/vwo klassen juist om het doorstromen makkelijker te maken. Stel dat jouw kind inderdaad VWO capaciteiten heeft, dan zal het echt wel aan de cijfers te zien zijn. Juist omdat het allemaal nieuw is zal ze heus haar best wel doen, juist in de eerste. Daarna is het natuurlijk weer een ander verhaal. Heel erg goede leerlingen kunnen echt wel vanuit een mavo/havo brugklas in 2 vwo geplaatst worden als de resultaten dat laten zien. Maar op het vwo moet je denk ik wel een goede werkhouding laten zien, anders red je het echt niet. Hoe intelligent je ook bent. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)