Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Citotoetsen direct na de vakantie?

Dochter in groep 8 heeft deze week, de eerste week na de kerstvakantie, citotoetsen gehad. Niet de centrale eindtoets, maar de M8 toetsen. Na deze toetsen volgt het definitieve VO advies.
Persoonlijk vind ik de week na een vakantie niet ideaal. Waarschijnlijk denkt de school dat de kinderen dan lekker fris en uitgerust zijn. Maar ik zie eerder nadelen: kinderen zitten niet nog in het ritme en moeten er weer "inkomen" als het ware. Volgens mij zijn ze dan niet op hun best, dat geldt trouwens ook voor volwassenen. (Ooit gelezen dat men direkt na een vakantie aantoonbaar minder goed presteert op school, werk ed).
Daar komt ook nog bij dat dochter op dezelfde dagen als de cito's, ook methodegebonden toetsen had; aardrijkskunde, geschiedenis.
Overigens zijn de data van de citotoetsen niet vooraf bekend gemaakt. Ik wist het toevallig wel, maar voor sommige ouders kwam het misschien als een verrassing.
Al met al, vreemde timing en gang van zaken.
Ben benieuwd hoe dat op andere scholen gaat? Bij jullie ook direkt na de vakantie onaangekondigde Cito-toetsen? En op dezelfde dagen ook methodegebonden toetsen?

Fransien

Fransien

08-01-2016 om 15:07

altijd onaangekondigd

Bij ons op school worden de M- en E- citotoetsen nooit aangekondigd, je hoort het achteraf wel als je kind er iets over verteld en anders hoor je het op het schoolplein of van de leerkracht (maar dat is later, bij het rapport).
De M8 is in november afgenomen, wat te vroeg maar ruim op tijd om een duidelijk beeld te hebben voor de adviezen en desnoods nog wat extra toetsen af te kunnen nemen.

Paprika

Paprika

09-01-2016 om 10:05

raar zo na de vakantie

Ik vind het raar om het direct na de vakantie te doen, bij ons is het 3e en 4e week van januari geloof ik.
Ook de methodetoetsen tegelijk afnemen vind ik vreemd.

Ik had het als ik jou was gewoon even gevraagd.
Want ook als wij het allemaal normaal zouden vinden, jij bent het er niet mee eens, en je hebt goede argumenten. Dus zou ik sowieso even navraag doen.
Op mijn school doen we bij de cito's in juni bijvoorbeeld geen toets na een avondvierdaagse avond. Dat vind ik meer dan logisch. Kwestie van even goed inplannen op een school. En dat is heel goed te doen want in januari is er verder niet echt iets, geen kinderboekenweek, koningsdag, voorleesweek, kerst, pasen, vakanties, schoolreis, avondvierdaagse, kamp, dus volgens mij moet dat makkelijk kunnen.

Eigenlijk beetje raar dat daar op school niet over nagedacht is (of dat er geen leerkrachten bezwaar hebben gemaakt of dat directie dingen doordrukt)

Paprika

Paprika

09-01-2016 om 10:06

onaangekondigd

Onaangekondigd vind ik ook wel een goede trouwens, dan hangen ouders er niet zo'n mega gewicht aan.

Paprika

Paprika

09-01-2016 om 10:08

geen verrassing

Het was voor jou trouwens geen verrassing, je wist de data.
Dan had ik als ik jou was denk ik eerder al gevraagd waarom dat meteen na de vakantie moet. Misschien had het nog anders gepland kunnen worden.

Ali

Ali

09-01-2016 om 10:56

Wel bekend maken toetsdatum

Gelukkig maakt onze school wel bekend wanneer de toetsdata cito zijn, en dat is maar goed ook, want de resultaten vanaf groep 6 zijn heel belangrijk voor het VO! Deze oproep van de school kregen wij afgelopen vrijdag:

'Volgende week worden de kinderen van groep 2 tot en met 8 getoetst op de vakken rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Het is in deze week extra belangrijk dat de kinderen uitgerust en op tijd op school komen. De resultaten van de toetsen worden in februari eerst intern besproken en geanalyseerd, waarna u tijdens de 10 minuten gesprekken eind februari als ouders wordt geïnformeerd over de resultaten van uw kind(eren).'

Jesse_1

Jesse_1

09-01-2016 om 11:47

Nooit

Ik weet nooit wanneer de CITO toetsen (anders dan de eindtoets in groep 8) zijn en het interesseert me ook niet.

Mijntje

Mijntje

09-01-2016 om 12:22

Hier

de komende drie weken. Ik vind het wel fijn om te weten, kan ik er extra op letten dat zoon niet te lang leest in bed en genoeg slaap heeft.

Ali

Ali

09-01-2016 om 12:30

Eindcito

Jesse1 realiseer je je wel dat de eindcito het minst belangrijk is van alle cito's? Het advies van de basisschool en aanmelden op de VO school is dan nl al achter de rug.

Jesse_1

Jesse_1

09-01-2016 om 20:12

Brandweervrouw

Zei ik dat ik die wel belangrijk vind dan? Het is alleen altijd de enige geweest die aangekondigd werd. Misschien dat de CITO entreetoets ook wel eens van te voren werd verteld.
Dit jaar nemen ze misschien geen CITO eindtoets meer af. Gewoon nog niet bekend.

Jesse

Alle scholen zijn verplicht om een eindtoets af te nemen in groep 8. Dat hoeft niet per se de Cito-eindtoets te zijn.

skik

Krullevaar

Krullevaar

09-01-2016 om 22:17

18 januari

Bij ons in de week van 18 januari. Of het aangekondigd wordt of niet, verschilt per juf. Het wordt in elk geval niet via een algemene nieuwsbrief bekend gemaakt.

Jesse_1

Jesse_1

09-01-2016 om 22:41

Skik

?
Waar zeg ik dat de school geen eindtoets afneemt? Het is alleen nog niet bekend of ze voor de CITO gaan of iets anders doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.