Lidwientje Walg
19-02-2010 om 22:06
Cluster 4 en sbo
Mijn middelste zoon is bijna 10 en zit in groep 5 van een gewone basisschool. Al vanaf zijn 2e jaar is ons duidelijk dat er iets met hem is, en onlangs heeft hij door het centrum van Autisme PDD-NOS toebedeeld gekregen. Vorig jaar heb ik met de intern begeleider van school afgesproken dat we gaan proberen een rugzakje te regelen, zodat hij op zijn huidige school kan blijven. Die is weliswaar niet ideaal, grote groepen en de lat ligt hoog, maar ik aarzel over een andere school, en ben vooral een beetje huiverig voor een cluster 4 school.
Begin dit jaar vertelde de IB en juf mij dat ze het niet meer zien zitten met mijn zoon. Ze adviseerden mij een SBO school waar ze goede ervaringen mee hebben. Daar ben ik gaan kijken, leek erg leuk – kleine groepen en veel persoonlijke aandacht. De aanvraag voor het rugzakje liep nog steeds, maar daar werd niet veel van verwacht, dus werd ook een aanvraag gedaan voor een SBO-indicatie.
Tot ieders verbazing kreeg mijn zoon de cluster 4 indicatie (met rugzak), en nou dringt de IB opeens aan op weer een andere school: een cluster 4-school hier in de stad. Om voor mij niet helemaal duidelijke redenen is het nu blijkbaar in ieders belang (IB van huidige school en directeur van eerder genoemde SBO-school) dat mijn zoon naar die school gaat. Maar mij lijkt die cluster 4 school te heavy voor mijn zoon. Ik heb niet het gevoel dat hij er baat bij heeft voortaan omringd te zijn met kinderen met tamelijk heftige psychiatrische problematiek. Hij heeft een probleem met verbale en nonverbale communicatie, maar kan zich goed inleven in gevoelens van anderen.
Ik heb maandag een gesprek met de IB. Eigenlijk wil ik gewoon zeggen dat ik die cluster 4 school niet wil gaan bezoeken – ik heb niet ingestemd met de aanvraag voor een cluster 4 school, ik wilde alleen een rugzakje zodat hij op de huidige school kon blijven. Maar ik krijg nu mailwisselingen tussen IB en directeur van de potentiele SBO-school, waarin wordt gesteld dat ik de cluster 4 school ga bekijken, en dat we anders eventueel nog de aanvraag voor de SBO-school in gang kunnen zetten. Er wordt weer gerept over Het Belang van Mijn Zoon, terwijl ik er inmiddels niet meer van overtuigd ben dat zijn belang een grote rol speelt. De IB adviseerde mij in eerste instantie immers die SBO-school? Nou blijkt dat zijn aanvragen niet goed uitkomen, is de cluster 4 school opeens het beste voor mijn zoon.
Heeft iemand adviezen over dit soort kinderschuiverijen? Ik hoef die cluster 4 school toch niet te bezoeken om te zeggen dat ik mijn zoon daar niet wil? Ik ben bang dat ik daarmee zijn plaats op de SBO-school kwijtraak, omdat de directeur mij aanraadt die cluster 4 school eerst te bezoeken. Het enige wat ik zeker weet is dat zijn huidige school hem kwijt wil, ik zou zeggen dat zij beter snel die aanvraag voor SBO kunnen regelen.

anna van noniemen
19-02-2010 om 22:37
Waarop
baseer je dan of je zoon wel of niet op zijn plek is op die cluster4 als je er nog nooit bent geweest? Ik zou zeggen, ga gewoon kijken....toen wij zoon op een cluster 4 moesten doen hadden wij de "luxe" uit 2 te kunnen kiezen....beide hebben wij bekeken en uiteindelijk dus de school die hij nu bezoekt gekozen....

Moek
19-02-2010 om 22:50
Hier ook
hetzelfde verhaal, zoals je weet. Heb je contact met het steunpunt autisme in je regio? Hij heeft een rugzakje, dus het geld kan geen bezwaar zijn. Ze kunnen hem komen observeren en aanbevelingen doen en ze zijn er niet voor behandeling, maar speciaal voor het onderwijs. In mijn geval hebben zij inmiddels daadkrachtig ingegrepen bij de school, al weet ik nog niet of dit ook effect gaat krijgen. En dan zijn er nog de onderwijsconsulenten die Miriam Lavell noemde in mijn draadje. Die zijn er voor als er bemiddeling nodig is.
Het lijkt me een erg ingewikkelde situatie en het is voor alle partijen goed als iemand uit de regio, die beide scholen waarschijnlijk goed kent, gewoon even kan zeggen: ik raad je aan dit of dat te doen. Uiteindelijk beslis jij natuurlijk, niet de huidige school, die helemaal geen belang meer in je kind stelt!

Moyodo
20-02-2010 om 09:43
Ellende
Mijn dochter zit sinds 2 jaar op een reguliere school, VMBO. Wij wisten toen ook nog maar net dat zij PDD Nos heeft en MCDD. Het eerste jaar zat zij er zonder rugzakcoach op en ging het niet goed.
Ondertussen hebben wij een cluster 4 indcatie gekregen en hebben wij voor een rugzakje gekozen omdat haar vader, mijn ex dus niet wilde dat zij op een school voor domme kinderen gaat waar allemaal debielen lopen.
Dat heeft hij haar fijn ingeprent en aangezien hij ook eerst geen handtekening wilde zetten om haar in elk geval in te schrijven, bleef alleen het rugzakje over.
Wij hadden nog hoop dat dit zou helpen ,maar wij hebben het gevoel en het blijkt ook in de praktijk dat het geen enkele nut heeft en zij op deze school niet begrepen wordt, steeds de klas uitgestuurd wordt en vaak na moet blijven.
Samen werking met school is veel moeilijker omdat het zo groot is en je vaak niet weet met wie je nu weer contact moet zoeken, en dan zijn ze vaak ook moeilijk te bereiken.
Nu hebben wij net te horen gekregen dat zij misschien ook na de zomervakantie niet naar die speciale school kan, omdat er geen plek is en ze ook kijken hoe het nu verder gaat met PASSEND ONDERWIJS, zodat zij missschien op regulier onderwijs kan blijven.
Aangezien haar oude school niet wil toegeven dat het voor haar bij hun niet zal lukken omdat zij toch extra aandacht nodig heeft en hun daar te weinig tijd hebben, is de kans ook kleiner dat de noodzaak gezien wordt om haar op speciaal onderwijs te laten gaan.
IK persoonlijk wou dat wij eerder hadden ingezien , met namen mijn ex dan, dat zij hier ongelukkig van zal worden, zij wil lievr op de gewone school blijven vanwegen de stoere jongens daar en omdat daar geen debielen lopen ( met dank aan haar vaders opmerking), maar het gaat erom dat zij de kans krijgt om op een normale manier haar diploma te halen zodat zij meer kansen maakt op de arbeidsmarkt.
Ik geloof ook dat het moeilijker is om een kinddie al aan het puberen op een speciale school te paatsen dan ene jong kind die het niet zo goed beseft dat het er anders is.Deze school waar wij haar willen hebben is speciaal voor kinderen met cluster 4 en voornamelijk autistische kinderen.
Ik zie er alleen maar voordeel in.
Gelukkig komt 1 maart de onderwijsconsulent die ik deze week toch maar ingeschakeld omdat ik de gang van zaken niet meer goed vind gaan. Ik snap dus ook niet dat jullie het kind liever niet op die school willen hebben.De cluster 4 school is juist daarvoor gemaakt zodat jullie kind krijgt wat het nodig heeft.

Silone
20-02-2010 om 10:04
Hmmmm
Als je graag wilt dat jouw zoon op SBO terecht komt, dan staat die optie toch nog steeds open? Volgens mij weet je zelf heel goed wat je wilt en ben je alleen bang om een weg afgesneden te krijgen doordat je niet wilt kijken bij de cluster 4 school. Inhoudelijk kan ik je geen tips geven. Ik weet niet eens wat een cluster 4 school is eigenlijk. Voor het gesprek van maandag is het verstandig om voor jezelf eerst op papier te zetten welke stappen hebben geleid tot waar je zoon nu is. Domweg chronologisch punt voor punt, heel zakelijk. Daaronder jouw wensen voor zijn toekomst en hoe die volgens jou gerealiseerd moeten worden. Als je dat allemaal hebt opgeschreven is dat voor jezelf weer helemaal duidelijk en is het veel makkelijker om tijdens het gesprek je te concentreren op de inhoud en je niet mee te laten slepen door emoties of de draai die school aan het gesprek geeft. Kortom, houdt overzicht, blijf zakelijk en stuur aan op wat JIJ wilt.
Sterkte! Ik hoop dat je zoon binnenkort naar een school kan waar hij op zijn plek zit.

anna van noniemen
20-02-2010 om 10:23
Lidwientje
ik vind het jammer dat je cluster 4 eigenlijk zo negatief inziet en zonder te kijken die mening hebt gevormd. Dat is wat ik bedoel.....ga gewoon kijken, dan kun je je echt een oordeel vormen....Niet elke cluster 4 school zit vol agressieve kinderen of dombo's. Ja, er zijn weleens uitbarstingen, maar laten we wel wezen, ook kinderen zonder stempel schieten weleens uit hun slof! (ik zie regelmatig op de school van mijn jongsten kinderen helemaal door het lint gaan....dat is echt niet aan cluster 4 voorbehouden)....Ik begrijp dat die SBO altijd nog kan....En net als op een cluster 4 zitten daar slimme en minder slimme kinderen, maar ook kinderen die weleens door het lint gaan....

dihanne
20-02-2010 om 10:27
Ib'ers
Tjsa, wij hebben ook zo'n IB'er op school die het hoog in de bol heeft. Ze doet alsof ze opgeleid is tot hulpverlener, maar faalt aan alle kanten. Eigenlijk triest!
Om het misschien nog wat gecompliceerder te maken: als de problemen vooral liggen in de communicatie, zou je ook nog aan cluster 2 kunnen denken. Cluster 2 scholen (hoor/spraak/taal problematiek) hebben vaak veel ervaring met autisme, en bruikbare ondersteunende communicatie. Misschien kun je daar advies vragen?
Overigens: als ik het zo lees, wil je naar die SBO school, voelt die goed voor jou. Beter dan met rugzak op regulier of cluster vier. Dus misschien nog eens bij SBO gaan praten (met alle informatie die je nu hebt) en als beide partijen het zien zitten: doen!
succes
Dihanne

Minka
20-02-2010 om 11:10
Herkenbaar!
Hoi Lidwientje,
Wat is jouw verhaal herkenbaar! Ik zit met mijn kind in een vergelijkbare situatie. De school wil een rugzakje via een cluster-4 indicatie en pas kort geleden kwam ik er achter dat mijn kind ook eventueel naar het SBO zou kunnen. Ik denk er net zo over als jij: cluster-4 als het moet, maar SBO als het kán. En mijn kind kan beter terecht op een SBO naar mijn mening.
Ik heb binnenkort een gesprek met de IBer en de juf om er achter te komen waarom ze nooit SBO als optie hebben genoemd. Pas nu het er naar uit ziet dat de rugzakaanvraag niet zal lukken, zijn ze met dat alternatief gekomen. Ik kreeg het idee dat het vooral een financiële afweging is. SBO valt onder de wet op primair onderwijs en SO valt onder een heel andere wet met andere financieringsstromen. Als mijn kind naar het SBO gaat, blijft hij onder het samenwerkingsverband van zijn huidige school vallen en dat betekent dus dat de scholenstichting moet blijven investeren in hem. Als hij naar het SO zou gaan, zijn ze van die financiële last af. Kan dit bij jou ook meespelen?
Ik vind trouwens ook dat het raar is dat ik eerst een etiketje op mijn zoon moest laten plakken voordat hij extra hulp kon krijgen en dat toen het etiketje er eenmaal was, ze alleen maar daar naar keken en niet meer naar wat hij werkelijk kan. Eerst wilden ze dat etiket om hem de juiste hulp te kunnen bieden, en nu hij het etiketje heeft, willen ze hem afschuiven, zoiets.
Ik lees met veel interesse mee!
Groet, Minka

anna van noniemen
20-02-2010 om 12:51
Je zegt het niet
maar je wil ook niet gaan kijken of het misschien niet toch iets is....
Maar goed, ik laat het hier bij....ik heb alleen willen aangeven dat cluster4 kinderen niet alleen maar allemaal idiote gedragsgestoorde malloten zijn....

anna van noniemen
20-02-2010 om 12:53
Even uit je beginposting
>>Maar mij lijkt die cluster 4 school te heavy voor mijn zoon. Ik heb niet het gevoel dat hij er baat bij heeft voortaan omringd te zijn met kinderen met tamelijk heftige psychiatrische problematiek. Hij heeft een probleem met verbale en nonverbale communicatie, maar kan zich goed inleven in gevoelens van anderen. < <
....

anna van noniemen
20-02-2010 om 13:02
Steeds?
ik heb het in mijn laatste posting gezet omdat hier in het draadje zo'n beeld geschetst wordt, met name van mensen die er nog nooit geweest zijn....ja, het zijn kinderen met psychiatrische problemen, maar evenhoor....ADHD is OOK een psychiatrisch probleem.....ASS IS een psychiatrisch probleem....dus is het niet ongewoon dat die school dat op de site zet....je kunt je pas echt een oordeel vormen als je bent gaan kijken. Dat is wat ik probeer te zeggen....en bevalt het niet, dan is er toch geen man overboord?

Astrid
20-02-2010 om 13:18
Andere basisschool? is dat een optie?
Zoon met autisme had destijds vanaf dag 1 in groep 1 zeer grote problemen op school. Echt niet te hanteren voor een leerkracht. School gaf na een half jaar aan dat ze het niet meer met hem zagen zitten. De enige optie was een cluster 4 school. Nu gingen we aan het eind van dat school jaar verhuizen en zou hij toch van school gaan, dus die optie hebben we even voor ons uitgeschoven.
Cluster 4 school hebben we niet gedaan, maar we hebben zoon aangemeld op een andere basisschool. Al zijn problemathiek verteld, maar ze wilde het wel proberen. Al vanaf het begin bleek dat ze totaal geen moeite hadden met zijn gedrag en hem eerder als uitdaging zagen. Ze hadden wel meer kinderen met een aparte behandeling. Een rugzakje vonden ze ook niet nodig. Het idee van een cluster 4 school vonden ze zwaar overdreven. Uiteindelijk heeft zoon in gr. 7 wel een rugzakje gehad, maar ze konden nog steeds prima met hem overweg. Hij is gewoon tot het eind van gr. 8 op die school gebleven. Nu zit zoon op een reguliere middelbare school.
Ander jongetje wat destijds bij hem op de 1e school in zijn klas zat had dezelfde problemen (eigenlijk veel minder erg) en die moest ook van school 1 naar Cluster 4 onderwijs. Hij is wel gegaan. Achteraf vinden zijn ouders het jammer dat ze hem destijds niet naar de nieuwe school van onze zoon hebben gedaan. Maar ja, was nog al ver uit de buurt. Hun zoon gaat nu vanaf die cluster 4 school naar een reguliere middelbare school, maar geen school staat te springen om hem.
Dus is misschien een andere basisschool een optie? Elke school ziet het "probleem"anders.

Massi Nissa
20-02-2010 om 13:19
Lidwientje
Heb je het origineel van de REC-aanvraag nog in huis? Op de eerste bladzijde moet je namelijk aanvinken of je de rugzak aanvraagt voor gebruik op regulier, voor een plaats in het SO of (optie 3) beide mogelijkheden omdat nog niet duidelijk is waarvoor de rugzak zal worden ingezet. Ben wel benieuwd namelijk welke optie door de IB'er (of leerkracht, degene die de aanvraag heeft gedaan) is ingevuld.
Een lastig aspect aan jouw vraag is dat zowel binnen het SBO als binnen het SO scholen kwalitatief zo ontzettend verschillen. Juist daarom zou ik ook even op die cluster-4-school gaan kijken en vooral ook ouders spreken van kinderen die erop zitten. Ik begrijp dat je je enorm in een bepaalde richting geduwd voelt. Dat word je volgens mij ook. Laat dat niet gebeuren. Ik begrijp nog niet helemaal hoe het zit met die financiele kwestie; een rugzak betekent namelijk ook een zak geld voor een school, dus waarom zouden ze je zoon naar een cluster-4-school sturen omdat ze hem dan niet meer hoeven te bekostigen?
Het lijkt me superlastig en ik wens je veel sterkte.
Groetjes
Massi

Minka
20-02-2010 om 13:37
Anna
Beste Anna,
Je richt je tot Lidwientje maar ik voel me ook aangesproken. Tot voor kort vond ik het jammer en spijtig dat de school aanstuurde op cluster 4, maar legde ik me neer bij hun beoordeling van mijn kind. Ik wil tenslotte ook het beste voor mijn kind. Nu ik me verdiept heb in het alternatief, vind ik gewoon dat SBO beter bij hem past. Cluster-4 mag dan voor kinderen met psychiatrische problematiek zijn, mijn kind heeft er over het algemeen geen 'last' van, en zijn omgeving ook niet. Ook de basisschool geeft aan dat op dit moment nog steeds goed te werken valt met mijn kind. Inzetten op cluster-4 zou op dit moment gewoon een te zware maatregel zijn die de balans in mijn kind meer zou verstoren dan noodzakelijk. Dat heeft niets te maken met een eventueel 'beeld' van cluster-4 onderwijs 'dat geschetst wordt, met name van mensen die er nog nooit geweest zijn', zoals jij beweert.
Groet, Minka

anna van noniemen
20-02-2010 om 14:11
Minka
>>Inzetten op cluster-4 zou op dit moment gewoon een te zware maatregel zijn die de balans in mijn kind meer zou verstoren dan noodzakelijk< <
Hoezo dan? Waarom zou dat een "te zware maatregel" zijn (alsof het een straf is als je op cluster 4 zit....)
De vooroordelen blijven hier maar rondvliegen.....

anna van noniemen
20-02-2010 om 14:18
Minka
vertel, hoe moet ik het dan lezen?
En volgende vraag, hoe zien jullie een cluster4 school dan voor je? Hoe zal zo'n dag verlopen? Wat doen ze met kinderen die inderdaad een uitspatting hebben? Wat leren ze op een cluster 4? Geef nu eens werkelijk aan wat jullie beeld dan is en waarom jullie denken je dat dan niet geschikt is voor jullie kinderen?

vlinder72
20-02-2010 om 15:12
Gekwetst
Ik zie ook wel dat Anna zich gekwetst voelt omdat zij denkt dat Lidwientje neerkijkt op het cluster 4 onderwijs. Maar ik lees nergens dat zij dat doet. Lidwientje vraagt om advies om haar kind naar het SBO te krijgen. Zij is daar geweest en heeft er een goed gevoel over. Toen wij gingen verhuizen zijn wij ook bij scholen gaan kijken. Wij kozen vervolgens de school waarbij wij ons het prettigste voelde en waarvan wij vonden dat die school bij onze kinderen zou passen. Toen vroegen ook mensen waarom wij niet naar voor een Montesorri school kozen want dat was zo'n goede school. Toch zijn wij daar niet gaan kijken. Wij kozen voor een protestants christelijke school en waarom gaan kijken naar een school waarin je (op dit moment) niet in geinteresseerd bent? Lidwientje wil haar kind graag op die SBO school en wil van ons weten wat ze moet doen. Dat is volgens mij de vraag en ik heb echt geen idee wat daar het antwoord op is. Toevallig is er wel net een vriendje van mijn zoon naar het SBO gegaan en ik weet wel dat het een langdurig proces is. Er moest een indicatie komen en er moest een commissie over besluiten etc. etc.

billie
20-02-2010 om 15:59
Zwaarder
Cluster 4 IS toch gewoon zwaarder Anna? Ik snap niet wat daar negatief aan zou kunnen zijn. Het IS voor kinderen die meer zorg nodig hebben dan bij BSO. Dat ouders de inschatting maken dat het te grof geschut is, ik snap niet goed hoe je je daar gekwetst door kunt voelen? (of zie ik iets over het hoofd, ben niet zo heel goed thuis hierin..!?)

Astrid
20-02-2010 om 16:26
Mijn gedachten bij een cluster 4 school
Even mijn persoonlijke mening: ik zou mijn kind echt niet op een cluster 4 school willen hebben. Al die kinderen met gedragsproblemen is geen goed voorbeeld. Ook al zou hij het op zo'n cluster 4 school het sociaal-emotinoneel veel makkelijker hebben dan hij het nu heeft. Hij loopt nu op dat gebied op z'n tenen op z'n gewone school. Ik wil 'm zo lang mogelijk tussen de gewone mensen hebben. Overigens zou ik zoon ook niet op een SBO willen hebben. Maar goed, dat is mijn mening.

anna van noniemen
20-02-2010 om 17:00
Even de andere kant
toen wij voor onze zoon een cluster4 school bezochten dacht ik ook, dat kan toch niet, een school vol ADHD-ers en ASS-ers met gedragsproblemen, pffft....Tot ik ging kijken!!! Een wereld van verschil....er heerste meer rust dan op de reguliere school waar mijn zoon voorheen naartoe ging! Dat is wat ik bedoel....iedereen heeft er hier een mening over, een bepaald beeld (al die kinderen met gedragsproblemen, wat een slecht voorbeeld voor MIJN kind) En ik zeg slechts, dat beeld zou wel eens heel anders kunnen zijn dan jullie nu denken!! En kun je pas vaststellen als je op een school bent gaan kijken....
Let wel, tuurlijk is er verschil tussen de cluster4 scholen en de ene school is de andere niet.....maar geldt dat ook niet voor reguliere scholen???
Ik ben van mening dat je je pas echt een goed beeld van iets kan vormen als je bent gaan kijken....Als de kinderen rollebollend en scheldend door het gebouw heen gaan, tja, dan kun je je afvragen of die omgeving geschikt voor je kind is.....maar als ik de cluster4 van mijn zoon bekijk. Daar valt het eigenlijk 100% mee met die gedragsproblemen die de kinderen zouden hebben, omdat de school er alles aan doet om die problemen te VOORKOMEN!

anna van noniemen
20-02-2010 om 17:03
Didi68
>>De agressie zelf vond ik niet zozeer schokkend, maar wel dat de leraar tegen haar had gezegd dat dat moest kunnen! Want het was een cluster 4 school 'en dan heb je dat'. < <
Dat bedoel ik! Op de school van onze zoon KAN DAT DUS NIET! Agressie e.d. wordt daar zoveel mogelijk voorkomen, maar gebeurt het toch een keer, dan wordt er ingegrepen! De kinderen wordt zoveel mogelijk geleerd dat dat niet kan! Bij hele moeilijke en ernstige gevallen zou het kunnen zijn dat ze niet langer binnen de school te handhaven zijn....in het verleden zijn er ook kinderen naar een behandelcentrum gegaan....

anna van noniemen
20-02-2010 om 17:06
Billie
ik zie het anders....cluster 4 is niet zwaarder nee, maar wel kinderen die meer zorg en aandacht nodig is ja, dat klopt....maar dat neemt niet weg dat er vaak een beeld van zo'n school is alsof de kinderen elkaar de hele dag de hersens inslaan, verrot schelden en met stoelen en tafels door de klas heengooien....Ik heb een ander beeld proberen te schetsen en aan te geven dat gaan kijken je niet verplicht tot het naar die school sturen van je kind....

anna van noniemen
20-02-2010 om 17:12
Niet zozeer gekwetst
ik vind het gewoon jammer dat er zo een beeld ontstaat en blijft bestaan over cluster 4 scholen....alsof het een school vol zware criminelen betreft....en echt niet alleen van Lidwientje....heel veel mensen hebben dat beeld, hier op het forum en buiten het forum.....maar een goede cluster 4 is zoveel meer....
Ja, mijn zoon had ernstige gedragsproblemen....maar mede dankzij de school gaat hij nu wel volgend jaar naar een reguliere VO....

billie
20-02-2010 om 18:04
Snap ut nog niet
Sorry Anna maar ik snap er niks van. Ik lees helemaal niet dat het gaat over een negatief beeld over cluster 4. Het gaat erom dat je je kind zo min mogelijk zorg wenst, dat is toch normaal en positief? Ook juist voor de kinderen die wel meer zorg nodig hebben, dunkt me.
Als ik mijn kind dat slecht loopt (is niet zo, is maar een voorbeeld) zo lang mogelijk uit een rolstoel wil houden, dan help ik toch niet mee aan een slechte beeldvorming tov een rolstoel?
Oke, ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin ik mijn kind absoluut tekort doe door geen rolstoel aan te bieden (kind komt huis niet meer uit oid) maar ik geloof niet dat het hier gaat om zo´n situatie. Ik geloof echt dat het heel gezond is een bepaalde weerstand te hebben tegen bijv cluster 4, het is ook niet bedoeld als zomaar voor ieder kind en is niet bepaald een luxe.

Moyodo
20-02-2010 om 19:33
Cluster 4
IK ben op de cluster 4 school geweest waar ik mijn dochter wilde hebebn, er waren ooknog anderecluster 4 scholen maar er is verschil, want deze is voor kinderen die juist wat rustiger zijn met voornamelijk autistisch spectrum, maar er is nog ene andere juist voor kinderen die agressifer zijn en juist alles naar buiten toe uiten.
Daar wilde ik haar idd niet naar toe sturen want dat past niet bij haar en zou juist bepaald gedrag bij haar alleen maar versterken. Ik ben ook gaan kijken op de school waar ik haar wel vind passen, daar zijn rustige kleine klassen, ze krijgen hetzelfde lesniveau als op regulier onderwijs, alleen kunne ze in hun eigen tempo werken, want ze werken voroal zelfstandig aan hun eigen tafel.
Er is een persoon die les geeft en dus een aanspreekpartner, niet eerst 3 telefoontjes plegen als ik iets wil vragen.Ze weten hoe je met hun stoornis om moet gaan want nu zit mijn dochter in groep 2 en ondanks haar rugzakcoach die er voor moet zorgen dat alle leerkrachten op de hoogte zijn van haar probleem en een handelingsplan moeten volgen hoe ze het beste met haar om kunnen gaan. Dat gebeurd nu gewoon niet en daar ben ik boos om.
Voor haar zou het veel rustiger zijn en meer regelmaat geven op speciaal onderwijs, mits zij op de juist eschool zit. Tot nu toe heb ik van iedereen die daartoe heeft besloten alleen positiefs gehoord, de kinderen bloeien op, kunnen zich zelf zijn en niet zoals iedereen hun wil hebben. Ze leren daar ook ermee om te gaan dat ze anders zijn en dat anders zijn mag.
Op de reguliere school heb ik het idee dat het lopende bandwerk is, niet teveel tijd in stoppen , want ze moeten toch in een vakje passen.

Astrid
20-02-2010 om 20:04
Juist hele rustige cluster 4 school gezien. vond het och 3x niks
Op die Cluster 4 school die wij destijds hebben gezien waren geen schreeuwende of rennende kinderen, nee het was zelfs rustig vergeleken met onze basisschool. Alleen de kinderen die ik zag daar werd ik niet blij van. Zo overduidelijk met een storenis (bij mijn eigen kind trouwens ook aan de buitenkant te zien). Of ik op het logeerweekend van zoon was maar dan in veelvoud. Ik heb iets tegen massaal soortgenoten in een groep stoppen. Ze zien dan helemaal geen "normaal" gedrag meer. De mijne althans niet, want die komt behalve school nergens. Het is echt een afgesloten groep buiten de samenleving.
Nee, dan maar zo lang mogelijk in de reguliere maatschappij houden. Ondanks dat zoon het misschien sociaal-emotioneel veel beter zou doen op zo'n school en niet zo agressief thuis zou zijn. Want ook een nadeel van zo'n school is dat ze daar (althans die wij hebben gezien) op cognitief niet echt aan hun trekken komen en dat vind ik toch ook wel erg belangrijk, zeker voor later.

anna van noniemen
20-02-2010 om 20:21
Billie
waar het om gaat is, dat er hier bij voorbaat al negatief over cluster 4 wordt gesproken, zonder nu daadwerkelijk te weten hoe het echt op die specifieke school (die waar Lidwientje het over heeft) is....
zo maar even wat zinnen:
*en ben vooral een beetje huiverig voor een cluster 4 school.*
Waarom dan? Dat wordt me nergens echt duidelijk
*Maar mij lijkt die cluster 4 school te heavy voor mijn zoon. Ik heb niet het gevoel dat hij er baat bij heeft voortaan omringd te zijn met kinderen met tamelijk heftige psychiatrische problematiek*
Hoe erg is die problematiek? Zoals gezegd, een ASS of ADHD is per definitie psychiatrisch dus die tekst vind ik niet zo vreemd. Alleen is de uitingsvorm bij elk kind anders....
*Inzetten op cluster-4 zou op dit moment gewoon een te zware maatregel zijn die de balans in mijn kind meer zou verstoren dan noodzakelijk.*
Nogmaals, het klinkt bijna als een straf, een veroordeling
*Dat ouders de inschatting maken dat het te grof geschut is,*
Eeen inschatting ja, gebaseerd op?
*Al die kinderen met gedragsproblemen is geen goed voorbeeld*
Al die kinderen met gedragsproblemen.....tjonge....Zoals ook al eerder gezegd, op de school (regulier) van mijn jongste 2 komen soms ergere problemen voor dan op de school van mijn oudste
*Ook al zou hij het op zo'n cluster 4 school het sociaal-emotinoneel veel makkelijker hebben dan hij het nu heeft*
Hoezo dan? Denk je dat daar geen aandacht voor is? Ik denk juist in veel meerdere mate!
*Ik wil 'm zo lang mogelijk tussen de gewone mensen hebben*
Auw....
*Want ook een nadeel van zo'n school is dat ze daar op cognitief niet echt aan hun trekken komen en dat vind ik toch ook wel erg belangrijk, zeker voor later.
*
Dat gaat dan dus op voor die specifieke school....er is kaf onder het koren, uiteraard, maar zoiets zie je pas als je er geweest bent....

Minka
20-02-2010 om 20:46
Anna
Zeg,
Ik heb er een beetje genoeg van dat jij alles per se door je eigen negatieve bril wil bekijken. Niemand hier zegt negatieve dingen over cluster-4 onderwijs, alleen jijzelf. Heb je een minderwaardigheidscomplex of zo, zit het je allemaal zo hoog? Je mag wel wat minder hoog van de toren blazen, ik weet prima hoe het is op de cluster-4 school waar mijn kind naartoe zou gaan.
Laten we ophouden over hoe jij denkt dat ik denk, en teruggaan naar Lidwientjes vraag.

anna van noniemen
20-02-2010 om 21:10
Pardon??? minka
Volgens mij ben ik een van de weinige die nog positieve dingen over cluster 4 weet te melden Minka....misschien moet je zelf eens beter lezen....en nogmaals, ik geef ook al meerdere malen duidelijk aan dat er inderdaad veel verschil is tussen cluster 4 scholen onderling, zoals dat ook in het regulier het geval is....
Ik ben steeds bij Lidwientjes vraag gebleven en vraag gewoon, waarom zou ze niet eerst eens gaan kijken op die school?

anna van noniemen
20-02-2010 om 21:29
Lidwientje
tja, jouw keus.....meer kan ik er niet over zeggen....lees de postings nog eens terug op een ander moment en dan zul je zien dat ik die dingen niet zomaar zeg, maar puur gebaseerd op andere reacties die cluster 4 zo neer zetten....ik heb in mijn postings duidelijk aangegeven dat op de school van mijn zoon hele normale kinderen zitten, die nauwelijks agressieve uitbarstingen hebben, een school die het beste uit de kinderen wil halen, zowel cognitief als op sociaal emotioneel vlak....Ik wens je veel succes....