Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lidwientje Walg

Lidwientje Walg

19-02-2010 om 22:06

Cluster 4 en sbo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

20-02-2010 om 22:23

Onthaasten

Ik wil reageren, los van de hele discussie over cluster 4 en sbo. Ik vind dat er zo raar met je zoon wordt om gegaan. Wel herkenbaar, maar raar. Men roept heel hard over HET BELANG VAN HET KIND, maar het belang van de scholen in kwestie lijkt zwaarder te wegen. Dat meen ik tenminste te herkennen.
Misschien is het goed om je niet te laten haasten. Het is in het belang van je zoon, dat je een weloverwogen beslissing neemt. Zodat hij niet nog een keer van school hoeft te wisselen.
Ik zou maandag het gesprek ingaan met een pen en een leeg vel papier. En dan mogen ze aan jou uitleggen welke belangen van jouw zoon nu precies gediend zijn bij een cluster 4 school en welke bij de sbo school. En wat erop tegen is om jouw zoon op zijn huidige school te laten, met ondersteuning van het rugzakje. Want daar was het toch voor bedoeld?!?
Als ik de school van mijn kinderen als referentiepunt neem, daar weet de directrice nauwelijks meer over cluster 4 scholen dan ik (weinig dus). Ook schooldirecteuren en ib-ers zijn onderhevig aan grote domheid en vooroordelen, helaas.
Ik zou de informatie die ze geven, de argumenten, rustig opschrijven, en niet in discussie gaan. En dan zou ik aan het einde van het gesprek vriendelijk bedanken voor de informatie, en vertellen dat je er nog eens goed over na gaat denken, thuis.

cqcq

cqcq

20-02-2010 om 22:26

Heeft waarschijnlijk inderdaad te maken met geldstromen

Het SBO heeft een vaststaande bekostiging. Als scholen van het samenwerkingsverband van scholen waar de SBO school toe behoort relatief veel kinderen naar de SBO school stuurt, dan moeten ze dat uit hun eigen zorgbudget bekostigen. De cluster scholen hebben hun eigen financiering, die samenhangt met het aantal leerlingen met een indicatie.

(en dat is ook gelijk de reden dat het hele stelsel op de schop gaat, dit kost veel te veel, aangezien steeds meer kinderen een cluster-indicatie krijgen die recht geeft of op een rugzak of op plaatsing op een SO school. Dus ook voor de clusterscholen komt er straks een wijze van finacieren dat er een vastgesteld bedrag is, en dat meer kinderen niet leidt tot meer financiering, dus dan is het opeens interessanter om een kind door te verwijzen naar het SBO i.p.v. het SO, aangezien het SBO per kind goedkoper is).

billie

billie

21-02-2010 om 00:28

Hoe groot zijn de problemen?

Misschien is kijken bij een andere reguliere school iid ook een optie, ligt er een beetje aan tegen welke problemen jullie aanlopen?

Belang van het kind

Inderdaad, het ligt aan de geldstromen. Met een (rugzak)indicatie is onderwijs te halen op een clusterschool. Met een SBO indicatie niet. De redenatie die gevoerd wordt 'in het belang van het kind' is dat SBO plaatsen gereserveerd moeten blijven voor kinderen die wel een SBO indicatie hebben, maar geen clusterindicatie kunnen krijgen.
Dit om de schaarse plaatsen 'eerlijk' te verdelen.
Het lastige aan de redenatie is dat 'het belang van het kind' niet over jouw kind of dat ene kind gaat, maar over alle kinderen. Het is in het belang van het kind (alle kinderen) dat jouw kind gebruik maakt van de meest aangewezen onderwijsplaats.
Lange tijd is het godsonmogelijk geweest om een kind met een rugzakindicatie op een SBO school geplaatst te krijgen. Dat begint langzaam een beetje te veranderen. Onmogelijk is het dus niet.
Maar als de PCL SBO afwijst omdat het kind al een clustrindicatie heeft, dan is daar eigenlijk geen speld tussen te krijgen.
Groet,
Miriam Lavell

anna van noniemen

anna van noniemen

21-02-2010 om 10:45

Inderdaad...

ook dat is inderdaad zo, dat een SBO eigenlijk niet voor cluster-kinderen is....er zitten er wel, dat klopt. Maar het zou dus heel goed kunnen dat door deze indicatie Lidwientjes zoon niet naar het SBO kan omdat er dan een plek "bezet" wordt....

vlinder72

vlinder72

21-02-2010 om 11:28

Hmmm (beetje o.t.)

Dit lijkt nogal op het stuk in de Volkskrant van gisteren waarin geschreven wordt dat jeugdzorg geheel bestaat uit potjes geld, indicaties e.d. Daardoor is een pakket op maat bijna niet meer mogelijk. Ook loont preventieve aanpak niet. Want door preventieve aanpak minder problemen maar daardoor komt er ook minder geld beschikbaar. Dus niets doen en iets uit de hand laten lopen levert voor een gemeente/instantie meer op dan pro actief iets ondernemen. Lijkt erop dat de zoon van Lidwientje ook in zo'n traject is gekomen. Eigenlijk past hij prima op het SBO maar ja, hij krijgt een indicatie met rugzak daardoor moet hij nu maar naar een Cluster 4 school (die voor de gemeenschap ongetwijfeld veel duurder is dan een SBO school maar daar kijkt niemand naar).

Boekhouden

Precies Vlinder. Boekhouden is nu eenmaal makkelijker dan kinderen ondewijs cq behandeling op maat te geven.
"die voor de gemeenschap ongetwijfeld veel duurder is dan een SBO school maar daar kijkt niemand naar"
Daar wordt wel naar gekeken, maar alleen in grote bewegingen. De regering draait aan de kraan als een voorziening te duur wordt. Dan moet de voorziening het doen met minder geld per cliënt of leerling. De verantwoordelijke ministers trekken zich deftig terug van de inhoud. "De invulling is aan professionals" zeggen ze dan.
Yeah, right.
Het blijft boekhouden.
Groet,
Miriam Lavell

Double dutch

"en is het volgens de IB en de directeur van de SBO-school opeens In Zijn Belang dat hij naar een cluster4 school gaat. "
Dat is een leugen. Het gaat helemaal niet meer over hem, maar over de voorzieningen en het geld.
"Dat maakt mij op zijn zachtst gezegd achterdochtig over wat Het belang van het kind inhoudt. "
Dat gaat dus niet over individuele kinderen, maar over alle kinderen tegelijk en vooral over de voorzieningen die voor kinderen bedoeld zijn. "Het kind" zoals dat letterlijk in beleidsstukken voorkomt, is meervoud.
Liedwientje:"Iets in mij zegt dat ik als ouder een redelijk goede inschatting kan maken van de problemen van mijn kind, en wat hij nodig heeft. Maar mijn eigen ideeen zijn ondergeschikt aan een schriftelijke toekenning van een indicatie."
Je hebt gelijk.
Maar je hoeft het er niet bij te laten zitten. Laat die directeur maar uitleggen wat ie bedoeld. Het is daarbij goed om te weten wat precies de achtergrond van zijn zinnen zijn. Alle kans trouwens dat die directeur en de IB-er alleen de standaard zinnen hebben onthouden (het belang) en ondertussen het proces niet begrijpen.
Daar zijn ze dan op te vangen.
De verontwaardiging die jij hebt is best over te brengen. Probeer dat. Als dat lukt dan maakt je zoon toch nog een kans op SBO.
Maar formeel bureaucratisch gezien is de kans groot dat de PCL een indicatie SBO sowieso afwijst. Ook als de directeur het wel graag zou willen.
In het archief vind je het vergelijkbare avontuur van Gerdien http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=gerdien&thread=60531&forumsel=23&forum=23&post=911294
In dit draadje http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=gerdien&thread=61274&forumsel=23&forum=23&post=925613 komt Gerdien weer tevoorschijn en vertelt ze dat het gelukt is.
Groet,
Miriam Lavell

Emma/lidwientje cluster 4

Emma, wat jij gehoord hebt kan best waar zijn voor jouw regio, of voor de scholen waar deze mensen les op geven (je zegt dat ook zelf) maar het zegt niets over andere scholen/regio's.

Lidwientje, mijn zoon zit op een cluster 4 school in de regio Tilburg, en wordt daar op een prima manier begeleid. De sfeer is er goed, er heerst rust en er wordt heel veel aandacht besteed aan de manier waarop de kinderen met elkaar omgaan. Er zal heus wel eens een kind door het lint gaan, maar over het algemeen valt het erg mee.

De kinderen worden er op hun eigen niveau aangesproken, en dat varieert van beneden-gemiddeld tot bovengemiddeld.
Er wordt heel goed gekeken naar het individuele kind en wat dat specifieke kind nodig heeft. Tot nu toe heeft onze zoon, die op bepaalde punten erg voor is, altijd zonder problemen op zijn eigen niveau kunnen werken.

En: er is altijd een gesprek mogelijk over wat de beste aanpak is, er wordt naar ons geluisterd als volwaardige gesprekspartners.
Vooral dat laatste was een enorme opluchting nadat we door de (reguliere) school van onze dochter jarenlang als lastige tegenstanders werden beschouwd.

Ik begrijp je terughoudendheid m.b.t. cluster 4-onderwijs wel, maar de verschillen zijn op die scholen erg groot. Door de goede aanpak worden de stoornissen die de kinderen natuurlijk wel hebben, een stuk minder 'zichtbaar'. Ze hebben er gewoon minder last van, en ook de omgeving heeft er daardoor minder last van. Ik ben dan ook niet bang voor het kopieren van slecht gedrag.

Natuurlijk is het belangrijk dat je zoon niet ergens wordt 'neergezet' omdat het de school toevallig goed uitkomt. Maar je hebt goede en slechte SBO-scholen én goede en slechte Cluster-4 scholen. Gewoon zelf goed, onbevooroordeeld, kijken en dan voet bij stuk houden.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-02-2010 om 22:05

Hoe groot

zijn de klassen op dat SBO dan?

Astrid

Astrid

21-02-2010 om 22:23

34 kinderen (wat erg!)

Nou, snap ik wel waarom ze geen aandacht voor je kind hebben. 34+ klassen, niet normaal meer zeg! De school waar mijn zoon met autisme zat (gewoon regulier) had klassen van rond de 20 kinderen. Bij zoon toevallig 26 kinderen en dat vond men enorm groot. Mijn dochters in groep 3 en 6 hebben dit jaar slechts 17 kinderen in de klas. Jongste heeft ook extra aandacht voor, maar daar hebben ze bij ons dan ook alle tijd voor. Daarnaast lopen er bij ons nog extra leerkrachten rond voor extra begeleiding. Wat een verschil met jouw school!

Bij ons is het eind niveau niet zo hoog. Het gemiddelde gaat naar VMBO kader/T. Bij ons wordt van het kind uitgegaan (Dalton) en ieder werkt op z'n eigen niveau. Er gaat ook zelden een kind naar het SBO, alles mag blijven. Vinden ze bij ons een uitdaging.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-02-2010 om 22:33

is veel, maar niet ongebruikelijk op regulier onderwijs....op de Dalton van mijn jongste 2 zijn de klassen ook niet zo groot, groep 3 heeft 16 leerlingen....de cluster 4 van zoon hanteert max 12/13 leerlingen per klas....

Lidwientje

Ik denk eigenlijk dat wat jij zoekt, de kern is van goed cluster-4 én SBO-onderwijs, nl. kleinere klassen en meer persoonlijke aandacht, of misschien nog belangrijker: begrip, zodat ie de juiste aandacht krijgt.

Maar: dat is ook de kern van goed onderwijs op een reguliere school: adaptief onderwijs, kijken wat ieder individueel kind nodig heeft, aandacht voor verschillen tussen leerlingen.

Als ik lees dat jouw kind in een klas met 34 leerlingen zit, dan verbaast het me niets dat hij het daar moeilijk heeft. Ook een wat prikkelgevoelig kind zónder stoornis zou het daar moeilijk kunnen hebben.

De reden dat ik schreef was, dat je blijkbaar zo'n verschil in 'gewicht' ervaart tussen cluster 4 en SBO, terwijl ik dat verschil helemaal niet zo ervaar. Ik zie grote (kwaliteits-)verschillen tussen scholen, ongeacht of het nu een clusterschool, een SBO-school of een reguliere school is.

Naar mijn ervaring valt of staat die kwaliteit met de instelling van de leerkrachten, ongeacht schooltype. Of ze bereid zijn zich te verdiepen in de noden van een kind en zich ook een eindje aan te passen. Of dat ze vinden dat het kind in hun systeem gedwongen moet worden, ook als het dat om wat voor reden dan ook niet kan.

Persoonlijk zou ik gaan voor een school die de juiste 'instelling' heeft, ongeacht het type.

Moek

Moek

22-02-2010 om 12:04

Wij zijn ook strebers!

Ik heb in een brief aan de schoolleiding gewoon gezegd dat ik ervan uit ga dat de opleiding van mijn kind erop gericht is dat hij naar het VWO gaat. Gelukkig zat bij zijn diagnose ook een IQ test, dus heb ik daar wel enige back-up bij.

Nou zou het me verbazen als dat echt gaat gebeuren, tenminste zoals hij nu gaat, maar ik ben geïnteresseerd in de reactie van de school hierop. Normaal gesproken zouden ze natuurlijk moeten zeggen dat we dat wel in groep acht zien, maar wat als ze bij voorbaat zeggen: vegreet dat maar met die gestoorde zoon van je?

Wat ik gehoord heb van cluster 4 scholen (en ook SBO scholen) is dat het er heel erg van af hangt of ze echt (mede) gericht zijn op autisme of niet. Als je een autist naast een agressief kind zet met een heel andere problematiek, kun je ervan uitgaan dat de autist gepest gaat worden. Dat schijnt een even groot probleem te zijn in het speciaal als in het gewoon onderwijs.

En misschien is er inderdaad nog wel een gewone school die je zoon met rugzak en al wil hebben, en wat relaxter omgaat met autisme? PDD-NOS is meestal geen hele zware stoornis, maar er moet wel goed mee omgegaan worden. Als ik ook maar de kleinste verandering in aanpak suggereer, zegt de IBer op onze school meteen: Ja, maar er zitten nog 30 kinderen in de klas. Ik vraag ze af of ze thuis ook iedere zin daarmee begint. Zo'n school (en zo'n IBer) moet je dus niet hebben.

Tineke

Tineke

22-02-2010 om 12:09

Gedragsstoornis

Cluster 4 is vooral voor kinderen met gedragsproblemen, en dan met name externaliserend gedrag. Dat staat ook zo in de talloze schoolgidsen van cluster 4 scholen. Hoofddoel van de meeste cluster 4 scholen is dan ook: de kinderen leren zich te gedragen. Dat gaat gepaard met strakke regels, picto's, etc.
En dat is gewoon lang niet altijd van toepassing op kinderen met ontwikkelingsproblemen.
Daarom begrijp ik Lidwientje goed. En natuurlijk Anna, er zijn ook cluster 4 scholen waarbij de uitstroom wel mogelijk is naar atheneum, en waarbij wel klasjes zijn voor internaliserende gedragsproblematiek, en klasjes voor kinderen zonder gedragsproblemen, maar dat is echt uitzondering. En dat is maar goed ook: die kinderen horen, met wat extra hulp, mijn inziens ook gewoon thuis op regulier. Anders gezegd: autisme, géén externaliserende gedragsproblemen, normaal tot hoge intelligentie: daarvoor is cluster 4 niet bedoeld en dat moeten we ook niet willen.

Internaliserend

Dat is dus wel zo op de cluster 4 waar ik mijn dochter wilde hebben, ik hoorde namelijk ook dat er verschil is tussen de cluster 4 scholen. De externaliserende zou alleen maar vrsterken waar zij toch al gevoelig is, opstandig zijn en zich misdragen als anderen dat ook doen.
Bij de school waar ik gekeken heb zijn alleen kinderen met internaliserend gedrag, dus daar zou zij zich waarschijnlijk ook aanpassen aan de rest en rustiger werken.

Moek

Moek

22-02-2010 om 13:08

Sbo

Is het nou zo dat SBO scholen vooral bedoeld zijn voor kinderen met een lager dan gemiddeld IQ? Of is dat nou weer zo'n broodje aap verhaal van het schoolplein?

Moek

Moek

22-02-2010 om 13:43

Ok,

dankjewel!

Kaatje

De Cluster4-school van mijn zoon is zeker niet alleen voor kinderen met externaliserend gedrag.

Ze werken met parallelgroepen; ze hebben 'beperkende' groepen, voor kineren met externaliserend gedrag, met een strakke structuur, en met 'uitdagende' groepen, waarin juist de teruggetrokken kinderen zitten.

Mijn zoon zit in zo'n klasje. Jij kunt wel vinden dat die kinderen eigenlijk op het reguliere onderwijs thuishoren, maar ik ben heel blij dat deze mogelijkheid er is.
Mijn zoon redde het totaal niet op een reguliere school, ondanks hoog IQ en internaliserende gedragsproblematiek. Hij komt op deze school wel goed tot zijn recht.

Waarom zou cluster 4 daarvoor niet zijn bedoeld? Cluster 4 is bedoeld voor kinderen met een psychiatrische problematiek. Daaronder vallen ook kinderen zoals mijn zoon.

Waarom moet ik dat niet willen van jou?!

anna van noniemen

anna van noniemen

22-02-2010 om 19:46

Op de

school van mijn zoon zitten zowel internaliserend als externaliserende kinderen....die worden strikt gescheiden gehouden, zelfs door op verschillende verdiepingen te zitten.....zodat de internaliserende inderdaad geen last van de externaliserende hebben....

Massi Nissa

Massi Nissa

22-02-2010 om 20:04

Anna (licht ot)

Wat ik mij altijd afvraag, en misschien weet jij dat door je ervaring met de school van je zoon: hoe doen ze dat nu als een internaliserend kind ineens (door bijvoorbeeld de puberteit) externaliserend gedrag gaat vertonen? Ik maak dat namelijk wel eens mee bij mij op school (ook geen regulier onderwijs). Bij ons zitten ze wel door elkaar en er wordt op het moment nagedacht over het aanbrengen van een scheiding. Naast de voordelen zie ik ook wel nadelen: ten eerste vrees ik dan dat de externaliserende klassen eerder het stempel 'rotgroep' zullen krijgen, maar ik kan het mis hebben. Ten tweede (zoals ik nu aan jou vraag) kunnen kinderen nog wel eens van extreem teruggetrokken switchen naar externaliserend - en je kunt toch niet steeds de groepen blijven omgooien. Ten derde zijn er veel kinderen bij mij op school die van beide kanten wel iets hebben en sowieso elke dag anders zijn. En ten vierde lijkt het me niet altijd handig om in een klas te zitten met een bepaald soort leerling, want hoe word je dan voorbereid op de verscheidenheid van de maatschappij?
Anyway, dit bovenstaande is meer een beschouwing. Ik wil graag van jou weten hoe de school van jouw zoon het oplost als een leerling ineens heel ander gedrag gaat vertonen, en dus logischerwijze eigenlijk naar de andere kant van de school zou moeten verhuizen.
Groetjes
Massi

anna van noniemen

anna van noniemen

22-02-2010 om 21:59

Een internaliserend

kind dat eens een keer externaliserend gedrag laat zien wordt niet meteen overgezet naar een andere groep....hooguit om even af te koelen ....nee, de groepen blijven bij ons zoals ze zijn, en er is een agressieprotocol....(let wel, het is het protocol van school en persoonlijk ben ik van mening dat het niet 100% waterdicht is en werkt) Bij de eerste uitbarsting van agressie (en dat is schoppen, slaan en/of verbaal geweld) volgt een gele brief naar de ouders.....bij de 2e keer ook en een gesprek tussen kind en ouders en school.....bij de 3e keer is het een schorsing van 1 dag van school.....en met name die laatste stap sta ik dus niet achter, aangezien mijn kind lange tijd heeft geprobeerd zo niet naar school te hoeven ....Maar goed, dat heeft zich ook wel weer opgelost, en dat is nu al weer een poosje geleden....

Zoon zit dus in een externaliserende klas en zij worden zeker niet gezien als een rotklas! Daar wordt voldoende aandacht aan besteed.....misschien heb ik ook wel geluk, de school van zoon is klein (60 leerlingen verdeeld over 5 groepen, 1 onderbouw groep, 2 middenbouw en 2 bovenbouw, van die laatste 2 dus een internaliserende en externaliserende)...alle leerlingen kennen elkaar dus wel. Alle leerkrachten kennen ook alle leerlingen.....kinderen worden inderdaad op hun nivo aangesproken en aan het werk gezet.....zoon is een hulpvaardig tiep en als zijn werk klaar is mag hij bijv. in de middenbouw gaan helpen (juf, de kinderen, wat dan ook)

Eigenlijk worden alle kinderen zoveel mogelijk begeleid naar de normale maatschappij.....dit jaar gaat een vrij groot deel van de schoolverlaters weer naar regulier onderwijs....daar zetten ze ook op in op deze school....Speciaal waar nodig, regulier waar het kan....

Ja, ik ben best tevreden over de manier waarop het op die school toegaat. Nogmaals, de 1e keer dat ik ging kijken was ik verrast over de extreme rust die er heerste....veel meer dan op de reguliere school waar hij toen zat!

Massi Nissa

Massi Nissa

23-02-2010 om 08:02

Anna

Bedankt voor je uitleg! Wat fijn dat de externaliserende klas van jouw zoon niet als 'rotklas' wordt gezien. Dat lijkt me een reeel gevaar, namelijk.
Bij ons is het trouwens ook veel rustiger dan op een 'reguliere' school.
Groetjes
Massi

nu niet bij naam

nu niet bij naam

23-02-2010 om 09:01

Ga ervoor

Lideiwntje, ik heb ooit in een soortgelijke situatie gezetn, waarin het verkrijgen van een rugzakje gebruikt werd om kind van school te wippen ipv de extra mogelijkheden benutten waarvoor dat rugzakje aan werd gevraagd.
Ga voor de school waarvan jij vind dat je kind op thuishoort. Als dat volgens jou de SBO is, ga dat dan in ieder geval proberen. Probeer desnoods proefdagen te regelen op dat SBO. Waarin zoon geobserveerd kan worden en er besloten kan worden of hij daar wel/niet past. En dan proefdagen op de SBO zelf, niet gaan kijken van die school in je zoon's huidige klas.
Zo kun je wel zekerheid en duidelijkheid kunnen krijgen of je zoon daar wel of niet zou passen. Blijkt dat wel het geval, heb je kans dat die directeur zich harder maakt om je zoon op die school toe te laten. Blijkt dat je zoon daar niet zo past, is het misschien makkelijker te accepteren dat je moet zoeken naar een passende cluster4 school (en daar zit echt wel verschil tussen)
Succes

T&T

T&T

23-02-2010 om 10:29

Lidwientje

Wat goed dat jou zoon het in het regulier al gered heeft tot groep 5, en dat ook met goede raporten nog! Dat bewijst dat hij toch veel kan.
Ik heb helaas nogal wat ervaring met verschillende basisscholen; twee kinderen met eem ass. Oudste kwam direct op een cluster 4 school, daar zijn idd veel verschillen tussen, maar daar heb je niet zo bar veel aan want je bent aangewezen op de cluster4 school in jou regio dus kiezen voor eentje met aparte klassen voor auti's bijvoorbeeld kun je niet. Ons meiske kwam in groep 3 op het cluster4 in een auti klas; veel rust, veel structuur, het was voor haar eigenlijk prima. Het jaar daarop begonnen de veranderingen, en werden de klassen "gemengd" d.w.z. alle kinderen door elkaar, en er zit nogal wat verschillende problematiek op het cluster4! Dat was erg moeilijk. Ze had iedere dag wel wat; buikpijn, hoofdpijn, huilen, en op school moest ze een heel rustig plekje, afgezondert van de anderen want ze kon absoluut niet tegen de drukte in de klas.
Ons is altijd voorgehouden dat dit DE school voor haar was, iets anders zou ze echt niet aankunnen. En eerlijk, als je het hoopje ellende zag...en er was al zoveel extra begeleiding op school, en kleine klasjes, en zelfs daar had ze problemen. Wij zouden een heel extreem kind hebben.
Ik had daar grote twijfels over, zeker toen onze jongste ook vastliep in het regulier onderwijs, en wij zelf, bij gebrek aan cluster4 indicatie, op zoek gingen naar een andere school voor hem. We wisten wel hoe lang de onderzoeksmolen kan duren, en we wilden het hem niet aandoen nog zo lang op een school te zitten waar hij duidelijk niet op zijn plek zit. In het ergste geval zou hij een jaar later alsnog naar het cluster4 gaan dachten we toen. (ja, zelf hadden we wel al door dat hij ook een vorm van autisme heeft)
We kwamen op een vrije school terecht, een klein schooltje met een heel enthousiast team, en een kleuterjuffie die dingen voor elkaar kreeg met onze zoon die wij niet voor mogelijk hadden gehouden. Autistisch bleek hij idd, een half jaar later... maar dat vermoeden hebben we bij de school nooit verzwegen. Hij zit nu in de eerste klas (groep3) met een rugzakje. Ook hij scoort beneden gemiddled in de IQ test, maar daar is in zijn leerprestaties niks van te merken, met rekenen is hij zelfs aardig voor, taal gaat wat moeizamer, maar is wel op niveau!
Sorry het wordt en lang verhaal.
Oudste is vanuit het cluster4 dus ook overgestapt naar deze school. Eerst op proef, maar die proef was zo geslaagd dat ze niet meer terug wilde. Ze heeft nu een rugzakje en zit in de 3e klas (groep5). Ze is niet extreem, zit niet meer apart maar in een groepje, haar leren is goed op niveau. Ze heeft zelfs vriendinnetjes, en speelt mee buiten op het schoolplein. Ze heeft bijna nooit meer buikpijn Natuurlijk heeft ze wel extra hulp nodig, en natuurlijk gaat het niet allemaal vanzelf. Maar de basis klopt; ze voelt zich veilig op school, en ze heeft een juf en vriendinnetjes waar ze zich goed bij voelt. Ook vind ik dat de "gezonde" voorbeelden onze kinderen goed doen. Deze school is een afspiegeling van de samenleving; hier zitten niet alleen maar kinderen met problemen, maar ook heel veel gewone kinderen. Toch zitten ook in ieder klas wel een paar "rugzakjes" maar die kinderen worden zoveel mogelijk in de stroom meegenomen en geen uitzondering gemaakt.
Het eerste wat ik zou doen voor jou zoon is verder kijken welke vormen van regulier onderwijs er nog zijn bij jou in de buurt, en hoe deze scholen werken. Misschien zit er iets voor hem bij, hij heeft al bewezen dat hij het kan! Mijn ervaring is dat in het cluster 4 heel veel problemen aan dezelfde kapstok werden gehangen "ja je dochter is nou eenmaal autistisch" en er werd geaccepteerd dat ze bepaalde dingen dus wel niet zou kunnen. Nu bewijst ze zelf dat het wel kan! als de omstandigheden maar goed zijn.
Laat je niet te snel het speciaal onderwijs in praten, de weg terug is heel moeilijk.
suc6 ermee, groetjes, Tess

anna van noniemen

anna van noniemen

23-02-2010 om 16:34

Massi

ik denk, juist omdat op deze school allemaal al kinderen met bepaalde problemen zitten, deze kinderen niet zo snel naar een klas wijzen als rotklas....dat gebeurt in mijn beleving meer op een reguliere school waar een klas met "raddraaiers" is

Jessica de Vries

Jessica de Vries

26-02-2010 om 10:04

Lidwientje

Heel herkenbaar jouw verhaal. Zelf hebben we min of meer hetzelfde meegemaakt met onze zoon. Hij heeft Asperger en om een lang verhaal kort te maken. Op zijn toenmalige reguliere school ging het niet meer, daar waren we het allemaal over eens. Omdat er eerst nog geen sprake van was dat hij van die school af zou moeten (het ging toen nog redelijk goed) hebben we een rugzakje aangevraagd en een cluster-4 indicatie gekregen. Toen bleek dat het niet meer goed ging toen waren we in principe aangewezen op een cluster-4 school. We zijn daar ook gaan kijken maar waren het erover eens dat het niet de goede plek voor onze zoon zou zijn. Toen probeerden we een SBO-indicatie te krijgen maar ons werd verteld dat dat moeilijk werd omdat hij al een cluster-4 indicatie had. Ik heb diverse SBO-scholen bezocht en dat voelde goed en de scholen zelf hadden ook geen probleem met zijn Asperger want daarvan lopen er wel meer rond op een SBO school. Op een SBO school zitten zowel kinderen met een grote leerachterstand maar ook kinderen die prima meekomen op groepsniveau maar wel gebaat zijn bij kleinere klassen en veel structuur en duidelijkheid. Ik heb toen zelf contact opgenomen met de adviescommissie. De PCL neemt in 99% van de gevallen het advies van de adviescommissie over vandaar. Ik heb hen duidelijk uitgelegd waarom wij onze zoon naar de betreffende SBO school wilden hebben, ik had ook het gevoel gehoord te worden. Uiteindelijk gaven zij een positief advies en is mijn zoon `op proef` geplaatst op de SBO school. Om te kijken of hij er op zijn plek zou zitten. De school was erg te spreken over hem en wij over de school. Uiteindelijk gaf de PCL de indicatie en wij zijn tot nog toe heel tevreden over hoe onze zoon vooruit gaat op alle gebieden. Succes Liedwientje!!

Inge M

Inge M

28-02-2010 om 21:45

Sbo voor lager iq, soms wel

Het SBO is ontstaan vanuit het MLK (moeilijk lerende kinderen) en het MOK (moeilijk opvoedbare kinderen). Hoewel officieel deze richtingen nu gecombineerd zijn in het SBO, zijn er nog steeds scholen die beter zijn in één van beide richtingen. Een kind met een gemiddeld tot bovengemiddeld iq past dus niet zomaar op elk SBO. Je loopt de kans dat een kind onnodig klein gehouden wordt in het leren, terwijl ondertussen het sociale wel gestimuleerd wordt. Ze maken bijvoorbeeld standaard gebruik van lesmateriaal voor moeilijk lerende kinderen. Zo kan een gemiddeld kind dus nooit gemiddeld presteren (als de stof van een jaar standaard wordt uitgespreid over 1,5 jaar)
Ik zou hier dus zeker goed navraag naar doen!

Succes vandaag

Nog even een last minute hart onder de riem. Je hebt je iig goed kunnen voorbereiden met alle reacties in deze draad. Zet 'm op!

vlinder72

vlinder72

02-03-2010 om 11:00

Fijn

om te horen dat je toch een kans krijgt op de SBO school. Ik hoop dat het lukt en dat de school inderdaad bij je zoon past.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.