izzy
15-09-2010 om 14:12
Cluster 4
Hallo,
6 jaar geleden klopte ik bij Ouders Online aan omdat we onze zoon maar niet geplaatst kregen op de school van onze keuze. Onze zoon (nu 11) heeft PDD-nos en zou perfect passen op het SBaO in onze woonplaats.
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar het is uiteindelijk gelukt. Mede dankzij hulp/tip van Ouders Online.
Nu zit onze zoon in het laatste jaar van het basisonderwijs en zijn we bezig met het vervolgonderwijs. Hij zou (qua niveau en zijn autisme) het beste passen op een VSO school hier in de buurt die zich op kinderen met normale intelligentie en ASS problematiek richt.
Probleem is alleen dat onze zoon geen rugzakje heeft en er thuis geen problemen zijn. Ik realiseer me dat dit raar klinkt maar het klopt; geen problemen betekent in dit geval een probleem. De school doet er alles aan om een rugzakje te krijgen, het aanvraagformulier zal 'creatief' ingevuld gaan worden. Maar er is geen garantie dat dit gaat lukken.
Eigenlijk heb ik geen idee waar we nu staan en wat me precies moeten doen om zo'n indicatie af te kunnen dwingen. Het staat echt buiten kijf dat onze zoon niet naar het reguliere VO kan. Wie heeft er tips voor ons, zijn er mensen/instanties die we kunnen inschakelen, wat is de stand van zaken momenteel qua beleid inzake rugzakjes. Ik weet dat men bezig is met Passend Onderwijs, dit zal over 3 jaar overal moeten zijn maar daar heb ik eerlijk gezegd totaal geen vertrouwen in.
Groeten
Izzy

Marie E
15-09-2010 om 21:18
Lees mee want herkenning
Als je zoon al op het SBaO zit, heeft hij toch al een indicatie?
Onze zoon zit nu in groep 8 van een reguliere basisschool en wij zitten in het traject van de rugzakaanvraag. Ook wij hebben thuis geen problemen. Daarin zijn jullie dus niet de enigen.

cqcq
15-09-2010 om 21:25
Nee
In dit geval gaat het op het speciaal basisonderwijs. Dat is een ander soort indicatie dan nodig is voor het speciaal onderwijs.
Een logisch vervolg op het speciaal basisonderwijs is het LWOO. Met dit als nadeel dat dit alleen beschikbaar is over het algemeen op VMBO niveau. (en als je pech hebt in jouw regio wellicht alleen op de lagere VMBO niveau's).
Speciaal onderwijs is er daarentegen vaak wel op havo of vwo niveau. Maar daarvoor moet je wel voldoen aan de eisen die gesteld worden aan het desbetreffende cluster. Met name voor cluster 4 zijn die eisen de laatste tijd steeds strenger geworden, en lijkt toegang voor kinderen die alleen problemen hebben op school vrijwel onmogelijk geworden.

Moek
15-09-2010 om 21:41
Gewoon aanvragen
Wij hebben ook geen problemen thuis en dit jaar nog een rugzakje gekregen (cluster 4). Zijn er echt helemaal geen problemen? Het hoeven nl. niet alleen problemen voor jullie te zijn. Als hij bv. geen vriendjes heeft, of problemen bij zelfstandig buitenspelen, of jullie hele huishouding is aan hem aangepast, dan telt dat volgens mij ook.

izzy
15-09-2010 om 22:12
Aanvragen
We gaan de indicatie ook aanvragen, we zullen wel moeten. In onze regio is alleen lwoo op laag niveau beschikbaar. Daar zou ik op zich nog niet zo'n bezwaar tegen hebben (als hij al toegelaten zou worden) ware het niet dat de school waar deze afdeling onderdeel van is, veel te groot en onoverzichtelijk voor hem is. Hij zal daar zonder meer verzuipen. Deze school wil bovendien ook geen extra zorg bieden aan ASS-ers.
Er is gewoon niets voor deze groep kinderen, dat is toch raar. Passend Onderwijs moet het over 3 jaar helemaal gaan worden maar ten eerste geloof ik daar helemaal niets van en ten tweede, dat komt veel te laat voor mijn zoon. Ze zijn nu de kraan aan het dichtdraaien zonder een alternatief te bieden. Hoe kan het dat de mensen die beleid maken, niet snappen wat gewone mensen, ouders, leerkrachten wel snappen?!

M Lavell
16-09-2010 om 09:43
Voetnoot
Passend onderwijs betekent niet de plicht om wel apart onderwijs voor Ass te organiseren. De scholen mogen zelf weten wat ze passend vinden.
Groet,
Miriam Lavell

T&T
16-09-2010 om 10:21
Ahum... passend onderwijs
Hier in de regio betekend passend onderwijs vooral dat de kleine cluster4 en sbo schooltjes verdwijnen... "we gaan gewoon gezellig met z'n allen op een grote campus waar straks ieder kind met een probleem terecht kan"
jaaaja...
De campus moet nog gebouwd worden, maar als voorbode daarop gaan we nu alvast leuk flexibel doen met de kinderen door alle problematiek in een klas bij elkaar te zetten en het leuk in groepjes te laten samenwerken. Dat houd nu in dat ass/adhd en zmok-ers bij elkaar zitten, maar straks komen die leuke kindertjes van het cluster3 daar ook nog bij.
Sorry hoor, ik word er bij voorbaat al ziek van. Is het heel gek dat ik mijn kinderen daar alvast uit geplukt heb? passend onderwijs, bah!
groetjes, Tess

koentje
16-09-2010 om 12:55
Izzy
je moet je goed realiseren dat je misschien te snel zegt dat er thuis geen problemen zijn. je hebt zoveel dingetjes van hem misschien al als vanzelfsprekend leren accepteren en hebt er de juiste omgang voor gevonden waardoor je geen probleem ervaart. Maar juist die dingetjes moet je boven tafel krijgen en die beschrijven als zijn eigenaardigheden.
De hulpverlenming waar je verder mee te maken hebt; wie de diagnose gesteld heeft, zal jouw verhaal moeten bevestigen en de diagnose geven (deze mag nooit ouder zijn dan twee jaar) en dan maak je kans. Ze zijn verder echt moeilijk aan het doen, dus als er thuis echt geen problemen aan te tonen zijn, heb je inderdaad een probleem.
succes!

izzy
16-09-2010 om 16:13
Miriam
"Passend onderwijs betekent niet de plicht om wel apart onderwijs voor Ass te organiseren. De scholen mogen zelf weten wat ze passend vinden"
Weet ik en daarom is het ook een wassen neus. Het klinkt zo leuk dat elk kind in de eigen omgeving passend onderwijs moet kunnen volgen maar de mitsen en tenzijen die daar vervolgens aan toegvoegd worden maken dat het hele systeem er alleen maar op achteruit zal gaan. Ik ben het helemaal met T&T eens, waardeloos plan wat waardeloos uit zal pakken.

izzy
16-09-2010 om 16:17
Koentje
Ik realiseer me dat we dingen gewoon zijn gaan vinden maar dat wil nog niet zeggen dat het problematisch is. Maar het is goed dat je me er nog eens op attent maakt want als alles 'normaal' was bij hem, dan had hij die diagnose niet gekregen (februari 2010 overigens)Misschien moet ik de nadruk leggen op het sociale aspect, hij gedraagt zich soms wat opvallend waardoor hij regelmatig raar aangekeken wordt door andere kinderen. Voor hem zelf kan dat vervelend zijn. We zullen er ons met de school over buigen. Zij hebben ervaring met dit soort zaken.