Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cognitief toe aan groep 3, maar sociaal emotioneel nog niet.


Quote:“Cognitief heeft hij al een flinke voorsprong op de andere groep 2 kindjes en zou hij dus zeker groep 3 aankunnen.

Sociaal-emotioneel is het een ander verhaal. Wat werkhouding, concentratie en focus en flexibiliteit betreft zou hij nog grote stappen moeten maken de komende maanden. Hij is super sociaal, maar gaat vooral graag zijn eigen gang. Dingen die ''moeten'' wil hij niet en hij wil eigenlijk alleen maar spelen.”

Komt het gebrek aan werkhouding, concentratie etc. niet door het feit dat hij een flinke voorsprong heeft op groep 2? Waarom zou je je inzetten en concentreren als je de werkjes bij wijze van spreken met twee vingers in de neus kunt maken?

En als hij groep 2 overdoet en dan weer dezelfde werkjes moet doen, gaat hij de dingen die “moeten” wel ineens doen?

Groep 3 begint pas over een maand of 5. Hij kan in de tussentijd nog een hele ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied doormaken. En als hij straks toch groep 2 over doet: hoe houdt school het voor hem interessant? Want als hij nu al voorloopt op de huidige groep 2 loopt hij straks dus meer dan een jaar voor op de kinderen die dan uit groep 1 komen....

Let er dan op dat hij sociaal-emotioneel niet in de knel komt. Want hij ziet ook wel dat de kinderen van zijn huidige groep 2 wel doormogen naar groep 3 en hij mag niet, terwijl hij wel de werkjes net zo goed of beter maakte.

Granola schreef op 25-03-2021 om 10:59:

Even een ander geluid: je weet niet hoe je kind is over 6 jaar.

Wij hebben kind 1 groep 2 laten overslaan. Was er cognitief en soc. emotioneel echt aan toe dachten wij. Wel bleek in de jaren die volgden dat hij qua gedrag en interesses jonger was dan zijn klasgenoten. Is met 11 naar het VO gegaan, is nu 15 en heeft het best moeilijk. Is verlegen, zet zich niet op de voorgrond en durft weinig vragen te stellen. Zijn interesses zijn nog heel kinderlijk en is nog best bang voor veel dingen. Maar gaat wel over elk jaar. Ik denk nu - achteraf - dat hij beter op zijn plek zou zitten tussen leeftijdsgenoten. Daar voetbalt hij bijv. ook mee.

De gedachte dat het beter was geweest als.... kun je los laten. Want hoewel je van je eigen kind natuurlijk nooit kan weten wat er gebeurd zou zijn als.... weten we wel wat er in het algemeen gebeurt met de verlegenheid of vermeende gedrags- of concentratieproblemen van kinderen die wel zijn blijven zitten.

Zie in deze link verwijzing naar 2 onderzoeken over zittenblijven.https://www.cps.nl/blog/2016/04/12/Kleuterverlenging-zinvol-of-nie

De indruk die _leerkrachten*_ van deze leerlingen hebben blijft dezelfde tot in groep 8. De kans dat zittenblijven bij jouw zoon wel een remedie tegen verlegenheid zou zijn geweest, is bijzonder klein.

Het enige effect van zittenblijven is een iets hogere score op de toetsen  in de eerste periode. Voor leerlingen die cognitief toe zijn aan groep 3 is dat effect helemaal niet nodig

*dat is extra bijzonder omdat het ook nog steeds vaak leerkrachten zijn die denken dat zittenblijven wel helpt. 

Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen. De basisschool waar mijn kinderen naartoe gegaan zijn, is hier ook terughoudend in. Dat zet ook wel de toon en wij zijn hier in meegegaan.Hier heeft dat echter heel erg goed uitgepakt. Een kind dat sociaal emotioneel lekker draait, kan de rest ook veel beter aan. De extra uitdaging hebben wij deels via school en deels zelf geregeld. 

Ieder kind is natuurlijk anders, maar mijn kinderen functioneren blijkbaar het beste als ze niet overal voorop hoeven te lopen. Zeker de jongste vindt het heel fijn dat hij alleen thuis de jongste is en voor de rest overal de oudste. Nu 12 jaar oud benoemd hij dat ook specifiek zo.

M Lavell schreef op 26-03-2021 om 08:04:

[..]

De gedachte dat het beter was geweest als.... kun je los laten. Want hoewel je van je eigen kind natuurlijk nooit kan weten wat er gebeurd zou zijn als.... weten we wel wat er in het algemeen gebeurt met de verlegenheid of vermeende gedrags- of concentratieproblemen van kinderen die wel zijn blijven zitten.

Zie in deze link verwijzing naar 2 onderzoeken over zittenblijven.https://www.cps.nl/blog/2016/04/12/Kleuterverlenging-zinvol-of-nie

In mijn geval ging het niet om zittenblijven hoor. Wij hebben kind laten versnellen (groep 2 overslaan). Als we dat niet hadden gedaan zat hij nu gewoon in zijn eigen leeftijdsgroep. Van dat versnellen heb ik achteraf toch een beetje spijt. Omdat zoon buiten de groep valt, maar wie weet was dat ook wel het geval als hij in zijn eigen leerjaar was gebleven.

Maar je hebt gelijk dat terugkijken en denken 'wat als..' geen zin heeft.

Wij hebben er voor gekozen om het niet te doen. Mijn oudste zoon liep behoorlijk voor en had cognitief makkelijk een groep kunnen overslaan. De school en ik zelf had echter twijfels of het sociaal gezien ook een goede oplossing was. Hij kwam heel jong over, was niet echt weerbaar en zelfstandig. Als ik hem vergeleek met zijn tweelingzus en andere leeftijdsgenootjes vond ik hem erg jong overkomen dus om hem nu tussen een groep oudere kinderen te zetten leek mij ook niet zo'n goed plan. De school dacht er hetzelfde over. Wat ook meespeelde was dat hij niet weg wilde bij zijn zus en dat hij vooral speelde met de wat jongere kinderen in de klas. 

Het is altijd lastig gebleven om het cognitieve en sociale deel synchroon te laten lopen. Cognitief had hij meerdere klassen over kunnen slaan. Sociaal had soms hij al moeite zich tussen leeftijdsgenootjes staande te houden. Hij heeft echter wel altijd vriendjes gehad en voelde zich thuis in de klas. Door verhuizingen is hij meerdere keren van school gewisseld wat natuurlijk ook lastig was. Ik heb er geen spijt van dat we toen die keuze hebben gemaakt. Hij is nu 16, heeft het goed naar zijn zin op school, hij haalt goede cijfers (loopt nog steeds voor) maar hij heeft ook vrienden en een fijne klas. Dat was anders misschien ook wel gebeurd maar dat weet je natuurlijk nooit van te voren. Zolang het goed gaat dan gaat het goed.

Hier ook versneld februarikind (van 1 naar 2) maar wel met een kleuter waarvan heel duidelijk was dat nog een extra jaar in 2 niet helpend was, en die altijd goed in de groep lag,  met vrienden in gr 2. We hebben daar tot nu toe geen spijt van gehad, er heeft wel nog een schoolwissel plaatsgevonden (daar heb ik wel 'spijt' van, hadden we dat maar eerder gedaan, maar het heeft weinig zin. Het is gelo p en zoals het gelopen is). 

my 2 cents:

geen enkel verhaal is hetzelfde, over het geheel heeft langer kleuteren weinig zin maar er zijn altijd uitzonderingen. Je moet goed naar je kind kijken. Met wie gaat hij om (gaan al zn vrienden door of niet), zit het in zn karakter, kan het zijn dat hij de dingen die je noemt niet doet omdat het te saai, te makkelijk is, dan krijg / heb je wellicht een onderpresteerder en dat wil je ook niet.  Of heeft hij nog wel extra tijd nodig. Het zijn best heel lastige keuzes, die je moet maken zonder dat je de uitkomst weet. Maar je kent je kind, en ergens zie je best wat hij nodig heeft, en de vraag is of school hem dat kan bieden, om het even of hij in 2 of 3 zit. Dingen kunnen ook nog omslaan en veranderen door factoren die je niet in de hand hebt.Bij ons kwam dat punt in gr 6. Op vlak van uitdaging zijn we altijd in gesprek geweest met school maar na een klassesplitsing (na overleg met ons in welke groep hij zou komen), bleek er toch een mismatch met de klas, en werd hij doodongelukkig (al kwamen de verhalen pas later). Er is toen toch een schoolwissel gekomen waar hij van opbloeide, hoewel we erg twijfelden of we hem dit moesten aandoen voor de laatste 2 jaar.  Kortom, kies waarvan je denkt dat het nu passend en het beste is en stuur bij/ pas aan waar nodig. Je weet niet van tevoren wat nog komt.

Marit

Ik denk dat het wel lastiger is door de lockdowns. Daar moeten we wel rekening mee houden in het advies wat je nu geeft. Aan de andere kant ken ik een jongen die drie jaar heeft gekleuterd en naar het vmbo is gegaan maar zich ook altijd heel jong heeft gedragen, ook op de middelbare. Kijk dus ook naar het karakter en denk niet dat het jong gedragen op de middelbare bij een kind wat sneller naar groep 3 ging als het ook nog een jaartje had kunnen kleuteren alleen komt door de versnelling. Ik ken ook een meisje van april wat na nog geen 1,5 jaar naar groep 3 ging die nergens last van had in het jong gedragen en altijd goed bij de leeftijd paste. 

Nogmaals: corona maakt het wel lastiger. Ik zou inzetten op groep 3 maar met elke dag even extra spelen bij groep 2. Kan buiten of binnen. Je ziet vanzelf hoe het gaat en met de herfstvakantie kun je hem vragen: wil je helemaal naar groep 2 of wil je blijven in groep 3?

Als jouw kind sociaal-emotioneel voorliep, zou die dan versnellen? 

Cognitief lijkt je kind het aan te kunnen en als ik het zo lees lijkt het mogelijk dat je kind een SE achterstand lijkt te hebben door onvoldoende uitgedaagd te worden. (Geen zin in “moeten” doen kan hier heel goed een vorm van uiting van zijn.)

Lastig, zeker gezien er ook twee lockdowns met schoolsluiting waren. Maar ik zou zeggen, als hij er cognitief klaar voor is, naar groep 3 laten gaan. Een kind dat zich verveelt op school kan ook lastig gedrag gaan vertonen.
Is hij thuis wel al bezig met letters, cijfers, schrijven, beginnend lezen en rekenen of heeft hij daar nog helemaal geen interesse in?

Leene

Leene

20-05-2021 om 23:43

Mijn dochter is van december. Een heel talig kind, wijs, diepe denkvragen stellen. De school waarop ze zat is voorzichtig met versnellen van kleuters uit de maanden oktober tot en met december. Terwijl dit eerst een school was die juist in het verleden vaak voor het versnellen was. Kinderen van vrienden hebben er een aantal jaar eerder op gezeten. Meisje 1 jaar versneld, maar op het middelbaar onderwijs blijven zitten in VWO , toen terug naar HAVO. Jongen twee jaar versneld!, maar blijven zitten op VWO, kon gewoon het zelfstandig werken  niet aan. Is nu aan het afknappen, heeft niet veel vrienden zeker niet voor het zitten blijven want kinderen waren 2 tot wel 3 jaar ouder. Ouders van deze kinderen hebben nu spijt en vertellen ons dat zij vaker horen dat het op het Middelbaar onderwijs vaker fout gaat  als kinderen te jong zijn. Uitzonderingen daargelaten. Deze basisschool is uiteindelijk weer op zijn schreden teruggekeerd van het te snel aanbieden om te versnellen wegens slechte ervaringen.

Onze dochter kreeg het advies om langer te kleuteren, ze was ook extreem verlegen. Ze was groep 2 op het laatst wel zat maar wij zijn toch enorm blij dat we haar langer in de eerste groep hebben gelaten. Ze heeft zich op sociaal emotioneel niveau goed kunnen ontwikkelen en op dat gebied niet op haar tenen  gelopen.
Prima zo voor ons.



echt, het is serieus baarlijke nonsens om pubers op het middelbaar onderwijs af te meten aan het geneuzel op kleuterscholen over leeftijd/sociale dingetjes.

idioot dat je hier een causaal verband suggereert. Laat het los, het is nonsens en zeker niet iets om 'beleid' op te maken. 

gr Angela

Leene

Leene

20-05-2021 om 23:49

O en nog wat... stel dat hij cognitief enorm voorloopt dan kan hij toch ook extra werk krijgen. Een goede vriendin heeft een zoon ( nu 20 jaar) die hoogbegaafd is. Zij kreeg toen juist het advies om het niet te versnellen omdat hij ook in een hogere groep voor zou lopen. Er zijn gewoon kinderen die met twee vingers in de neus die basisschool doorlopen, in welke groep ze ook zitten. Zij kreeg juist het advies om hem andere dingen aan te bieden waar hij moeite voor moest doen zoals: piano spelen, spaans leren, en op school naar een plusklas ( was 1 ochtend in de week).

Ze wonen nu in de VS en ze vertelde mij dat je daar veel meer andere projecten naast het gewone schoolwerk kon doen, wat uiteindelijk hem heel erg geholpen heeft.

Het valt mij op dat er vaak gesproken wordt over versnellen ook op dit forum maar ik heb er persoonlijk mijn twijfels bij, uitzonderingen daargelaten. 

Leene

Leene

20-05-2021 om 23:59

Angela1967 schreef op 20-05-2021 om 23:46:

echt, het is serieus baarlijke nonsens om pubers op het middelbaar onderwijs af te meten aan het geneuzel op kleuterscholen over leeftijd/sociale dingetjes.

idioot dat je hier een causaal verband suggereert. Laat het los, het is nonsens en zeker niet iets om 'beleid' op te maken.

gr Angela

??? nou nou, ik geef mijn ervaringen door van mijzelf , de school waar mijn kinderen op zitten en ervaringen van vrienden. Om  al die ervaringen  gelijk weg te zetten als idioot is nogal kort door de bocht. Waar baseer jij trouwens je eigen mening op? Maak je niet ongerust hoor ik maak geen beleid. Zoals je ziet zijn er diverse ervaringen, daar vroeg de vragensteller om. Wat heeft die nu aan jouw reactie??

Als het voor de meeste mensen waar was dan wist iedereen het en was het wetenschappelijk bewezen. 

gr Angela

Leene

Leene

21-05-2021 om 00:13

Hmm vraag me af of ik op dit tijdstip nog een discussie aan moet gaan hierover. Maar je reactie triggert mij;

1) is jouw kant bewezen dan, namelijk dat  klassen overslaan en niet kijken naar sociaal emotionele ontwikkeling geen effect heeft?? 

2) Wat is wetenschappelijk bewijs, vaak is iets waar totdat het tegendeel bewezen wordt door weer een ander onderzoek. Ik denk zomaar dat er geen hard wetenschappelijk bewijs gaat komen voor de vragen gesteld in dit topic. En dat je per kind moet kijken. Maar er wordt op dit moment vaak versneld en kort gekleuterd dan is het toch niet zo erg om andere ervaringen te vertellen. En een basisschool komt niet zomaar terug van zijn beleid. Ik weet dat er veel discussie is geweest op de school waar mij kinderen zitten,  mede naar aanleiding van ervaringen van meer dan 10 jaar aan de kant hangen van versnellen en kort kleuteren zijn ze uiteindelijk daar veel voorzichtiger mee geworden. En die voorzichtige benadering heeft voor onze dochter goed uitgepakt.

Welterusten, groet. Leene

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.