maria_s
15-10-2010 om 23:25
Communicatie school-ouders via briefjes?
Onze school geeft nog steeds af en toe briefjes mee aan de kinderen die voor de ouders bestemd zijn. Ook bij belangrijkere dingen die de ouders moeten weten en/of die binnen een paar dagen weer geretourneerd moeten worden.
Laatst kreeg zoonlief (8 jaar/gr 5) een briefje mee. Hij heeft het netjes in zijn laatje gelegd (graag lege tafel bij het werken...) en niet mee naar huis genomen. Een paar dagen later hoorde ik toevallig van een andere moeder erover (het was niet voor alle ouders bestemd, dus nog gelukje) en omdat ik er meteen achteraan ging is het allemaal op tijd in orde gekomen.
Zoonlief zei trouwens dat hij niet wist dat hij het mee naar huis moest nemen omdat hij net voor de juf iets anders in de klas aan het ronddelen was, maar dat terzijde.
Andere terzijde waardoor het bij ons mis kan gaan: we hebben regelmatig oppas/opa's en oma's aan huis en ook dan gaat het niet altijd goed met briefjes/nieuwsbrieven - leggen dat weer op onduidelijk plek neer. Weliswaar onze verantwoordelijkheid, maar helaas niet 100% goed te sturen
.
Ik vind het onhandig en ook wat ouderwets dat er nog steeds (belangrijke!) dingen via briefjes gaan (mail wordt heel af en toe door school gebruikt, ik heb al vaker aan school aangegeven dat ik graag alles (ook) per e-mail ontvang, dan weet ik zeker dat ik het (tijdig) krijg, maar helaas nog niet alles).
Ik vraag me af wat jullie ervan vinden en wat jullie ervaring is. (ook rekening houdend met leeftijd zoonlief)
Nasha 1st
15-10-2010 om 23:31
Via mail inderdaad
bijna alles gaat hier via mail. Vorige week alleen een spoedbrief, onverwachts een excursie-mogelijkheid naar de bieb. Toen kregen we een brief. Maar gelukkig heb ik 2 maal kans dat in ieder 1 kind het meeneemt ![]()
Puck
15-10-2010 om 23:58
Via briefjes
Hier gaat het nog gewoon via nieuwsbrieven en tussendoorbriefjes. Die krijgen de kinderen als ze de klas uitgaan en hebben vaak felle kleurtjes. HEt valt dus direct op als de halve school met een knalgeel papier naar buiten komt en jouw kind niet. Werkt prima hier.
ayla
16-10-2010 om 08:52
Hier ook
alles via briefjes en dat gat eigenlijk alijd goed. Wel wordt wel eens aangeraden verstrooide kinderen aan te wennen briefjes in de broodtrommel te doen, dan kom je als ouder het briefje vanzelf tegen.
ijsvogeltje
16-10-2010 om 09:46
Sinds kort per mail
Sinds kort krijgen we de nieuwsbrief en andere briefjes per mail. Ik zit als ouder in het 'communicatieclubje' van de school en ik moet zeggen: het heeft echt een paar jaar duwen en trekken gekost om het zover te krijgen. Vergeet niet dat het basisonderwijs niet bepaald voorop loopt in de digitaliseringslag. Waar veel ouders al jaren de hele dag op hun werk naar een beeldscherm turen, zijn er in het onderwijs heel veel mensen voor wie dat allemaal nog nieuw/onbekend/spannend of zelfs overbodig is. En dan kost het moeite om een school te laten inzien dat een andere manier van communiceren beter is. Wat ik hier dus lang hoorde:
* er zijn ook ouders die geen computer/internet hebben
* iedereen wil gewoon het liefst een briefje dat ze op de koelkast kunnen hangen
* je kunt ouders niet verplichten om dagelijks hun mail te checken ('want dat doe ik zelf ook maar 1 x per week'). een briefje gaat dus sneller.
* als wij met de ouders gaan mailen, dan gaan ouders ons ook vaker mailen en dat willen we helemaal niet.
Het heeft tijd nodig, en vooral een directeur die het wél snapt.
rodebeuk
16-10-2010 om 10:32
Mail = inbreuk op de privacy
!! Dat was jarenlang het argument hier van de schoolleiding. Inmiddels is mail zo ingeburgerd geraakt als communicatiemiddel met dienstverleners dat dat argument geen steek meer hield.
Dus nu krijgen we het verzoek van de schoolleiding of we bezwaar hebben dat binnen de klas het mailadres bekend wordt gemaakt (vervanging telefooncirkel e.d.)... en sinds een paar weken eindelijk de nieuwsbrief per mail.
Wat ik vooral heel handig vind is de archieffunctie. Ik kan alle nieuwsbrieven terugvinden op de website van school. Erg handig voor zaken die langer dan 2 weken spelen.
maria_s
16-10-2010 om 14:33
Wat mijn vraag eigenlijk is....
Dank voor jullie reakties. Die zien m.n. op het feit of het bij jullie per briefje of per e-mail gaat.
Maar zoals ik aangaf hadden wij bijna van een belangrijke gebeurtenis (waarop wij als ouders moesten reageren en waar het maar een paar kinderen in de klas betrof) HELEMAAL niet afgeweten, omdat het briefje niet met zoonlief (8 jaar) mee naar huis kwam.
Vinden jullie dat nou normaal? Iets wat echt belangrijk is komt dus gewoon niet aan bij de ouders door zo'n systeem.....
Wij halen nooit de kinderen op van school, maar ook dan was het niet opgevallen (het betrof maar een paar kinderen).
Moet de school ouders bij belangrijke dingen (en/of dingen waarbij binnen een paar dagen een reaktie van de ouders moet komen) niet beter nagaan of de boodschap wel bij de ouders aankomt? Dan lijkt mij e-mail al beter dan zo'n briefje aan een 8-jarig kind.
Zonder dat een andere moeder erover begon tegen mij hadden we dus van niets geweten....
Daar maak ik me zorgen over.
Wat vinden jullie daar dan van?
OF je moet als docent ervoor zorgen dat die kinderen zo'n briefje METEEN in hun tas doen (in dit geval mocht dat niet, zeg gingen meteen weer verder met de les, dan mag je dus niet op staan, heb ik begrepen).
rodebeuk
16-10-2010 om 17:02
Maria
Ik heb me hier groen en geel over geergerd toen mijn zoon bij de kleuters zat. Daarna mee verzoend. Naarmate de jaren vorderen wordt het allemaal voorspelbaarder, dan had ik het spul al klaarstaan voordat de brief kwam.
Overigens kun je verder niet veel reacties verwachten als je zo geheimzinnig blijft over die Belangrijke Brief. Als wij niet weten waar die brief over ging hebben we ook geen idee of het inderdaad schandalig is dat dat via een brief voor het kind is gegaan.
Tim
16-10-2010 om 17:20
Briefjes
Haha, volgens mij zijn er wat mensen nieuwsgierig.
Maar het doet het toch niet toe wat er in stond, Maria zegt dat het belangrijk was, dat is toch voldoende.
Ik vind dat ook vervelend dat dat op de school van mijn jongste zo gaat, altijd briefjes. En met een warhoofd is dat toch moeilijk om het niet te vergeten. Hij vergeet het dan ook herhaaldelijk en ik hoop maar dat daartussen nooit iets echt belangrijks zit, of dat ik dat wel hoor van een mede-ouder net als jij dus meemaakt.
Juf vindt mailen ook niet nodig en de kinderen(10 jaar) oud genoeg om die verantwoording aan te kunnen zucht
Julia64
16-10-2010 om 17:33
Mail en briefjes
De wekelijkse nieuwbrief staat hier op de site, je krijgt een (automatisch gegenereerd) mailtje als er een nieuwe is verschenen.
Tot vorig jaar gingen overige mededelingen, hulpvragen e.d. via de mail(en soms mailde de juf, vanaf haar prive-email, specifieke zaken die betrekking hadden op mijn kind, omdat hij een achterstand had met lezen en spelling).
Maar we hebben sinds dit schooljaar een nieuwe directeur, die het mailen uit den boze heeft verklaard (waarom weet ik niet, misschien om de redenen die ijsvogeltje al aangaf: " als wij met de ouders gaan mailen, dan gaan ouders ons ook vaker mailen en dat willen we helemaal niet"). Dus nu gaat alles weer met briefjes, helaas. Ik vind het echt een stap terug.
En verder is er voor hulpvragen e.d. nu een klassenmoeder ingesteld, die de hulpvraag van de meester doorkrijgt, en deze dan weer uitzet per mail aan de ouders. Hoe efficient toch allemaal...
Tango
16-10-2010 om 21:13
Mail en briefjes
Hier gaat de nieuwsbrief via de mail, als je dat wilt tenminste. Daarnaast gaat er 1 per gezin op papier mee naar huis. Jongste kind uit het gezin krijgt hem mee. Uitnodigingen voor 10-minutengesprekken gaan ook per brief met invulstrookje. School werkt met email-works, maar niet alle ouders zijn hierop aangemeld, dus veel gaat nog per brief en mail, zal in de toekomst wel anders worden, denk ik.
Hier gelukkig kinderen die meestal de brieven wel meenemen. Tangodochter had een tijdje een juf die belangrijke mededelingen op het bord schreef, kinderen moesten die dan doorgeven thuis. Dat werkte dus echt niet. Als kinderen eerst naar de BSO moeten of bij een vriendje gaan spelen zijn ze die mededeling al lang weer vergeten. Dit dus ook gemeld op school en toen gingen er weer vaker briefjes mee.
Stenna
17-10-2010 om 17:53
Overgereguleerd maar werkte wel
Toen zoon kleuter was ging het zo: ieder kind had een mapje met naam erop en een lintje eraan. Zodra juf een briefje voor ouders had ging dat in het mapje van ieder kind en dat werd met het lintje om de hals gehangen. Ouder moest dan ook het briefje tekenen en weer terug in het mapje om het nekje doen de volgende dag. Soort email-ontvangstbevestiging avant la lettre. Werkte goed, wel alleen voor de kleuters hoor. Was bovendien in een ietwat overgereguleerd land (Zwitserland).
Temet
17-10-2010 om 21:18
Briefjes gaat hier prima
Kind krijgt hier regelmatig briefjes mee. Elke week wel een, meestal in de trant van 'volgende week starten wij met het thema herfst' '.
Het gaat altijd goed, alle kinderen hebben een tas mee (continurooster, dus iedereen eet daar) en volgens mij deelt juf die briefjes uit bij de lunch ofzo, want ze zitten gewoon altijd netjes in de tas. Eén keer eentje gemist toen zoon een dag ziek was.
Ik check inderdaad niet dagelijks mijn mail, en er zijn denk ik inderdaad nogal wat ouders die geen mail hebben.
De schoolgids en de kalender met belangrijke data staat op de site, herinneringen voor die belangrijke data (volgende week maandag studiedag, dat werk) gaan dan weer per briefje. Nieuwsbrief is hier ook op papier en wordt dan nadien op internet geplaatst.
Ik vind het eigenlijk wel prima zo, zolang het systeem er maar op is gericht dat die brieven standaard in de tas gaan.
Groeten,
Temet
Vic
17-10-2010 om 22:22
Briefjes
Mijn ervaring is dat briefjes prima werken bij de kleuters. Die komen na school enthousiast naar buiten rennen met 'we hebben een belangrijke brief!'. Ik vermoed dat dat ook de reden is dat op de meeste scholen brieven worden meegegeven aan de jongste kinderen uit een gezin. Bij oudste blijven brieven meestal in de tas zitten tot ze niet meer relevant zijn. Gelukkig staat alle info ook op de school website. De leerkracht van groep 8 zet er zelfs al het huiswerk op, voor de ouders van kinderen die wat minder nauwkeurig zijn met hun agenda.
Wat wel heel ergelijk is, zijn de herhaaldelijke brieven aan ouders om hun mailadres te verstrekken. Ik krijg de nieuwsbrief al twee jaar per mail, en zit niet te wachten op nog meer rotzooi bij mijn oud papier.
maria_s
17-10-2010 om 23:23
Zal ik het maar vertellen?
Haha, ik moet wel lachen. Jullie nieuwsgierigheid. Zou ik wellicht ook hebben. Ik wilde de discussie niet laten vervuilen door te vertellen waar het over ging.
Maar na alle reakties kan ik het nu wel vertellen. De brief was voor een aantal kinderen dat na de herfstvakantie naar de zgn. plusklas mogen.
Ik blijf me er toch over ergeren. Als die andere moeder er me niet op geattendeerd had hadden wij nu (het is nu herfstvakantie) nog niet geweten dat hij voor die plusklas is uitgenodigd!
Wij wisten niet dat er iets dergelijks aan zat te komen, was geen algemene informatie en staat (vanzelfsprekend) ook niet in de wekelijkse nieuwsbrief...
Ik vind dat zelf wel een vreemde en vervelende gang van zaken. Maar ik weet niet of jullie dit niet zodanig belangrijk vinden dat de communicatie vanuit school zorgvuldiger of direct met de ouders had moeten plaatsvinden?
MvrKoekepeer
17-10-2010 om 23:49
Ach...
Hier gaat communicatie ook veel via briefjes en dat gaat eigenlijk heel goed. Ze krijgen het briefje aan het eind van de dag en het gaat dus meteen de tas in. Heel belangrijke info gaat persoonlijk en als het dringend is telefonisch.
Ik kom elke dag in de klas, dus kleine kans dat informatie mij ontgaat
Moesten jullie reageren op de uitnodiging of was hij anders ook gewoon in de plusklas terechtgekomen?
rodebeuk
18-10-2010 om 08:06
Maria
Hier een vergelijkbare situatie, maar de voornemens van een plusklas zijn al een paar keer in de nieuwsbrief langsgekomen. En nu is er aangekondigd dat de ouders zullen worden uitgenodigd voor een gesprek tussen herfst en kerstvakantie. Alle tijd dus voor ouders om te informeren naar het hoe en wat.
Ik zie nog steeds niet welke ramp er had kunnen gebeuren bij jullie. Ze hadden toch gewoon een ja/nee reactie van de ouders kunnen vragen? Dan was het vanzelf opgevallen dat jij de brief niet had gehad cq dat je niet gereageerd had.
En een plusklas is toch niet eenmalig? Dit had toch opgehelderd kunnen worden, op zijn laatst bij het volgende 10 minutengesprek?
Bij 'belangrijk' denk ik meer aan een nu of nooit-gebeurtenis.
makakos
19-10-2010 om 10:18
Weet niet beter
Bij ons (weliswaar buitenland waar nog lang niet ieder gezin in het bezit van computer is) loopt vanaf groep 3 alle communicatie via briefjes.
De kinderen hebben een speciale opbergmap voor aankondigingen in hun schooltas en als ze thuiskomen kijk ik daar altijd in. Dit gaat zelden fout. Op dezelfde manier heb ik gisteren aan dochter in groep 3 de aanmelding met nogal wat geld voor een buitenschoolse excursie meegegeven. Die heeft ze keurig aan haar juf gegeven.
Het is misschien een beetje uit de tijd maar ik vind het wel prima dat op deze manier de kinderen een stukje verantwoordelijkheid opgelegd krijgen, net als bij het zelf noteren van het huiswerk.
Angelique
19-10-2010 om 15:31
Hier ook
hier ook nog steeds losse briefjes. Toen de kinderen kleiner waren ging dat dus regelmatig mis. Op school laten liggen bijv. Of juf had iets op het bord geschreven en dat moesten ze zelf dan maar op een papiertje schrijven en doorgeven thuis. Erg onhandig natuurlijk.
En wat dacht je van groep 7 of 8 kinderen, die hoef ik niet meer op te halen van school, maar dan moest ik wel naar school toe om op de deur om een datum en tijd in te plannen voor de 10 minuten gesprekken, of bij kerst, moesten we op het briefje op de deur invullen wat we mee zouden brengen.(zelf eten maken) ik kon dat de kinderen zelf niet laten doen, want ik moest dan eerst kijken wat er al was ingevuld door de anderen en dan a la minute verzinnen wat ik zou maken voor het kerstdiner.
Nu zitten mijn kinderen sinds dit schooljaar op de middelbare school en daar gaat alles wel per mail en website (roosters, cijfers enz) veel handiger natuurlijk. Als het eerste uur uitvalt kan je dat op het rooster meteen zien (dus ook geen belrondje) maar gewoon voordat je vertrekt nog even op de computer naar je rooster kijken. Het komt toch steeds minder voor dat er mensen zijn die maar een keer in de week op de computer kijken (zeker met tieners, is dat onmogelijk ![]()
Vic
19-10-2010 om 15:32
Bij ons tegenwoordig heel anders
Vorig jaar moest ik ineens aan het eind van het jaar een heel stel formulieren tekenen om toestemming te geven voor pluswerk (dat dus al het hele jaar gedaan was). Dit jaar werd ik speciaal op school uitgenodigd om het handelingsplan (het heeft ineens ook die naam) te bespreken en vooraf te tekenen voor toestemming. Dat soort leerlingspecifieke correspondentie wordt hier dus persoonlijk uitgereikt.