Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Compacten en dan?

Om allerlei redenen hebben wij onze zoon (groep 3) laten testen. Daaruit bleek dat hij bovengemiddeld intelligent was (geen H en dat zijn gedrag oa voortkomt uit verveling op school. Hij snapt het allemaal heel goed en heeft het snel gezien. Nu volgt heel snel een gesprek met school over hoe hem te blijven prikkelen zodat hij school toch leuk vindt. Ik ben zelf uiteraard ook aan het nadenken en denk zelf dat het werk compacter aanbieden heel goed voor hem zou zijn, maar wat dan met de overgebleven tijd? Verdieping vraag ik me af of dat een succes is, zo leuk vindt hij sommen, woordjes ed.niet. Hij vindt zaken als de maan, sterren etc veel leuker. Hij kan daar geen genoeg van krijgen. Ik vroeg me daarom af of dat niet ter aanvulling zou kunnen, bijv. boekjes lezen erover, als zijn andere werkjes af zijn. Heeft iemand daar ervaring mee op school? Hoe wordt dat dan vormgegeven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

09-03-2009 om 21:28

Hier

Hier ook een slimme groep 3 leerling. Hier uiteindelijk gekozen om hem versneld door te laten gaan naar groep 4. In groep 3 draait het echt om het leren lezen en rekenen. Vanaf groep 4 komen er meer vakken bij, die ook meer mogelijkheden bieden voor verdieping. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn kind een zogenoemd 'hersftkind' is en ruim 2,5 jaar heeft gekleuterd. Hij hoort in groep 4 nu wel bij de jonkies van de klas, maar is niet eens de jongste.

mente

mente

09-03-2009 om 21:34

Tip?

Kijk eens op www.HIQ-forum.nl en dan bij de rubriek versnellen, verbreden, verrijken, verdiepen. Daar is een draadje over verrijkingsstof; een inventarisatie van wat kinderen zoal krijgen aangeboden op school. Misschien kun je daar tips opdoen.
groet mente

Hoezo tip?

Ik ben ook benieuwd naar het invullen van de tijd die vrijkomt door compacten en kan je dus geen advies geven, mar1. Naar aanleiding van de reactie van Mente komt bij mij de vraag boven of het de normale gang van zaken is dat de ouders met suggesties komen voor de invulling van de tijd die vrijkomt met compacten?
Mijn zoontje hoeft nu minder sommen af te hebben (compacten?) maar mag daarna gaan tekenen! Ik weet eerlijk gezegd wel een betere invulling!

Mar1

Mar1

10-03-2009 om 09:04 Topicstarter

Reactie

Dank voor jullie reacties.
Sandra, versnellen in ons geval is niet verstandig. Hij is van juli en is dus echt nog heel jong. Naar groep 4 zou wat dat aangaat een stap te hard zijn.
Mente, ik zal eens kijken op de site, bedankt voor de tip.
BizzyB, ik volg jouw draadje ook met belangstelling. Ik weet niet of ouders altijd de suggesties aandragen, maar ik wil wel beslagen ten ijs komen om donald duck verhalen te voorkomen!

Pippin

Pippin

10-03-2009 om 14:11

Bizzyb

Helaas is mijn ervaring dat ouders inderdaad moeten 'regelen' dat hun kind leuk les krijgen. De competentie om met bovengemiddeld begaafde kinderen om te gaan, is bij de meeste leerkrachten niet aanwezig.
Pippin

Suus

Suus

10-03-2009 om 21:54

Hier

een zoon in groep 5 die zijn werk compact krijgt aangeboden. Hij maakt extra : taaltoppers, rekenwerk (rekentoppers ?), natuur, werkstuk maken.
Hij verveelt zich nu niet meer en zijn rapport was stralend (cito allemaal a)

Elisabeth

Elisabeth

16-03-2009 om 12:33

Andere school

hallo,

ook hier een kind dat meer uitdaging nodig had. Omdat de school alleen als oplossing had, een groep overslaan, hebben we een andere school gezocht.

Er zijn nog maar weinig scholen die niets aan verrijking/verdieping doen, maar je moet als ouder er wel bovenop zitten helaas.

Onze school heeft het nu heel goed voor elkaar en is sinds kort een aparte klas begonnen voor kinderen van groep 5 t/m 8. Iedere donderdagochtend krijgen ze apart les en daar werken ze dan zelfstandig mee gedurende de rest van de week in hun eigen klas.

Zo maakt mijn zoontje aan het begin van ieder nieuw rekenonderwerp eerst de eindtoets. Als hij die zo goed als foutloos maakt, hoeft hij niet mee te doen aan de rekenles en mag hij z'n eigen werk gaan doen.
Hij heeft dus sinds groep 3 nog nooit aan de rekenles meegedaan....

Ik zou eens rondvragen bij andere scholen en hiermee naar je school gaan. Ook vanuit de overheid wordt gestimuleerd om kinderen die voorlopen beter te begeleiden, dus een goede school zal hier zeker open voor staan.

Succes!
groeten, Elisabeth

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.