Marie-Loiuse
16-12-2008 om 10:48
Concentratie en achterstand oplopen
wat kan ik verwachten van school mbt een handelsplan?
School ziet dat dochter van 9 toch wel heel veel problemen heeft met het niet kunnen concentreren in de klas en daardoor moeite heeft met bepaalde vakken.
Maar slecht kunnen concentreren lijkt me niet iets om zomaar even af te leren dus of dat plan zin gaat hebben?
Binnenkort gaan we in gesprek mbt het handelsplan.
Guinevere
16-12-2008 om 12:44
Niet afleren
Hallo Marie-Louise,
Nee, waarschijnlijk is het concentratieprobleem niet iets dat je kunt afleren. Maar dat hangt van de oorzaak af. Hebben jullie of de school een idee waardoor ze zo ongeconcentreerd is? Dat lijkt me op dit moment ook reuze belangrijk, doen jullie of de school daar onderzoek naar?
En natuurlijk heeft zo'n plan zin, daarin worden de afspraken mbt de aanpak van je dochter vastgelegd en kan het later geëvalueerd worden en eventueel bijgesteld. Lijkt me een stuk beter dan je dochter maar te laten modderen omdat ze het "toch niet afleert".
Wat kan de school doen: externe prikkels wegnemen bv door een andere plek in de klas. Het schoolwerk in kleinere brokjes aanbieden. Vragen of ze de gegeven opdracht helemaal heeft opgepikt (laten herhalen). Positief belonen. Haar de ruimte geven om ook eens ongeconcentreerd te zijn, bijvoorbeeld 10 minuten goed opletten en dan 5 minuten "los". Haar stof geven die haar meer uitdaagt, waardoor ze uit zichzelf meer concentratie kan opbrengen, dus ook minder vaak wéér hetzelfde oefeningetje geven. Haar een vaste probleemoplossingsstrategie aanleren, waardoor het probleem behapbaarder/overzichtelijker wordt.
Succes, heb vertrouwen in je dochter, concentratieproblemen hebben niets met cognitief vermogen te maken.
Bikkel
16-12-2008 om 13:17
Ik sluit me aan bij Guinevere, probeer eerst de oorzaak van gebrek aan concentratie te herleiden: is de stof te makkelijk of juist te moeilijk, zit ze op een prikkelrijke plek, zit ze in een druk groepje, heeft ze het altijd al gehad of is het iets van de laaste tijd, heeft ze meer problemen op school etc etc? Als daar een aanleiding voor is te vinden, kun je ook beter werken aan een oplossing, maar gemakkelijk is het niet.
Onze zoon heeft ook concentratieproblemen, heeft daardoor behoorlijk ondergepresteerd, de oorzaak is gevonden, juiste behandeling is er sinds kort en hij komt nu snel bij met de stof.
Onze dochter heeft ook problemen bij het concentreren gehad, bij haar lag de oplossing in het aanbieden van moeilijker en uitdagender werk, want verveling was de oorzaak.
marie-louise
16-12-2008 om 20:45
Onderzoek
Bedankt voor het reageren
Concentratieproblemen hebben altijd gespeeld, maar spelen in de groep op school natuurlijk duidelijker. Thuis kan ik ze meer bijsturen zodat ik een "regel" beter aangeleerd krijg. Bijv. op de stoel blijven zitten, dat heb ik thuis al zovaal herhaald dat ze altijd zal vragen of ze van tafel mag maar op school wil ze nog wel eens van de stoel af zijn terwijl dat niet de bedoeling is.
Dingen als een rustiger plekje geven, rug naar de groep, klokje erbij, worden al gedaan. Goede tip van dat eerst concentratie, daarna even los, die kan ik meenemen in het gesprek.
Ik weet niet zo goed wat ik moet denken van haar cognitieve kunnen. Ze lijkt van de ene kant heel wijsneuzerig maar dingen als rekenen/auromatiseren/tafels vindt ze toch echt moeilijk. Lezen kon ze wel al snel maar daarop blijft ze ook hangen nu.
Ik denk ook niet dat het hem zit in uitdagender werk aanbieden.
Waardoor slechte concentratie? Dat weten we dus niet, er wordt ook geen onderzoek naar gedaan omdat het voor ons nooit een issue is geweest. Nu school in gaat zien dat dochter problemen gaat door dat gebrek aan concentratie gaat het wat meer spelen natuurlijk. Voorzichtig werd gezegd dat het ook een stoornis als ADD zou kunnen zijn maar dat is maar een voorzichtige suggestie, het is toch "maar" de meester die het zegt.
Verder geen problemen, sociaal kind, gouden hart, bestempeld als levendig maar niet hyper, gevoelig, haantje de voorste.
Is het een pré om te onderzoeken en zoja, waar?
Bikkel, wat kwam er bij jouw kind uit als ik vragen mag?
Bikkel
16-12-2008 om 21:12
Marie-louise
Bij mijn zoon kwam er adhd uit. Hij kan moeilijk omgaan met prikkels en heeft moeite belangrijke dingen er tussen uit te filteren. Ook automatiseren vindt hij lastig. Hij is niet zozeer druk, maar heeft meer problemen met impulsiviteit en gebrek aan concentratie. Hij krijgt medicatie, nog niet zo heel lang, en daar heeft hij bijzonder veel baat bij. Hij kan zijn gedachten beter ordenen en heeft nu de rust om zich te richten op de belangrijkere zaken ipv alles. Bij hem begon zijn gebrek aan concentratie op te spelen in groep 4. Zijn leerkrachten hebben, net als de leerkrachten van jouw dochter, allerlei dingen geprobeerd bv een plek in de klas waar hij de juf ziet en zij hem, maar toch de ruimte heeft om even af te dwalen, werken met klok erbij, een deel mondeling/schriftelijk/typen etc. Maar dat zette niet voldoende zoden aan de dijk.
Thuis hebben wij ook weinig problemen met hem, net als jij, maar daar hoeft hij geen prestatie neer te zetten zoals op school en bij sport, hobbyclub etc Bovendien heeft hij veel minder prikkels dan op school.
Verder is het een vrolijk kind, genoeg vrienden, ligt goed in de klas en hij is absoluut niet hyper.
Of het een pre is om te onderzoeken? Het heeft ons in ieder geval erkenning opgeleverd dat zoon inderdaad problemen heeft met de concentratie, we zijn daardoor met medicatie begonnen (na eerst andere dingen te hebben geprobeerd) en op school krijgt hij speciale begeleiding. We hebben geen pgb, rugzakje oid. Kortom, er is meer erkenning en herkenning, wij kunnen zoon daardoor ook beter begeleiden. het is een afweging die je zelf moet maken.
Veel dingen die jij zegt, waren ook van toepassing op zoon, nu wat minder, zoals automatiseren, blijven hangen met lezen.
Als je meer wilt weten over ad(h)d, dan kun je kijken op www.balansdigitaal.nl, er is ook een forum bij.
Marie-louise
16-12-2008 om 23:08
Adhd/add
ik weet duidelijk nog te weinig af van Adhd, dacht altijd dat dat hele hyperactieve kinderen waren.
Wat is moeilijk omgaan met prikkels Bikkel, ik kan me zo 1 2 3 geen voorbeelden voor de geest halen.
Ik zal eens gaan lezen op die site maar wil op school ook niet meteen aankomen met een vermoeden want ik ben bang dat ik het dan meteen zo ga sturen terwijl er niets zeker is tot onderzoek iets aanwijst.
Bikkel
16-12-2008 om 23:37
Marie-louise
Ik wil je absoluut niet de richting opduwen van ad(h)d!! Ik vertel je alleen het verhaal van onze zoon. Ik geef je die site, zodat je het gedrag van je dochter herkent of juist helemaal niet. Bovendien kom je dan ook meer beslagen ten ijs, mocht de school over add beginnen, want daar heeft de docent het al voorzichtig over gehad, zoals je schreef.
Prikkels is alles wat er om je heen gebeurt, dus de juf die vertelt, een hond die in de verte blat, een niezende klasgenoot, een toeterende auto, de juf die dingen op het schoolbord schrijft, iemand die buiten langs loopt, de concierge die langs het lokaal loopt, de krassende pen van je buurman etc. Het is moeilijk om dat te filteren voor kinderen als mijn zoon. Mij is wel eens uitgelegd dat je het moet zien als zitten voor een computer waarij steeds nieuwe vensters oppoppen, je weet niet welke je weg moet klikken en terwijl je daar over nadenkt, komen er alweer nieuwe vensters op, die je ook weer moet wegklikken of juist niet.
Het is inderdaad een misverstand dat kinderen met adhd alle dagen heel druk zijn. Zoon is vooral druk in zijn hoofd.
Marie-louise
17-12-2008 om 09:08
Site gelezen
Bikkel, ben niet bang dat je me een kant opduwt, ik wil het alleen maar weten om idd alle opties open te houden. Ik ben niet bevoegd om diagnoses te stellen maar ken wel mijn dochter het beste om dingen uit "het lijstje" te herkennen.
Ik heb gisteren dus even zitten lezen en als ik lees dat kinderen met ADD eerder heel rustig, dromerig, voor zich uit zitten staren, als wat kenmerken hebben, dan zie ik daar mijn dochter niet in.
Eerder wel in de dingen die jij omschrijft. Snel afgeleid, alles om zich heen interessant vinden(heeft ook een héle brede interesse in allerlei dingen), druk in het hoofd(zo zegt ze het zelf ook wel eens). Maar ook zij is niet hyper, ook niet impulsief, is net wel een kind dat(door aangeleerd gedrag) alles overweegt en eerder zal komen vragen of iets mag. Ook herken ik dingen van de site als: voor de beurt praten, mensen in de rede vallen, altijd aan het kletsen tegen iedereen.
Pippin
17-12-2008 om 11:32
Impulsief
'Ook herken ik dingen van de site als: voor de beurt praten, mensen in de rede vallen, altijd aan het kletsen tegen iedereen.'
Wat je hierboven beschrijft, is impulsief gedrag.
Bij onze zoon (ADHD) viel zijn gedrag in de klas in eerste instantie ook helemaal niet op. Ook een adhd-er kan zichzelf leren om zijn hyperactiviteit te beteugelen. Zoon durfde eigenlijk niet om actief te zijn. Hij was (en is) hierdoor altijd doodmoe van school. Dat komt doordat hij zichzelf er de hele tijd toe dwingt om stil te zitten en zijn werk te doen. Hij moet daar de hele tijd energie in stoppen. Hij wordt dus doodmoe van stilzitten en rustig zijn. Zo snel als hij ontspant, is hij aan het wiebelen, friemelen en praten, praten, praten.
Maar ook ik wil je absoluut geen richting op duwen hoor. Het is maar ter overweging.
Bij ons heeft het wel geholpen om te onderzoeken wat er was, maar zoon leed zelf heel erg onder zijn problemen (en nog, maar hij snapt het nu wel beter). Dat is natuurlijk de afweging, in hoeverre heeft jouw dochter er zelf last van.
Pippin
Bikkel
17-12-2008 om 12:30
Ik heb even voor je gegoogled en daar vond ik dit: ¨Impulsiviteit
Meteen dingen doen, niet eerst nadenken. Dingen 'eruit flappen', voor je beurt spreken (vaak ook omdat men bang is te vergeten wat men wil zeggen, zie ook de vergeetachtigheid), vreetbuien, snel relaties aangaan en weer verbreken, geld uitgeven zonder dat het nodig of vrantwoord is, voordringen zonder dat men er erg in heeft.¨
En zoon heeft daar ook last van, bv heel veel en heel snel praten, eerst roepen dat ie iets kwijt is en dan pas gaan zoeken, eerst boos zijn en dan zich pas afvragen waarom, door iemand heen praten en zich dan pas realiseren dat de ander nog niet uitgepraat is.
Aan dat soort dingen moet je denken bij impulsiviteit: eerst doen (handelen vanuit een impuls) en dan pas af gaan vragen waarom je dat doet.
Marie-Louise
17-12-2008 om 22:26
Last hebben van
Ja stom, dat valt natuurlijk onder impulsief gedrag. Ik zat meer te denken aan andere dingen. Dingen doen die niet mogen en die toch gedaan worden als bv oversteken terwijl dat niet mag of zoiets.
Dochter is net in die dingen heel netjes. Alsjeblieft/Dankjewel/mag ik dit, mag ik dat/mag ik daar naartoe, dat pakken, daar wordt dan weer wel heel goed over nagedacht.
Ik heb niet het idee dat dochter zelf veel last heeft van de concentratiestoornis maar school ziet dat toch een beetje anders zoals ik al eerder schreef. Het zal ook zijn dat school er meer last van heeft dan wij thuis.
Thuis is ook thuis, dan wordt school heel snel naar de achtergrond gezet, ze is er daarna niet meer mee bezig.
Wij zijn natuurlijk ook gewend aan onze kletskous, het is ook een heerlijk kind zeggen we vaak genoeg tegen elkaar.
Bikkel
18-12-2008 om 09:25
Marie-louise
Jij ¨Dochter is net in die dingen heel netjes. Alsjeblieft/Dankjewel/mag ik dit, mag ik dat/mag ik daar naartoe, dat pakken, daar wordt dan weer wel heel goed over nagedacht.¨
Oh, maar dat heeft onze zoon ook helemaal niet. Die is ook beleefd, behulpzaam, rent ook niet zomaar de straat op, is vertrouwt in het verkeer. Nee hoor, hij kent ook zijn regels etc., alleen het zitten blijven onder het eten lukt hem niet zo, maar hij heeft wel door, dat hij het doet.
Hij kan zich ook buitengewoon goed concentreren bij wii- en computerspelletjes en tv (kan dat allemaal minutieus vertellen en leegt het zijn vriendjes ook erg helder uit).
Jij: ¨Ik heb niet het idee dat dochter zelf veel last heeft van de concentratiestoornis maar school ziet dat toch een beetje anders zoals ik al eerder schreef. Het zal ook zijn dat school er meer last van heeft dan wij thuis.¨
Onze zoon had ook nooit veel last van de concentratieproblemen op school, totdat hij zich realiseerde dat hij ipv ruim voldoende naar voldoende ging naar af en toe matig. Dat vond hij niet fijn. ook vond hij de onrust in zijn hoofd niet altijd fijn.
En zoals al eerder gezegd, thuis heeft zoon ook nauwelijks problemen, maar de thuissituatie is anders dan die op school. Thuis is het bij ons een stuk rustiger, heeft hij minder prikkels en hoeft hij niet voortdurend zich te houden aan regels die in de klas gelden. Op school is de situatie complexer: hij moet een prestatie leveren, hij moet proberen de prikkels om hem heen uit te schakelen, hij moet letten op wat de juf doet, op wat zijn groepsgenootjes (niet) doen etc etc Die windows die steeds opkomen, zeg maar. Bij de sportclub heeft hij hetzelfde, moeilijk om de cpmplexere situatie te overzien, te zien wat belangrijk is en wat minder.
Jij: ¨Thuis is ook thuis, dan wordt school heel snel naar de achtergrond gezet, ze is er daarna niet meer mee bezig.¨
Dat heeft onze zoon ook.
Jij: ¨het is ook een heerlijk kind zeggen we vaak genoeg tegen elkaar.¨
Dat zeggen wij ook, maar gelukkig zijn leerkrachten ook.