Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

20-02-2009 om 23:02

Contacten tussen school en bedrijven

Ik loop zo wel eens wat na te denken. En ik heb weer een nieuw onderwerp bedacht Hier op het eiland zit een VMBO-school met een goed bekend staande consumptief-afdeling. De leerlingen van de 3e en de 4e worden regelmatig ingezet voor allerlei "projecten" buiten de school. Vaak een beetje semi-overheid achtig, maar ook wel gewoon bedrijfsleven. Mooi voor de jongelui, geldt meteen als stage en is natuurlijk perfect om te oefenen in t eggie enzo. Toch denk ik dan wel eens: tja, lekker goedkope werkkrachten.
Sinds van de week heb ik een nieuw aandachtsveld. Technasia. Er zit er hier eentje in de regio, pas gestart (jaar of 2, 3) en er worden flink contacten gelegd met bedrijven. De kinderen werken in groepjes aan een aantal projecten per jaar en sluiten dat af met een presentatie voor de "opdrachtgever". Al een aantal keer is de opdrachtgeven "aan de haal" gegaan met het door de kinderen bedachte ontwerp, apparaat of handigheidje. En toen dacht ik: gut, dat is toch eigenlijk raar. Je zult maar a;s brugwup iets handigs in elkaar knutselen, wat je een jaar later in grote getale in de Praxis ziet liggen, geproduceerd door het bedrijf waar jij de opdracht voor verzorgde. Hoe zit het met "intellectueel eigendom" van dit soort dingen? Zouden scholen daar sowieso over nadenken?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is van de baas

tirza:"Hoe zit het met "intellectueel eigendom" van dit soort dingen? Zouden scholen daar sowieso over nadenken?"
Dat is geregeld. Het intellectueel eigendom is van de baas waar je voor werkt (in loondienst of opleidingscontract).
Ik weet trouwens niet zeker of dit bij wet geregeld is of voortkomt uit jurisprudentie. Er is wellicht wat voor te zeggen dat het niet van de baas is, maar van de school. Of samen misschien.
Voor wat de samenwerking tussen scholen en bedrijven betreft: die gaat nog een klein beetje verder dan je schetst. Het bedrijfsleven (de bij convenant aangesloten branches) bepaalt samen met de onderwijsinstellingen voor vmbo en mbo de onderwijsinhoud en de exameneisen.
Dat heeft op dat niveau iets geks, maar tegelijkertijd is dat in de geneeskunde ook gewoon. Inclusief gratis werk. Studenten die coschappen lopen, krijgen niks maar werken minstens 60 uur in de week.
Ik vind het een beetje gekker op vmbo en mbo niveau omdat de studenten jonger zijn en het werk ook door wel betaalde krachten gedaan wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.