Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nasha 1st

Nasha 1st

05-04-2009 om 16:36

Continu-rooster

laten we het hier maar eens proberen:

Pas kregen wij een briefje van school mee....ze willen de onderbouw voortaan ook tot 12:00 laten gaan, om de verdeling van de onder en boven bouw gelijk te maken of zoiets (ik begrijp het nog niet helemaal, maar vooruit). In ieder geval, de ouders werden gepolst hoe ze hier tegenover stonden. Of je dus bezwaar had dat het voortaan tot 12:00 was. Nu begint de middag op deze school weer om 13:15. Ik vind dat dus vrij krap worden....Ja, maar in de boven bouw is dat al zo....ja en? Het blijft krap....Het is een Dalton school en daardoor trekt het ook kinderen aan die van verder weg komen, dus niet alleen buurtkinderen. Ik opperde dan ook, waarom niet meteen een continue-rooster? Nou, ik had nog beter kunnen gaan vloeken in een kerk geloof ik....tjonge, of ik wel wist hoe zwaar dat was? Voor de leerkrachten? Voor de leerlingen? Vooral de kleintjes! Nee, continue was echt veeeeeeeel te zwaar....Ik zei nog zwakjes, maar in het Speciaal Onderwijs is dat heel normaal....Tja, maar dat is anders! zei men toen....kleinere groepen, meer overzicht op de kinderen, kinderen die van ver komen enz.....nee, bij die kinderen kon dat wel....Ik vroeg toen, wat maakt dan dat "normale" kinderen niet een continue-rooster kunnen volhouden en "speciale" kinderen wel? Dat konden ze niet omschrijven, maar feit was dat het voor de leerkrachten veel te zwaar was en ook voor de kinderen....zucht.....ik ben maar gestopt....

Dus....waarom kan het bij het speciaal onderwijs wel? En bij regulier onderwijs niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

05-04-2009 om 17:33

Nou

Nasha:
"Dus....waarom kan het bij het speciaal onderwijs wel? En bij regulier onderwijs niet?"
Omdat daar heel speciale mensen werken

T&T

T&T

05-04-2009 om 18:58

Ik snap het ook niet

Mijn jongste vond het juist vreselijk dat hij "2x per dag naar school moest!" terwijl zus in het speciaal onderwijs natuurlijk wel een continu rooster had. Op school blijven betekend maar 1x gaan, en eerder klaar. Gelukkig zit hij nu wel op een schooll met een continu rooster, en dat bevalt prima!
groetjes Tess

Annemarie

Annemarie

05-04-2009 om 21:16

Kan wel hoor!

Bij ons is er wel sprake van continue rooster en zowel mijn dochter als mij bevalt het uitermate. In het begin vond ze de dagen wel lang (ma-di-do vrij 8.30 - 14.30 en woe 8.30 - 12.00). Nu zit ze in groep 2 en weet niet beter. Mij lijkt dat heen en weer geren ook vermoeiend en dan komen ze waarschijnlijk ook nog een uur later thuis.

Maar ik weet dat heel veel ouders daar anders over denken hoor!

Annemarie

Sascha2

Sascha2

05-04-2009 om 21:44

Hier ook

Ook op de school van mijn zoon is een continurooster. Schooltijden zijn 8.30-14.00, op woensdag tot 13.00. Het plan is dat de schooltijden na de zomervakantie (als de nieuwbouw is betrokken, ik weet niet waarom dit als uitgangspunt is genomen, maar ala) op alle dagen van 8.30 tot 13.50 zullen zijn. Kinderen eten in de klas gezamenlijk hun boterhammen. Mij bevalt het heel goed. Mijn zoon weet niet beter, dus hoe het klassieke systeem op hem zou overkomen weet ik niet.
Maar het komt dus echt wel voor op gewone basisscholen.

Sascha2

Sascha2

05-04-2009 om 21:47

Aanvulling

Wat misschien scheelt is, dat onze school pas een paar jaar bestaat. Midden in een nieuwbouwwijk vol met gezinnen met twee werkende ouders of alleenstaande ouders die werken. Geen historie met het klassieke systeem en dus geen aanpassing van de totale school, inclusief leerkrachten en ouders.
Overigens vind ik het voor kinderen juist zwaarder als ze tussen de middag vrij zijn. Ofwel ze moeten op en neer naar huis/oppasadres en school (dat gereis lijkt mij ook niet rustig) of ze blijven over. Ik zie niet in waarom een continurooster vermoeiender zou zijn. Er zijn bij mijn zoon voldoende rustmomenten en bovendien wordt er tijd genomen om de boterhammen te eten. Maar zoals hierboven gezegd: ik heb geen ervaring met schoolgaande kinderen op een school met het klassieke systeem.

LaMama

LaMama

06-04-2009 om 14:14

Zou wel mogen

Ik ben een thuisblijfmoeder en sjouw mijn dochter dus iedere dag naar huis en weer naar school tussen de middag. En ik denk ook wel eens dat het voor kinderen veel fijner zou zijn om op school te blijven. Nu komt ze uit school (altijd ruim na 12 uur), wil ze spelen op het schoolplein, maar dat kan niet, want we moeten snel naar huis, eten. Na het eten wil ze gaan spelen, maar dan hebben we nog maar een minuut of 10 over voordat we weer terug naar school moeten. Het is zo'n gejak en gejaag!
LaMama

bibi63

bibi63

06-04-2009 om 22:06

Discussiepunt is ook

dat bij het invoeren van een continurooster de school ineens eerder uit is (bijv. half 3 i.p.v. 3 uur). Dat is natuurlijk wel lastig als op bepaalde dagen ook moeders bijv. tot half 3 werkt en dus niet ineens om half 3 aan de poort kan staan. Maar ook BSO of oppasmoeder moet dan natuurlijk wel ineens beschikbaar zijn om half 3 i.p.v. om 3 uur. Praktisch probleem dus voor werkende ouders.
Groetjes,
Bibi

LaMama

LaMama

06-04-2009 om 23:31

Kwestie van aanpassen, toch?

Lijkt mij een kwestie van aanpassen. En wat kosten betreft: de overblijf verdwijnt daarmee, dus netto zal dat niet zoveel schelen.
Soms wordt ik moe van het argument dat het lastig is voor werkende ouders. Een latertje op 6 december kan zelfs niet op onze school omdat dat lastig zou zijn voor werkende ouders...
LaMama

Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2009 om 23:37

Waarom

zou het lastig zijn voor werkende ouders? Lastiger dan bijv 15:15 dat ze nu uit zijn? Ik begrijp dat niet, mijn kinderen gaan dan gewoon naar de BSO...Dan gaan ze daar dus wat eerder heen op de dagen dat ik werk en tussen de middag hoeven ze niet meer naar de opvang....Qua uren ben je dus net zoveel kwijt....

Tinus_p

Tinus_p

07-04-2009 om 11:40

Lamama

LaMama:
"Soms wordt ik moe van het argument dat het lastig is voor werkende ouders. Een latertje op 6 december kan zelfs niet op onze school omdat dat lastig zou zijn voor werkende ouders..."
Het IS lastig voor werkende ouders. En voor werkende alleenstaande moeders is het meer dan lastig -daarvoor zijn dit soort dagen rampzalig.
6 december is wat dat betreft dubbel rampzalig: omdat er in december relatief veel dagen uitvallen (kerst etc), willen sommige werkgevers juist geen vrij geven voor de andere dagen, omsdat anders het werk niet afkomt.

bibi63

bibi63

07-04-2009 om 16:23

Nou nasha 1st

Als je kind op een bepaalde dag NIET naar de BSO gaat omdat dat NIET hoeft omdat jij om half 3 vrij bent en dus je kind van school haalt. En dan is de school ineens om half 3 uit en ben jij er pas tegen 3'en. Dat is toch niet zomaar op te lossen?
Groet,
Bibi

Nasha 1st

Nasha 1st

07-04-2009 om 16:48

Bibi

hoezo niet? Is er geen vriendje ofzo waar je dan iets mee af kan spreken voor dat half uurtje? Maar dat is de discussie ook niet, de juffen vinden het te zwaar, voor zichzelf en voor de kinderen, en ik vraag me af, is dat werkelijk zo? Iemand anders haalde de werkende ouder erbij....

Marit

Marit

08-04-2009 om 22:01

12-13.15

Nasha,
In je allerleerste posting vraag je je af of van 12.00 - 13.15 uur lunch niet te kort is. Bij ons op school hebben wij dezelfde lunchtijden, en er zijn vrijwel geen ouders die klagen.
Marit

Nasha 1st

Nasha 1st

08-04-2009 om 22:24

Marit....

hoe wonen de ouders ten opzichte van de school?

Hier omgekeerd...

Onze school (Amsterdam-Oost) wil een continu-rooster gaan invoeren, maar er komt veel commentaar vanuit de ouders. Ons dochtertje zit in groep 1/2 (gedeelde groep). Nu gaan de kinderen iedere dag (behalve woensdag) van 8.30 tot 12 en dan van 13 tot 15 naar school. Op woensdag tot 12... met 't continu rooster wordt 't iedere dag (dus ook woensdag) van 8.30 tot 14, kwartiertje eten met juf in de klas en ergens nog een half uurtje buiten spelen. Onze eigen dochter blijft nu 2 keer in de week over en 2 keer eet ze thuis haar broodje (en al wonen we nog geen 7 minuten fietsen van school, dat is toch best nog een gehaast.

Bij ons de luxe wat werk betreft dat ze nog altijd niet naard de naschoolse opvang hoeft, schijnen ook niet bepaald lekker rustige uurtjes te zijn voor de kids. Maar goed, alles heeft z'n voors en z'n tegens, en het is vooral de manier zoals 't nu wordt gebracht door school. Het komt zo ongeveer uit 't niets en is (nog) niet goed (genoeg) onderbouwt. Men zegt de TSO niet goed voor elkaar te kunnen krijgen nu de regels veranderd zijn...

Inmiddels is er een actiecomite opgestaan vanuit de ouders, bij andere scholen kan 't wel goed geregeld worden - waarom hier niet. Wat zijn nu precies alle voor- en nadelen... Er komt nu zowel een enquete-formulier van school (wat eerst niet zou zijn, maar na alle commentaar dus toch, al is het naar ons idee eigenlijk al besloten door school zonder navraag bij ouders behalve dan de oudercommissie, maar groep 1 en 2 zijn daar volgens mij nog niet in vertegenwoordigd)...

Mensen die nu hun kind om half 2 op zwemles hebben op de woensdagmiddag hebben straks een probleem... het zwembad past z'n tijden nog niet aan, wij zijn nog 1 van de weinigen in de buurt... Is het met zo'n continurooster op school straks allemaal veel rustiger voor de kids, dan is het daarbuiten een geheen-en geweer, want nu sluit ballet en zwemles en andere clubjes enz redelijk of gewoon goed aan op de schooltijden nu. Straks zit je met een gat van 1.5 tot 2.5 uur na school tot club of zwemles enz...

Nu ja, ik ben er dus nog niet helemaal in thuis in dit verschijnsel, en weet dus ook nog niet wat nu prettiger zou kunnen zijn. Het houden zoals 't is, of toch voor continu gaan... Maar dit draadje trok me dus door de titel, heb dus verder eigenlijk niets in te brengen nog, maar doe graag tips en ideeen op en lees alle voors en tegens... Ben benieuwd waar het hier straks op gaat uitdraaien.

Qwendo

Qwendo

10-04-2009 om 11:08

Beertje

Bij mijn weten is het nu nog een initiatief van de scholen maar de gemeente amsterdam wil dat alle scholen.
Een continue rooster gaan draaien.

Dus je kunt in actie komen maar het is een gemeentelijk besluit bij mijn weten.

Qwendo

Qwendo

10-04-2009 om 16:08

Pelle

Amsterdam gaat meen gaat voor zover ik weet tussen 2009 en 2012 over op het zweedse onderwijsmodel.

liora

liora

10-04-2009 om 18:23

Qwendo

Hoi Qwendo,

Ik woon in Amsterdam en werk voor de gemeente maar heb hier nog niks over gehoord. Heb je ook een bron?

Ik zou overigens groot voorstander zijn! Tenminste, als het Zweedse systeem inhoudt dat je vijf even lange dagen hebt.

Liora

Takkie

Takkie

10-04-2009 om 21:04

Gewoon om 15.00 uur uit

Bij ons is het continuerooster van 8.30 uur tot 15.00 uur. De kinderen hoeven dus helemaal niet eerder uit te zijn. Zo bouw je wekelijks wat extra tijd op zodat de kinderen wat vaker vrij zijn. Die vrije dagen worden bij ons dan gewoon opgevangen door de bso, geen enkel probleem. Zit gratis bij het contract in.
Of we hebben 2 weken herfstvakantie of zoiets. Heerlijk. Soms kunnen we dan in het laagseizoen een vakantie boeken!

Takkie

Dat kan dus ook? Ben nu natuurlijk erg benieuwd hoe het rooster bij jullie dan in elkaar zit, met pauzes enzo, en eten de kinderen dan ook bij de leerkracht in de klas (wat me op zich wel rustiger lijkt en dus ook een voordeel) - hoor het graag!

Takkie

Takkie

17-04-2009 om 21:02

Beertje

Sorry, ben een paar dagen offline geweest, dus lees je berichtje nu pas.

De middagpauze duurt 45 minuten: 15 minuten eten met de leerkracht in de klas en 30 minuten buiten spelen met hulpouders.
Voordelen zijn: De juf moet toch ook eten, dus dat kan ze net zo goed samen met de kinderen doen en daarna heeft ze dus nog 30 minuten echt pauze, net zoals een baan op kantoor ofzo. Verder kunnen de kinderen echt 30 minuten voluit spelen en weer opladen voor de middag.
Een uur tussendoor naar huis bestaat voornamelijk uit naar huis lopen/rijden, eten, jassen aan/uit enz. zodat er helemaal geen tijd overblijft om echt even voluit te spelen, dus volgens mij hebben alle partijen er baat bij!

Nasha 1st

Nasha 1st

17-04-2009 om 23:05

daarom ook zou ik het erg prettig vinden...

Takkie

Bedankt nog voor de uitleg! Oh ja, hoe zit 't met de woensdagmiddag bij jullie met dit rooster? Ik heb begrepen elders dat de kinderen met een continurooster tot 3 uur op de woensdagmiddag gewoon vanaf half 1 ofzo vrij kunnen zijn... Hoop dat je hier nog een keer kijkt

Takkie

Takkie

21-04-2009 om 16:41

Beertje

Klopt inderdaad, op woensdag om 12.30 uit (iedereen) en op vrijdag om 12.00 uur (onderbouw alleen).
Groetjes.

lukke

lukke

27-04-2009 om 13:16

Overblijf?

Is de overblijf geen optie? Mijn dochter zit in groep 1, en ze hebben maar een uur tussen de middag. Van de 31 kinderen blijven 28 iedere dag (behalve de woensdag dan) over.

De leerkrachten zijn dan wel vrij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.