Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 11:29

Continu rooster

Bij ons op school overwegen ze een continu rooster in te voeren. Binnenkort is er daarom een voorlichtingsbijeenkomst. Daarna zal het besluit genomen worden.

Om persoonlijke redenen ben ik fel tegen een continu rooster. Ik werk nu tijdens kantooruren. Drie dagen tot kwart voor 3 en 1 hele dag. Op vrijdag passen mijn ouders op. Op maandag, dinsdag en donderdag gaat onze jongste naar het kdv maar ik haal zelf de kinderen van school. Geen BSO nodig op deze manier. Ze blijven op drie dagen over en dat gaat prima. Ze vinden overblijven erg leuk want dan mogen ze onder andere tafeltennissen en tafelvoetbal spelen. Wordt er een continu rooster ingevoerd dan zal ik mijn uren moeten aanpassen. Werken tot kwart voor 2 is onmogelijk. Is bij ons niet toegestaan en bovendien moet ik minimaal 24 uur per week werken. Minder mag niet. Een continu rooster zal ons daarom geld gaan kosten. Veel geld want ik heb vanaf dat moment voor 3 kinderen BSO nodig. Dat zal ook nog eens problemen opleveren want onze oudste van 8 jaar wil absoluut niet naar de BSO. Natuurlijk als het moet dan moet het maar hij zal er zeker een drama van maken. Maar goed. Dat is natuurlijk allemaal persoonlijk en misschien niet relevant als een continu rooster heel goed is maar dat is het nou net. Ik zie totaal het nut niet in van een rooster van vijf dagen van 8.15 tot 14.00 uur.

Wat is het belang voor kind? Welk voordeel hebben ze dan?

In mijn ogen is deze constructie alleen maar gunstig voor de BSO. Namelijk ouders die er al gebruik van maken moeten meer uren afnemen en ouders die er geen gebruik van maken worden "gedwongen" om toch gebruik te gaan maken van de BSO.

Wij wonen in een kleine gemeente. Geen enkele school heeft een continu rooster. Trainingen beginnen op woensdag al vanaf 14.00 uur. Muziekles / zwemles begint vanaf half 4. Ook handig. Zit je thuis eerst een uur te wachten voordat je je kind kan wegbrengen.

Maar misschien ben ik veel te negatief en zie ik het allemaal verkeerd. Wat vinden jullie van een continu rooster?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

09-11-2010 om 11:32

Vlinder

Mij persoonlijk maakt het niks uit,ik werk alleen ochtenden. Mijn dochter heeft liever een gewoon rooster, even naar huis tussn de middag. Dus ik denk dat ieder er een mening over heeft vanuit zijn/haar eigen situatie.

Tinus_p

Tinus_p

09-11-2010 om 11:53

Geweldig

Als je eenmaal een continurroster hebt, begrijp je niet meer dat er mensen zijn die het anders willen.

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 12:04

Maar waarom dan tinus?

Daar ben ik nou net zo benieuwd naar. Wat is dan het voordeel? Het moet voor ons namelijk wel heel groot zijn om te kosten voor BSO en drama's met oudste zoon te compenseren. Zeker met de plannen mbt tot kindertoeslag vanaf 2012 is de opvang voor ons zeker niet goedkoop. Wij zijn nu al netto meer dan 600 euro kwijt aan kinderopvangkosten en dat wordt met extra BSO voor drie kinderen natuurlijk nog veel meer. Maar opnieuw. Als de voordelen die nadelen kunnen compenseren dan hoor ik dat graag.

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 12:07

Pelle

Toevallig start er ook een BSO in onze school. En toevallig komt ook opeens het continurooster om de hoek kijken .

Verder zijn de wachtlijsten voor de BSO inderdaad eindeloos. Mijn kinderen hebben jaren op de wachtlijst (voor de donderdag en de vrijdag) gestaan. Toen mijn oudste naar school ging heb ik uit wanhoop mijn uren aangepast. Toen er opeens wel plek was (oudste zat inmiddels in groep 3) had ik het niet meer nodig. Bovendien wil oudste zoon helemaal niet.

dorle

dorle

09-11-2010 om 12:41

Voordelen

Voordelen continurooster
-veiliger, want minder heen en weer rijden
-minder gesleep en geren
-meer tijd om 's middags te spelen
-geen uitzondering meer zijn als je moet overblijven

Nog een voordeel voor jouw kleine gemeente: met continuerooster valt er voor ouders iets te kiezen, namelijk school met of zonder continuerooster
Je zegt mijn zoon van 8 wil niet. Maar hij heeft nog nooit op de BSO gezeten, hoe weet hij dan hoe het is?
Wat betreft de kosten, dat zou inderdaad een flink nadeel zijn. En 5 dagen werken, maar minder uur per dag?

Dat denk ik ook

"In mijn ogen is deze constructie alleen maar gunstig voor de BSO. Namelijk ouders die er al gebruik van maken moeten meer uren afnemen en ouders die er geen gebruik van maken worden "gedwongen" om toch gebruik te gaan maken van de BSO. "
Ja. Ik denk dat je gelijk hebt.
Een continurooster is overigens een voordeel ten opzichte van een lange pauze waarin kinderen naar huis moeten om te eten. Dat heen en weer gedoe is dodelijk vermoeiend.
Maar ten opzichte van bestaande mits goed georganiseerde overblijf, is het voordeel weer minder groot.
"Wij wonen in een kleine gemeente. Geen enkele school heeft een continu rooster. Trainingen beginnen op woensdag al vanaf 14.00 uur. Muziekles / zwemles begint vanaf half 4. "
Dat duurt niet lang meer. De scholen willen af van overblijf en de BSO wil graag meer verdienen. Tegen die twee grote partijen kun je niet op. Daar komen dan ook nog de megavoordelen voor trainers, muziek en zwemles bij: Eerder beginnen betekent meer lessen kunnen geven.
Groet,
Miriam Lavell

mopperkont

mopperkont

09-11-2010 om 13:24

Vlinders werktijden

Maar Vlinder72, de uren die je nu werkt zijn helemaal afgestemd op de tijden van school zoals ze nu zijn. Stel je voor dat het anders was, zoals bij het continurooster, zou je dan geen andere werktijden hebben gehad? Zit het probleem niet gewoon in de verandering?
De meeste mensen werken van ongeveer 9 tot 5 en voor hen is het natuurlijk een grote vooruitgang.
Ik persoonlijk vind een continurooster veel en veel beter, ik hoop dat ze het op onze school snel invoeren.

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 13:36

Werktijden

Natuurlijk kan ik indien nodig mijn werktijden aanpassen. Het zal dan wel twee hele werkdagen en twee halve dagen worden. Dus minstens één dag BSO. Wij moeten hier minimaal 24 uur werken en het liefst ook nog hele dagen. Ik heb erg veel geluk dat ik mijn uren kon aanpassen tot kwart voor drie. Maar tot kwart voor 2 wordt kansloos. Hoef ik niet eens te proberen, krijg ik zeker geen toestemming voor.

Maar dat is het probleem ook niet. Ik red het uiteindelijk wel met mijn werk alleen weet ik nog niet of ik het dat waard vind. Is zo'n continu rooster dan echt zo'n groot voordeel?

Overblijven? Ik jakker nooit heen en weer. Overblijven is hier prima geregeld. Kinderen blijven met plezier over. Ik denk dat 75% van de kinderen overblijft.

Meer geld kwijt aan bso

"De meeste mensen werken van ongeveer 9 tot 5 en voor hen is het natuurlijk een grote vooruitgang."

Nou de meeste mensen misschien wel, maar de meeste vrouwen werken parttime en de meeste vrouwen kiezen daar ook bewust voor. Hoe je het ook wendt of keert, Vlinder en met haar veel anderen zijn straks meer geld kwijt aan de BSO. Ik ben het met haar eens dat ik geen voordelen zie in een continurooster die dit financiële nadeel compenseren.

Maar ik vrees dat Miriam gelijk heeft: de scholen krijgen de overblijf niet meer rond omdat er steeds minder overblijfmoeders te vinden zijn en de BSO vindt het allang best natuurlijk dat er meer uren worden afgenomen.

Chris

Waard?

"Ik red het uiteindelijk wel met mijn werk alleen weet ik nog niet of ik het dat waard vind."
Ik ben benieuwd naar de rekensom. Kom jij op zoveel uren BSO uit dat dat jouw verdiensten zal evenaren of overstijgen?
tinus is heel positief over het continurooster. Dat is niet voor niets. Het is namelijk nog maar zeer kort geleden dat overblijf een schaarse en per definitie slecht georganiseerde voorziening was. Tussen jouw basisschoolcarriere en de zijne zit hooguit vijf jaar verschil en toch is het allemaal al zo anders.
Binnen de komende vijf jaar is weer alles anders. Dan is die korte schooldag normaal en de muziekles en zwemles zo opgeschoven dat je een deel van de 'opvang' door dat soort bezigheden kunt laten invullen.
Belangrijker eigenlijk: binnen vijf jaar hebben je kinderen hun eerste grote liefde aan de haak geslagen en flitsen er gedachten van toekomst en trouwen en oma worden door je hoofd.
Het zal best lastig worden de komende jaren. Dat is altijd zo aan het begin van veranderingen. Maar het is voorbij voordat je het weet.
Ik zou dus blijven werken als ik jou was.
Groet,
Miriam Lavell

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 13:54

Miriam

Waard zijn. Hmmm, ja dat komt misschien een beetje vreemd over. Ik ben zeker niet van plan om te stoppen met werken. Ik vind werken leuk, ik heb een goede baan en bovendien hebben wij ons inkomen ook nodig. Wel is het zo dat met één kind naar het kdv en drie naar de BSO er maar netto weinig overblijft van mijn inkomen. Natuurlijk werkt mijn man ook maar als die extra kosten alleen maar komen door een continurooster dan is dat toch zuur.

Andere optie is natuurlijk een andere school. Mijn oudste zoon is alleen zo inflexibel als een houten deur. Voor hem is deze school prima. Hij zit heerlijk in zijn vel. Voor mijn tweede (en een stuk slimmere zoon) zou een andere school wellicht beter zijn. Dus wie weet kiezen wij wel voor een andere school ipv BSO. Sommige scholen hier hebben namelijk wel bewust de beslissing genomen om geen continu rooster in te voeren.

Maar dat is gelukkig nu helemaal nog niet van toepassing. Ze zijn nog in een orienterende fase en wie weet komt er helemaal geen continurooster. Maar ik wil graag zelf positief worden over het idee dus ik hoor graag positieve verhalen.

Zuur

"Natuurlijk werkt mijn man ook maar als die extra kosten alleen maar komen door een continurooster dan is dat toch zuur. "
Ja. Is het ook. Maar ga er slim mee om en hou er rekening mee dat je kinderen heel snel veranderen. BSO is misschien maar even nodig.
Tegelijkertijd vind ik dat je een punt hebt. Er wordt al te makkelijk heen gestapt over het belangspel dat school en bso bij dit soort veranderingen onder een hoedje kunnen spelen.
Een vraag: is het plan bij dit continurooster dat het gratis zal zijn, of wil de school ook nog geld zien?
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

09-11-2010 om 14:28

Even lange dagen hoeft niet per se

School van zoon heeft ook een continue rooster. ma, di en do van 8.25 - 14.45. wo en vr van 8.25 - 12.30 uur.
Ideaal die vrijdagmiddag vrij.
Zij maken gebruik van een nieuwe regeling waarbij onderbouw en bovenbouw evenveel uren maken.

Ik vind dit rooster prima.

En nog een tip in plaats van bso: je hebt maar korte opvang nodig totdat je zelf thuis bent. Denk ook aan een scholier die je kinderen uit school haalt en ze naar huis brengt. Zulke scholieren zijn altijd te vinden. Helaas zul je geregeld moeten wisselen in verband met roosters.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-11-2010 om 14:44

Of met andere ouders

wat afspreken? Daarbij komt er een tijd dat ze zelf naar huis kunnen....Ik hoop dat ze hier ook snel tot inkeer komen....TSO is hier vrij prijzig (3 euro per keer per kind) en de kwaliteit niet overweldigend....TSO wordt gedaan door de stichting die ook de BSO doet, dus voor hen maakt het eigenlijk niet heel veel uit...

8.15

Ik stond te kijken van de begintijd: 8.15 uur? Ik had continurooster van 8.30-15.00 uur en dan woensdagmiddag normaal vrij. Prima. Dus ik zou vanuit jouw persoonlijke situatie eerder de discussie aangaan over begin- en eindtijden van de school (maar realiseer je dan wel dat je de schooltijden aanpast aan jouw toevallige werkrooster).

Verder valt me op dat je alles naar jezelf toerekent, zowel de combinatie school/werk als de kosten van de BSO als het regelen. Toch praat je over twee inkomens. Ook zo'n man met een van die zeldzame werkgevers waar mannen het patent op lijken te hebben, waarbij je echt niet minder dan 45 uur per week mag werken?

Ik ben een groot voorstander van continurooster, maar het zal in de huidige politiek inderdaad een aardige combinatie zijn met BSO-plannen.

Wellicht toch inderdaad een combinatie van dingen als je het allemaal zelf moet oplossen:
- eerst over de uren: later uit en woensdagmiddag vrij.
- dan combinaties zoeken met andere ouders (moeders) over het halen en brengen
- en wellicht kun je je baas ter wille zijn door toch één dag fulltime te gaan werken. Maak je meteen extra uren die je op een andere dag kunt compenseren.

Tsjor

Blij

Ik ben dolblij dat school van zoonlief een continurooster heeft. School van dochter heeft dat namelijk niet en zo kan ik toch nog beide kinderen op tijd ophalen. Dochter is trouwens stinkend jaloers op broertje, zij wil ook wel een half uurtje eerder vrij .

Ik zou idd proberen om te combineren met andere ouders en es kijken of je man wat kan betekenen (als ie op een booreiland werkt wordt het wat lastig natuurlijk maar de meeste werkgevers laten ook mannen wel es wat eerder los 'voor de kinderen'.

vlinder72

vlinder72

09-11-2010 om 17:00

Tsjor

Helaas manlief heeft inderdaad een baan waarin minder werken geen optie is. Veel verantwoordelijkheid in een groot internationaal bedrijf (hij werkt veel meer dan 45 uur in de week). Hij is gelukkig wel flexibel dus zieke kinderen zijn voor zijn rekening. Even tussendoor naar een presentatie kijken, hij is er. Zieke juffen, hij vangt de kinderen op. Maar 's middags een dag in de week de kinderen uit school halen gaat niet lukken. Bovendien is hij minstens een week per maand ergens op een andere plek in de wereld dus ik kan ook niet op zijn continuiteit rekenen. Geeft niets. Dat ben ik gewend. Het is een bewuste keuze geweest om zelf minder te werken en de kinderen op te vangen. En daarom betrek ik deze wijziging ook voornamelijk op mijzelf. Wel gaat manlief naar die bijeenkomst en niet ik. Juist om te voorkomen dat ik dingen uitsluitend vanuit mijn eigen perspectief bekijk.

Verder heb ik natuurlijk niet de illusie dat school de uren gaat aanpassen omdat dat beter in mijn rooster past. Overigens heb ik wel mijn rooster ooit aangepast om in overeenstemming te zijn met schooltijden. Maar wij horen binnenkort wel wat de plannen zijn.

En ik heb op het schoolplein al iets heel griezeligs gehoord. Ik ben natuurlijk niet de enige met werkuren aangepast aan schooltijden. Ik vroeg dus aan een moeder hoe zij erover dacht. Zij reageerde dat het haar niets uitmaakt want zij kon gewoon zo blijven werken. Haar kinderen konden dan wel samen naar huis fietsen en daar op haar wachten. Haar jongste dochter is vijf jaar en haar oudste dochter is 8 jaar. Ze wonen zeker 1,5 kilometer fietsen van de school af. Tja, dat is ook een goedkope oplossing natuurlijk. Helaas voor mijn guppies. Ze mogen niet alleen naar huis. Mijn kinderen zijn 8, 6 en 5 jaar en er is geen haar op mijn hoofd die daar ook maar aan denkt. Zelfs als het maar een uurtje is. Nee, dan ga ik andere uren werken en gaan ze voortaan naar de BSO.

En de begintijd? Dat maakt mij dan weer niet zoveel uit. Het wordt wel even pezen om 4 kinderen een kwartier eerder klaar te krijgen maar dat moet lukken.

amk

amk

09-11-2010 om 17:01

8:15 is niet haalbaar

althans voor een deel van de dagen niet, want dan staat dochterlief met papa in de file.

en zo zijn er bij elke begin en eind tijd voor mensen redenen om het niet zo handig te vinden.
Hier op school gaat de discussie nu om van 1 van de locaties de tijden te veranderen zodat het mogelijk is om kinderen op 2 locaties door 1 ouder te halen en te brengen. Nu beginnen alle locaties nog op dezelfde tijd.
En kinderen op 2 locaties is niet zo vreemd omdat er een kleuter locatie en een bovenbouw locatie is.

bibi63

bibi63

09-11-2010 om 22:08

Voor alles is wat te zeggen, maar...

...probleem blijft altijd, eigenlijk niet te voorkomen, dat als je kind inmiddels op een school zit en jij de tijden aan hebt gepast aan je werk e/o opvang, het zeer onhandig (zo niet soms onmogelijk) is als het dan ineens wijzigt.
Als je nu een baby hebt en de school waar baby over een paar jaar naartoe gaat, over een jaar z'n rooster aanpast, is dat heel wat anders. Tegen de tijd dat baby naar school gaat, zorg jij dat je je dingen geregeld hebt rondom begin- en eindtijd.
Gr. Bibi, wier kind volgend jaar naar het VO gaat en het dus niet zoveel meer kan schelen wat BS gaat doen.

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 10:05

Bijeenkomst is geweest

Manlief is er naar toe geweest.

Tot mijn verbazing was de opkomt heel hoog. Ik hoorde dat bijna alle ouders er wel waren. En de reactie was overwegend negatief.

Zelfs na het charmeoffensief van een andere school waar al een continu rooster was. Maar die school staat in een vinex locatie in een grote stad en is vanaf dag 1 met een continu rooster gestart. Dus die mensen wisten vanaf dag 1 waar ze aan begonnen. Als ik vanaf dag 1 voor een continu rooster had gekozen dan had ik deze vraag nu natuurlijk ook niet gesteld.

Waarom waren mensen negatief:

- Draagvlak. Van wie komt het verzoek tot continurooster eigenlijk?
- Hogere kosten voor mensen die al gebruik maken van BSO.
- Bewuste keuze om drie dagen te werken. Gebruik te maken van BSO en dan woensdag een korte dag school om op die manier veel tijd met kind door te kunnen brengen.
- Keuze om thuis te blijven en kinderen thuis te laten eten
- Dorp is niet ingesteld op continu rooster
- Samenspel BSO / school
- Hoge kosten voor ouders die nu wel gebruik moeten gaan maken van BSO
- 1 uur BSO is niet mogelijk dus moet je bijvoorbeeld drie middagen betalen
- Mensen in de gezondheidszorg mogen niet werken tot 2 uur maar wel tot 3 uur.

En er was nog veel meer.

Het enige postieve voor mensen was dat het voor kleuters misschien wat duidelijk is omdat ze dan niet naar huis hoeven tussen de middag en alle dagen gelijk zijn. Maar ja, een kind blijft niet eeuwig een kleuter.

Wel zijn er andere opties aangegeven. Zoals combinaties met muziekschool, judo scholen of drie dagen tot 3 uur en twee dagen tot 12.00 en dan wel continu. Deze variant komt hier in de regio wel meer voor.

Ik merk wel dat de teneur hier toch is dat je dan maar je rooster moet aanpassen. Natuurlijk kan dat. Dat heb ik vanaf het begin al aangegeven maar vergeet niet dat ik deze school ooit bewust heb uitgekozen. Juist omdat het een kleinere, ouderwetse school was. Ik heb toen heel goed naar begin en eindtijden gekeken om vervolgens het met mijn werk af te stemmen (en ik werk vrijdag wel een hele dag en daar is mijn werkgever erg blij mee). En ik ben blijkbaar niet de enige want heel veel ouders bleken gisteren werktijden afgestemd te hebben op schooltijden. Zowel vaders als moeders. Om op die manier BSO (kosten) te voorkomen of te beperken tot 2 middagen. Al die ouders moeten als een continu rooster wordt ingevoerd opnieuw naar de tekentafel om nieuwe afspraken en plannen te maken.

amk

amk

10-11-2010 om 11:46

Zelazny

je weet niet wat je zegt over de belangrijkheid van deze afspraak tussen dochter en vader.
Er worden dienstreizen voor verzet om haar zelf maar naar school te kunnen brengen, maar een half uur eerder weg kan niet, wegens omstandigheden thuis.

Uitkomst verbaast me niet

Vlinder, ik ben niet erg verbaasd dat de opkomst hoog was en dat het merendeel van de mensen niet positief was. Net wat je zegt, voor zulke drastische wijzigingen is draagvlak nodig en het is niet logisch om te verwachten van mensen die gewend zijn aan een bestaand systeem dat ze klakkeloos instemmen met iets nieuws met flinke nadelen ter vervanging van iets wat voor de meesten al prima werkt.

Geeft de mening van de meerderheid van de ouders de doorslag op jullie school? Of is het slikken of stikken?

Chris

vlinder72

vlinder72

10-11-2010 om 14:44

Chris

Dat is nu dus niet duidelijk. Mij zou het duidelijk lijken. Geen draagvlak dus schrappen of met een alternatief komen. Maar dan ken je onze directeur nog niet. Het plan is van haar afkomstig en ik krijg het idee dat zij ouders ook als kinderen ziet. Wij moeten gewoon overtuigd worden en dan komt het allemaal goed.

Ze vond het heel logisch dat iedereen nu nog negatief was want het betreft een wijziging van een bestaande situatie. Of te wel. Met enige overtuiging moet het lukken.

Ik hoop echt dat zij de plannen laat varen. Op het schoolplein had iedereen het erover en ik heb echt niemand positief gehoord. Bijna iedereen had het over de kosten van de BSO en het gevoel verplicht te worden om ook gebruik te maken van de BSO. Het veroorzaakt alleen maar onrust.

Nou ik ben benieuwd wat het vervolg gaat worden. Manlief was nog niet eens zo negatief maar nu wel. Hij heeft het helemaal gehad met de directrice en de rare presentatie en hij kende haar voorheen niet eens. Hij is nu zelfs bereid om als zij doorgaat, naar de overkoepelende stichting te gaan om daar te vragen of het normaal is om iets er door te drukken als er onder de ouders helemaal geen draagvlak is. Ik heb hem weer gekalmeerd. Eerst afwachten wat er gebeurd daarna kan je altijd nog actie ondernemen. Bovendien ik kan echt wel iets op mijn werk regelen. Maar ja, daar gaat het hem ook niet meer om. Hij is nu echt tegen.

Polly Shearman

Polly Shearman

10-11-2010 om 16:13

Eerst wel, nu niet meer

Toen ik nog thuis werkte, snakte ik naar continu onderwijs, want al dat op en neer geloop naar school hing me al snel de keel uit.
Nu werk ik buitenshuis, onregelmatig in de zorg.
Als ik een vroege dienst heb, blijft manlief wat langer thuis en helpt de kinderen naar school. Ik sta dan weer om 15.15 aan de poort ( recht uit mijn werk) Als ik een late dienst heb, komt manlief wat eerder naar huis en haalt de kinderen op om 15.15 uur. Zo hebben wij geen bso nodig, prima geregeld.
Maar als er continu onderwijs zou zijn, zou ik het na een vroege dienst niet redden om weer om 14 uur aan de poort te staan, en bij een late dienst zou manlief wel heel vroeg naar huis moeten komen.
Niet handig dus,
Ik hoop dus dat het hier nog even niet gebeurd.

groet, polly

Twee uur?

Hoe komt het toch dat iedereen denkt dat je met een continurooster om 14.00 uur uit moet zijn? Ik had een continuroosterrooster van 8.30 tot 15.00 uur.

vlinder, afgezien van de wijze van presenteren en de opstelling van de directrice (daarmee haalt geen enkel voorstel het) denk ik wel dat ze gelijk heeft dat een verandering altijd weerstand oproept.
in een grijs verleden (nog wordt er kinderopvang bestond) heb ik wel eens de mogelijkheden verkend om kinderopvang aan de universiteit te koppelen. Iedereen bleek het al geregeld te hebben, dus niemand was voor, waardoor het er dus ook niet kwam. Toen in elk geval niet.

Mensen kijken vaak niet langer dan hun eigen agenda en dat is zeer korte termijn. In een paar jaar is de hele bevolking van de school veranderd en heb je dus ouders die ingesteld zijn op andere tijden. die zouden weer boos worden als het teruggedraaid werd.

Je schrijft: 'Wel zijn er andere opties aangegeven. Zoals combinaties met muziekschool, judo scholen of drie dagen tot 3 uur en twee dagen tot 12.00 en dan wel continu. Deze variant komt hier in de regio wel meer voor.'

Kijk, dat zijn dan zinnige opties: eventueel gecombineerd met een kwartiertje later beginnen. Dan krijg je de volgende lestijden:
- maandag, dinsdag en donderdag (de vrouwen-werkdagen) van 8.30-15.15 uur;
- woensdag en vrijdag van 8.30-12.15 uur. Met een extra vrije vrijdagmiddag voor de mensen die voor de files uit willen vertrekken naar hun weekendbestemming.

Kijk nu eens naar je eigen agenda en kijk eens of dat zou passen. En denk daarna eens even na over de iets langere termijn, stel je voor dat je een nieuwe ouder bent, hoe aantrekkelijk zou het dan zijn?

Allemaal tegen gaat herrie geven. Allemaal samen voor een alternatief maakt je heel erg sterk. Zeker als dat alternatief op papier staat met handtekeningen eronder van zoveel mogelijk ouders.

En om het nog mooier te maken roep je de muziekschool etc op te werken aan een voorstel, waarbij kinderen van school gehaald worden en naar muziekles gaan, met afwisseling tussen muziekles 9de reguliere lessen tegen de kosten zoals altijd) en rusttijd of pauzetijd, waarin kinderen kunnen gaan lezen, muziek luisteren, dvd's bekijken of huiswerk maken. Tot moeder ze komt ophalen.

Kortom: als je de schouders eronder zet kun je uit deze crisis iets heel moois halen.

Oh ja, wat betreft dat fietsen, ooit was het echt normaal hoor, zelfs over afstanden van 5 kilometer mét lange pauze en zonder overblijf. Kinderen kunnen vaak op jonge leeftijd al meer dan je denkt. Ik zou zelf 5 jaar te jong vinden, maar 8 jaar zou geen probleem zijn. En of die van 8 de andere mee kan nemen, dat ligt heel erg aan het kind zelf.

Tsjor

Nasha 1st

Nasha 1st

10-11-2010 om 16:36

Tsjor

ja, vroeger was dat normaal ja, om zo ver te fietsen, maar dan heb je het over andere tijden. Het verkeer is vele malen drukker geworden en diverse onderzoeken wijzen ook uit dat een 8 jarige nog niet goed verkeerssituaties kan inschatten. Toevallig hebben wij daar heel veel mee te maken gehad omdat onze BSO voor de ouders had besloten dat kinderen vanaf groep 4/5 wel zelf naar de BSO konden gaan fietsen, tot die groep werden ze wel op school opgevangen. Toen begin dit jaar een jongen van 8 werd dood gereden door een bus is onze strijd om dit te veranderen in stroomversnelling geraakt en zijn er allerlei onderzoeken geraadpleegd. Misschien zijn er heus wel kinderen van 8 verantwoordelijk genoeg, maar over het algemeen blijken ze op deze leeftijd te jong...

Nasha 1st

Mijn vader is op 43-jarige leeftijd verongelukt toen hij op de fiets naar zijn werk ging, dat is inmiddels al 45 jaar geleden (ja, ik was toen nog heel jong en ben nu echt oud). Toch ben ik heel erg voor fietsen, ben zelf lang met de fiets naar mijn werk gegaan. Ben wel grote voorstander van fietspaden naast de rijweg.

Tsjor

Nasha 1st

Nasha 1st

10-11-2010 om 20:31

ik weet wel, het kan ALTIJD gebeuren, maar 8 jaar is erg jong. kijk ik even naar de situatie hier in het dorp, en hoe mijn kinderen dan zouden moeten rijden, is het echt levensgevaarlijk. Ik als volwassene moet al regelmatig mijn kuiten intrekken, vooral omdat er weer een bus gewoon doorstiefelt door rood, terwijl mijn voetgangerslicht echt op groen staat! Nu kan ik snelheid wel aardig inschatten, maar mijn kinderen dus echt nog niet!

Eens

43 is ook nog erg jong, zeker als je vader bent van vijf kinderen, waarvan de oudste 6 jaar was (ik dus, weet je ook mijn leeftijd).
Ik heb zelf ook steeds meer mijn kinderen beschermd tegen de gevaren (door zelf met de auto naar school te gaan N, maar het blijft een naar verschijnsel dat we de beweegruimte van kinderen zo erg beperken en dat drukbezette ouders daar dan weer de rekening van krijgen.

Tsjor

mar

mar

11-11-2010 om 08:36

Hier

Kind heeft al 2 scholen met continurooster gehad. Dus ik weet niet beter. Ik vond het erg prettig, niet naar huis om te lunchen en 's middags wat vroeger uit.

School 1
ma, di, do, vr : 8.40 - 14.45 uur
wo: 8.40 - 13.05 uur

School 2
ma, di, do : 8.25 - 14.45 uur
wo, vrij: 8.25 - 12.30 uur
Op deze school gaat om 8.15 uur de deur open en beginnen ze ook echt om 8.25 uur met de les, in tegenstelling tot school 1.
Het continerooster schijnen ze later ingevoerd te hebben en we betalen iets van 100 euro per jaar voor de overblijfkracht. Op school 1 was dit niet zo.

Overigens hadden wij nooit voor school 2 gekozen als er geen continurooster was geweest. 25 minuten enkele reis fietsen is niet te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.