Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
beta

beta

23-09-2011 om 12:38

Cultuur verplicht op school?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

25-09-2011 om 14:39

Lastig

Ik begrijp het standpunt, maar het blijft lastig. Ik bedoel: Engels is natuurlijk HEEL erg belangrijk, om 1000 en 1 redenen, maar je zal maar geen talenknobbel hebben.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

25-09-2011 om 16:47

Bibi

Dat is ook heel lastig, dus voor sommigen zal het feit dat wiskunde verplicht wordt als examenvak ook een probleem worden.

Bibi

Ik heb dit jaar eindexamenopgaven voorgelezen voor dyslectische leerlingen. Aan één jongen had ik wiskunde, geschiedenis en economie voorgelezen. Hij had de opdrachten in een mum van tijd af en zo te zien deed hij het hartstikke goed. Omdat hij toch niet binnen het uur weg mocht, maakten we een praatje. Hij vertelde dat hij er hartstikke goed voorstond, voor alle vakken behalve Engels een 7 of een 8. Maar Engels, dat kon hij helemaal niet. Het was maar de vraag of hij zijn VMBO-examen ooit zou halen vanwege zijn enorme problemen met Engels. Terwijl de rest een eitje was. Hij zou ook havo/vwo-advies hebben gekregen als hij geen dyslexie had gehad. Echt jammer dat je dan in zo'n geval Engels niet gewoon mag skippen.

skik

Tirza

Hier in onze stad krijgen ze allemaal pas in de vovenbouw CKV.

Jij hebt gelijk.Veel pubers willen zich afzetten van dat hun ouders leuk vinden.
Maar als een puber iets op school niet leuk vindt om te doen en de ouders bevestigen hem/haar daarin zeer, dan zal dat ook niks worden

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tinus_p

Tinus_p

26-09-2011 om 10:40

Visueel

beta:
"< Echt waar? Als jij naar een schilderij kijkt weet je dan niet of je het wel of niet mooi vindt? >

Echt waar. Spijtig, want ik weet dat veel mensen er erg veel plezier aan beleven. Dat heb ik wel met muziek of literatuur, maar niet met beeldende kunst. Ook met huis en kleding heb ik moeite. Mijn man heeft hetzelfde, maar van mannen is het meer geaccepteerd."
Wat ik hier lees, is niet zozeer een 'gebrek aan cultuur', maar een gebrek aan visueel inzicht. Klopt dat?

Verder: Zen and the Art of Motor Cycle Maintenance wel eens gelezen? Nog altijd het ultieme boek op dit punt. De messcherpe analyse (al ergens rond bladzij 50 opgediend, en daarna komen de echte inzichten pas), is dat er mensen zijn die vallen op 'Immediate Appearance' (Romantic understanding) en 'Underlying Form' (Classic understanding). And never the twain hall meet. De romantici zijn in de meerderheid, maar jij behoort mss tot degenen die kijken naar underlying form.

dc

dc

26-09-2011 om 21:57

Niet nodig

Ik vind een beetje basis cultuur wel een goed idee, maar 2 uur per week? Als je nu iets wilt weten heb je geen goed geheugen nodig, maar een computer.

Ik heb laatst met een vriendin trouwens bedacht dat je op de middelbare school veel vakken nodig hebt, en dan gelijk op werkpad gestuurd zou moeten worden om uit te vissen wat je nou echt leuk vind, en dat je dan vanaf je 25e een studie mag gaan doen. Dat had bij mij echt niet dezelfde geweest als toen ik gelijk uit school kwam als naieve muts!

Tinus_p

Tinus_p

27-09-2011 om 14:22

dc:
"Als je nu iets wilt weten heb je geen goed geheugen nodig, maar een computer."
Nee. Daar stond namelijk afgelopen zaetrdag een mooi stuk over in de Volkskrant, over 'Het geheugenpalies'. Als je iest wil weten, moet je wel weten dat het te weten valt, en hoe je het kunt opzoeken. En daarvoor heb je een bepalade basiskennis nodig. Je kunt opzoeken waar paraguay ligt, maar dat betekent wat, als je weet dat er zoiets als Zuid-amerika bestaat, en wara dat ongeveer ligt.
Ik weet verder niet wat dat met 'cultuur' te maken heeft, maar ook daarvoor geldt dat smaak niet helemaal vanzelf komt.

dc

dc

27-09-2011 om 14:28

Tinus

Je hebt gelijk hoor. Je moet bijvoorbeeld wel een keertje horen dat er stromingen bestaan in de kunst bijvoorbeeld. Maar mij lijkt 2 uur per week gewoon erg veel hiervoor. Die tijd kunnen ze beter besteden aan hoe dingen op te zoeken en vooral hoe je kunt nagaan of een bron betrouwbaar is.

En voor de continenten heb je meer aan risk. Dan onthou je het tenminste

En wat betreft je aanname over een niet-visueel geheugen; ik kan een schilderij of beeldwerk best mooi vinden, maar me 10 minuten later dit niet meer voor de geest kunnen halen. Dat levert een hoop frustratie op. Ik vond tekenen op de basisschool al niet leuk en van mij was dit vak op de middelbare school echt niet nodig!

dc

dc

27-09-2011 om 15:31

Ik had begrepen dat het een aantal jaar is. Weet niet precies op welk bericht ik me heb gebaseerd, dus excuses als ik het mis heb. Een half jaar 2 uur per week is natuurlijk niet zoveel.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 19:09

En hier

Zoon doet vmbo-t. In de eerste en tweede klas een uur muziek per week,een uur tekenen en een uur handenarbeid, ook de volle twee jaar, en ook techniek, twee uur per week zelfs, de volle twee jaar.

Valkyre

Valkyre

29-09-2011 om 21:35

Musea leuk maken, beta

Als je nog eens je kind "meesleept" naar een museum, beta, kies dan een museum waar werk hangt dat aansluit bij wat er op dat moment op school geleerd wordt (bijvoorbeeld Gouden Eeuw, of het Impressionisme), en vooral: boek een rondleiding! Bij veel musea werken gidsen die ontzettend leuk en bevlogen over kunst kunnen vertellen, compleet met historische achtergronden (waarom is het Impressionisme nu juist in die tijd ontstaan?) en ook grappige anecdotes over kunstenaars. Dát maakt een museumbezoek leuk: niet alleen plaatjes kijken, maar ook begrijpen waarom die plaatjes nou eigenlijk gemaakt zijn.

Niet meer dwalen hoor!

Valkyre (gesjeesde kunstacademiestudent)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.