Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2018 om 10:27

Daling instroom VMBO

'Zorgelijke' daling instroom vmbo: ouders willen opleiding met status - http://nos.nl/l/2211417


Triva

Triva

29-01-2018 om 15:06

bieb

Vooropgesteld dat ik helemaal niets wil veranderen maar als ik gedwongen zou worden kom ik tot het volgende systeem, van laag naar hoog eerst vanaf groep 8 en daarna vervolg:

Praktijkonderwijs
VLBO (wat nu vmbo-basis is)
VMBO (wat nu kader, gemengd en vmbo T is waarbij de laatste examen doet in 6 theorievakken en daarna kun je alleen naar MBO4/B of lager)
MAVO (examen in 7 vakken met het oog op overstap havo, MBO4/B mag natuurlijk ook)
VHBO (examen in 7 vakken waarna HBO, gelijk aan havo nu)
HAVO (examen in 8 vakken zodat je daarna makkelijker naar VWO kunt overstappen, HBO mag natuurlijk ook)
VWO (zoals het nu is, daarna toegang tot universiteit en lager)

Vervolg na:
Praktijkonderwijs: LBO-A (geen sk)
LAVO: LBO-B (geen sk, daarvoor moet je ook nog MBO-A doen, ook moet de overstap naar VMBO mogelijk zijn, meer stimulans hierin, meer BBL zoals hierboven al beschreven)
VMBO: MBO-A en MBO-B, vroeger MBO3 en 4
MAVO VHBO HAVO VWO: zie hierboven

@kaaskopje

@kaaskopje

Dank je.
Wat grappig dat je het hebt opgezocht.
Ik ben dol op de latijnse liturgie.
Ik bedoel er verder ook niets mee hoor haha.
Ik ben verdere heel normaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2018 om 15:29

Agnus Dei

Agnus Dei

Dus je neemt niet de zonden der wereld weg? Da's nou weer jammer...

Groeten,

Temet (Rooms opgevoed)

bieb63

bieb63

29-01-2018 om 16:50

Triva

Zoiets ja...

Triva

Triva

29-01-2018 om 16:54

bieb

Nou zoiets....

Ga je akkoord met mijn oplossing voor vmbot en mavo en dus met vhbo en havo? Ik heb altijd gevonden dat als je een trapje omhoog wilt je ook meteen het extra vak moet volgen. Op de school van mijn oudste moet iedereen met een extra beginnen, en een bepaalde periode volgen. Verreweg de meesten doen er examen in, na je examen kun je het nog laten vallen als je dan wel geslaagd zou zijn.

Nut van vak extra

Ik zie geen nut in een extra vak. Stel; een ll op een mavo of havo heeft amper frans gehad en wilt overstappen naar een niveau hoger, dan wordt de ll verplicht een achterstand van een paar jaar in te halen terwijl diegene na die opleiding niets met dat vak doet. Het gaat toch om de diepgang van de vakken in het profiel? Een moeilijker niveau om zo complexe vraagstukken te beheersen. Vaak zijn de verplichte extra keuzevakken zulke overbodige invullingen.
Op VO kind kon men kiezen voor muziek of Frans of aardrijkskunde. Als een ll na het vwo natuurkunde wilt studeren, wat heeft het dan aan één van deze vakken?
Ik ben dus niet voor exttra vakken. Eerder voor opsplitsing profielvakken voor meer diepgang. Denk aan wisk A en B of frans en latijn of natuurkunde en itc. Het lastige is alleen dat dit voor een school vaak te duur is.
Dan maar een goedkope manier van verbreding, wat in principe weinig bijdraagt aan de ontplooiing van een ll..

Triva

Triva

29-01-2018 om 19:14

Flanagan

Misschien was ik niet duidelijk maar het gaat er om dat als je mavo doet en vervolgens naar havo wil dan moet je examen doen in een extra vak zodat je op de havo niet met een vak begint wat je al 2 jaar niet gehad hebt. Je kunt het altijd laten vallen, ook ná het examen en alsnog je vmbo of vhbo diploma halen en dus de overstap naar havo of vwo niet nemen.

Het examen doen in een extra vak zou in mijn optiek dan ook het nodeloze bepaalde gemiddelde kunnen doen wegstrepen (gemiddeld 7,5 om van mavo naar havo te mogen na eindexamen).

Wel duidelijk Triva,

Je was wel duidelijk. Hier op VO hadden de vmbot -lln ook de vrije keus om een extra vak te volgen in geval ze ook de havo gingen doen. Er was zelfs ruimte voor tussentijds opstromen.
Maar daar ging het mij niet om. Het invoeren van een extra vak bv Frans of muziek, omdat je op een hoger niveau examen wilt doen, zegt niets over je talent voor exacte vakken.
Een extra vak zou niet verplicht moeten zijn. Het zou een verrijking zijn voor een vervolg studie. Maar als een ll havo doet met pakket X, zou het op en VWO in dezelfde vakken examen moeten kunnen doen, meer diepgang, zonder een 'onzin'-vak extra.

In #397 gaf je aan dat wie een trapje hoger wilt, ook meteen het extra vak moet volgen. Dat begrijp ik; ten behoeve van de aansluiting. Maar dat extra vak was niet nodig geweest als de havo ook examen deed in 6 vakken.. Beter tijd steken in 6 vakken en dieper in de materie gaan, dan een bonusvak erbij.

De vwo-er hier deed eerst nt met duits. Duits ging matig en tussentijds werd geswitched naar ng met aardrijkskunde. In de vervolg studie aan WO, zijn beide vakken onnodig. Ik had liever dat ze op het VWO statistiek behandelde. Daar heb je meer aan. Het ging mij om de zin en onzin van extra vakken omdat er zoveel waarde wordt gehecht aan het fenomeen 6 vakken voor mavo, 7 vakken voor havo en 8 voor vwo. Maar dat is een persoonlijke mening.

bieb63

bieb63

29-01-2018 om 21:59

Bij dochrer

Toen op TL had he ook een keuze extra vak te kiezen. Mocht je laten vallen als je daardoor gezakt zijn. Was overigens niet verplicht dat extra vak. Maar ik vind het prima systeem. Je hebt dat vak, als je er iig examen in dioet, ook de reguliere periode gevolgd

bieb63

bieb63

29-01-2018 om 22:02

Flanagan

Wat mij betreft, was op onze school iig zo, moet het wel een zinnig vak zijn voor doorstroom, geen muziek oid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.