bertje1
13-06-2009 om 10:10
Dalton
wat houdt het dalton-onderwijs in? (graag eigen verhalen)
bertje1
13-06-2009 om 10:44
Nog iets
op internet bij 'daltononderwijs' zag ik dat 'het initiatief bij het kind moet liggen' (om bv iets te leren). Hoe is dat in de praktijk? Als je een kind hebt die 'net doet wat nodig is' of zo??
Nasha 1st
13-06-2009 om 10:55
Geen luilekkerland ![]()
Mijn tweeling zit op een Daltonschool, en Dalton betekent vrijheid in gebondenheid.....er is een bepaalde vrijheid in wanneer je je taken doet, maar wel binnen een afgebakend geheel, hier dus 1 week. Je krijgt dus je taken (en dat wordt vanaf de 1e groep opgebouwd) en die moet je binnen een week af hebben. Bij ons op school zijn de taken op een takenbord aangegeven en moet je een magneetje plakken als je het gedaan hebt. Het is ook voor andere kinderen om te zien, oh, Pietje heeft dat al gedaan, ik kan hem om hulp vragen als ik het niet begrijp. In groep 1 begint het hier met 1 taak, tot 2 taken einde van het schooljaar. Groep 2 begint met 2 taken tot 3 taken einde van het schooljaar.....
Ik ben erg te spreken over dit onderwijs, ik merk ook veel zelfstandigheid bij de tweeling, meer dan bij de oudste die op regulier is gestart.
krulleke
13-06-2009 om 12:18
Hier
gewoon regulier basis onderwijs en ook met weektaken die ze moeten maken, als pietje al heel snel klaar is zegt, mijn dochter is fijn voor hem krijgt hij nog meer taken, daar heb ik geen zin in.
gr krulleke
Nasha 1st
13-06-2009 om 12:30
Klopt
heel veel niet-Dalton scholen gaan steeds meer op de Dalton wijze werken, dus het verbaast me niks dat je het herkent....hier in de gemeente zijn ook steeds meer reguliere scholen die op die manier werken....Toch hebben ze niet allemaal het Dalton-certificaat. En om echt Dalton te mogen heten, moet je dus wel door een commissie heen....
van de website van onze school:
Waarom daltononderwijs
Op ....... wordt daltononderwijs gegeven, omdat de leerkrachten en de schoolleiding een bepaalde visie hebben op de maatschappij, op hoe je als (volwassen) mens in die maatschappij zou moeten staan en functioneren. Daarop is een visie gebaseerd op de opvoeding van en het onderwijs aan kinderen.
Die visie is ook terug te vinden in de schoolgids.
Daltononderwijs kan worden samengevat in de volgende drie kenmerken (uitgangspunten):
vrijheid in gebondenheid/ verantwoordelijkheid
1. leerlingen bepalen zelf de volgorde bij het werken aan de taak
2. leerlingen houden zelf: werk/materiaal/taakbrief bij
3. leerlingen kunnen regelmatig kiezen met wie ze werken en waar
Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee kanten van dezelfde medaille. Het één kan niet zonder het ander. Het daltononderwijs ziet een mens/kind als een persoon die zelf mag en kan kiezen, maar die voor de gevolgen van zijn keuzes zelf de verantwoordelijkheid draagt.
zelfstandigheid
1. leerlingen hebben hun taak af op het afgesproken tijdstip
2. leerlingen pakken wat ze nodig hebben en ruimen zelf op
3. leerlingen bepalen zelf of zij medeleerlingen, de leerkracht, naslagwerk of ander materiaal raadplegen
Zelfstandigheid kan slechts succesvol groeien als de kinderen voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen.
samenwerken
1. leerlingen helpen elkaar en er is veel communicatie onderling
2. leerlingen organiseren en regelen veel met elkaar
3. leerlingen maken onderling afspraken over het werk
4. leerlingen leren samenwerken met elkaar, ook als het niet je vriend is moet je kunnen werken met elkaar.
Overal in het leven zal blijken dat een mens, ondanks zijn vrijheid en zelfstandigheid niet zonder zijn medemens kan. Iemand om te steunen en om steun van te krijgen. Een medemens kan de grens van de persoonlijke vrijheid mede bepalen.
De grens van de individuele vrijheid wordt altijd gevormd door de vrijheid van een ander. Daarom is het kunnen samenwerken een belangrijke vaardigheid voor het goed kunnen functioneren als mens.
Met deze uitgangspunten menen wij de kinderen een duidelijke meerwaarde te verschaffen, waardoor ze met een goed gevulde gereedschapskist de wereld in trekken.
Een wereld waarin vervolgonderwijs een rol heeft en niet alleen het traditionele huiswerk maken, maar ook het plannen en de grotere verantwoordelijkheid voor studieopdrachten heel belangrijk zijn.
Een wereld waarin we een plek krijgen als beroepsbeoefenaar, waar mensen worden gewaardeerd om hun initiatief, verantwoordelijkheidsgevoel en creativiteit. Overlegsituaties met collega’s, opdrachtgevers en instanties.
Een wereld waarin je medeburger bent en waarin je de betrokken voelt en waarbij je je actief in wilt zetten voor de samenleving en de mensen die het nodig hebben.
Onze school is een plaats om te leren, te spelen en te leven.
Is deze werkwijze voor ieder kind geschikt?
Deze vraag is het beste te beantwoorden door een afspraak te maken voor een rondleiding en ons onderwijs in de praktijk te ervaren. Passen de sfeer en onze visie bij u dan passen deze zeker ook bij uw kind.
Wij zien thuis en school als een verlengstuk van elkaar en hechten groot belang aan het vertrouwen van de ouders in de uitgangspunten van onze school, onder het motto;
“Samen werken aan de beste ontwikkeling van uw kind”.
Vanzelfsprekend zijn wij lid van de Nederlandse Daltonvereniging.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de schoolgids en de volgende links:
ijsvogeltje
13-06-2009 om 13:04
Regulier onderwijs
"heel veel niet-Dalton scholen gaan steeds meer op de Dalton wijze werken"
En zo hebben veel reguliere scholen ook de goede dingen overgenomen van montessori, jenaplan, vrije school etc. Alleen heb ik de indruk dat de scholen 'met certificaat' het regulier onderwijs graag nadrukkelijk neerzetten als 'massaal klassikaal onderwijs met amper aandacht voor het individu'.
Gelukkig is dat op veel reguliere scholen allang niet meer het geval. En uiteindelijk gaat het vooral om die ene leerkracht voor de klas, die wel of geen match met jouw kind heeft...
Nasha 1st
13-06-2009 om 15:06
Nou ijsvogeltje
of scholen met certificaat dat doen weet ik niet, maar ik weet wel dat op veel reguliere scholen dat zogenaamde adaptieve onderwijs echt een wassen neus is, en op scholen met certificaat moeten ze zich toch eens in de zoveel jaar bewijzen, anders zijn ze het weer kwijt.....de reguliere school waar oudste op heeft gezeten predikte het ook, maar in de praktijk bleek dat erg vies tegen te vallen.....
Nasha 1st
13-06-2009 om 16:08
Daarop inhakend
onze school is ook niet zo groot. Alle kinderen kennen elkaar, uit alle groepen. Maar wat ik ook heel goed vind, de kinderen uit de hogere groepen gaan voorlezen aan de kleuters, tutorlezen, het mes snijdt aan 2 kanten, de kinderen kunnen hun lezen goed oefenen en de kleuters krijgen voorleesles. Daarna worden er vragen aan de kleuters gesteld over het verhaal.
ijsvogeltje
13-06-2009 om 18:02
Nasha
Nee, dat doen ook vast niet alle scholen hoor. Maar ik hoor het toch wel geregeld om mee heen. Misschien zijn het ook wel de ouders (natuurlijk niet allemaal) die vertellen wat er zo bijzonder is aan hun onderwijstype, en waarmee het zich zou onderscheiden van het reguliere onderwijs (in de veronderstelling dat regulier onderwijs nog steeds die eenheidsworst is).
Alle dingen die jij schrijft over dalton (tutorlezen, weektaken) gaan op onze (reguliere) school precies zo. Daarmee wil ik dus niet zeggen dat dalton niets inhoudt hoor, begrijp mij goed! Alleen maar dat het 'beoogde verschil met regulier' in de praktijk vaak wel meevalt.
Nasha 1st
13-06-2009 om 19:59
En dat komt
omdat veel regulier inderdaad de goede dingen van Dalton en dergelijke er uit haalt. Maar ik weet echt dat er wel degelijk verschil is tussen het reguliere en Dalton hier in onze gemeente (heb tenslotte met beide te maken gehad!)
maan.
14-06-2009 om 08:44
Geen idee
Ik heb geen idee wat het daltononderwijs in de praktijk inhoudt, de theoriepraatjes heb ik genoeg gehoord en gelezen. Ik denk zelf dat het een leuke sticker is voor op de buitenkant.. de school zelf is degene die er wel of niet wat mee doet, net zoals er dus genoeg scholen zijn zónder die sticker die misschien net zo goed zijn.
Hier in de wijk ergens een daltonschool, zal vast niet door het 'dalton' komen maar wij hebben er wel 'last' van.. er komen steeds meer leerlingen van die school overwaaien naar onze school waardoor een van mijn kinderen nu een overvolle klas heeft. Veel leerstof wordt alsnog herhaald omdat de nieuwelingen die nog niet goed beheersen (zoals tafels weer helemaal opnieuw aanbieden- werd voorheen nooit gedaan).
Er is mij ooit verteld door een (enthousiaste) dalton-moeder dat het een erg mooi systeem is, maar dan met name voor de kinderen die bovengemiddeld zijn. Kinderen duidelijk onder het gemiddelde lopen volgens haar uiteindelijk toch vast in dit systeem (dat zijn dan misschien de kinderen die nu in de klas van mijn kind terecht zijn gekomen?)
En wat betreft die dalton-controle; is leuk. Maar hoeveel waarde heeft zoiets? Ik heb in een gecertificeerd bedrijf gewerkt en het hele papierwerk was vooral papierwerk.. voornamelijk werkverschaffing het maakte het bedrijf echt niet beter. Mijn man heeft ook hele lijsten op zijn werk moet een soort van kwaliteitsgarantie voorstellen maar in de praktijk gaat het echt nergens over. Dus die officiele keuringen hecht ik dan weer niet zoveel waarde aan.
Nasha 1st
14-06-2009 om 11:20
Het daltoncertificaat
Om het daltoncertificaat te krijgen wordt er uitgebreid onderzoek op de school gedaan. Gesprekken met kinderen, met ouders, met leerkrachten, ouderraad enz. Ook voor de controle 5 jaar later staat dat weer op het programma.
kaatje43
14-06-2009 om 12:25
Maan, de ene daltonschool is de andere niet.
Elke school, bijzonder of regulier onderwijs, valt of staat met het team. Er zullen altijd scholen tussen zitten die minder presteren. Dit heeft niets te maken met het soort onderwijs wat ze bieden.
Bertje1: Als je een bepaalde school op het oog hebt. Ga er kijken, samen met je kind. Proef de sfeer. Ga met ouders in gesprek die hun kind daar op school hebben zitten. Stel veel kritische vragen. Lees de schoolgids. Kijk op de website van de school. Ga niet van het algemene promopraatje uit, maar kijk hoe het in de praktijk gerealiseerd wordt.
kaatje43
15-06-2009 om 09:46
Sorry, maan
Zag bij de tweede keer lezen dat jij dat ook al zei. Weer te snel wat getypt.