Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

20-05-2011 om 09:28

Dalton

Afgelopen week hebben we op school een informatie-bijeenkomst gehad over de veranderingen die gepland staan. Naast een fusie, en geplande nieuwbouw in 2013 (wat al bekend was), heeft de school ook besloten om een Daltonlicentie te gaan halen. Volgens de directeur brengt dat geen grote veranderingen met zich mee. In de meeste klassen wordt al gewerkt met een (al dan niet gedifferentieerde) weektaak en gezamenlijke opdrachten. De huidige werkwijze wordt de komende jaren gestructureerd en in een Daltonvorm gegoten. Zoals hij het bracht heeft het Daltononderwijs alleen maar voordelen, maar zijn er ook nadelen?
Zijn hier mensen die al eens zo'n verandering hebben meegemaakt? Hoe is dat gegaan? Wat vinden jullie van het Daltononderwijs?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

20-05-2011 om 14:16

Niemand?

Dat is jammer. Ik ben erg benieuwd naar meningen over of ervaringen met het Daltononderwijs.

bibi63

bibi63

20-05-2011 om 14:36

Vic

Nu al de vraag 'niemand'? Je hebt de posting vandaag gedaan....
Btw: heb je het over een BS of VO? BS geen ervaring, wel een school die goed aansluit bij een Dalton VO ivm taakgericht werken.
Onze dochter zit nu in groep 8 van een reguliere (RK) school, maar met een systeem wat goed aansluit op het Dalton. Ze gaat aankomend jaar naar het Dalton VO en wij hebben er een goed gevoel over.
Als je meer info wil over Dalton VO, kijk dan op de site: www.dalton-vatel.nl

Gr. Bibi

Vic

Vic

20-05-2011 om 14:47

Bibi

Bedankt. Ja, ik was wel snel he. Maar als je iets vraagt over kleuterverlengen of begrijpend lezen, heb je in geen tijd 20 reacties
Het gaat om een basisschool. Mijn oudste gaat er komend jaar vanaf. In haar zie ik absoluut een Daltonkind, zelfstandig en plannend etc. Jongste gaat naar groep 3, en dat is een heel ander kind dan oudste en heeft wat meer sturing nodig. Het zal natuurlijk niet van de ene dag op de andere veranderen op school, maar ik vraag me toch af of alle kinderen geschikt zijn voor dit type onderwijs.

Prima

Hoi,
Dochter zit op dalton school.Het bevalt prima.Sluit straks goed aan op het zelfstandige werken op voortgezet onderwijs. Werken hier v.a. groep 1 al met een weektaak en daarnaast met keuze werkjes. Dit wordt uitgebreider naarmate ze in hogere groepen komen. Naast het vaste programma wordt er ook zeer zeker gekeken naar de ontwikkeling van het kind.Kan dus werk op eigen niveau krijgen. Daarnaast het samenwerken, overleggen, plannen etc. allemaal heel praktisch! Voor onze dochter werkt het prima...dus niet het vrijheid, blijheid wat je hoort, maar echt serieus onderwijs.
groet,chris

Fiorucci

Fiorucci

20-05-2011 om 18:26

Chris

Geweldig, echt waar. Doet de basisschool van mijn kinderen ook. Maar geeft geen garantie voor het VO hoor, weet ik inmiddels! Dan speelt namelijk een complicerende factor mee: Puberteit!

Fan van dalton

Na 4,5 jaar regulier onderwijs is oudste dochter naar een Dalton school overgestapt en zusje volgde ook toen ze 4 werd. En ik vind het echt ideaal. Oudste dochter is ook enorm opebloeid. Er is veel begeleiding, structuur, ruimte voor eigen initiatief, zelfstandigheid wordt gestimuleerd enz. Maar het is waar, het valt en staat met de club leerkrachten die er zijn. Bij ons zijn ze een hecht team, wordt er veel samengewerkt, is de sfeer goed en checkt de directrice regelmatig of alles in de klassen goed loopt.

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2011 om 08:32

Dalton

ik zat op mijn werk, dus ik kon niet reageren. Hier ook wel positief over Dalton, maar ik merk wel dat het valt of staat met de leerkracht en helaas hebben we het dit schooljaar gewoon niet zo getroffen. Tel daar nog bij op dat er bij zoon2 wellicht sprake van ASS is met een stukje ADHD-gedrag, en je hebt zomaar weer een "probleem". En heb je dan juffen die het allemaal niet snappen, tja...Wel jammer, want eigenlijk hebben we hier bewust voor gekozen, juist omdat er vanwege het Dalton idee meer ruimte zou moeten zijn voor de leerkracht om zich met "aparte gevallen" bezig te houden, maar in de praktijk blijkt dat dan toch weer de kinderen te zijn die moeite met de vakken hebben en niet de kinderen die wat meer uitdaging behoeven...
Gelukkig heeft het lokatiehoofd nu besloten om zoon2 mee te laten draaien in het plus-groepje, kijken of zij een ingangetje bij hem kan vinden...

bibi63

bibi63

22-05-2011 om 15:31

Probleem is

dat een leerkracht zelf voor het Dalton systeem/gevoel moet kiezen. Dus een bestaande Daltonschool kan leerkrachten aantrekken die in de visie passen. Een bestaande reguliere school ombouwen naar Dalton met leerkrachten die hier wellicht niet helemaal achter staan of geen feeling mee hebben. Tja, dat lijkt met toch een ander verhaal. Nog los van het feit, dat vele ouders helemaal niet voor het Dalton systeem kiezen of hun kind daar niet geschikt voor vinden. Dus ja, toch een ander verhaal.
Wij zijn onlangs naar de introductie gegaan van het Dalton VO, omdat onze dochter hier na de zomer naar toe gaat. Als inleiding werd er gezegd: "wij zijn een DALTON school, dus anders dan anders". Onze oprechte keuze (en van de daar werkende leerkrachten). Je moet hier wel een gevoel bij hebben en achter staan (als ouder en als leerkracht). Dus of dit een goed idee is?
Gr. Bibi

anna van noniemen

anna van noniemen

22-05-2011 om 15:59

Bibi

om een Daltonlicentie te halen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dus ook als je als reguliere school overgaat tot het Daltonprincipe. Op onze school is dat ook gebeurd, al zaten mijn jongsten er toen nog niet. Maar de leerkrachten van voor het Dalton zijn er nu nog. Ze zullen dus wel het Daltonprincipe moeten steunen, anders kun je niet aan de voorwaarden voor de licentie voldoen. Eens in de zoveel jaar wordt er weer gekeken of je nog steeds licentie-waardig bent.

Moek

Moek

23-05-2011 om 10:36

Zelf

Ik ben zelf van een slechte Montessori naar een goede Dalton gegaan. Dus dat was natuurlijk beter, maar of dat nou aan het systeem lag...Wel vond ik de houvast van de weektaak prettig, op de Montessori had ik het gevoel dat ik maar wat aanmodderde. Mijn eigen kinderen zitten overigens op een "gewone" school, maar daar hebben ze in de hogere klassen ook een weektaak. Dus ik zie niet zoveel verschil eigenlijk.

Vic

Vic

23-05-2011 om 13:48

Weektaak

Bedankt zover voor de reacties. We moeten maar even afwachten hoe het zich ontwikkelt. Op het moment ben ik best tevreden over de school. Er wordt gewerkt met weektaken, maar ik heb het idee dat dat gedurende het schooljaar altijd een beetje versloft. Dat mag natuurlijk niet meer als het eenmaal een Daltonschool is Mijn groep 2 kind is nogal wisselvallig t.a.v. haar weektaak. Soms gaat het goed, andere weken moet ze wel wat aangespoord worden om erop te letten. Dat is een groeiproces, denk ik maar.
Op zich begrijp ik de keuze van de directeur en het team wel. De school heeft nu niet veel nieuwe aanwas, hoort niet bij de populaire scholen in het dorp, dus moest iets verzinnen om zich te onderscheiden. De huidige manier van werken sluit het meest aan bij Dalton, dus daarom is daarvoor gekozen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.