Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-12-2011 om 11:42

De leerplicht geldt gewoon op wereldreis

In het NRC Handelsblad van zaterdag een verslag over twee ouders die voor de rechter staan omdat de leerplichtambtenaar aangifte heeft gedaan. De ouders hebben hun kinderen van 9 en 7 meegenomen op een wereldreis van 4 maanden. De school vond het goed, de lesstof ging mee, maar de leeplichtambtenaar vond het niet goed. De ouders gingen toch, onderwezen tijdens de reis hun kinderen zelf en de kinderen hadden volgens de ouders een lichte voorsprong bij terugkomst op school.
De officier: "In Nederland hebben we regels. Een daarvan is kinderen gaan naar school. Die regel heeft u overtreden." De rechter vindt dat regels er zijn om je aan te houden en dat het een slecht voorbeeld voor kinderen zou zijn te laten zien dat je de wet kunt overtreden zonder er sraf voor te krijgen. Ze legt 750 euro boete op (of 15 dagen hechtenis).
De ouders voelen zich onbegrepen en vinden dat goede jurisprudentie zou kunnen leiden tot modernisering van de wet. De wet stamt uit een tijd dat ouders nog niet op wereldreis gingen met kinderen. De suggestie van de rechter dat hun kinderen het verkeerde voorbeeld geven steekt de ouders. Ze leren hun kinderen respect te hebben voor anderen en te blijven nadenken over regels.
Wat ik afleid uit deze uitspraak is dat de leerplicht wordt uitgelegd als een schoolplicht. De ouders gaven hun kinderen immers zelf les en de kinderen hadden geen achterstand opgelopen. Ergo: er is geen schade opgelopen in het leerproces. Als de leerplicht gewoon geldt op wereldreis, dan hebben de ouders zich daaraan gehouden door zelf te onderwijzen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jurisprudentie?

Er is toch al jurisprudentie over? Zie: LJN: BP2276,Sector kanton Rechtbank 's-Hertogenbosch

Ik zie wel één verschil en dat is de vraag of de kinderen op school stonden ingeschreven. Wat ik van Mirjam begrepen heb is dat school hooguit voor tien dagen vrij mag geven. Verder gaat de leerplichtambtenaar erover.

Het zou overigens een geweldige oplossing zijn voor ouders die hun kinderen drie of vier maanden mee willen nemen naar Marokko of Turkije.

Tsjor

Chippie

Chippie

18-12-2011 om 20:09

Mag van school....

'Mag van school' gaat hier niet op. De leerplichtambtenaar beslist. Er zijn leerplichtambtenaren die een oogje toeknijpen maar als je het buiten hem om doet kun je dit verwachten, want de Nldse wet is er feitelijk heel duidelijk over (helaas). Er zijn wel wat manier om de NLse wet te omzeilen; als je kinderen tijdelijk niet in NL wonen wordt het al een stuk eenvoudiger.

Tsjor, ik krijg hem niet geopend. Ben heel benieuwd wat er in staat. Mijn vriendin woont in Den Bosch en is met toestemming van leerplichtambtenaar op wereldreis geweest. Dat is ook het moeilijke; de ene leerplichtambtenaar gaat heel anders met de wet om dan de andere leerplichtambtenaar.

Tsjor?

ik begrijp niet echt wat Turken en Marokkanen hiermee te maken hebben?

Tsjor?

ik begrijp niet echt wat Turken en Marokkanen hiermee te maken hebben?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

18-12-2011 om 22:51

Rechterlijke uitspraken

Er zijn wel rechtelijke uitspraken zoals Tsjor noemt. In het verslag wordt een uitspraak van de rechtbank Lelystad aangehaald waaruit afgeleid kan worden dat als je kind ingeschreven is bij de online Wereldschool (en natuurlijk regelmatig inlogt), dat de rechter dan de leerplicht voldoende nageleeft vindt. Jurisprudentie van het niveau Hoge Raad of Hof ken ik niet.
Waarom wordt aan het einde van de wereldreis niet het kind niet gewoon getoetst, als er geen achterstand is, dan kun je veronderstellen dat aan de leerplicht is voldaan. Ik denk dat men ongeoorloofd verzuim graag met strikte regels tegen wil gaan. Met zo'n toets zouden ouders namelijk ook een dag eerder op vakantie kunnen gaan want van een dag loop je geen achterstand op.

Dag is mierenwippen

Ouders vervolgen omdat ze een dag eerder op vakantie gaan is mierenwippen.

Zou een enorme kostenbesparing opleveren als mankracht op andere plekken werd ingezet.

OOL'er

OOL'er

19-12-2011 om 15:42

Elisabeth

Het klopt, in Nederland is leerplicht schoolplicht. Dat is overigens niet nieuw, dat is al heel lang zo. De laatste jaren is er veel aandacht voor het voorkomen van 'luxe verzuim'. Wat ik van een aantal leerplichtambtenaren (collega's, werkte bij gemeente) heb begrepen, heeft dat ondermeer te maken met Turkse en Marokkaanse ouders die hun kinderen blijkbaar graag langere tijd willen meenemen naar hun geboorteland. Zij gaven aan dat de meeste lpa's eigenlijk helemaal geen moeite hebben met wereldreizen (vaak hoogopgeleide ouders, kinderen krijgen genoeg alternatieve les), maar dat die mogelijkheden er eigenlijk niet meer zijn. Want geef je wereldreizigers vrij, dan moet je ook die Marokkaanse ouder toestemming geven. En dat is blijkbaar minder gewenst (want terugval in taalbeheersing, geen les etc.).
Gelijke monniken, gelijke kappen, zoiets.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.