Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Foeksia

Foeksia

08-01-2009 om 09:12

De school van prem (leerachterstanden)

Vanavond de eerste aflevering:
http://deschoolvanprem.nps.nl/
Bij Pauw en Witteman was Prem te gast om over het programma te vertellen: http://tinyurl.com/7loqx2.
Gaan jullie ook kijken vanavond?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gaan ik doen.
Groet,
Miriam Lavell

Hoe laat?

Dit wordt zeker weer op een godsonmogelijk tijdstip uitgezonden omdat we eerst onze verplichte dagelijkse porties Matthijs van Nieuwkerk en emo-tv tot ons moeten nemen? Of valt het mee?

Groeten,

Temet

22:25 ned 1

Schrijve: vijfvoorhalfelf.
Je mag een hazenslaapje doen in jouw toestand
Groet,
Miriam Lavell

Hazeslaapje

Er zijn twee keuzes: of op de bank in slaap vallen en na enige tijd volledig gedesoriënteerd wakker worden (Prem is inmiddels natuurlijk al geweest) en dan alsnog naar bed, of in bed kijken, met het zeer grote risico dat ik al kijkend in slaap val. Maar hoe dan ook twijfel ik of ik de hele uitzending te zien krijg

Groeten,

Temet

Vera*

Vera*

08-01-2009 om 15:42

Temet

lekker op tijd naar bed en daarna kijken bij uitzendinggemist.nl

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 23:11

Het wordt herhaald!

Donderdagmiddag, half 4 geloof ik (geen zin om op te staan) op Ned. 1

Tirza

MoederVan3

MoederVan3

09-01-2009 om 09:37

Minimale leerachterstanden

Ik heb even op de website gekeken. Bij de meeste kinderen op de school van Prem zijn de leerachterstanden minimaal. Blijkbaar hebben ze slechts een enkele leerling gevonden die op grond van hun leerachterstanden voorgesorteerd dreigen te worden naar het beroepsgericht VMBO en geen kinderen uit de LWOO-categorie. Dat is jammer. Dat je door gerichte aandacht de CITO-score omhoog kan krikken is al lang bewezen. Denk maar aan het Nederlandse schooltje in Engeland dat twee jaar geleden een waanzinnig hoge gemiddelde score heeft gehaald.
Overigens zijn de verhalen wel exemplarisch. De school praat verhullend over de resultaten van de leerlingen. Pas bij de entree-toets blijkt de werkelijke omvang van de leerproblemen.
Ik ga zo eens kijken op Uitzending gemist.

Annet

Annet

09-01-2009 om 11:46

Wat mij opviel

is dat de ouders pas zo laat te horen kregen dat hun kind een achterstand heeft. Zou dat nou door die verhullende rapportcijfers komen? Of door die rapporten met bolletjes. Of door het niet meedelen van de cito-uitslagen van alle andere schooljaren?

De maanden achterstand zeiden mij ook niets. Er was een kind bij met drie maanden achterstand. Achterstand op wat? Het klinkt mij niet veel in de oren.

Alle kinderen waren al aangemeld bij een bureau dat kinderen helpt zich voor te bereiden op de cito. Ouders hebben dus al de indruk dat kind beter zou moeten kunnen.
Er waren kinderen bij die de cito niet mochten doen. Misschien dat daar nog aandacht voor komt want de redenen werden mij niet duidelijk.

Dan nog een opvallende opmerkling bij Paul en Witteman door Prem. Hij vertelde dat 20% van de kinderen uitvallen. Zij halen een E. Dat moest toch hoger kunnen. Als hij de cito-verdeling bedoelde, dan is dat onzin. De E-scores zijn de 20% laagst scorenden kinderen. Als de hele groep hoger gaat scoren, is een andere groep weer de laatst scorende en haalt een E.
Helaas is hier tijdens de uitzending geen aandacht aan besteed.

Wie heeft er ook gekeken?

Ik heb naar de eerste aflevering gekeken. Wat een ongenuanceerd programma. Scholen schrijven kinderen af en deugen niet. Tien streng geselecteerde leerlingen met enige leerachterstand gaan nu bewijzen dat het allemaal veel beter kan. In Nijenrode. Tien kinderen. Geen gedragsgestoorde kinderen geloof ik. Op het forum van het programma stonden gisteren louter negatieve commentaren. Wat schetst mijn verbazing: je kan vandaag niet meer spontaan op het forum reageren. Alleen een mailtje sturen. En opeens staan er meer positieve- dan negatieve reacties op het forum... Gelukkig wordt er hier niet gecensureerd!

reina

reina

10-01-2009 om 10:24

Deels gezien

Ik heb het allereerste stukje gemist, maar ik vond het een vaag geheel, sluit me aan bij de opmerkingen van Elvo "Wat een ongenuanceerd programma. Scholen schrijven kinderen af en deugen niet. Tien streng geselecteerde leerlingen met enige leerachterstand gaan nu bewijzen dat het allemaal veel beter kan. In Nijenrode. Tien kinderen. Geen gedragsgestoorde kinderen geloof ik." Ik kon er weinig mee.

Hoge verwachtingen

Ik had best hoge verwachtingen van het programma, maar het viel me erg tegen. Ten eerste waren de leerachterstanden minimaal. Niet iedereen gaat naar het gymnasium, en een leerachterstand van 3 of 4 maand is natuurlijk in groep 8 niets. Behalve die ene donkere jongen met een leerachterstand van 15 maanden. Maar ook dat komt voor. Ik weet niet wat zijn intelligentie is.
Veel geschreeuw van Prem over hoe slecht alle Nederlandse scholen wel zijn. Veel geschreeuw maar weinig inhoud. Ik ga weer kijken, wie weet veranderd er nog wat.

MoederVan3

MoederVan3

10-01-2009 om 13:59

Het viel mij ook tegen

Zoals boven ook al is gesteld waren de leerachterstanden van een aantal kinderen minimaal. Mij is ooit eens door een beroepsgerichte VMBO-school (VMBO-basis en kader) verteld dat de gemiddelde leerachterstand van de kinderen die daar binnenkomen 9 maanden tot anderhalf jaar is.
Voor het LWOO is het anderhalf tot drie jaar. Dus het zou me niet verbazen dat in een heleboel HAVO-brugklassen kinderen zitten met een leerachterstand van vier maanden.
Het is een illusie om te denken dat bij een goede opleiding al deze kinderen zonder leerachterstand van de basisschool af kunnen komen. Dat suggereren is onzin.
Ik ben er wel van overtuigd dat als het een onderwijs meer aangepast zou worden op de individuele leerling de achterstanden kleiner zouden zijn en de zaken die echt noodzakelijk zijn voor de rest van je leven, zoals begrijpend lezen, woordkennis en een aantal rekenoperaties, zoals procenten en meten en wegen, wel op een hoger niveau zou kunnen liggen aan het eind van de basisschool. Maar ik had daar graag bewijs voor gezien. Dat bijles-instituut heeft blijkbaar wel methodes waarmee ze kinderen vrij snel kunnen bijspijkeren. Ik hoop dat ze daar in volgende afleveringen wat meer over vertellen.

Ik vond het nietszeggende geroep van: "Jij bent een kanjer." bijzonder irritant. Als kind was ik daar allergisch voor en als volwassene kan ik er nog steeds niet erg tegen. Het klinkt niet echt en niet onderbouwd.
Ik vraag me af of dit niet tot een nieuwe faalervaring bij sommige van die kinderen zal leiden. Het is niet leuk om nadat je stinkend je best hebt gedaan en iedereen heeft geroepen dat je het wel kan, een slechte CITO te maken en alsnog richting het beroepsgerichte VMBO te worden voorgesorteerd.
Hopelijk zijn de volgende afleveringen beter, anders is het een gemiste kans.

Natalia

Natalia

12-01-2009 om 10:37

Hiero

Kon Prem niet genoeg kinderen vinden met genoeg achterstand(en)? Joh Prem, was bij ons op school gekomen, ik heb er zo al 2 voor je. Als je de DL/DLE bekijkt van een kind van mij schrik je je wild.

Gelukkig(?) vanmiddag gesprek nummer zoveel op school.

MoederVan3

MoederVan3

13-01-2009 om 19:05

Pelle

Lijkt me interessant om mijn zoon uit 2 VMBO mee te laten doen met de school van Prem en de eindcito van dit jaar.
Ik heb het idee dat mijn zoon een stuk hoger zou scoren dan twee jaar terug, maar hoor van andere ouders van 2e klassers juist het omgekeerde.
Ik denk dat de meeste klagers geen kind in de gevraagde categorie hadden. Als mijn zoon in groep 8 had gezeten, had ik wel overwogen om hem aan te melden.

reina

reina

13-01-2009 om 21:01

Maar (beetje ot)

Zou je je kind mee willen laten doen aan het programma?Ik niet.

Natalia

Natalia

14-01-2009 om 11:16

Welke jullie?

"Dat is jammer, er is op dit forum meerdere malen een oproepje geplaatst om kinderen te krijgen voor dit programma.

Vreemd dus dat jullie nu klagen dat de groep niet goed gekozen is "

Ik klaag niet over een verkeerd gekozen groep; en ik zeg ook al niet dat 'ik' mee had willen doen!

kaatje43

kaatje43

14-01-2009 om 14:45

Uitgesloten van de cito

Ik dacht dat het om de groep kinderen ging die vanwege lage prestaties uitgesloten waren van de Cito en niet zoals in een ander draadje beweerd wordt je niveau op te krikken naar bijv. vwo. Dan denk ik inderdaad hoe kun je uitgesloten worden van een Cito als je maar 4 maanden achterstand hebt...Het klonk mij nou ook niet zo veel in oren.

Annet

Annet

14-01-2009 om 21:55

De bedoeling was volgens mij : uitgesloten van de cito

De oproep bij OOL ging toch ook hierover?
Prem vertelde bij Pauw & Witteman dat ze maar heel kort tijd hadden gehad om kinderen te vinden omdat de voorbereidingen/besluit tot programma langer duurde dan verwacht. Toen zijn ze dus overgestapt op kinderen die al in waren geschreven bij een instituut om de citoscore hoger te krijgen. En dat zullen zeker niet alleen kinderen zijn die de cito niet mogen doen.
De kinderen die daar aangemeld worden, zijn toch al leerlingen waarvan de ouders denken dat er meer inzit dan er uitkomt.

Natalia

Natalia

19-01-2009 om 14:08

Een ik is gewoon geen jullie

Dat ik daar nou nog op moet antwoorden, en het nog doe ook. Maar alla. IK gaf antwoord en ik ben geen "jullie". Ik wil niet op een hoop gegooid worden die er niet is of waar ik niet "bijhoor".
Als ik mee had willen doen, had ik dat letterlijk geschreven. De opmerking dat ik moeiteloos in ieder geval 1 kind met een achterstand "produceer" haakt in op de opmerking elders dat het vinden van kinderen met achterstanden niet zo makkelijk ging blijkbaar. Anders gezegd: het schoot er gewoon even uit. Net zoals dat 'jullie klagen....' I presume.
Back to topic.
groetjes, D

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.