Moeder
19-03-2011 om 16:09
Democratische school
Onze basisschool kampt al jaren met een leerlingentekort en de gemeente heeft nu definitief de stekker eruit getrokken. Onze zoon zit in zijn voorlaatste jaar en moet dus voor groep 8 naar een andere school. Behoorlijk balen natuurlijk maar we zagen het al jaren aankomen. We hebben destijds heel bewust voor die school gekozen omdat ie heel klein en overzichtelijk was en midden in het groen ligt. Voor een basischool vind ik het gewoon heel belangrijk dat het een kleine, overzichtelijke en beschermde omgeving is. De harde buitenwereld leert ie wel kennen als ie naar de middelbare school gaat. Nu zoon nog maar 1 jaar hoeft hadden we bedacht om hem maar gewoon naar de dichtstbijzijnde basisschool te sturen. Een vrij grote school maar ik heb er wel positieve verhalen over gehoord. Mijn keuze zou het niet zijn maar voor dat ene jaar moet het te doen zijn.
Maar ik krijg vandaag ineens een mail dat er een info avond komt over de democratische school. Ik begrijp uit de site dat er een kans is dat die in onze school gevestigd wordt. Dit is de link http://www.5en5is11.nl/
Stel dat ze het rond krijgen dan zou dit een kans zijn voor onze zoon om min of meer in zijn vertrouwde omgeving te blijven en dat ene jaar te overbruggen. De visie zoals ie beschreven staat op de site spreekt me wel heel erg aan. Heeft iemand hier ervaring met de Democratische school?

Jolanda123
19-03-2011 om 16:36
Vraag 1: wat zijn de kosten, en kun je dat opbrengen?
Even snel gegoogeld, en daar kwam ik een democratische school tegen die €275 per maand kostte.....
http://onderwijszaken.wordpress.com/2011/02/19/in-bergharen-komt-een-nieuwe-democratische-school/
tja... kun je en wil je dat betalen? en wat zijn de kosten van de school in oprichting? heb je daar al iets over gelezen of gehoord?

Moeder
19-03-2011 om 23:52
Oei
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Wat een geld. Dat is voor ons niet op te hoesten. Ik ga in ieder geval naar de informatie avond. Ben nu nog meer benieuwd.
Bedankt voor je bericht

albana
20-03-2011 om 10:32
Hier ook
Er werd een school hier in de omgeving opgeheven (was ook omdat l.l. tekort al jaren was én het gebouw werd afgekeurd). Die hele groep 8 kwam bij oudste in de klas. Dat waren 7 kinderen. Oudste's klas was de jaren ervoor teruggegaan van 28 naar 21 doordat kinderen verhuisden, naar de paralelklas groep 8 gingen, doorstroomden naar 1 groep hoger of bleven zitten etc.
Was wel 'raar' eerst. Die 7 klitte behoorlijk aan elkaar (wat iedereen wel logisch vond hoor). De meester van hún groep werd ook daar aangenomen en ging een andere groep doen (vrij gewoon, normaal krijg je ook elk jaar een andere leerkracht toch?) maar het handige was wel dat hij deze 7 goed kende en voor die 7 was het ook prettig.
Na een maandje of 2 werd dat geklit ook al stukken minder er waren b.v. maar 2 jongens en die trokken al snel op met de andere jongens.Met de meiden duurde het wat langer, maar toen oudste d'r verjaardag vierde b.v. kwamen er ook 3 meiden van die nieuwe 7 kinderen.
Wat doet de rest van de klas??? Ik denk dat dat gezien dat ene jaar niet onbelangrijk is.
groeten albana

Moeder
22-03-2011 om 13:21
Klas
Er was sprake van dat er een aparte afdeling zou komen op een andere school voor alle kinderen van onze school. Dat is helaas afgeketst.
De kinderen van onze school komen uit allerlei omliggende dorpen en gaan nu naar de dichtstbijzijnde scholen natuurlijk. Ik weet van 1 kind, toevallig zijn vriendje dat die naar de school in ons dorp gaat. Dat was ook onze eerste keuze maar toen kwam dus die mail van die Democratische school. In principe gaat jongste ook naar de school in ons dorp maar ik ga wel eens luisteren naar wat ze morgenavond over die Democratische school te vertellen hebben.

Moeder
24-03-2011 om 19:07
Naar de info avond geweest
en superenthousiast. Dat zou de ideale school zijn voor jongste. Maar helaas te ver weg, al zou daar nog wel een mouw aan te passen zijn. Het grootste bezwaar is de ouderbijdrage. Die zal uitkomen op een bedrag tussen de 300 en 400 euro en dat kunnen wij niet ophoesten.
In dat verband vroeg ik me iets af. Als een kind naar een reguliere school gaat dan wordt dit door de overheid gefinancierd. Waar gaat dat geld naar toe als je een kind naar een privé school stuurt? Heb je dan geen recht op een tegemoetkoming?