Priva
24-03-2011 om 13:13
Diagnose add aan school bekend maken?
De schoolprestaties van mijn brugklasser zijn reden tot zorg. Cijfers zitten in de categorie "overgang in gevaar". Tot nu toe nog net boven de lijn, maar er moet niet veel raars meer gebeuren.
Er is sprake van dyslexie, maar ik denk dat daar het probleem niet zit. Bij mij bestaat al jaren een (sterk) vermoeden van ADD. De psychologe die het dyslexie onderzoek deed in groep 5 van de basisschool merkte op dat er "nog wel meer kon spelen". Tot op heden heb ik dat niet laten uitzoeken omdat het op de basisschool goed liep.
Het is nu tijd voor actie. Verwijzing is aangevraagd en intake psychodiagnostiek geregeld. Doel is diagnose en - zo mogelijk - medicatie. Therapie vooralsnog niet - veel van de bekende structuur trucs doen wij al hier in huis.
Nu mijn vraag. Is het verstandig een gesprek met de mentor aan te vragen en daarin de ADD problematiek bekend te maken? Zoiets komt in een schooldossier wellicht. Ik ben heel huiverig voor misbruik van gegevens in dossiers. Nu weet ik dus niet waar ik verstandig aan doe.
Graag advies van mensen die hier ook mee te maken hebben!
Priva

Fiorucci
24-03-2011 om 13:21
Ik heb dat wel gedaan
Mijn zoon heeft ADD. In de brugklas bleef hij zitten, omdat het hem niet lukte om te plannen en te onthouden dat er dingen moesten ingeleverd etc.( en school trok te laat aan de bel) Hij doet de brugklas nu over, en blijkt ADD te hebben. Hij krijgt nu medicatie, en daarnaast heb ik de mentor ingelicht en haar gevraagd dit ook aan docenten te melden.
Resultaat: binnen twee dagen waren er twee leraren die aangaven er nu meer van te snappen en die hem aanspoorden het vooral te vragen als het niet zou lukken met bepaalde opdrachten. Alle medewerking van school dus tot nu toe!

koentje
24-03-2011 om 16:04
Priva
waar denk je aan: misbruik van gegevens?
Ik ben in principe altijd voor openheid. Je probeert toch samen te werken?

Priva
24-03-2011 om 16:21
Privacy aspecten (koentje)
Onlangs begreep ik dat schooldossiers blijven bestaan tot en met je 31-ste. Je weet nooit wat er met die dingen gebeurt en in welke handen die komen. Ik voel er niets voor dat een ADD diagnose bekend raakt bij toekomstige werkgevers, verzekeraars, etc.
Ik ben overigens ook overtuigd tegen EPD en heb ook direct geregeld dat onze gegevens niet gebruikt mogen worden.
Priva

Fiorucci
25-03-2011 om 07:13
Priva
Voor mij had de (hopelijke) hulp en begrip prioriteit op dit moment.Daarbij heeft mijn zoon besloten metalgitarist te worden, dan is dat niet zo interessant allemaal,zo'n vermelding in een dossier...))))

help
25-03-2011 om 16:17
Hier enkel officieus gemeld
Hier in België heet het dan de zorgleerkracht. Ik heb het bewust niet via mail gedaan, maar telefonisch. Dit omdat ik voor ik naar de neurologe terugging wilde weten of er verandering in haar gedrag werd vastgesteld met medicatie. Ze haalt gelukkig matige cijfers, dus is haar jaar nooit in gevaar geweest, misschien dat ik dan anders gereageerd zou hebben. Nu zien we de medicatie vooral als hulpmiddel om haar georganiseerder (loopt nog altijd niet van een leien dakje) te hebben.
Tot onze grote opluchting geraken haar toesten nu wel af (voordien leverde ze regelmatig 3/4 ingevulde toetsen in, omdat ze niet tijdig klaar was), daardoor zijn haar cijfers beter.
Voorlopig laten we het zo en wachten af (zit in het 2de jaar nu), mocht het alsnog mis beginnen lopen, kunnen we nog de leerkrachten inlichten.
Ik heb wel heel uitdrukkelijk verteld dit niet in haar dossier te willen hebben en dat ze dit dus ook niet mocht noteren, ook niet voor haar opvolgster (ze is in zwangerschapsverlof). Ik zal die persoon wel inlichten indien dit nodig mocht blijken.
Haar beste vriendinnen weten dat ze het neemt en zeggen wel te merken wanneer ze haar pilletje genomen heeft (werkt ze toch makkelijker). Plannen is echter nog steeds een ramp en thuis weigert ze de medicatie te nemen (wat mag van ons, alleen moeten wij dan veel meer controleren en 'zagen')
Succes

Karin*
25-03-2011 om 17:32
Wel gemeld
althans, dat vader adhd heeft. Mentor wist zelf wel dat het erfelijk kon zijn