Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

11-06-2009 om 12:54

Die eeuwige rot-cito!

Mijn dochter doet het goed op school. Dat zeggen de leerkrachten. De methodegebonden toetsen maakt ze altijd goed tot zeer goed. Rekenen is eigenlijk haar enige zwakke punt, maar ook daarvan maakt ze de methodegebonden toetsen voldoende. Maar dan de CITO. Dat gaat iedere keer weer mis.
Maandag had ze de eerste CITO. Toen ik vroeg hoe het was gegaan zei ze; ik heb een heleboel geschat. Oei, dacht ik, want ik had het vermoeden dat 'schatten' eigenlijk 'gokken' betekende. En dat gaf ze later ook toe. Ze had het dus behoorlijk moeilijk gevonden. Vanmorgen ben ik daarom naar de juf gegaan, want ik maakte me zorgen over de rest van de toets. Maar dat hoefde niet, want ze had de toets 'naar verwachting' gemaakt. Ik opgelucht. Tussen de middag kwam dochter uit school en zei; ik had 18 goed bij rekenen en 27 bij spelling. Van de ongeveer 30 vragen. Nou, dan heeft ze spelling dus heel goed gemaakt, maar dat rekenen vind ik dus echt niet voldoende! 18 van de 30 vragen, dat is wel een heel mager zesje, toch?
Wat moet ik hier nou mee? De school vind blijkbaar dat dit haar niveau is, maar ik weet zeker dat ze beter zou kunnen. Ze heeft dit voorjaar extra aandacht gehad op school van de IB-er, en toen ging het even veel beter; er was duidelijk een kwartje gevallen. Maar daarmee was meteen ook de extra aandacht weer voorbij, en dan zakt ze dus weer terug.

Morgen wil ik dus weer naar de IB-er stappen. Maar wat kan ik nou van school eisen? Ik wil graag dat ze haar, structureel, extra aandacht geven voor rekenen. Ik vind dat ze in groep 3/4 een steek hebben laten vallen (automatiseren is 'mislukt', en daardoor heeft ze sindsdien een achterstand opgelopen) en ik vind dat ze dat nu eindelijk eens recht moeten gaan breien. Dat is toch geen raar verzoek? Ze heeft nog twee jaar, en ik denk dat ze nog een heel stuk vooruit zou kunnen gaan. Maar dan moeten ze er op school wel iets aan doen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Speurneus

Speurneus

11-06-2009 om 13:37

Helaas

Helaas kun je in dit geval weinig van de school verwachten. Ze hoort met deze score niet bij de echte probleemgevallen (dat zijn de lage D en E-scores), dus zal de school niets extra's doen. Zelfs als ze wel bij die gevallen zou horen is dat nog maar de vraag of ze wat extra's doen. Veel scholen hebben tegenwoordig geen RT'er meer in dienst. Indien een kind achterblijft is dat hooguit op te lossen door huiswerk mee naar huis te geven en dan moet je als ouder dus aan de bak. Bij ons op school lossen steeds meer mensen dit op door particuliere hulp in te schakelen. Helaas zijn daar de wachtlijsten inmiddels ook huizenhoog.

mar-ank

mar-ank

11-06-2009 om 13:49

Pelle en speurneus

In groep 3/4 is er iets mis gegaan met automatiseren. Dat heeft de school niet in de gaten gehad. In groep 3 zat ze nog op B nivo, in groep 4 C en in groep 5 was het D. Daar moest ik als ouder achter komen, school had niets in de gaten. In groep 5 heb ik dus aan de bel getrokken (herhaaldelijk). Toen hebben ze toegegeven dat er iets niet goed ging, maar vervolgens hebben ze er niets mee gedaan. In groep 6 bleek ze dus op D/E nivo te zitten. Voor de zoveelste keer aan de bel getrokken (reactie van IB-er; hebben we het daar al eens over gehad dan? Ik kon hem wel wat!), en toen heeft ze een paar keer een kwartiertje extra aandacht gehad. Dat had direct effect. Met als resultaat dat ze het wel weer genoeg vonden.
Nee, we hebben nog niet de echte cito-uitslag. Maar de juf heeft vertelt hoe ze het eerste deel van de toets heeft gemaakt (er zijn drie delen). Ik weet niet eens of ze dat aan de hele klas heeft gedaan, of alleen aan mijn dochter, vanwege mijn gesprekje met haar vanmorgen. Maar ik schrok daar in ieder geval wel van, en verwacht niet dat ze dus terug is naar C, laat staan B nivo (waar ze volgens mij met wat aandacht best terecht zou kunnen komen).

Rekenen is dus haar zwakke punt, maar niet omdat ze het niet kan, maar omdat ze het niet goed geleerd heeft, en omdat school niet de moeite neemt om wat er mis is gegaan weer recht te breien.

mar-ank

mar-ank

11-06-2009 om 13:56

Kent iemand 'het grote rekenboek'?

Ik ben op zoek naar een manier om mijn dochter in ieder geval thuis nog wat te kunnen bijspijkeren (als ze het op school niet gaan doen). Nou kwam ik op internet 'Het Grote Rekenboek' en 'Het Grote Reken-oefenboek' tegen. Het ziet er wel goed uit. Alle stof van de basisschool wordt uitgelegd: Getalsbegrip, Optellen, Aftrekken, Vermenigvuldigen, Delen, Breuken, Procenten, Meten, Geld, Klok en Kalender, Perspectief, Kaartbegrip en Grafieken en Diagrammen. En in het oefenboek kun je het vervolgens allemaal oefenen.
Ik kwam ook tegen: 'Toetstrainer rekenen'. CD-ROM's om te oefenen voor de CITO-toets. Het handige daarvan is dat het op de computer is, en dat het programma de vorderingen bij houdt (als ik het goed begrijp).

Ik twijfel dus wat ik zal aanschaffen. Iemand ervaring met één van tweeën?

marie

marie

11-06-2009 om 14:15

Maatwerk

Hallo
Het lijkt wel of je het over onze dochter hebt. Ook zij heeft het rekenen niet geautomatiseerd en heeft daarom ook een achterstand. Zij is begin groep 6 getest door e Schoolbegeleidingsdienst en daar kwam o.a. een achterstand in rekenen uit, taal ging nog.
Gelukkig hebben ze hier op school nog wel een RT-er en van het budget van "Boppeslach" heeft de school een leerkrachtondersteuner aan kunnen stellen, waar onze dochter elke week naar toe gaat en die met haar rekenen oefent.
Maar wat echt goed geholpen heeft is dat onze dochter nu niet meer met de rekenmethode (Wis en Reken) werkt, maar met "Maatwerk". Deze methode werkt veel gestructureerder en lijkt op de manier zoals wij zelf vroeger hebben leren rekenen (eigenlijk cijferen).
Wellicht is het een optie dat jullie dochter ook op school met Maatwerk gaat rekenen?
http://www.malmberg.nl/bao/methodes/maatwerkrekenen/hoofdkenmerken.aspx#0
succes

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-06-2009 om 14:49

Mar-ank

Het nadeel van oefen-CD's is dat... een kind er alleen maar mee kan oefenen. Een kind dat moeite heeft met een bepaalde methode, leert hier vaak niet echt iets door. Het is vooral meer van hetzelfde.
Dat boek dat je noemt lijkt mij dan waardevoller. Uitleg over hoe het rekenen werkelijk gaat. Dáár kun je je kind denk ik werkelijk mee helpen.
Het kan natuurlijk zijn dat je dochter thuis helemaal niet aan de slag wil, en jou niet in de juf-rol wil zien. Toch zou ik niet maar afwachten of de school het oppakt. Zoals anderen ook al schreven: de mogelijkheden van een school om een kind met een leerprobleem/achterstand goed te begeleiden zijn redelijk beperkt. Je kunt geluk hebben, maar ook pech. Er een principe-zaak van maken ('school heeft steken laten vallen, laat ze het nu ook maar oplossen') helpt jouw dochter niet vooruit. Nu kan zo haar achterstand wellicht nog inlopen, straks is het te laat. Je zou ook particuliere bijles kunnen overwegen. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Wil of kan dat niet, dan blijft er denk ik weinig anders over om zelf met je dochter aan de slag te gaan.
Succes!

mar-ank

mar-ank

11-06-2009 om 15:05

Marie

Maatwerk kan ik me herinneren uit de onderbouw. Maar in de bovenbouw hebben ze het geloof ik niet meer. Ik zal eens informeren, want het klinkt wel goed.

mar-ank

mar-ank

11-06-2009 om 15:20

IJsvogeltje

Jouw idee over boeken en CD's is precies mijn idee. Maar ik weet ook dat mijn dochter het erg leuk vind om achter de computer te zitten, vandaar mijn twijfel. Dit najaar heb ik ook al LOCO voor haar aangeschaft, maar daar vind ze weinig aan.

Verder ga ik eerst in gesprek met school. We hebben besloten even te wachten tot de CITO echt achter de rug is, zodat we een totaal beeld hebben. Gelukkig was de IB-er het wel helemaal met me eens dat als de CITO weer tegenvalt (hij had toch wel een vooruitgang verwacht) dat er dan meer gedaan moet worden. Dus dat klinkt in ieder geval positief!

mar-ank

mar-ank

11-06-2009 om 15:27

Pelle

Soms gaat er iets mis met beantwoorden. Ik had net een heel verhaal aan je geschreven, maar het staat er niet op! Dus nog maar een keer:

Dat het automatiseren niet gelukt is bleek toen ik er in groep 5 bij toeval achter kwam dat ze eigenlijk alles nog op haar vingers deed. Toen heb ik aan de bel getrokken en is ze een aantal keer geobserveerd door de IB-er die het met mij eens was. Maar verder is er dus niets mee gedaan.
Toen haar CITO dit najaar weer tegenviel is hij uiteindelijk wel met haar aan de slag gegaan. Eerst 'getoetst'(de gewone sommetjes uit de klas maken bij de IB-er op kantoor, geen officiele toets). Toen bleek dat naast het automatiseren, het splitsen ook niet goed ging. Toen moest ze thuis een heleboel oefenen met splitsen; heel veel eenvoudige sommetjes. Toen bleek dat ze het nog op haar vingers deed, tot ik haar uitlegde hoe het in elkaar zit. Ik heb het kwartje bijna letterlijk horen vallen! En toen ging het verder als een trein. Vandaar mijn idee dat ze het best kan, als iemand maar de tijd neemt om te ontdekken waar haar problemen precies zitten, en het haar dan nog eens uit te leggen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het thuis leuk moet blijven, vandaar mijn zoektocht naar een leuke methode waar ze wel mee geholpen wordt. Ik ga me dus nu ook meteen verdiepen in ambrasoft!

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 12:47

Het verhaal wordt steeds gekker...

Dochter komt vandaag uit school. Heb je nog toetsen gehad? Nee, geen echte toets. Maar we moesten de rekentoets verbeteren. Verbeteren? Ja, de twee onderdelen die ze deze week hebben gehad. Daarin had de juf aangegeven welke opgaven fout waren, en die mochten ze nu verbeteren. Iedereen? Nee, niet iedereen, een paar kinderen mochten deel drie alvast gaan maken.

Hier begrijp ik HELEMAAL niets van! Blijkbaar is mijn dochter niet de enige die de rekentoets slecht heeft gemaakt (wat dan weer een klein beetje een opluchting is, dan ligt het in dit geval misschien niet aan haar). Maar als je de kinderen de opgaven die ze fout hebben laat verbeteren, wat heb je dan nog aan de uitslag? Ik heb nog nooit gehoord over verbeteringen aanbrengen in de CITO. Dat mag toch zeker niet bij de CITO-toets, tenminste niet als je een betrouwbare uitslag wilt hebben?

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 13:07

Niet verkeerd begrepen

Nee, ze heeft het niet verkeerd begrepen. Ze kreeg gewoon de twee onderdelen terug, waarin stond aangegeven welke er fout waren, en die mochten ze dan nog eens invullen.

Ik ga er zeker over praten op school (had sowieso al een gesprek aangevraagd om over het resultaat te praten). Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de juf de eerste score gewoon laat tellen, maar ook wil zien wat er uit komt als ze nog een kans krijgen (en meer tijd misschien?). Of zoiets. Blijft een vaag verhaal dan, want wat heb je daaraan?

Helaas kan ik het volgende week niet vragen want dan ben ik er niet (ga lekker een weekje naar Oerol!). Maar voor de week daarna heb ik een afspraak staan.

bibi63

bibi63

12-06-2009 om 13:49

Ook iets raars meegemaakt met een cito toets

Dochter had een CITO toets begrijpend lezen gemaakt. Uitslag een E. Nu is begrijpend lezen niet haar sterkste vak, maar meestal scoort ze wel een C. Maar goed, het zal. Vertelt ze een paar dagen later dat ze samen met 2 andere kinderen (die ziek waren tijdens de toets), de toets over mocht doen..... En dan ook nog met z'n 3'en in een kamertje met de belofte dat ze elkaar niet zouden helpen/voorzeggen........ Uitslag van de toets was een A! en die pronkt ook op haar rapport. Ik heb de juffen hier naar gevraagd tijdens het 10-minuten gesprek. Hun antwoord was dat ze vonden dat een E te laag voor dochter was, dat ze beter kon. Tja, het zal, maar dit kan toch niet?
Groetjes,
Bibi

poster

poster

12-06-2009 om 13:59

Al vaker rare dingen met cito

hier heeft dochter pas de cito spelling groep 6 gemaakt.ze zit in een combi 5-6 en vandaag mochten alle kinderen die de toets slecht hadden gemaakt de toets overdoen.
dit is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren,vorig jaar mochten alle kinderen die een slechte cito rekenen hadden gemaakt de toets ook over doen.
spelling cito werd door heel groep 5 en een deel van groep 6 overgedaan.
wat de toets dan nog voor waarde heeft is mij ook een raadsel.
ik heb er ook wel eens naar geinformeerd bij de juf,maar die komt niet verder dan dat er te veel kinderen een slechte score hadden.
tja...misschien eens naar de les methode kijken.
cito is en blijft hier ook nog steeds een drama,geen idee wat verder nog te doen,behalve thuis oefenen,doen wij ook helaas voor dochter.

Schoolresultaten

Dit is allemaal volgens mij om de schoolresultaten op te krikken.
Heb ooit wel eens gehoord dat er op zo'n manier met scores wordt gesjoemeld zodat een school beter uit de bus komt.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 15:10

Directrice gemaild

Ik heb net de directrice een mailtje gestuurd. Ik heb geen zin om ruim een week te moeten wachten (ik ben er volgende week niet) tot ik hierover duidelijkheid krijg. Ik vind het zo vreemd! Ik hoop dat ze nog voor het weekend reageert...

Onze school is twee jaar geleden door de inspectie op de vingers getikt, omdat onder de maat gepresteerd werd. Toen hebben ze veel tijd en energie in vooral het leesonderwijs gestoken (want dat ging het slechtst). Dit voorjaar waren ze helemaal jubelend: de CITO was goed gemaakt en de inspectie tevreden. En nou dit...

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 15:28

Dat vrees ik ook

Ik sprak net een andere moeder, hier in de straat, erover. Haar reactie was ook meteen; oooh, dus zó krijgen ze de resultaten omhoog. Dat is ook een manier natuurlijk!

Ik vraag me wel af wat ze er op de lange duur aan hebben. Want als de klas van mijn dochter over twee jaar in groep 8 de eind-CITO moet maken, dan zakt zo'n school toch hartstikke door de mand? Dus wie houden ze dan eigenlijk voor de gek?

Tja

goeie vraag, maar wie weet hebben ze daar ook wel een maniertje voor...

Gewoon ook niet mee laten doen met de eindcito

zo worden de resultaten inderdaad kunstmatig hoog gehouden en wordt een ieder voor de gek gehouden.

Hier

De school van mijn zoon doet niet aan eindcito. Ik geloof geen enkele school in onze gemeente.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 16:00

Zojuist heeft juf mij gebeld

Het was nadrukkelijk NIET de bedoeling om de score op te krikken. Maar ze was verbaasd geweest dat een groot aantal kinderen de toets veel slechter had gemaakt dan zij op basis van hun normale resultaten had verwacht. En ze vraagt zich dus af waar dat aan ligt. Daarom wilde ze zien of de kinderen als er geen druk op ligt (zenuwen) en als ze wat langer de tijd krijgen om rustig naar de sommen te kijken en eventueel wat geholpen worden, of ze er dan wel uit komen. In dat geval is de redenatie dat het aan de CITO ligt (die heel anders vragen stelt, met veel tekst waaruit de kinderen de sommen moeten destilleren, dan de methode van school waarbij ze veel meer gewoon sommen moeten maken) en niet aan de kennis van de kinderen. Maar als het dan ook nog niet lukt, dan is er dus meer aan de hand. Daar wil ze dus achter proberen te komen. Ik vroeg me toen hardop af of het niet slim was om meer te oefenen in het type vragen van de CITO, als blijkt dat dat het probleem is. Waarop ze zei; dan ga je richting de manier van vragen van de CITO werken, en moet je dat wel willen. Nou, als dat ook de manier van vragen van de eindtoets is, dan zeg ik als ouder, dan moet dat maar.

Vic

Vic

12-06-2009 om 18:38

Uitglijders

Mijn dochter heeft in groep 4 wel eens een rekencito gehad die door de hele klas slechter was gemaakt dan normaal. Dochter had een B i.p.v. een A, maar er waren ook kinderen gezakt naar een D of E. Een verklaring is nooit gekomen, dus ik vermoed dat juf vergeten was een onderdeel te behandelen ofzo. Daarna waren de resultaten weer 'normaal'.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 19:56

Dat herken ik wel

Vorig jaar in groep 5, bij de eerste CITO kwamen ze er achter dat de helft van de klas nog niet kon klokkijken. Was ook nooit behandeld op school, en niet alle ouders steken daar tijd en energie in blijkbaar.
Maar volgens mij is dat nou precies waar de CITO voor bedoeld is; het ontdekken van hiaten in de kennis. Mijn dochter in groep 4 krijgt nu wel klokkijken, dus ze hebben er iets mee gedaan.
Maar in dit geval had de juf geloof ik niet het idee dat het daardoor kwam, maar meer door het type vragen. Zijn er anderen die dat probleem herkennen? En zo ja, waarom wordt daar dan niets aan gedaan? Door de CITO of door de makers van rekenboeken. Het is toch idioot dat kinderen om die reden onder hun kunnen scoren. Waarom op een andere manier gaan toetsen dan waarop ze de stof in de klas krijgen aangeboden?

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 19:58

Aanvulling

Volgens de juf hebben vooral kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen, veel moeite met de rekentoets van CITO. Ze worden dus niet alleen op rekenen getoetst, maar ook op begrijpend lezen.
Nou is mijn dochter juist heel goed in begrijpend lezen, dus dat verklaart in haar geval weer helemaal niets...

poster

poster

12-06-2009 om 20:38

Herkenning

ook hier dus moeite met cito en dan vooral door de manier van vraagstelling.
cito is veel verhaalsommen en daar heeft dochter altijd al moeite mee gehad.
hun normale methode is pluspunt en die werkt veel minder met verhaalsommen.
ook hier klopt de redenatie,zal wel niet goed zijn in begrijpend lezen,niet want dochter is hier ook juist wel goed in.
het blijft vreemd lijkt me om kinderen een toets te laten overdoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.