Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-11-2013 om 17:22
Onze zoon zit in groep 8 en wil de dingen graag goed doen.
Als hij met huiswerk bezig is b.v. en hij niet direct ziet wat er van hem verwacht wordt, schiet hij in paniek en zegt dat hij het niet snapt, niet kan en je ziet het gezicht betrekken.
Zijn resultaten zijn gewoon goed, maar rekenen is soms lastig.
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij wat begint te irriteren.
Waar komt deze onzekerheid vandaan en hoe kan hij meer vertrouwen krijgen?
14-11-2013 om 18:08
Ik ken het
mijn dochter, ook groep 8, doet dat ook. Leert heel makkelijk, maar is er momenteel van overtuigd dat ze heel slecht is in Engels. Bij dat huiswerk begint ze vrijwel direct te jammeren dat ze het niet kan. En mij irriteert dat inmiddels mateloos. Ik moet dan echt moeite doen om niet te ontploffen.
Dochter heeft faalangst, heeft daar in groep 5 een training voor gevolgd. Ik weet dat faalangst niet overgaat, maar in dit geval heb ik toch regelmatig het idee dat het een rare houding is wat ze zichzelf heeft aangemeten. Wat ik hiermee moet weet ik ook niet zo goed eigenlijk.
Overigens is het rekenhuiswerk bij dochter nu wel heel pittig. Zo pittig dat ik er zelf ook wel eens goed voor moet gaan zitten, gewoon omdat ik het niet zo 123 begrijp. Dus misschien vind hij het gewoon echt moeilijk?
14-11-2013 om 18:39
Altijd als ik druk was kwam hij hiermee aan.
Ik weet niet hoe het bij jullie gaat, maar mijn zoon had dit gedrag ook. Met name op tijden wanneer ik druk bezig was, met eten koken of met één van de andere kinderen o.i.d.
Dan stelde ik hem gerust en stelde een tijd voor, b.v. zullen we er samen even voor gaan zitten vanavond om half 8?
Maak je geen zorgen, we komen er dan samen wel uit.
Ga nu eerst maar wat anders doen.
Bij ons werkte dat.
14-11-2013 om 19:53
Bekend probleem
Bij kinderen die makkelijk leren, en daardoor geen ervaring opdoen met ergens voor moeten werken. Daarom laat ik school mijn dochter extra moeilijk werk geven en oefent ze moeilijke stukken op de piano. Daar help ik dan bij en benadruk steeds dat ze het na zoveel keer wel kan, dat ik dat ook heb, dat heel veel kinderen dat moeten leren enz.
Beter nu dan straks op de middelbare!
Loes
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.