Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Directeur verhindert overplaatsing

Ooooooooh ik ben boos! In een eerder draadje vertelde ik dat ik een andere school aan het zoeken ben voor dochter, omdat ik de meester van groep 8 absoluut niet zie zitten. Dochter had die meester in groep 6 en is dat jaar doodongelukkig geweest. Ze zit nu in groep 7 en dat gaat super.
Ik had inmiddels een andere school gevonden, daar was ook plek en mij was verteld dat de directeur nog even zou bellen met de oude school voor informatie over methodes enzovoort. Ik had de directeur van de oude school gemeld dat dat zou gebeuren en hem verteld dat hij maar beter neutraal zou kunnen reageren, omdat hij vast net zo graag van mij afwilde als ik van hem.
Toen werd het stil en vandaag belde ik de nieuwe school. Het bleek dat de directeur van de oude school tegen die van de nieuwe had gezegd dat het intern allemaal al was opgelost, dat dochter helemaal niet meer van school ging en dat ik een hysterisch mens was dat na één akkefietje dreigde haar kind van school te halen. De nieuwe school hoefde niets meer te doen, het kind zou gewoon op de oude school blijven. De nieuwe school was hoogst verbaasd dat het verhaal niet bleek te kloppen, maar had inmiddels een ander kind aangenomen op de laatste plek. Niks aan te doen.
Ik heb het stichtingsbestuur gebeld waaronder de oude school valt, maar kreeg meteen allemaal protocollen om mijn oren, waar ik natuurlijk niks aan heb.
Ik wil gewoon dat die directeur zorgt dat mijn kind naar de school van onze keuze kan. Hoe zet ik hem zo onder druk dat hij de volgende keer zijn grote mond houdt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoepkrijt

kan me voorstellen dat je van je stoel viel van verbazing en woede toen je dit telefonisch te horen kreeg.
Enige wat meteen in mij opborrelt is onderwijsinspectie. Wel een klachtenproceduretraject en het zal ws. op korte termijn niks oplossen.
Maar goed, wellicht dat een kopietje van klacht aan onderwijsinspectie al wat beweging los maakt in dezen.

Trouwens erg vreemd dat de nieuwe school niet even bij jou gecheckt heeft of de aanmelding daadwerkelijk niet meer doorging. Jij hebt per slot van rekenning de aanmelding gedaan, dan ben jij ook verantwoordelijk voor een eventuele afmelding. Lijkt mij zo.....niet de directeur.

Trouwens wel interessant; hoe komt het dat hij een overstap tegen wil houden. Ik zou in zijn geval namelijk denken, zoals jij al aangaf....toedeloe, zoek het maar ergens anders

Sterkte ermee....kan me voorstellen dat je ontploft bent.

groetjes van Purk

Pennetje

Pennetje

03-04-2009 om 20:27 Topicstarter

Purk

Ik denk dat de directeur zo'n negatief beeld van mij heeft geschetst dat het alleen maar een bevestiging was van dat beeld toen ik dochter niet afmeldde op die nieuwe school. Niet handig, wel begrijpelijk.
Waarom de directeur de overstap tegen wil houden is me inderdaad een raadsel. Ik zou denken: opgeruimd staat netjes. Ik denk dat hij het mij niet gunt dat het zo gemakkelijk gaat. Hij zou eens aan dat arme kind moeten denken in plaats van zijn eigen zielige spelletjes te spelen.

Asa Torell

Asa Torell

03-04-2009 om 21:29

Grrr

Wat een enorme l*l zeg!!! Ik zou zelf al zin hebben om op te bellen en hem de huid vol te schelden... kun je nagaan hoe woest jij wel niet zult zijn, Stoepkrijt. Ongelofelijk he, dat er zulke mensen bestaan. Zou het niet in de krant kunnen ofzo?

Kind thuishouden

Ik zou na dit weekeinde dochterlief gewoon thuishouden.
En rechtsbijstandverzekering benaderen of je stappen kunt ondernemen tegen de directeur. Hij heeft gewoon glashard gelogen!

Roos

Roos

03-04-2009 om 23:30

Hier tegenovergestelde

de schooldirekteur vond het pedagogisch verantwoord om onze zoon in zijn eerste schooljaar in vier verschillende groepen te stoppen met zeven verschillende juffen...!!! Onze zoon paste zich makkelijk aan en werd door school gebruikt voor klassenvulling, als er halverwege het schooljaar een kleuterklas bij moest komen.
We hebben alles geprobeerd; de direkteur was zelf niet voor rede vatbaar, teamleden ook niet, de OR kon niets voor ons betekenen, evenals de MR en het bestuur hield de direkteur de hand boven het hoofd.
Een klachtenprocedure kost veel (negatieve) energie en je schiet er op korte termijn niets mee op.
De leerplichtambtenaar leefde erg met ons mee, zei zelfs dat ze in onze situatie hetzelfde zou doen (ons kind thuis houden), maar kon niets voor ons doen.
Zij en de onderwijsinspectie verwezen ons van het kastje naar de muur.
Wij zijn er wel achter dat je als ouders totaal geen rechten hebt, tenzij het om zulke ernstige dingen als misbruik gaat.
Heel frustrerend en ik kan me er nog steeds erg boos over maken.
Stoepkrijt; de macht van de schooldirekteur is groot en ik ben bang dat je nog niet van hem af bent.
Als het net zo'n direkteur is als waar wij mee te maken hadden, dan is hij autoritair en maakt hij zich schuldig aan machtsmisbruik (en heeft hij thuis een vrouw die de broek aan heeft).
Sterkte,
Roos

Pennetje

Pennetje

04-04-2009 om 07:59 Topicstarter

Macht

Ja, een autoritaire machtsmisbruiker is het wel en nog een leugenaar ook.
Ik hoop dat de stichtings directeur hem aan zijn verstand kan brengen dat hij een beetje normaal moet gaan doen. Je zou denken dat mensen die op scholen werken als eerste het belang van het kind in de gaten zouden houden. En het belang van mijn kind ligt duidelijk niet meer op deze school. Waarom kan hij haar niet gewoon in vrede laten gaan? Waarom moet het zo'n oorlog worden?

Vlak de nieuwe directeur niet uit

Stoepkrijt, volgens mij moet je bij de nieuwe school zijn en daar toelating vragen/eisen. Wat die nieuwe directeur heeft gedaan, afgaan op de roddel van de oude zonder jou te raadplegen, kan ook niet.
Ik weet niet precies wat je je had voorgesteld bij een nieuwe school, het moment vooral, maar per 1 augustus moet jouw kind toelaatbaar zijn op de school die je al had uitgekozen.
Jij kunt dat vast wel vriendelijk brengen bij die nieuwe directeur. Laat je dit zitten, dan wordt het lastig. Je hebt geen controle op roddel. Overigens kun je natuurlijk een claim leggen bij de oude directeur voor eventuele schade.
Groet,
Miriam Lavell

Pennetje

Pennetje

04-04-2009 om 11:21 Topicstarter

Niet openbaar

De school die ik had uitgekozen is geen openbare school. Volgens die school hoeven ze niet iedereen toe te laten. Op een openbare school moet dat wel.
Ik word dinsdag gebeld door de directeur van die nieuwe school, omdat ik had aangegeven dat ik het "jammer" vond (lees: ik ben woedend) over hoe het is gelopen. Ik laat het dus zeker niet zitten!
Dit jaar gaat het prima met dochter, het gaat me er puur om dat ze niet bij die bewuste meester in de klas komt, dus ik had me voorgesteld dat ze volgend jaar op de nieuwe school zou beginnen.
Er is nog een andere goede school, die onder dezelfde stichting valt als de oude school. Die school neemt eigenlijk ook geen kinderen meer aan (ook bijzonder onderwijs). De stichtingdirecteur heeft wel laten weten dat mochten we er op de oude school niet uitkomen, hij aan wat touwtjes kan trekken om docher daar alsnog geplaatst te krijgen. Ik heb maar niet gezegd dat hij alvast moest gaan trekken, dat leek me niet erg constructief.

Niet helemaal waar

Stoepkrijt:"De school die ik had uitgekozen is geen openbare school. Volgens die school hoeven ze niet iedereen toe te laten. Op een openbare school moet dat wel."
Dat mag zo wezen, maar eenmaal gedane toezeggingen kunnen ook door een bijzondere school niet overboord gegooid worden. Ik denk dat jij voldoende aanwijzing had om met recht aan te kunnen nemen dat jouw dochter al was toegelaten. In feite bevestigt het nu aangedragen excuus dat 'nav de opmerkingen dir. oude school hebben we de plaats aan een ander gegeven'.
De plaats was voor jouw kind gereserveerd.
Groet,
Miriam Lavell

Eens met miriam

Miriam schrijft het, ik dacht het gisteren ook al toen ik dit draadje las: die nieuwe directeur doet kennelijk een toezegging, en gaat vervolgens buiten zijn boekje door buiten jou om je aanmelding als vervallen te beschouwen.
Misschien is het een idee om dit bij die nieuwe directeur neer te leggen. En dan geen beleefd-verhullende termen als 'jammer' maar meer uitspreken dat jij vindt dat hij zich deerlijk heeft vergist maar dat jij ervan uitgaat dat hij hier wel een oplossing voor verzint (namelijk: jouw kind alsnog naar die school). Dus de energie niet richten op de oude, maar op de nieuwe directeur.
Misschien even e.e.a. ook schriftelijk vastleggen, m.n. op het punt van die gedane toezegging.

Het is toch ook idioot dat iemand een aanmelding van persoon A vervallen beschouwt op basis van een mededeling van heel iemand anders? Ik bedoel: als jij een bank bestelt mag jouw buurvrouw die toch niet gaan afbestellen?

Sterkte ermee

Temet

Pennetje

Pennetje

05-04-2009 om 11:46 Topicstarter

Nuance

De nuance hier is dat niet de directeur had toegezegd dat er plek was voor dochter, maar de IB-er en de juf waarbij dochter kon komen. Ik heb eerst telefonisch contact gehad en toen een formulier ingevuld, toen is dochter in een soort overlegje geweest en de laatste stap was dat de directeur naar de oude school zou bellen. En daar ging het dus mis. IB-er zegt nu dat de directeur de uiteindelijke beslissing neemt. Ik wacht zijn telefoontje nog even af en kijk dan verder. Ik wil ook niet meteen ruzie met die nieuwe school, dat lijkt me geen goede start voor dochter. Ik ben wel alvast aan het kijken naar een alternatief.

Kan alsnog

Stoepkrijt, je mag de nuance zien die je wilt. Maar het snijdt niet echt hout. Als de school bij jou de indruk heeft gewekt dat jouw kind kon worden toegelaten, dat er een overeenkomst was, dan kan die school dat niet zomaar terugtrekken.
Stoepkrijt:"en de laatste stap was dat de directeur naar de oude school zou bellen. En daar ging het dus mis."
Dat kan, maar staat dat ook ergens? Is je dat voldoende duidelijk gemaakt?
Hoe dan ook: wanneer wil jij je kind van school laten verhuizen? Als dat per 1 augustus moet, dan kan dat toch alsnog?
Groet,
Miriam Lavell

Er last van hebben

hoi,

Een les die ik op mijn werk heb geleerd is: zorgen dat degene in hoge positite die er over gaat -in jouw geval de nieuwe directeur- er last van moet hebben. Ik heb die ervaring dat dit in zakelijke conflicten in mijn baan goed werkt. De truc lijkt me om ervoor te zorgen dat hij er last van heeft zonder dat het jouw imago als hysterische moeder vergroot.

Kun je de IB-er bellen en vragen of deze een goed woordje doet bij de directeur? Kun je vragen of de directeur of iemand anders van het Stichtingsbestuur de directeur om opheldering wil vragen (niet op het matje roepen, maar goh, kunt u misschien contact opnemen met de directeur om te vragen of er misschien ....?

Dus los van een klacht in te dienen. Misschien nog via de ouderraad, desnoods uit een heel andere hoek zoals huisarts, een onderwijskundige van de gemeente, een ouder die je kent op die school of zo? Als de goede man hier via verschillende kanalen op aangesproken wordt, zal hij dat lastig vinden. Hij moet ineens steeds maar tekst en uitleg geven en hij is vast ook gesteld op een goed imago.

Succes!

Pennetje

Pennetje

06-04-2009 om 16:52 Topicstarter

Aan de slag

Ik sprak vandaag een vriendin die IB-er is op een andere school en die zei precies hetzelfde als jullie twee. Ik ga dus weer bellen en nog eens bellen en ze aanspreken op gemaakte afspraken. Het moet gewoon lukken!

Pennetje

Pennetje

07-04-2009 om 10:24 Topicstarter

Het blijft mooi nee...

De directeur van de nieuwe school is niet te vermurwen. Ik heb vanochtend wel drie kwartier op hem ingepraat. Degene die mij had toegezegd dat er plek was voor dochter is "hierop aangesproken, want zij mag die uitspraken niet doen". Mijn argumenten dat ik dat natuurlijk niet weet en er dus van overtuigd was dat dochter er terecht kon, vond hij "geen hout snijden". En mijn hartstochtelijke pleidooi over mijn ongelukkige kind haalde hem ook niet over de streep. Ik geloof niet dat deze man gevoelig is voor verdere druk van buitenaf. En ik vraag me ook af of het goed voor dochter zou zijn om haar plaatsing met alle geweld door te drukken. Wat nu? Ja, een andere school zoeken, maar zoveel keus hebben we niet.

Wat is het bezwaar?

Maar waarom niet dan? Wat is de grond om je te weigeren of een nieuwe aanmelding niet in overweging te nemen?
Stoepkrijt:"En ik vraag me ook af of het goed voor dochter zou zijn om haar plaatsing met alle geweld door te drukken. Wat nu? Ja, een andere school zoeken, maar zoveel keus hebben we niet."
Ja. Of in bezwaar en beroep tegen de weigering door deze school. Ik begrijp de weigeringsgrond nog steeds niet.
Groet,
Miriam Lavell

Pennetje

Pennetje

08-04-2009 om 10:00 Topicstarter

Nog maar eens gebeld

Het lijkt (ik zeg het voorzichtig) toch te gaan lukken, na nog een telefoontje met al jullie tips. Ik hoor in de loop van de week meer.

Pennetje

Pennetje

08-04-2009 om 14:28 Topicstarter

Tja

Even duimen nog, er volgt volgende week een gesprek en dan wordt de knoop definitief doorgehakt. Maar het ziet er goed uit, er werd al gesproken over lesmethodes en er werd een groep genoemd waarin dochter dan eventueel terecht zou komen. Ik ben wel heel benieuwd wat ze nu met dat andere kind doen dat 'het laatste plaatsje' had gekregen. Of zou dat een rekbaar begrip zijn?

Pennetje

Pennetje

14-04-2009 om 15:23 Topicstarter

Gelukt!

Pfff, wat kostte dat een energie. Maar dochter mag naar de andere school.

Fijn stoepkrijt

Gefeliciteerd! Wat fijn dat jullie die rotschool nu achter je kunt laten. Ik hoop dat je dochter tijd en ruimte krijgt op haar nieuwe school om een beetje bij te komen.

Groet, Molly

Wilma

Wilma

14-04-2009 om 16:59

Dat is fijn!

Fijn stoepkrijt, kan ze daar met een frisse start doorgaan!

Groetjes, Wilma

Mooi

nog anderhalve week doorbijten en dan never de nooit meer naar die school. Ik zou als ik kon haar de laatste dagen lekker thuishouden, wat maakt het nog uit.

Gefeliciteerd hoor!

groetjes van Purk

Pennetje

Pennetje

15-04-2009 om 08:49 Topicstarter

Tja

vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan! Er is achter de schermen vreselijk gekonkeld, gebeld en om gunsten gevraagd volgens mij. Ik geloof serieus dat ik het allemaal niet wil weten.

Jade

Jade

15-04-2009 om 12:22

Gefeliciteerd

De laatste paar dagen zou ik haar thuishouden, een ijsje eten met de meisjes en dan na de vakantie naar de nieuwe school.

En hopelijk zal er op de oude school het e.e.a. op gang worden gezet, dit mag nooit meer gebeuren (maar goed, dat zal misschien ijdele hoop zijn)

Asa Torell

Asa Torell

15-04-2009 om 20:47

Hoera!

Pff, wat fijn dat het gelukt is! En lekker gauw al!

Guinevere

Guinevere

15-04-2009 om 21:32

Fijn

Fijn Stoepkrijt! Ik heb alleen meegelezen al die tijd maar wil jullie nu toch even feliciteren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.